‘Volkswagen legt laatste hand aan Up GTI’

Auteur: , 59 Reacties

En dat is een goede zaak.

Volkswagen Up GTI

Volkswagen warmde ons in 2007 reeds up met de Up! Concept en in 2011 ging het gelijkname A-segmentertje daadwerkelijk in productie. Al in dat zelfde jaar kregen we de GT up! voorgeschoteld, een gelikt bommetje dat klaar leek om in productie gaan. Het krachtigere blokje werd zelfs al in de praktijk getest. Helaas kwam het nooit zo ver en was de kleine VW tot voor kort enkel leverbaar met benzinemotoren met 60 of 75 pk. Rap is anders.

Met de facelift van begin dit jaar kwam daar eindelijk verandering in, Volkswagen schroefde een turbo op de 1-liter driecilinder en daarmee komt het vermogen op 90 pk. Goed voor 0-100 in tien seconden en een top van 185 kilometer per uur. Het begint er op te lijken.

Volgens het Britse Autocar zou Volkswagen wederom werken aan een rappe Up, die ditmaal geen GT Up maar Up GTI zou gaan heten. Het verwachte vermogen bedraagt 115 pk uit de EA211 1.0 TSI, evenveel als de Golf Bluemotion TSI. Dat moet voldoende zijn om de top richting de top rond de 200 km/u te krijgen en 0-100 kmm/u in ca. 8 seconden klaar te spelen.

De ware Volkswagen-adept zal nu misschien even achter zijn oren krabben, want doen deze cijfers niet ergens aan denken? Precies, de allereerste Golf GTI had 110 pk, woog met 840 kilo circa 50 kilo minder dan een Up en doet 0-100 in 9.1 seconden. Dat zit behoorlijk in hetzelfde straatje dus, oude tijden herleven! Overigens is Volkswagen niet de enige fabrikant die zou werken aan een klein bommetje op basis van een A-segmenter, er zijn ook hardnekkige geruchten dat Renault werkt aan een nieuwe Twingo RS. En ja, bij de Twingo gaat al dat vermogen naar de achterwielen…



59 reacties

Nice! Dat men maar veel van die autootjes koopt zodat ik over 15 jaar kan kiezen uit een ruim aanbod van hete VW’s en twingo’s
@thowmas97: Alsof die dingen 15 jaar mee gaan..
@crackdavid: Renault 5 turbo heeft geen problemen met een geblazen blok of wel?
@tuutertuuter: Weet niet of je kan lezen, maar dit artikel gaat over een VW Up…
Zal wel een leuk gooi en smijt karretje worden. Tenminste dat zou je er van kunnen maken. Hoop niet dat Volkswagen dit weer een allemansvriend gaat maken.
Van de voorloper van de UP de Lupo is er ook een GTI versie. Ik wist tot 1 maand geleden niet eens dat deze bestond. Ik was toen opzoek naar een andere auto en heb hem gekocht. Ik moet zeggen dat hij niet teleurstelt. 1.6 motor met 125 PK op 925 kg, en hij stuurt lekker scherp en is heerlijk om mee te rijden. Ik zal zo even een foto uploaden.
via iPhone app
@isn1981: gefeliciteerd!! Altijd erg gecharmeerd van de Lupo GTI.. Ik heb zelf een Polo GTI uit 2000 erbij, zelfde basis qua motor, inderdaad een heerlijk scheurijzertje 😊
@isn1981: leuke auto, ik zou er de 3L badge opplakken..
@pinut187: heb er wel serieus aan gedacht maar achter is hij clean alleen voor in de gril staat er gti vind dat wel genoeg.
@isn1981: Idd een heel erg leuk ding!! is bij introductie vaak vergeleken met de MK1 GTI.
De lupo GTI is is NL heel erg schaars met 35 verkochte exemplaren.
@bofkont: 26 ipv 35.
@ghost: thx voor de info, wist het dus niet precies meer.
@isn1981: vet ik wist ook niet dat die bestond, gefeliciteerd!!
@isn1981: Maar idd gefeliciteerd!!!
@bofkont: dank je wel
@isn1981: als je denkt dat dat leuk is moet je eens google’n op de lupo GTI met 1.8 turbo ombouw. Leuke auto trouwens! Heb je 1 van de 26 origineel in Nederland geleverde?
@ghost: ja had er al een en ander over gevonden leuk maar dat is een beetje te. Maar is helaas niet origineel nederlands geleverd. Daarin tegen is deze wel uit 2001 dus voor de wereldwijde release en daarom heeft deze een 5 bak en nog een paar kleine verschillen heb ik mij laten vertellen. Maar ben nu alweer aan het zoeken naar een nieuwe auto. Ik wil het liefst een e46 330 touring of cabriolet:)
Ik word wel erg enthousiast van die laatste twee zinnen. Een klein wagentje als de Twingo, achterwielaandrijving, leuk aantal paardjes, de geniale engineering van Renault Sport.. Als dat geen betaalbare funauto wordt dan weet ik het ook niet meer.
Toch enigszins bizar dat je tegenwoordig al 2 maten kleiner moet gaan zoeken voor de echte spirituele opvolger van de golf 1. Verder wel een leuk karretje, hoop dat ze hem gaan bouwen.
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: dat heeft vooral met het gewicht te maken. De Up is nog steeds een goede 30 centimeter kleiner dan een Golf I (breedte is gelijk) maar door al die nieuwerwetse kreukelzones en airbags is hij wel zwaarder.
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: 2 maten kleiner, dat klopt nu ook niet echt hé.

