• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volkswagen komt met tweecilinder, maar dan anders

Auteur: sir_smokalot, gepost 1 september 2011 om 12:44 – 94 Reacties

VW 1.4 TSI


Bij het lezen van deze kop zou je denken dat VW verder gaat downsizen en Fiat achterna gaat met tweecilinder koffiemolentjes. Maar niets is minder waar: VW gaat namelijk cilinderuitschakeling toepassen. Mercedes doet het op hun 5,5 liter V8 biturbo, VW op hun 1.4 TSI.

Niet alleen BMW is op zoek naar de volgende grammetjes, ook VW doet er aan mee. Want minder CO2-uitstoot heeft voor je reputatie alleen maar voordelen. Vanaf begin 2012 moet het nieuwste truukje in de zuinigheids-rat-race een feit zijn, en naar verluidt gaat dit in het verbruik 0,4 Liter per 100 km schelen.

De grootste winst wordt behaald in het stadsverkeer: met 50 in de 3e of 4e versnelling (waarbij je schakelindicator bij VW het overigens uitschreeuwt dat je de bak minimaal in zijn 5 moet zetten) moet het een een liter per 100 km schelen. La-die-da.

UPDATE: plaatjes en een grafiekje! En een FILMPJE.

TSI 2cilinder
TSI 2cilinder

Ook interessant!

  • Volkswagen heeft bekendgemaakt wanneer de ID.5 komt
  • De Volkswagen e-Up komt terug!
    De Volkswagen e-Up komt terug!
  • Volkswagen Taigo
    Officieel: Volkswagen Taigo komt je misschien bekend voor
  • Video: hoe komt deze Passat op zijn kant?

Nieuwste artikelen

  • De stationwagon van Dacia komt eraan: dit weten we tot nu toe
  • Video: Achtervolging politie vs Porsche Macan
  • Laadprijzen in Nederland: dit zijn de duurste en goedkoopste tarieven in jouw gemeente
  • De Bentley van Ali B is verkocht: zoveel leverde hij op!
FacebookTweetPinLinkedIn

cilinderuitschakeling, Techniek, Volkswagen

Vorig bericht: « ABT trekt 470 pk en 630 Nm uit de Audi RS3
Volgend bericht: Dit is de BMW 1M van APP Europe »

Lees Interacties

Reacties

  1. zounds010 zegt

    1 september 2011 om 12:52

    Ik ben benieuwd of ze dat een beetje trillingsvrij kunnen maken.

    Login om te reageren
  2. cpct zegt

    1 september 2011 om 12:53

    Wat is er mismet tweecylinders? Meer koppel en beter geluid dan een viercylinder :)

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      1 september 2011 om 13:11

      @cpct: je vraagt je inderdaad af waarom ze in de F1 geen tweecylinders gebruiken. Die achtcylinders klinken nergens naar… ;)

      Login om te reageren
      • NLBUURMAN zegt

        1 september 2011 om 14:13

        @potver7: gewoon eencilinders doen joh, worden het grote brommers. maak er dan ook direct 2takt van, nog meer herrie :)

        Login om te reageren
        • C220AMG zegt

          1 september 2011 om 16:28

          @NLBUURMAN: Ja, lache joh! Staan we met z’n alle te wachten voor de mengsmeringpomp.

          Login om te reageren
      • SimonMc zegt

        1 september 2011 om 17:47

        @potver7: *cilinder, cylinder is Engels.

        Login om te reageren
  3. Laue zegt

    1 september 2011 om 12:54

    HEMI heeft dit al. Maar daar schakelen de ciinders automatisch uit als je geen topvermogen vraagt.

    Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      1 september 2011 om 12:55

      @Laue: Klopt, Camaro van m’n broer had dit (LS3 420 pk), schakelt ‘ie 4/8 cilinders uit bij lagere snelheden (binnen de bebouwde kom dus), gelijk verwijderd, eruit gehaald. Gadver

      Login om te reageren
      • baasbas zegt

        1 september 2011 om 12:56

        @kaasboerin: Eh, en waarom?

