Zo bizar snel is de nieuwe Alfa Romeo Giulia QV met 510 pk

Auteur: , 120 Reacties

Voor wie geen liefhebber is van Italiaanse automobielen is er goed nieuws: deze is snel, heel erg snel, weer uit het zicht verdwenen.

Het ligt in de lijn der verwachting dat de Giulia QV, die jullie straks massaal gaan kopen, een topsnelheid krijgt van 250 kilometer per uur. Elektronisch afgeregeld uiteraard, zoals dat ook het geval is bij de concurrentie van Quattro GmbH, BMW M GmbH en Mercedes-AMG. Italianen zouden echter geen Italianen zijn als ze niet toch een wedstrijdje ver-plassen zouden houden en de resultaten laten lekken naar het Italiaans tijdschrift alVolante.

Dat tijdschrift meldt namelijk dat engineers van Alfa Romeo een niet mis te verstane 321 km/u gehaald hebben op de kombaan van Nardo. 0-100 schijnt in slechts 3.9 seconden achter de rug te zijn. Daarmee accelereert de QV sneller dan de Audi RS4 (4.7s), BMW M3 (4.1s), Mercedes-AMG C63 (4.1s) en C63 S (4.0s). Mama mia! Behalve op Nardo, is Alfa Romeo ook bezig met een 14-daagse testsessie op de Nürburgring.



120 reacties

Respect als dat echt zo is die 3,9s want met alleen RWD en een handbak is dat ongeacht het vermogen een indrukwekkende prestatie…
@griffendahl: Ik denk dat dat geld voor een automaat versie. Misschien ZF?
@dutchdriftking: nee, alleen te krijgen met handbak. :)
@power369: Hoe zeker weten we dat?
@dutchdriftking: tja, dat blijft de vraag bij alfa.
deze testversie is met handbak. Overigens is hij op 330km/u geklokt, 321 km/u was de testsessie op Nardo maar hij kan dus onder betere omstandigheden nog harder.
@nord: dat is sneller dan een M5… Ergens lijkt mij dat heel erg sterk…
@gtwillem:
We weten nog niks over het koppel en gewicht van de giulia. Er van uit gaan dat het onmogelijk is of dat italianen altijd liegen is ook overdreven.
@nord: gewicht 1530kg Leeggewicht ga ik vanuit en het koppel is 500+ lbs/ft…
@w0o0dy: Ik denk ook richting of zelfs over 700 NM.
Als je kijkt naar de gts quattroporte 710NM en overboost 730NM, massa 1900kg,
top 310km/h.

Dan zal de Giulia minstens met dezelfde NM op de proppen moeten komen, er van uit gaand dat gewicht niet zo een heel grote rol meer speelt op die topsnelheden en tevens er van uit gaand dat de cw-waardes en downforce elkaar niet significant ontlopen.

