Volkswagen overweegt deze Golf aan klanten te verkopen

Auteur: , 29 Reacties

Aan de kant met je Muesli-GTE!

Om maar meteen met het slechte nieuws te beginnen: deze heftige Golf is niet straatlegaal. Volkswagen heeft het zelf over een productieklaar prototype dat dit jaar deel gaat nemen aan de dit jaar gestarte Touringcar Racer International Series. Aan de hand van de bevindingen, zal Volkswagen de beslissing nemen of ze deze auto ook aan klanten gaan leveren voor een speciaal customer racing programme. Het is niet helemaal duidelijk of Volkswagen de auto aan privéteams wil gaan leveren, of dat er een heus klantenprogramma à la Ferrari FXX opgezet gaat worden.

Onder de kap van deze über-Golf ligt in de basis hetzelfde blok als in de Volkswagen Golf R: een tweeliter turbo met voor de gelegenheid 330 pk, gekoppeld aan een DSG-bak. Dat is 30 pk meer dan in de standaard Golf R, maar zuinigjes ten opzichte van de Golf R 400 Concept. Dankzij flinke spatbordverbreders is de Golf 40 centimeter breder dan het origineel en lijken de achterdeuren niet meer open te kunnen. Niet dat er achterin überhaubt nog iemand kan zitten door de rolkooi. Sterker nog: zelfs je geliefe meenemen is er niet bij, deze Golf is een éénzitter.

Volkswagen Motorsport heeft de Golf ontwikkeld in samenwerking met de raceafdeling van Seat, die dankzij de Leon Cupracer een flinke schat aan ervaring hebben met vijfdeurs racewagens. Al dit weekend komt de Golf voor het eerst in actie tijdens de race op de Redbull Ring in Spielberg, Oostenrijk. Waarschijnlijk is de Golf dan helemaal volgeplakt met stickers en dat is jammer. Het blijft namelijk een fantastisch gezicht, zo’n racewagen in maagdelijk wit.



29 reacties

Over een jaartje of 10 a 12 heb je wel een straatlegale versie die er ( ongeveer ) zo uit ziet… de petjesversie die alleen maar rondjes rijd bij de McDrive.

Mooie auto, maar naar mijn idee rechstreeks een kopie van de Seat Leon Cup auto die ook in het TCR actief is, en dus niet enkele onderdelen zoals in het artikel beschreven wordt.
@gertjan2012: Jij heb zeker geen hoge pet op van VAG?
@clarkson: Nee hoor dat is niet het geval ! Vind de Golf nog steeds een mooie auto, maar wat wel een nadeel is dat je na 10 of iets meer jaren die auto’s vaak worden overgenomen door de petjes en er lelijke creaties van maken!
Het is geen verwijt van die Seat, maar het lijkt mij heel logisch dat ze zelf niet uit wiel opnieuw gaan uitvinden, en deze auto onderhuids gewoon de Seat Leon Eurocup racer is. Die zichzelf overigens al lang bewezen heeft, en men bij Seat weet wat ze moeten doen op het circuit ( kijk in het verleden maar naar het WTCC )
@clarkson: toepasselijk hoge pet
Met de Seat versie doen ze het heel goed in het TCR, nu rijdt 3/4 daar mee dus dat helpt ook.
In Duitsland rijden ze met de TT versie een cup (opvolger van de Scirocco cup) met een mooi groot veld in het voorprogramma van het DTM.
Zou het geen idee zijn om deze dan in het WTCC in te gaan zetten, krijgt Citroën nog een beetje concurrentie.
@noodles: Deze wagen is niet geschikt voor het WTCC. In de toerwagens heb je verschillende klassen. De WTCC valt onder de TC1, het ETCC onder de TC2 en deze TCR Series valt onder de TC3-regelgeving. Volkswagen zou de basis van deze wagen wel kunnen gebruiken, maar er zal ook genoeg aangepast moeten worden om aan die TC1-regelgeving te voldoen.
@Edge:
Als hij onder het TCR reglement valt heb je helemaal gelijk.
Uit deze tekst kan ik dat niet opmaken dus ik speculeerde vrolijk verder, wat is immers het punt om 2 identieke auto’s de strijd aan te laten gaan, dat is marketingtechnisch niet interessant.
Kijkend naar de rally dan domineerd VW met de Polo het WRC en doet Skoda hetzelfde in het ERC met de Fabia R5.
Qua marketing is dat veel slimmer.
Dus dat was mijn hersenspinsel om de Golf het wtcc te laten bestrijden en de Leon het iets lagere TCR.
Komt bij dat het TCR puur is opgezet voor privé teams, veel oud WTCC rijders met een te gering budget hebben die overstap gemaakt.
Waarom niet meteen n 3 deurs als basis genomen?
Ik zie liever iets uniekers voor op straat. Het liefst een golf met de 5 pitter uit de RS3.
@dutchdriftking: Golf en uniek gaan niet samen in een zin.
@zetje: Juist dat is het ‘m wat de golf zo uniek maakt. Het is ”gewoon” een golf.
@zetje: Een golf is niet uniek.
@dutchdriftking: vind je dat ding van oettinger motorsport niets? 507pk dacht ik, uit de 2.5TFSI van Audi!! Met een 7R als basis. Ik zou m doen als iemand een tonnetje doneert.
@sebasjuhh: die is qua specs geniaal, alleen qua looks bagger.
@dutchdriftking: haha ja ik snap je. mijn eerste gedachte was: ok, dit wil ik maar dan zonder de exterieur meuk!
@sebasjuhh: blijft niet heel op het circuit. Die belastingen zijn vele malen groter.
@mrs250: heb het ook ff niet specifiek over circuit gebruik, maar buiten dat zet je me wel aan het denken. ik dacht eigenlijk dat ze bij oettinger m daar wel echt goed aangepakt hadden, onderstel, DSG op maat, etc etc..
Poeh die mag dan ook sowieso niet op de linkerbaan in Duitsland, 40cm breder is een hoop zeg.
Vet!! Ben al benieuwd wat de vag haters hier nu weer op gaan afkraken.
@leroyrs5: Is niet nodig, foto’s spreken voor zich!
Zo te zien is het een behoorlijk VAG-feestje daar in het TCR. Het overgrote deel van de grid bestaat uit Seat Leon’s en Audi TT’s, met hier en daar een verdwaalde Civic, Focus en Astra
Met die enorme vleugel is meer een Gulf(stream) dan een Golf.
Doe maar niet. Deze auto komt zo uit Need4Speed waar gamers hun eigen Streetlegal auto kunnen maken. Deze auto is al een Sjonnie Golf, nog voor ie tweedehands is.
Lekkere ring racer! Lijkt me wel wat hoor!
Leuk voor een overval
Zullen vast fanboys zijn die er mee willen rijden
@mrrallycross: maar het niet kunnen betalen…
@philipf:
Je opmerking triggered mij om toch eens te kijken wat zo’n TCR auto nou kost.
Dat viel dus reuze mee, voor €70k ex belastingen heb je een Seat Leon Cup racer.
Een kenteken wordt wel een probleempje denk ik.
Bevat dit ding enige Golf-onderdelen?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).