Mazda komt met slechtste idee ooit: MX-5 met AWD

Auteur: , 68 Reacties

Er zijn maar drie redenen om een MX-5 te kopen. Achterwielaandrijving, lichtgewicht en relatieve betaalbaarheid. Waarom zouden we in hemelsnaam gewicht toevoegende, duur makende vierwielaandrijving op een MX-5 willen, Mazda?

De Mazda MX-5: geliefd door velen, wellicht overschat door nog meer. Natuurlijk is achterwielaandrijving in een relatief betaalbare roadster een prima idee, maar er zijn nogal wat mensen die het “de beste stuurmansauto ever” noemen. Het is een leuke auto, maar er zwemmen meer vissen in de zee, zullen we maar zeggen.

Anyway, het laatste nieuws wat ons bereikt over dit kekke roadstertje is een vreemde: een MX-5 met vierwielaandrijving zou tot de mogelijkheden behoren, volgens een engineer bij Mazda. In gesprek met Car Advice laat Tetsushi Marutani (Assistant Manager for Drivetrain and Powertrain Development bij Mazda) weten dat een MX-5 met vierwielaandrijving tot de mogelijkheden behoort. Nu snap ik best dat een auto met serieuze gripproblemen op de achterwielen (we noemen een Jaguar F-Type of Mercedes AMG S) wel vierwielaandrijving kan gebruiken, maar waarom je dit in een underpowered lichtgewicht sportwagentje als de MX-5 zou toepassen is mij een raadsel.

Vierwielaandrijving is namelijk zwaar door de extra aandrijfassen en bijbehorende prullaria die nodig zijn. Zeker in een auto met zo’n laag eigen gewicht lijkt dat killing voor het plezier. Een ander nadeel is dat het nog lastiger wordt om tractie met de achterwielen te verbreken. In standaardtrim is het op droog wegdek soms al lastig om dat voor elkaar te krijgen met enkel aangedreven achterwielen, laat staan dat verloren power ook nog eens naar de voorwielen geleid gaat worden. En als laatste: extra techniek en meer gewicht betekent: duurder.

Kortom: doe maar niet, Mazda. Doe maar niet.



68 reacties

Oke logisch,, geen dikkere motor vanwege het gewicht maar wel 4wd? Dus ze willen eigenlijk alle fun eruit slopen.
Was het niet zo dat er een zwaardere motorisering aan zat te komen, iets waar AWD misschien beter bij past. Kun je net iets strakker langs het Gardameer, mits driften je niet ligt.
@pesu: Al proppen ze er 250 pk in dan is 4WD nog steeds geen must. Dat kunnen de achterwielen prima alleen af.
@berlinetta: Point taken, hoewel ik nergens zei dat het een must zou worden.
@pesu: Nee dat klopt, maar ik zie de toegevoegde waarde van AWD niet bij een MX-5. Deze auto zal nooit zoveel pk gaan krijgen dat AWD echt noodzakelijk wordt. Het brengt alleen maar nadelen met zich mee.
@berlinetta: Ik probeer me altijd in te leven in de fabrikant. Er moet haast wel een reden zijn en hoewel dat niet altijd een juiste reden is, kan ik me voorstellen dat AWD bijvoorbeeld de net gepensioneerde doelgroep gerust stelt die een betaalbaar en leuk sturend autotje zoekt.

Of die redenering klopt, ik weet het niet. Just a guess…
@pesu: Maar waarom is de 4WD dan noodzakelijk? Omdat de koper in een koud gebied woont waar het veel sneeuwt? Daar worden geen cabrio’s gekocht. Blijft over dat de koper in een onherbergzaam gebied woont en cabrio wil rijden, maar ook overal wil kopen. Het lijkt me niet rendabel daarvoor een 4WD-systeem te leveren.
@berlinetta: *overal wil komen.
@berlinetta: Of iemand zoals Norge, die het echt nodig heeft.
@pesu: hoezo echt nodig? Jarenlang is er niet eens een awd personenauto leverbaar geweest. Nu zijn ze dat wel, maar ik durf gerust te stellen dat er nog steeds een hele hoop 2wd auto’s verkocht worden in Noorwegen.