        Login om te reageren
        • kaasboerin zegt

          1 september 2011 om 13:00

          @baasbas: Waarom? Omdat zowel ik als mijn broer absoluut niet met 4 cilindertjes gaan rijden terwijl ’t ook met 8 acht kan. Bovendien is hij tegenwoordig gesupercharged en heeft hij een ander uitlaatsysteem gekregen. Als je dan toch bezig bent… :)

          Login om te reageren
        • kaasboerin zegt

          1 september 2011 om 13:00

          @baasbas: Waarom? Omdat zowel ik als mijn broer absoluut niet met 4 cilindertjes gaan rijden terwijl ’t ook met 8 acht kan. Bovendien is hij tegenwoordig gesupercharged en heeft hij een ander uitlaatsysteem gekregen. Als je dan toch bezig bent… :)

          Login om te reageren
          • baasbas zegt

            1 september 2011 om 13:05

            @kaasboerin: De bedoeling van dat systeem (displacement on demand) is dat je het niet merkt tijdens het rijden. Onder deellast loopt hij op 4 ipv 8 pitten. Geef je een dot gas dan loopt hij op 8. Als dit zonder schokken e.d zonder op te merken in de achtergrond werkt, dan zie ik geen reden om het eruit te halen? Werkte het niet fatsoenlijk?

            Login om te reageren
            • kaasboerin zegt

              1 september 2011 om 13:23

              @baasbas: Moet toegeven dat het meer het idee was dat je met 4 cilinders rijd, maar het is dan ook een hobby-auto en geen woon-werk ofzo. :)

              Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      1 september 2011 om 12:58

      Klopt. Al meer dan 4 jaar geleden: http://www.autoblog.nl/archive/2007/05/01/chrysler-komt-met-v8-hybrides

      Login om te reageren
  4. baasbas zegt

    1 september 2011 om 12:55

    Lopen ze dan ook minder snel kapot?

    Login om te reageren
    • Laue zegt

      1 september 2011 om 13:07

      @baasbas:

      De eerste generatie cilinder uitschakeling had nauwelijks effect. De nieuwe 6.4 hemi schijnt het beter te doen.

      Login om te reageren
      • baasbas zegt

        1 september 2011 om 13:16

        @Laue: Ik bedoelde de 1.4 TSI blokjes :D
        Ze schijnen een slechte naam te hebben. “Engine for one year” grapjes enzo. Misschien gaan ze langer mee als je cilinders uitschakelt.
        Aan de betrouwbaarheid van zo’n grote V8 twijfel ik niet ;)

        Login om te reageren
        • autobart zegt

          1 september 2011 om 16:32

          @baasbas: Net of dat dat overal is, wat een gezeik, gewoon weer van die stinkende VAG haters… Ja gek he, die leasetobbers die alle auto’s af lopen te trappen… Je kunt beter een 2e handsje kopen en fatsoenlijk met je auto omgaan… Toch logisch dat wanneer je je auto tot in het rode gebied af loopt te trappen hij hard slijt, en wanneer je geen olie peilt hij vastloopt… En bij inrijden vebruikt hij sowieso meer olie dus moet je peilen en regelmatig verversen maar dat is zelfs te veel

          Login om te reageren
      • mightymike zegt

        1 september 2011 om 15:43

        @Laue: je zegt het zelf al 6.4 liter hemi lijkt me logisch dat als je uberhaupt een cilinder uitschakelt het te merken moet zijn in je verbruik

        Login om te reageren
  5. laurensl zegt

    1 september 2011 om 12:56

    Doe fixen ze de oneven kilometers die een cilinder moet kloppen?

    Login om te reageren
    • joosthoeve zegt

      1 september 2011 om 19:26

      @laurensl: Waar heb je het over?! Denk je dat er zuigers worden losgekoppelt van de krukas? Er is alleen geen ontbranding, de cilinder loopt nog wel….

      P.s. doe wat aan je zinsopbouw.

      Login om te reageren
  6. dennisr zegt

    1 september 2011 om 12:56

    0,4 Liter per 100 km ?? dat is weinig, amper noemenswaardig..

    Login om te reageren
    • mylvan zegt

      1 september 2011 om 13:02

      @dennisr: dat geeft wel aan dat de rek er voor het grootste deel wel uit is qua het nog zuiniger maken van de bestaande motoren en technieken.

      Login om te reageren
    • Brum zegt

      1 september 2011 om 13:05

      @dennisr:
      Nou, dat is toch 1:250! Noem ik zuinig, daar kan geen hybride tegenop!