Destijds was de Golf gewoonweg veel kleiner. De huidige Polo is ondertussen groter dan de Golf 1.

Golf 1: 3,705 × 1,610 × 1,410 m
Up!: 3,54 x 1,64 x 1,49 m

Bij sommigen valt het nog veel meer op. Vergelijk maar eens een oude Accord en Civic met hun hedendaagse naamgenoten…
@Esprit_de_Flandre: met 2 maten kleiner bedoel ik Up<polo<golf. Om daarmee te benadrukken hoe groot en zwaar moderne auto's zijn geworden. En ik weet dat vrijwel iedereen hier last van heeft, van de 911 tot de BMW 3 serie en boven alles de MINI.
Opel Adam S? 150 pk toch? Voor mij de rappe russelheimer!
@henkhupelschoten: Is toch geen A-segmenter? Wellicht qua binnenruimte. Nee, dan zou er een Karl GSI moeten komen.
@henkp1: is wel een A-segmenter.
Ik kan dit soort auto’s alleen maar toejuichen!
Ben liefhebber van dit soort auto’s dus laat maar komen.

Wellicht dat dit Peugeot en Citroen ook aan het denken zet zodat zij met een 108 GTI (of Rallye) en Citroën C1 by Citroen Racing komen!!
@ds3thp: dacht ik ook gelijk aan, laat de GTI A-segment oorlog maar beginnen!
Op de Ring rijdt er vaak een oude man rond in een witte Seat Mii 1.0 met turbo. De 1.2 past niet met turbo. 136pk, ander onderstel en semi slicks. Dat gaat best snel voor z’n autootje. In de Karoussel kan niemand hem bijhouden.
@schnor: gaat de karoussel niet meer om sloop ik mn splitter dan dat je er hard doorheen kan? Punt is dat de karousel toch niks zegt over de wegligging van een auto?
@mrrallycross: Nee, het zegt absoluut niets over wegligging maar z’n kleine auto kun je met een normale auto niet volgen in de redelijke krappe Karoussel.
Zelf rij ik er nooit harder dan 60 doorheen anders tik ik iets te vaak de grond.
Dit moet echt super zijn om te rijden. Fun en betaalbaar voor dagelijks gebruik, ik ben voor.
@Foramen: Dat betaalbare valt nog af te wachten, zal zo maar een hele dikke € 20.000,- gaan kosten vermoed ik en dat is veel geld voor een koekblik op wielen.
Bizar hoe zwaar auto’s zijn geworden. Simplify, than add lightness!
@pomoek: then* (sorry 😂)
@jobberns: grrr. Taalnazi 😃
Ik kan er niks aan doen, maar vind die up, mii en citigo zulke truttige autootjes. Net alsof ze rechtstreeks bij Playmobil vandaan komen.