De BMW m5 50jahre zit op bijna 600pk, uit een V8 maar ook 700NM, 0-100 in 3,9 sec
De Giulia zal daarom denk op 510pk zitten met + 700NM.
@nord: wel anders is dat de Giulia QV per versnelling bepaald hoeveel het koppel maximaal is en bij welke toerentallen… Net als de 488GtB
@w0o0dy: klopt, kan me voorstellen voor de resistentie van koppeling/bak dat op topsnelheid een hoger koppel gehandhaafd kan worden dan bij acceleratie vanuit stilstand.
Dus een blok met zulke vermogens make sense als je de maximum koppel kunt gebruiken voor topsnelheid.
@griffendahl: mijn Caterham doet het naar de 100 nog ietsje sneller.
Maar ja dan houdt het bij 240 km/uur wel op. Tenminste, harder heb ik er nog niet mee gereden.
@JanJansen: Compleet ander concept natuurlijk, maar desalniettemin ook gewoon indrukwekkend…
Ik wil er steeds meer eentje hebben…
Wa kos da?
@maarten020: denk maar in de richting van een ton
@bullzeyersn: ruim over een ton
@maarten020: €76.300 volgens het geruchtencircuit… Zal in NL wat meer zijn met belastingen etc
@dimitricalitri: een ton dus
@dimitricalitri: dan kom je in Nederland met bpm slurptaks onzuinigheidstoeslag melkkoe aftrek en btw al gauw op heel veel centjes
@dimitricalitri: Ja om het op z’n Sacha’s te zeggen: Daar komt bovenop de brandstofslurpheffing, pretbelasting, de lolbelasting, de ik-heb-een-dikke-auto belasting, en dan wordt hij wat duurder.
@maarten020: 120k gok ik.
@clarkson:
Dan gok je 20k te hoog denk ik.
Een M3 kost 104k en Alfa zal daar met zijn prijs eerder onder dan boven gaan zitten.
@noodles: ik hoop het ook, maar ik ben bang dat de Giulia QV aanmerkelijk duurder gaat worden.
@gtwillem:
We gaan het zien Willem.
Ik kijk naar de prijzen van de directe concurrenten en naar hoe een Maserati Ghibli zich qua prijs verhoudt met een BMW 5 serie. De 3.0V6 Q4 daarvan kost €126k, netjes tussen de 550 en de M5 in.
Nu is Alfa geen Maserati en een Guilia geen Ghibli dus lijkt mijn schatting nog niet zo heel gek, zeker als je meeneemt dat de Master in april een Co2 tax verlaging van 6k kreeg.
Zolang we de uitstootcijfers niet weten is het lastig rekenen maar speculeren blijft leuk.
@noodles: alfa gaat dr wel onder zitten, maar die hebben niks met de co2/ slurptaks te maken. en die gooit er toch zeker 40k bovenop als het niet nog veel meer is, dus tonnetje kun je vergeten, daar gaat ie dik overheen
Dat is erg indrukwekkend. Maar ik ben meer benieuwd naar de gewone versies.
@dutchdriftking: Ja die gaan ze natuurlijk niet tonen. Dan blijkt het ineens net zo’n saai hok als alle Dutise massa ;-)
@Vreddy_B: Klopt, maar Alfa wil de verkopen enorm opkrikken. Dan heb je meer aan Diesels en benzine tussen pakweg 120 en 250pk.
@dutchdriftking: Ik ben het met je eens hoor. En wacht ook op de burgermans versie. Want dat moet de verkooptopper gaan worden.
@Vreddy_B: Eigenlijk best zonde, presenteren ze eerst het topmodel, kan de rest alleen nog maar tegenvallen.
@vr6audi: net goed dat ze eerst het topmodel presenteren. Als je het duurste neemt wil je toch het langst iets nieuws hebben… Niet zoals bij de duitsers dan komt de dikke versie eindelijk uit en direct daarna de facelift. Redelijk balen dan lijkt me.
@mercedesclsfan: Dat ligt er maar net aan hoe de facelift uitpakt, lijkt me…
@mercedesclsfan: Heb je inderdaad een puntje, maar toch zou het denk ik beter zijn als ze eerst het normale model presenteren, en dan 2/3 maanden later als die is ingewerkt er nog bovenop klappen met een dikke sportversie.

Maarja, ik ben niet de man die dat soort beslissingen maakt.
@vr6audi: Niet akkoord.

Die standaardmethode werkt voor een gevestigde waarde, als een 3/C/A4. Alfa daarentegen stond al een paar jaar droog, zeker in dat segment. Door al het uitstellen en negatieve berichtgeving – stopzetten? verkopen? – waren ze genoodzaakt de boel te hypen – hij komt eraan! – en moest het dus ook meteen raak zijn. Als het model slecht onthaald zou zijn, is dat meteen een zwaar probleem en mogelijks zelfs de doodstek voor Alfa. Dus dan maar meteen de zwaarste versie naar onze kop smijten. Geen risico’s nemen.

Hyundai heeft trouwens een gelijkaardige truc gebruikt met de i40. De Sonata is nooit populair geweest hier. Eigenlijk zit niemand te wachten op een grote Koreaanse sedan. Stationwagens zijn echter wel populair in Europa, dus hebben ze het over een andere boeg gegooid en eerst de SW gelanceerd. Meteen de volle aandacht voor het model dat het meeste kans maakt om een verkoopsucces te worden. Volgens mij heeft het gewerkt ook, want zie ze toch regelmatig rijden…