      ;)

      Login om te reageren
    • potver7 zegt

      1 september 2011 om 13:08

      @dennisr: idd, dat dacht ik dus ook. Komt waarschijnlijk doordat cylinders alleen worden uitgeschakeld bij halflast op (relatief) lage snelheden. Bij accelereren of op de auto(snel)weg dus niet en dan levert het dus ook geen besparing op.
      De meerprijs t.o.v. een gewone viercylinder mag niet al te veel zijn, anders is er niemand die dit aanschaft lijkt me.

      Login om te reageren
    • vale46 zegt

      1 september 2011 om 13:13

      @dennisr: Bwah, toch relatief veel voor zo’n ‘eenvoudig’ systeem.
      Stel dat ze die motor er mee van van 5L naar 4.5L/100km kunnen krijgen, dan is dat een besparing van 10%.

      Login om te reageren
  7. vale46 zegt

    1 september 2011 om 13:03

    Ze zouden beter Fiat wél na-apen! Dat twinair-blok is echt klein krachtig en zuinig! Niet voor niks uitgeroepen als engine of the year 2011.

    BTW: vraagje voor de kenners: cilinders uitschakelen houd toch gewoon in dat ze geen brandstof inspuiten en geen ontbranding laten plaatsvinden in de uitgeschakelde cilinders hé?

    Login om te reageren
    • mylvan zegt

      1 september 2011 om 13:04

      @vale46: ja idd. brandstofinspuiting en de daarop volgende vonk doen het dan even niet zeg maar!

      Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      1 september 2011 om 13:06

      @vale46:

      Klopt, en de uitlaatklep blijft open staan zodat deze geen compressie draaien.

      Login om te reageren
      • vale46 zegt

        1 september 2011 om 13:09

        @jack_abarth: Dus een aparte nokkenas voor die 2 zuigers?
        & op zijn BDP zal hij toch dicht moeten, anders loopt de zuiger er tegen.

        Login om te reageren
        • kungfupanda zegt

          1 september 2011 om 13:42

          @vale46:
          Kan ook hydraulische klepbediening zijn ala Fiat’s Multi-Air en Daf’s Deb systeem. Of een extra tuimelaar die een ander nokprofiel volgt zoals volgens mij ook Vtec werkt.

          Wat ik me afvraag van het systeem : schakeld het altijd dezelfde 2 cillinders uit (setje 1/2 of setje 3/4) of wisseld het systeem deze 2 sets onderling steeds om?

          Anders lijkt het mij dat je op de langere duur onevenredige slijtage krijgt??

          Login om te reageren
          • vale46 zegt

            1 september 2011 om 13:50

            @kungfupanda: Jep, met een 2de paar nokken moet dat wel mogelijk zijn.
            Ik veronderstel wel dat ze afgewisseld worden, maar ook als als dat niet het geval is zou het niet zo erg zijn.
            Als ze uitgeschakeld worden is er sowieso weinig belasting en slijtage.
            Het is niet dat er iets stil staat, gewoon er gebeurt geen ontbranding, dat is alles.

            Login om te reageren
            • kungfupanda zegt

              1 september 2011 om 13:56

              @vale46:
              Het gaat me in dat geval om de aanslag op de klepzetels die ontstaat door de verbranding. Hierdoor gaan kleppen in verloop van tijd lekken en minder compressie opbouwen.

              Lijkt me vreemd om dan na 200.000km een compressietest uit te voeren en er dan achter te komen dat de helft van het aantal kleppen een stuk minder lekken dan de andere helft.

              Dan kan het zomaar zijn dat de motor in “4-cillinder-modus” best beroerd gaat lopen. :)

              (maar ja, wie rijd zijn auto tegenwoordig nog op? Na 150.000km eindigen ze al ergens in Polen tegenwoordig)

              Login om te reageren
              • vale46 zegt

                1 september 2011 om 15:26

                @kungfupanda: Da’s nu net mijn punt, als de motor belast word (optrekken dus) slijt de motor het meeste, net dan zijn alle cilinders in werking, als de motor relaxed draait worden ze pas uitgeschakeld. Als de motor weinig belast word is de slijtage ook véél minder.
                Zoals je zegt, na 200.000 zijn die auto’s al lang naar een laag loon-land vertrokken :)

              • kungfupanda zegt

                2 september 2011 om 00:57

                @vale46:

                Je wilt zeggen dat we elkaar dan toch wel begrijpen? ;)

                Wat ik daarnaast nog wel interessant vind om te weten is : welke idioot kiest ervoor om met deze motor te rijden? Want je hebt nooit de zuinigheid van een echte 2-cillinder en je hebt nooit de finesse van een echte 4 cillinder. (op de langere duur)

                Het is eigenlijk in beide gevallen een net-niet-motor. :)

              • vale46 zegt

                4 september 2011 om 13:05

                @kungfupanda: Waarom eigenlijk niet de finesse van een 4cil?
                Hij kan toch perfect op 4 cilinder draaien zonder enig nadeel t.o.v. een gewone 4cil zonder cilinder uitschakeling?

      • bobb zegt

        1 september 2011 om 13:10

        @jack_abarth: Ok dat zou het trillen/onbalans wegnemen? Vraagt dan natuurlijk wel een andere klepsturing.

        Login om te reageren
        • jack_abarth zegt

          1 september 2011 om 13:47

          @bobb:

          Het zou qua trilling niet zo heel veel uit hoeven te maken omdat de zuigers toch op en neer blijven gaan.
          Denk dat het minimaal is, en wij het niet kunnen waarnemen.

          Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      1 september 2011 om 13:09

      @vale46:
      YEP !
      100%
      Mijn vriend is FIAT dealert en ik pik altijd de lichtblauwe 500 TwinAir.
      ’t is net een Ducati op vier wielen :P

      Login om te reageren
      • vale46 zegt

        1 september 2011 om 13:10

        @desjonnies: LOL :)

        Login om te reageren
      • NLBUURMAN zegt

        1 september 2011 om 14:18

        @desjonnies: met dien verstande dat een duc gemiddeld net wat minder ceecees heeft en 2 keer zo hard gaat :P heb helaas op/in geen van beide gereden tot nu toe.

        Login om te reageren
      • jack_abarth zegt

        1 september 2011 om 14:30

        @desjonnies:

        Ah je bedoelt een Stucgatie?
        Kan ff niet op het motortype komen, maar er is een blok wat erom bekend staat dat ie het niet lang vol houdt bij “normaal” onderhoud.

        Login om te reageren
  8. bobb zegt

    1 september 2011 om 13:09

    Ze hebben ook al eens een serie slechte bobines gehad, hetzelfde effect alleen gaat wel trillen.

    Login om te reageren
    • Laue zegt

      1 september 2011 om 13:15

      @bobb:
      Klopt de benzine moest je achter bij de uitlaat opvangen en weer terug in de tank doen :P

      Login om te reageren
      • vale46 zegt

        1 september 2011 om 13:17

        @Laue: & als de uitlaat warm stond had je een vlammenwerper? ;)

        Login om te reageren
  9. Lan_Evo zegt

    1 september 2011 om 13:17

    Je moet wat als je 50 eurocent per 100 km wil besparen, *pruttel**pruttel*pruttel*.

    Login om te reageren
  10. Initial_D zegt

    1 september 2011 om 13:33

    Misschien rare vraag maar kun je dit ook niet toepassen bij huidige auto’s? Zeg dat je de ECU een update geeft en 3 van de 6 cilinder boven een bepaald toerental uitschakelt. Zou dit de motor dan beschadigen?

    Login om te reageren
    • mout zegt

      1 september 2011 om 13:43

      @Initial_D: De vraag is niet raar, maar hierboven al wel beantwoord. Wat er moet gebeuren is 1) geen inspuiting , 2) geen vonk, 3) uitlaatklep veel open om geen compressie te maken.
      1 en 2 zijn electronisch wel te fiksen, lijkt me. Maar in mijn motor gaan de kleppen mechanisch mee met de distributie. Benieuwd hoe ze dat bij VW gaan oplossen. Extra nokkenas? Systeem zonder nokkenassen? (zoiets zit in het benzineblok van de laatste Prius, meen ik)

      Login om te reageren
      • baasbas zegt

        1 september 2011 om 14:04

        @mout: Uiteraard niet wetende hoe VW het op gaat lossen, maar bij GM werkt het juist door de uitlaatklep dicht te houden. De uitlaatgassen blijven in de cilinder. Als er meer power nodig is gaan de uitlaatkleppen pas weer open…

        Login om te reageren
        • jack_abarth zegt

          1 september 2011 om 14:32

          @baasbas:

          Je hebt nu over een klep in de uitlaatPIJP. Wij spreken over de uitlaatklep.