In de winter geloof ik gerust dat het aan noodzakelijk grenst, maar vaak is zoiets toch voor erbij en voor in de zomer.
@lekbak: 25% van de auto’s worden met 4×4 verkocht hier ….Die het kopen hebben het ook echt nodig…
@pesu: voor het Gardameer gewoon de nieuwe Fiat Spider kopen… Beetje stijlvoller
Voor norge zou het perfect zijn…
@norge: ik zie nu idd een soort van “MX5 all-road” voor me.. :(
Wellicht eens kijken of iemand dat zo kan Photoshoppen?
– 10cm hoger
– grijze wielkast verbreders
– extra setje schijnwerpers
– bagage rek achterop met jerrycan en schep
Wel een lekkere kont!!
@jackass266: dat dacht ik ook, totdat ik ‘m in het echt zag rijden. Viel mij een beetje tegen!
2L turbo blokje er bij met 400Nm en 245pk en het kan werken…
Speciaal voor mensen die ermee op Zandvoort willen rijden wellicht?
@bouwt: juist op glad, schoon en breed asfalt is het voordeel van awd het kleinst. Zodra er imperfecties wat grip betreft komen voegt awd echt een hoop toe.
@lekbak: Misschien bedoelt hij op het strand van Zandvoort ;) want op een circuit heb je niks aan 4WD.
Mx-5 Nomad: halve meter hoger, lier voorop (omdat het kan)en lekker door de blubber
Het lijkt mij niet verstandig om het toe te passen bij de standaard MX-5. Daarvoor gaat inderdaad de auto te zwaar worden en het rijplezier zal flink afnemen. Het zal pas van belang kunnen zijn als er een motorblok in ligt met minimaal 240/250pk. Anders zie ik er de voordelen er niet van in.
Volgens bovenstaande tekst slechts een uitspraak van een engineer dat t kan… lekker boeiend… aandacht trekkerij als je t mij vraagt…
RWD FWD AWD. Geloof me, voor 80% der mensheid is dat gelul in de ruimte, weten niet waar je het over hebt. Velen kopen een auto omdat ie er tof uit ziet of omdat papa zegt dat het een goed merk is. of om de letters op de kont. GTI GTE V6 VR6 AWD. Wij autobloggers zijn echt een uitzondering op de regel. Deze auto gaat waarschijnlijk als extra veilig de weg op. Of zoiets. Het verkoopt. Dus komt ie er.
@pomoek: Maar kopers van een MX-5 zullen dit voornamelijk doen, omdat ze weten wat voor goede auto het is denk ik. En die zullen RWD wel wenselijk vinden.
@pomoek: de mx5 in het algemeen is de uitzondering. Er zullen maar weinig niet liefhebbers deze auto kopen denk ik.
@lekbak:
de helft van alle amerikaanse tieners reed destijds in zo’n ding.
@pomoek:
je hoeft niet te weten welke wielen aangedreven worden (of wat voor type soldeer er is gebruikt in de printplaten van je ecu) om te weten of een auto wel of niet lekker rijdt. Ik heb een rwd auto, maar rijd hem toch vrijwel nooit dusdaning op de limiet dat het een groot verschil maakt. Wat wel een groot merkbaar verschil maakt, ook bij alledaags gebruik, is dat de wegligging top is door de goede gewichtsverdeling. De wagen voelt gewoon veel stabieler, en bij hobbels in bochten blijft de auto ook netjes in balans itt veel voorwielaangedreven autos met motor voor de vooras die dan gelijk met de voorkant een stap opzij zetten.
@super: wat denk je van de rust in je stuurwiel. Ik rij al een aantal jaar mijn woon werk kilometers in een fwd auto. Maar nog steeds kan ik er niet aan wennen, en erger ik me er zelfs aan, dat het stuur onrustig is tijdens vlot accelereren. De rust en kalmte van een rwd auto is gewoon niet te evenaren met een fwd. Zelfs bij rustig rijden!
Gelukkig kan ik voor mijn ontspanning nog steeds kiezen uit een aantal rwd auto’s, wat een heerlijkheid.
@lekbak:
vind het zelf wel meevallen, had voor m’n huidige wagen een bmw 330xd met 4wd en moet zeggen dat ik daar ook bij flink gas geven nauwlijks voelde dat de voorwielen ook iets deden. heb voor m’n werk een passat en v50 gereden, maar dat stuurde voor geen meter, maar voor m’n gevoel lag dat voornamelijk aan de belabberde gewichtsverdeling.
@super: Ben het met je eens. Ik rij regelmatig in een Grand Vitara en die heeft RWD (4WD kan ingeschakeld worden). Je hoeft niet eens hard te gaan om te voelen dat het gewoon lekker rijdt. Je wordt als het ware vooruit geduwd ipv getrokken. Persoonlijk vind ik dat fijner voelen. Daarentegen kan het ook wel wat listiger zijn. Ben ik wel eens achter gekomen toen de weg nat was. Schrikmomentje.
@berlinetta: Ik geef toe dat RWD beter rijdt, maar overschat de technische kennis van de gemiddelde automobilist (GA) niet. Ik durf zomaar te stellen dat die GA geen idee heeft wat ABS precies is maar het wel op zijn auto wil hebben…
@pomoek: Ook dat is zeker waar! Er zijn genoeg mensen die er niks van weten.
Een beetje een auto die zichzelf tegenspreekt.
Dan maar gelijk een LS1 blok erin lepelen
@allesmetturbo: yes! V8-powerrrrrr!
Ik neem aan dat dit een grapje is, en dat er nooit een awd variant komt? Als er nou een 300pk turbo blok in komt is het een ander verhaal, maar komop Mazda, niet doen!
@dutchdriftking:
Als je het interview leest ga je opmerken dat de Mazda engineer enkel antwoord geeft op een vraag van de interviewer. De toon van het artikel van Capser is echter heel anders……. Ik las het alsof Mazda er al serieus mee bezig was, terwijl er enkel antwoord wordt gegeven op vraagje, vanuit een technisch oogpunt…..