Extra indicatie dat de truc werkt: de Kia SportSpace die ons moet voorbereiden op de opvolger van de Optima, ook zo’n sedan die je bijna nooit ziet…
@dutchdriftking: de verwachting is dat in september op de beurs van Frankfurt alle modellen te zien zijn.
@dutchdriftking: waarschijnlijk komen die helemaal niet. Ze vinden het veel leuker om met de onzinnige M3 concurrent te spelen dan om auto’s te maken waarmee ze wel geld verdienen. De 4C was ook al een uiting van dit gedrag.
@mashell: Jij hebt er weinig van begrepen. Het is hoogst waarschijnlijk een weloverwogen beslissing om de Giulia uit te stellen tot na de crisis. Tijdens de crisis koopt niemand zo’n auto, hoogstens kleintjes. En laten ze nou net wél die kleine auto’s verkopen. Nu de economie weer aantrekt en mensen weer wat meer te besteden hebben, komt de Giulia precies op tijd. En de 4c? Die was er om mensen weer een beetje Alfa-gek te maken. Voor mij klinkt dit alleen maar logisch.
@dutchdriftking: ze moeten eerst dikke marge maken. En er zit het meeste marge op de topmodellen van fabrikanten, vooral met veel extra opties.. deed bmw ook altijd, eerst de dikke(re) versies, voordat de kale instap 316i bijvoorbeeld gelanceerd werd.
@sanderm3: Nee, dat is niet het geval. De marges op topmodellen zijn hoger, maar de aantallen zijn dermate klein dat het teniet wordt gedaan.
@gtwillem:
Een Halo car zorgt er echter wel voor dat de mindere versies beter verkocht worden, klinkt raar maar zo werkt de psyche van het gros van de mensheid.
321 op een kombaan… Dat zijn meer waarden die je verwacht bij een Brabus. Dat zou betekenen dat ie in rechte lijn de 330 moet kunnen aantikken. Zullen wel Italiaanse kilometers zijn. Het gaat een spectaculair ding worden, dat is zeker.

En die 3.9 is een mooie waarde, maar Italiaanse secondes duren altijd vrij lang. Met een handbak en achterwielaandrijving is dat nog een hele klus.

Ik zie de vergelijkende test met de M3 en C63 graag tegemoet!

@gtwillem: bam de begrenzer met 250. Zeer knap maar dat betekend dat deze alfa romeo technische een Ferrari kan bijhouden.

Kan dat wel in Italië.
@xiran: de klant van een huidige ferrari zal die niet laten zitten voor een Alfa. Eerder erbij nemen. Misschien die van een Maserati Ghibli wel…
@guusboum: ik zou eerder deze nemen dan de ghibli denk ik. Maar voor een zeker antwoord moet ik er eerst ernaast staan. Ik vond de ghibli niet zo heel mooi.
@rolov: dan denken wij hetzelfde!
@rolov: De Ghibli heeft IMO wel een mooier neusje. Verder dacht ik laatst ook al die QV versie gaat Ghibli kopers kosten; moderner, meer PKs, wellicht een tikje goedkoper en vooral een (waarschijnlijk) mooier interieur zonder 300C vibe.
@gtwillem: Lijkt me een hele mooie test!
Waarom staat de rechtsvorm ‘GmbH’ expliciet vermeld? Stukje Germanisme of gewoon interessant? Alfa Romeo S.p.A.?
@Ilquadrifoglio: staat ook op het kenteken bewijs van zon opgepompte Passat
@Ilquadrifoglio: Om een onderscheid te maken tussen een versie – M, AMG, Quattro – en een bedrijf.