          Login om te reageren
          • baasbas zegt

            1 september 2011 om 14:41

            @jack_abarth: Nee hoor, we hebben het over dezelfde uitlaatklep :)

            De uitlaatklep dichthouden is uiteraard niet het enige wat gebeurt. Ook de inlaatklep blijft dicht. Maar dat ligt voor de hand. Als power nodig is gaan beide kleppen weer op normale manier open en dicht.

            Bij GM dus..

            Login om te reageren
            • jack_abarth zegt

              1 september 2011 om 14:59

              @baasbas:

              Kleppen dicht houden kan niet, want dan creëer je een onderdruk wanneer de zuiger naar beneden gaat, en een overdruk wanneer de zuiger terug omhoog komt.

              Kleppen dichthouden is ONMOGELIJK.

              Login om te reageren
              • baasbas zegt

                1 september 2011 om 15:09

                @jack_abarth: Ik opper het niet als optie, ik zeg dat het as we speak zo geïmplementeerd is bij GM. :)

                Ze houden de kleppen dicht ipv open. En ja, dan krijg je idd compressie van uitlaatgassen. En die gaan pas uit de cilinder als er meer power nodig is en de kleppen dus weer gaan functioneren.

                Niet heel erg onmogelijk ;)

              • jack_abarth zegt

                1 september 2011 om 15:14

                @baasbas:

                Ze zullen de kleppen misschien later openen, maar dichtlaten kan gewoon niet. Bij de eerste slag blaas je je koppakking er al tussen uit.

              • baasbas zegt

                1 september 2011 om 15:20

                @jack_abarth: ik heb wat gevonden op wiki:

                In order to deactivate a cylinder, the exhaust valve is prevented from opening after the power stroke and the exhaust gas charge is retained in the cylinder and compressed during the exhaust stroke. Following the exhaust stroke, the intake valve is prevented from opening. The exhaust gas in the cylinder is expanded and compressed over and over again and acts like a gas spring. As multiple cylinders are shut off at a time (cylinders 1, 4, 6 and 7 for a V8), the power required for compression of the exhaust gas in one cylinder is countered by the decompression of retained exhaust gas in another. When more power is called for, the exhaust valve is reactivated and the old exhaust gas is expelled during the exhaust stroke. The intake valve is likewise reactivated and normal engine operation is resumed. The net effect of cylinder deactivation is an improvement in fuel economy and likewise a reduction in exhaust emissions. General Motors was the first to modify existing, production engines to enable cylinder deactivation, with the introduction of the Cadillac L62 “V8-6-4” in 1981

                Hieruit blijkt ook dat ze het al sinds 1981 doen…

                En als ik het net geuploade plaatje goed interpreteer doet VW het ook door de kleppen dicht te laten? Ventile Zilinder 2+3 geschlossen. Maar mijn Duits is niet briljant…

              • dennisr zegt

                1 september 2011 om 15:26

                @baasbas: zou je inderdaad kunnen afleiden aan de plaatjes en filmpje, maar ik denk niet dat ze helemaal gesloten zijn, ze zullen wel op een bepaalde opening blijven staan, helemaal dicht lijkt me onlogisch, misschien wel onmogelijk..

              • baasbas zegt

                1 september 2011 om 16:06

                @dennisr: Nee, hij is echt gesloten bij GM. En volgens mij zit hij ook echt dicht in het filmpje van VW? Dat zou ook logischer zijn dan op een kiertje. Waarom een kiertje en niet helemaal open laten staan? Op een of andere manier is het beter om uitlaatgassen te comprimeren dan de klep openzetten en vrij laten ‘ademen’.

              • autobart zegt

                1 september 2011 om 16:43

                @baasbas: En waar haal je dat vandaan? Die mensen zijn ook mensen, en een foutje is zo gemaakt!