Wacht ik liever op de Twingo RS. Niet moeders mooiste, wel erg geinig karretje. Als RS waarschijnlijk uitermate vermakelijk.
als het prijsverschil groot genoeg is met de Polo GTI dan zal ik zeker 1 kopen! Ik heb nu een (dikke) bmw met 260pk maar kleine auto’tjes die stiekum snel zijn zijn natuurlijk leuker!
@civicfk3: ik ben mijn e36 328i cabriolet verkocht en nu een maand een Lupo gti en moet zeggen dat qua snelheid weinig inlevert.
Geinig autootje, ben benieuwd of Seat ook met een snellere uitvoering komt.
Ik vind die Up best een geinig autootje. Leuker dan een Polo of Golf. En met 115 pk moet het echt wel een rap bakkie worden.

Die Twingo RS zal uiteindelijk wel een stukje leuker zijn om te rijden lijkt me. Een klein gebakje met voldoende power en achterwielaandrijving. Dat vind je toch nergens meer?
Het enige nadeel van de Twingo is wel dat die er m.i. te vrouwelijk en te schattig uit ziet.
@berlinetta: klopt, RWD is natuurlijk wel lekker maar redelijk wa vermogen, RWD en een korte wielbasis is best wel tricky. Gr
@leeno: Groetjes terug!
Het zou wel leuk zijn! Uitlaatje, chipje, hoppa 150pk in een Up!.
@dutchdriftking: chipje is goed voor 140 pk en 240Nm, met wat verdere aanpassingen als uitlaat is 150 pk zeker mogelijk.
Laatste hand nog wel. Zeker de sjoemelsoftware wat fine tunen zodat het nog moeilijker te bewijzen is.
@Rick-dos: Slecht.
Dit gaat echt heel erg aan de prijs liggen of het een succes wordt. 25K betalen voor een A-segmenter gaat natuurlijk niemand doen. Tenzij er Aston Martin of Porsche op staat of weet ik veel wat. Maar 25K voor een VW uit het A segment is gewoon veel.
@kilum: Maar waarom zou hij 25k gaan kosten? Zelfs bij VAG weten ze wel dat dat echt te gortig is.
@berlinetta: Die E-Up! kost dat ook. Daarnaast kun je nu al door de “sterkste motor” te kiezen en een leuk pakketje de up al gemakkelijk op 18K krijgen. Ik neem aan dat het Top Model wel duurder wordt.
@kilum: waar komt die prijs van €25k vandaan dan?
Gezien de overige prijzen denk ik eerder aan €18k

Dan zit de Up qua prijs tussen de normale Up en een Polo in!
Overigens is de configurator van de hernieuwde Up! nu op de Duitse VW website beschikbaar., waarbij te zien is dat de TSI motor slechts 650 euro meer kost dan een handgeschakelde 1.0 met 75 pk!
En toch heeft dit niets te maken met de oer Golf Gti. Totaal andere tijden totaal andere auto voor mij.
Dit is vast ook een lache autootje! Ik heb dit zelf al gedaan met mijn Peugeot 107 met Rotrex Supercharger 2 jaar geleden :) Ik heb hem nu op 130pk zitten, kan naar 150pk alleen dan wordt de levensduur drastisch korter. Rijdt echt heel lekker in zo’n klein autootje

https://www.youtube.com/watch?v=cF6VDHwQOWQ
@dennishonders: en dan zet je een link neer waarvan ik ga twijfelen of mijn speaker van mijn foon kapot is. Dankje
Het is ook niet ondenkbaar dat de up! GTI alleen als DSG versie verkrijgbaar gaat worden.
@HZW: Volgens mij past een DSG niet in de Up!
Ja graag! Wel graag 5 deurs en met handbak.
En niet zo belachelijk geprijsd als de andere GTI’s of GT’s.
Zorg voor een mooie instapper, Pon!
De snelheid van een VAG is geheel afhankelijk van de bergingswagen waar die op staat.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).