Het geeft de versie ook meer présence. In de zin van: het is niet zomaar een naampje dat erop geplakt wordt, zoals bij uitrustingsniveau’s, maar het is echt iets aparts, waar een aparte ploeg van specialisten aan heeft gewerkt…
Waarom zou ‘ie elektronisch afgeregeld zijn? Doen Italianen nooit! Kijk bijvoorbeeld ff naar Maserati.
Top ligt als het goed is dik boven de 300km/h en las al ergens een prijs van ongeveer €75k.
Kortom hebben!
@trustmeiamanengineer: ”als het goed is” ”las al ergens”.. erg betrouwbaar allemaal.
@vr6audi: Geruchten noemt men zoiets hé. Als jij een directe lijn met ome Sergio hebt, laat je ’t dan even weten?!…
@trustmeiamanengineer: Jij trekt dus op geruchten een conclusie, fijne werknemer zal jij zijn.
@vr6audi: Als het goed was reden we vandaag ook al met de FYRA over een berg met geld naar ginder. Oh ja die kwam ook uit Italië!
@trustmeiamanengineer: Wellicht omdat je met die snelheden in het vaarwater van Maserati en Ferrari zit…?
@e1000bmw523i: Zit ‘ie sowieso al. Dik meer vermogen dan de dikste Ghibli op dit moment, die met 410 pk onbegrensd 284 km/h haalt.
@trustmeiamanengineer: dat was vroeger al een probleem bij Fiat. De 127 was veel sneller dan de grotere 128 en werd daarom ook geknepen.
@trustmeiamanengineer: de Alfa 147 en 156 GTA waren ook begrensd op 250. Niet dat ze veel zouden harder lopen zonder, maar toch, begrensd ;-).
@gtwillem: 147 GTA loopt maar 246 km/h, vanwege de iets slechtere stroomlijn. Beide zijn overigens niet begrensd. De 156 haalt 250km/h gewoon ‘toevallig’ precies.
@trustmeiamanengineer: serieus? Ik kan mij de presentatie van de ‘facelift’ 156 nog goed redelijk hetinneren, en daarbij werd er verteld dat de GTA, wel degelijk begrensd was. Maar zoals ik al zei, veel harder zou die niet gelopen hebben. Zelf hebben we de GTA Sportwagon demo op 270 geklokt, hard zat! En het geluid was magistraal!
Eerst zien, dan geloven.
Het is natuurlijk eerst zien en dan geloven, maar ik wil dit ding steeds meer en meer.
Ik hoop oprecht dat er een test komt tussen de Giulia, AMG C63 S, RS4 en M3.
Ik ben echt zo facking niet normaal benieuwd naar dit ding!
Het valt me nu pas op dat de RS4 de langzaamste van ze allemaal is. Je zou toch verwachten dat ‘ie met z’n vierwielaandrijving sneller naar de 100 sprint dan een C63 en M3
@Edge: viel mij ook op, maar de rs4 is wel de oudste van het stel.
@Edge: Hij is de oudste, wordt zeer binnenkort vernieuwd.
@gillesvda: de RS4 is al weer even uit productie. De RS5 is er overigens nog gewoon wel. Volgend jaar komt eerst nog de S4, en dan daarna de RS4, dus kan nog wel even duren.
@Edge: dat komt omdat de 4.2 is de rs4 in alles beneden 6.000rpm het koppel heeft van een blender, en ik pk’s ook niet bepaald uitblinkt. tel hier een zware station bij op en je gaat je ineens flink zorgen maken als er een 335d in je spiegel zit..
3,9 of 4,1 lekker boeien, dat is net als de topsnelheid om in de kroeg mee te pochen. Tussenacceleratie, dat wil je.
@foramen: precies, die 0.2s voel je toch niet. 0-200 of 100-200 is veel interessanter!
ben meer benieuwd hoe de normale versie eruit ziet.

En ik kan ook vertellen tegen een blog/blad/krant dat mijn heggenschaar 150 pk heeft.
Ik wil het zien.
Blijft een mazda
Als dit je auto is heb je toch niks meer nodig? Hij is snel, ruim, mooi en ga zo maar door. Over 20 Jaar is dit nog leuk!
@clarkson: dat gevoel heb ik sowieso wel bij de powersedans van tegenwoordig, meer auto heb je niet nodig. Maarja die prijzen..
En wanneer weten we wat een Giulia met een bijvoorbeeld 2.0 JTDm met 200pk gaat kosten? Het lijkt me dat die iets vaker gekocht/geleased gaat worden dat dit helse kanon.
@looijschelder: Op de IAA in Frankfurt.
Jammer dat hij niet de intelligentie van een Italiaan uitstraalt. Gaan ze toch veel kopers mee missen.
Neem aan dat dit dus gewoon echt 321km/h zal lopen en niet een begrenzer in duikt. Die 250 km/h is een grens die getrokken is door de Duitse grootmachten in de jaren 80. Later sloten zich anderen hierop aan, maar de Italianen naar mijn weten niet. Als Alfa emotione echt hoog in het vaandel heeft staan dan doet het niet mee aan het begrenzen en laten ze hun emotione gewoon de vrije loop.
@JeejEm: Het zou goed kunnen dat ze voor Italiaanse klanten de begrenzers er af houden..
@JeejEm:
want je wil 300 op de openbare weg rijden?
@super: ja waarom niet?
@rolov:
misschien omdat het nogal dom is? misschien omdat het na 5 minuten verveelt (en de tank leeg is)?
@super: Wacht even… Nogal dom en na 5 minuten de tank leeg… Dat combineer je serieus in 1 zin? Met dat logo?? Slechte Shell ambassadeur ben jij XD hahahaha. Hilarisch.
@JeejEm: 156 GTA was gewoon begrensd.
andere gril er op en het is een 2021 audi A4
@thierryvth: andere grille erop en het is gewoon een BMW 3 serie uit 2013.
@thierryvth: En dat zeg je perfect, een Audi ( en al die andere vag meuk) loopt ongeveer 10 jaar achter op design, ik kan zo wat voorbeelden wat de 156 al in 1997 had en Audi 8 jaar later ook pas mee komt. De Duitse premium merken durven geen risico te nemen met iets dat totaal anders is of nieuw. Wel indrukwekkende broekplassende prestaties zeg! Bravo!!!
De berichten over deze waggie waren al mooi en blijven steeds mooier worden!!
Dus als ik dinsdag naar de ring rij zie ik hem?
Dit uiterlijk in combinatie met de 1750 TBi en ik heb mijn ideale huurauto, loopt ook op zijn dooie akkertje 250 en dat is tegenwoordig zelfs bij de oosterburen al een theoretische waarde.