              • baasbas zegt

                1 september 2011 om 16:49

                @autobart: Alles na “volgens mij” zijn mijn eigen geformuleerde aannames. Dat kan je zien aan de twee worden die voorafgaan aan een aanname, te weten: “volgens mij”

              • mout zegt

                1 september 2011 om 18:27

                @baasbas: Weet je: ik vind het bijzonder, maar begin het te geloven. Doordat het als een gasveer werkt, behoud je nog iets van de normale motorkarakteristiek: kracht inleveren tijdens compressie (maar dan is een andere cilinder aan de beurt), en kracht (terug-) geven tijdens arbeidsslag.

              • zounds010 zegt

                1 september 2011 om 15:21

                @baasbas: Als dat de GM-oplossing is, heb ik er geen hoge pet van op. Door de kleppen dicht te laten heb je gigantische pompverliezen, geen wonder dat je dan bijna geen verbruikswinst behaalt.

              • baasbas zegt

                1 september 2011 om 15:30

                @zounds010: A so-called “pumping loss” is also cited as causing extra work for the engine to do under partial load conditions because the pistons have to work harder to suck in the fuel-air mixture when the throttle position results in low intake-manifold pressure. Under this scenario, deactivating some of the cylinders allows the remaining active ones to have less manifold vacuum to overcome during the intake stroke.

                Als ik het goed lees is er dus juist geen pompverlies. De ‘overgebleven’ cilinder hebben ook minder vacuum om tegen op te zuigen?

                http://en.wikipedia.org/wiki/Active_Fuel_Management

              • baasbas zegt

                1 september 2011 om 15:35

                @zounds010 & @jack_abarth:
                Ik zie nu pas dat er ook een filmpje van de VW oplossing gepost is. Ook VW kiest er voor om kleppen dicht te laten net als GM dus.

                Ik weet alleen de overweging niet waarom ze kiezen voor dichtlaten ipv openzetten. Het is op een of andere manier beter om uitlaatgassen in je cilinder te hebben tijdens al die compressieslagen die volgen, dan om de poort open te zetten en geen compressie meer te hebben. Dan ben je ‘dood gewicht’ aan het rondslingeren? Wel exact tegenover elkaar, dus geen trillingen, maar toch..

              • dennisr zegt

                1 september 2011 om 15:39

                @baasbas: ze kiezen ervoor om ze niet meer op en neer te laten gaan, waardoor ze dus gewoon buiten werking zijn.. helemaal dicht laten ze niet zien..

              • jack_abarth zegt

                1 september 2011 om 15:56

                @baasbas:

                Damn, dan moet ik je toch gelijk geven.
                Was verder wel leuke discussie zo.

              • baasbas zegt

                1 september 2011 om 16:09

                @jack_abarth: Ja, ik ben (helaas) niet technisch geschoold, ik weet alleen iets uit interesse en uit mijn brommertijd. Maar ik vind het leuk om over na te denken :)

              • jack_abarth zegt

                1 september 2011 om 16:13

                @baasbas:

                Het gaat om dit stukje:

                The exhaust gas in the cylinder is expanded and compressed over and over again and acts like a gas spring.

                De lucht in de cilinder werkt verend. Door de opgebouwde druk schiet de zuiger terug naar beneden. De “loze zuigers” worden weer omhoog geholpen en weer druk te bouwen door de werkende 2 zuigers. Schijnt dus toch minder energie te verbruiken dan constant 2 zuiger op en neer te laten slingeren.

              • baasbas zegt

                1 september 2011 om 16:23

                @jack_abarth: Ja die snap ik. Je slingert geen dood gewicht rond, maar je stuitert je zuigers heen en weer.. als het ware :D

                Maar zou ook smering (en dus koeling) mee kunnen spelen? Een droog lopende cilinder kan ook nooit heel gezond zijn wat wrijving betreft gok ik? Maar goed, hoeveel smeert verbrand mengsel is dan de vraag. Vast beter dan niks? Verbranding is ook vaak niet volledig, dus wie weet behoudt het wat smerende capaciteit…

              • jack_abarth zegt

                1 september 2011 om 16:28

                @baasbas:

                4-takt motoren worden gesmeerd door de smeerringen, en niet netzoals een 2-takt door het mengsel.
                Overigens motoren uit de racerij, lees formule 1, die worden wel gekoeld dmv smeerringen en het brandstof.