Daarbij baseren wij ons oordeel op bestaande referenties/kaders en aannames in het artikel. Wie weet hoe Mazda het gaat uitvoeren..… (als ie überhaupt komt…) Een Lancia Fulvia Sport werd in de jaren 60 ook niet altijd begrepen als sportwagen zijnde. Want een sportwagen, die heeft toch niet een “miezerig 1.3tje en voorwielaandrijving??? Dat is toch geen sportwagen???
Dit is alleen nuttig met heul veul power, lijkt me. Maar dan ga je voorbij aan de USP van de MX-5.
Je zou nog kunnen denken aan een hybride met electrisch aangedreven voorwielen.
1 april…
De engineer in kwestie deelt alleen mede dat de mogelijkheid bestaat. Dit omdat Audi en Subaru er direct extra mee kan verkopen. En dat het mogelijk zou zijn bij een MX-5, maar dat het wel ‘fun’ moet blijven.

Daarbij zijn er vele verschillende variaties op AWD. Een haldex of torsen systeem is niet spannend, maar met een X-Drive, Ferrari FF of Jaguar AWD achtig systeem kun je de toename in gewicht relatief beperken en het RWD karakter behouden.

Dus een AWD als optie voor de Mx-5 is nog geen eens een heel slecht idee. Niet iedereen hoeft elke bocht te driften, sommige mensen vinden veiligheid belangrijker.
@gtwillem: als je veiligheid zo ontzettend belangrijk vind moet je rustiger gaan rijden. Dan is ook bij rwd de grens ver weg.
@gtwillem: Precies.
@gtwillem: Als je veiligheid hoog in het vaandel hebt staan, ga je ook niet zo hard rijden met een MX-5 dat het kontje kan uitbreken. Dan is 4WD ook helemaal niet nodig.
@berlinetta: Dit is bijzonder lastig uit te leggen op AutoBlog ;-). Met AWD vergroot je de bruikbaarheid van het potentieel van de auto. Niet iedereen wordt er blij van als de kont om komt. Ik heb niet in de ND gereden, maar uit ervaring van de eerste twee weet ik dat ze maar wat graag hun kont omzetten. Geweldig! Maar niet iedereen vind dat prettig. Mijn tante heeft niets met hoeken en driften, maar wilt wel een pittige auto die er leuk uitziet (ja, ze heeft een TT Roadster ;-)).

Ik weet dat het haaks staat op het recept van de MX-5, maar ik kan het wel degelijk begrijpen dat mensen de voorkeur geven aan een AWD versie. Net als met de Porsches Carrera 4. Je hebt zóveel grip op de achteras dat je het in de meeste gevallen echt niet nodig hebt. Maar het vergroot de bruikbaarheid en veiligheid in het dagelijks verkeer.
@gtwillem: Ik begrijp jouw standpunt ook zeker, maar toch blijf ik me afvragen in hoeverre daar een markt voor is. De groep potentiële klanten lijkt me erg klein. Dan zou ik nog eerder eem voorwielaandrijver opteren. Goedkoper, lichter, leuker en net zo veilig als 4WD.
Kunnen ze niet liever die achterlichten veranderen? Die van die nieuwe Opel GT concept zouden niet misstaan. Of racestrepen, daar wordt een auto ook sneller van. True story.
Doe maar wel.Een Mazda Mx-5 die het stokje overneemt van een AC Cobra is zo slecht nog niet.
Volgens mij zagen we dezelfde reactie to Mazda bij de vorige MX-5 met een klapdak kwam, die ten opzichte van het vouwdak meer gewicht op de verkeerde plek opleverde. En daar was ook gewoon klandizie voor te vinden.