              • vale46 zegt

                1 september 2011 om 15:41

                @zounds010: Gigantisch? Er ontstaat alleen wat warmte doordat het mengsel steeds weer gecomprimeerd word. Maar het gecomprimeerde gas levert ook arbeid bij de ontbrandings-slag omdat de inhoud terug groter word.
                Het moge duidelijk zijn dat dit efficiënter is dan telkens opnieuw lucht aan te zuigen en naar buiten te persen, waarbij dan nog eens onnodige brandstof verbruikt word.

              • zounds010 zegt

                1 september 2011 om 17:15

                @vale46: ik weet intussen beter; mijn eerste gedachte was dat de kleppen gesloten zouden worden na de gasafvoer-slag zodat de zuiger een vacuum gaat trekken. De oplossing waarbij het verbrande mengsel in de cilinder blijft is natuurlijk beter.

    • vale46 zegt

      1 september 2011 om 13:45

      @Initial_D: Je zou het kunnen, maar in een onaangepaste auto zouden de uitgeschakelde zuigers nog steeds lucht moeten samenpersen, maar dan zonder dat een andere zuiger een arbeidslag levert. Je zal dus een schokkerige motor krijgen.
      Hoe dat werkt met de kleppen bij een aangepaste motor weet ik niet, dat antwoord wacht ik zelf af een paar reacties hierboven ;)

      Login om te reageren
      • vale46 zegt

        1 september 2011 om 13:55

        @vale46: een 2de paar nokken op de nokkenas is dus een mogelijkheid. Bijvoorbeeld nokken die men kan verschuiven op de nokkenas, en zo de tuimelaar langer open laten zodat er zich geen compressie kan vormen.

        Login om te reageren
        • bobb zegt

          1 september 2011 om 15:16

          @vale46: Als je het plaatje ziet lijkt het er wel op maar is dit niet een beetje hetzelfde als een Honda vtec prestaties vs zuinig.

          Login om te reageren
          • vale46 zegt

            1 september 2011 om 15:34

            @bobb: Het idee is hetzelfde nu ik de plaatjes zie, met enige verschil dat bij Honda(& toyota) tegen de reguliere nok nog een andere nok zit, dus als de gehele nokkenas links/rechts beweegt komt hij op een andere nok te lopen en zal dat het karakter van de motor veranderen. Hij heeft dus een ‘lage rmp nok’ en een ‘hoge rpm nok’ voor dezelfde tuimelaar.

            Login om te reageren
    • kungfupanda zegt

      1 september 2011 om 13:45

      @Initial_D:
      Alleen ontsteking en inspuiting uitschakelen is niet voldoende want de uitgeschakelde cillinders blijven dan wel compressie opbouwen. Je zult de klepbediening moeten aanpassen.

      Bij motoren met een enkele carbarateur of 1 centrale injectie lijkt het me ook niet te werken.

      Login om te reageren
  11. sir_smokalot zegt

    1 september 2011 om 15:14

    Heb wat beeldmateriaal toegevoegd, hopelijk helpt het wat :)

    Login om te reageren
    • dennisr zegt

      1 september 2011 om 15:17

      @sir_smokalot: helpt zeker weten! super filmpje, thnx :)

      Login om te reageren
    • vale46 zegt

      1 september 2011 om 15:35

      @sir_smokalot: Verhelderend, merci! :)

      Login om te reageren
    • dennisr zegt

      1 september 2011 om 15:50

      @sir_smokalot: heb even een vraagje, hoe zit het met overschakelen van 2 naar 4 cilinders ? of bij mercedes dan van 4 naar 8, gaat dat volledig automatisch, of kun je daar zelf voor kiezen.. ?
      Lijkt me namelijk dat als het automatisch gaat dat je nooit vol gas weg kunt rijden..

      Login om te reageren
      • 406_v6 zegt

        1 september 2011 om 16:52

        @dennisr: Dat gaat volautomatisch, je kunt niet kiezen voor het een of het ander…..Als je volgas wilt wegrijden bij Mercedes, zijn alle 8 pitten al vol aan het werk als jij je rem loslaat ;)

        Login om te reageren
  12. hans75 zegt

    1 september 2011 om 15:51

    Fiat kopieren doen ze bij VAG nou eenmaal pas na minimaal tien jaar… dus die tweecilinder kunnen we wellicht in 2021 verwachten… zie bijvoorbeeld de Common rail diesel…
    en ook dit idee… was al in 1983 of zo in gebruik bij de Alfetta taxi’s in Milaan…
    zie http://trid.trb.org/view.aspx?id=280580

    Login om te reageren
    • autobart zegt

      1 september 2011 om 16:46

      @hans75: Ja maar bij VAG doen ze het wel goed na… En ze maken geen autos die na 8 jaar uit elkaar vallen en waarvan de stuurpomp vastloopt…

      Login om te reageren
      • jack_abarth zegt

        1 september 2011 om 16:51

        @autobart:

        Jij zou eens met Jipp moeten gaan buurten.

        Login om te reageren
        • autobart zegt

          1 september 2011 om 18:03

          @jack_abarth: Ja dus, dat er blokjes vastnaaien is heel normaal! Zeker als je het introduceert… Mn moeder heeft een 1.4tje met 100pk, rijdt 1 op 15 van 10 jaar oud, en als je dat nog verbeterd (het verbruik) kun je beter een ongeblazen hebben… En dat een 1.4 in een grote auto vastloopt vind ik niet gek… Waarom zon klein blokje? Toch logisch dat dat hard slijt? Waarom maken ze eigenlijk geen 1.6 TSI?

          Login om te reageren
      • mout zegt

        1 september 2011 om 18:31

        @autobart: O? TSI’s die ermee ophielden anyone? Boxster-blok dat vastliep? PDK-bakken die voor € 4000 vervangen mogen worden na 26 maanden?

        Login om te reageren
  13. Maarten123 zegt

    1 september 2011 om 17:56

    GM cilinder uitschakeling werkt idd prima. Had vorig jaar een Suburban als huurauto en dit werkte vlekkeloos. Bij constande snelheid had je op de boordcomputer een 4 en een 8 met een streepje eronder die wisselde naar gelang de hoeveel gas dat je gaf. Simpeler kan niet en je voelde geen enkel verschil, zelfs geen rimpeling. Het ding reed overigens ook bijna 1 op 10.

    Login om te reageren
    • six-trey zegt

      1 september 2011 om 19:05

      @Maarten123:
      een moderne interpretatie van een bezuiniging systeem zo oud als de straat, bij oude amerikanen opener bij rustig optrekken en cruise snelheden 2 kleppen van de carburator geef je meer gas open er 4

      Login om te reageren
      • kungfupanda zegt

        2 september 2011 om 01:20

        @six-trey:
        Een beetje wel maar niet helemaal.
        Die carberateur bepaald alleen maar of 8 kindermonden gevoed moeten worden met een 8 kleine lepels op 8 grote lepels. De Suburban kan er voor kiezen om gewoon 4 kinderen te negeren (klemtoon goed leggen aub).
        De gasklep bepaald dan nog eens of die andere 4 kinderen een kleine lepel of een grote lepel krijgen. :)

        Login om te reageren
  14. Tommy2 zegt

    1 september 2011 om 19:06

    Agzo, de middelste 2 cilinders hebben pauze. Ook goed voor de warmteafvoer dat de buitenste door blijven gaan. Maarja, hoe meer techniek, hoe meer er stuk kan gaan. Geen cilinderuitschakeling voor mij dus!

    Login om te reageren
  15. norge zegt

    1 september 2011 om 20:52

    Als dat maar heel blijft ,,lijkt me bij een viercilinder toch een heel andere belasting op de krukas geven.

    Login om te reageren
    • xilver zegt

      1 september 2011 om 21:06

      @norge: Ze zullen wel weten met wat ze bezig zijn bij VAG.

      Login om te reageren
  16. tarquesh zegt

    2 september 2011 om 19:49

    Een bekende toepassing inderdaad kijkend naar de Merc. In combinatie met een electromotor moet dit principe nog betere milieu vervuilende verminderenden resultaten opleveren. Maar ik zeg altijd ” is de conventionele auto wel zo milieu vervuilend als wordt beweerd?”

    Login om te reageren
  17. denbert zegt

    5 september 2011 om 16:10

    Ze hoeven toch niets te veranderen aan de huidige 1.4 tsi blokjes!? Die rijden nu al regelmatig op 3 cilinders!
    Ik spreek uit ervaring…
    En, neen, ik ben geen leasebak rijder die zijn wagen afragt. De wagen (1.4tsi 160pk) is voor privé-gebruik gekocht met zuurverdiende centen en ingereden volgens het (instructie)boekje.
    Een echte rotbak!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North