Ik zie het probleem niet zo, zolang ze ook gewoon de basisversie (dus achterwielaandrijving met een stoffen vouwdak) in het gamma houden. Voor elk wat wils.
Zonde. Nu ze tegen de Amerikanen aan schuren, ligt obesitas blijkbaar meteen ook op de loer….

Is dat wellicht de oorzaak van deze brainfart, nu het de genen heeft geleend aan de 124? Dat de Yanks in Aspen zonder de berg niet op en af kunnen komen of zoiets?

De MX-5 rijdt gewoon goed met RWD en laat zich goed corrigeren en geeft op tijd aan waar de grens ligt.(Disclaimer: alleen bekend met oudere modellen, wat betreft het nieuwe model geen ervaring).

Als hier niet mee kunt rijden zonder AWD, dan hoor je niet in een auto thuis.
@skid:
Wat is er zonde? Dat de Mazda engineer vanuit een technisch oogpunt antwoord geeft op een vraagje? Want meer kan ik er niet van maken. Uit niets kan ik opmaken dat Mazda serieuze plannen heeft voor een 4WD MX-5….
Er is wellicht veel vraag naar de auto in de berg/wintersport gebieden?, lekker cabrio rijden in de besneeuwde bergen? dan kan het handig zijn.
Ojeee… het begint dan op een Audi te lijken, zwaar, veel onderstuur en dodelijk saaaaaaaiiii
Misschien heeft het te maken met de samenwerking met Fiat, of misschien wel een awd in de vorm van hybride door de samenwerking met Toyota. ..
Ergens heb ik er wel vertrouwen in wat ze er van maken, laat ze eerst met de details komen.
Gewoon een leuke CX3 erbij voor de 4wd lijkt me een veel beter idee.
Kappers willen ook op wintersport tegenwoordig hè..
Lijkt me gaaf als ze een kleine 6 cilinder zouden maken op basis van de 1.5L Dan krijg je een lekkere turboloze 2.2L met 180pk ofzo.
@steventure: Mazda had altijd een prachtige 2.0 V6 (uit o.a. de Xedos)
@henkhekje: Ik had erbij moeten zetten dat ik een lijnmotor 6 cilinder bedoelde. ;-)
Nieuw op RTL! help mijn mx5 krijgt vierwielaandrijving …
@cla220: Misschien kunnen ze voor de Audi rijders een programma opstarten.. Help mijn Audi rijdt als een dweil :-)
Wel raar! Een TT met 180 pk is quattro waardig, stel dat ze hier 200+pk in proppen dan moet het toch ook awd waardig zijn??
Er zal vast wel een markt voor zijn, misschien stuurt dat ding nog strakker. Mazda is niet het merk die zomaar iets uitbrengt om gaten op te vullen.
Oke mazda, ik leg het nog een keer uit.
Voor je het weet gooien jullie een diesel in die mx5.
Gooi een 2.3 erin, zorg dat hij ongeveer 40/50 pk extra levert t.o.v de 2.0, onderstel 25% stugger en meer op sportief rijden en sturen afgesteld, maatje grotere velgen en subtiel verlagen.
Klaar.
Met je 4wd….amateurs.
Ik vind ze echt helemaal niks om te zien, maar ik zou er maar wat graag een hebben als speel autotje.
Omdat ze zo makkelijk te upgraden zijn en al heel snel een leuk circuitspeeltje/ringtool kan worden.
Dit is Japan, waar zelfs kei-cars met awd geleverd kunnen worden. En ze worden gekocht, om welke reden dan ook. Dus als de thuismarkt aangeeft dat er vraag is naar een MX-5 met awd, dan zal Mazda die gewoon maken. Onze superieure Europese mening doet er dan echt niet toe. En bovendien, we kunnen toch gewoon de rwd versie blijven kopen?
Maar waarom? AWD is alleen noodzakelijk voor extreme omstandigheden, extreme vermogens, of extreem randdebiele bestuurders die een auto niet op de weg kunnen houden. Doe maar gewoon niet Mazda, het slaat nergens op. RWD for life.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).