Allemaal ge… in de ruimte dus, wat ik veel belangrijker vind is dat Alfa, in mijn ogen, veruit de mooiste aanbieding in dit segment heeft.
Het was het wachten meer dan waard.
Een Italiaanse 0 tot 100km/h zal het wel zijn. Als ik in de Punto Evo van mijn vrouwtje rijd geeft die ook 100km/h op teller aan terwijl het op de GPS maar 91km/h is.
321..haha…tuuurlijk :) En dan die 3,9s naar de 100km/h. Met een handbak en RWD. No way dat je dat haalt.

Dit wordt de zoveelste Italiaanse wagen die niet eens in de buurt komt van de fabrieksopgaves. Je kunt er zo langzamerhand een boek over schrijven.
@poes: wat een BS, lul een keer niet met de domme duitse meute mee.. veel italiaanse auto’s presteren zelfs beter dan de fabrieksopgave..dat was in de tijd van de oude Giulia al zo, en nu nog steeds…

Auto Motor Sport testte de oude Giulia destijds in 1962 en kwam tot de conclusie dat de geclaimde topsnelheid van 170kmh (destijds astronomisch snel) niet werd gehaald..
Toen bleek later dat die suffe duitsers niet door hadden dat de Giulia standaard een vijfbak was uitgerust…dat werd een maand later opnieuw getest, en de topsnelheid bleek ver boven de 170kmh uit te komen.
@hans75:
Ja zo ken ik er nog wel een paar. Verdiep je maar eens in de geclaimde topsnelheden van bijvoorbeeld Lamborghini’s van weleer. Ferrari kon er trouwens ook wat van. Overigens ook wat betreft geclaimde vermogens. Is verder geen verwijd ofzo, ik moet wel lachen om die stoere Italiaanse praatjes (stuk leuker dan het standaard saaie Duitse geleuter), maar ik neem daarom deze claims met een dikke korrel zout.

Verder denk ik at je mij niet kent, dus over welke Duitse meute heb je het precies?
@poes: alpina haalde in 1989 al 315 km/u met de B10 biTurbo.
Rwd en handgeschakeld, waarom zou dat anno 2015 niet kunnen? Oh wacht! Alleen Bmw, Mercedes en Audi kunnen dit zeker?
Keep on dreaming…
@rufctr01:
Sinds wanneer heeft de wijze van aandrijven en schakelen invloed op de topsnelheid? Behalve de overbrengingsverhoudingen natuurlijk.

Als je nou even leest, dan zie je dat het “RWD + handbak” op de 0-100 claim van 3,9s slaat. En die gaan ze met die configuratie op straatbanden never nooit halen.
@poes:
Oh, kan je die onzin ook wetenschappelijk onderbouwen?

Aannames waar we hier weer helemaal niets aan hebben dus, een Ariel Atom doet het met de juiste motorisering op straatbanden in 2.8.
Het draait dus om tractie en gewicht, beide zijn op dit moment onbekend dus is je hetze nergens op te baseren.
@rufctr01: er staat toch echt bij jou eerste reactie: 321…. Ja tuurlijk!
Vandaar mijn opmerking over de Alpina B10.
Als ze van Alfa echt een succes willen maken, dan komt er dus gewoon geen begrenzer op hun toekomstige modellen.
Ferrari word toch afgestoten, dus dat is geen issue. En Maserati is voor de ouwe Berlusconi types die onopvallend en rustig naar hun Bungabunga feestje willen. Zelfde geld voor Lancia als dat merk uberhaupt niet gewoon begraven wordt.
Alle milieuhippies mogen dan lekker een Fiatje met twinair grasmaaier motor kopen.
En de Germaanse merken kunnen natuurlijk ongezien de raviolityfus krijgen met hun begrenzen op 250 km/h onzin. ;)
Blijkbaar haalt hij zelfs 3,6 naar 100
hoop mensen hier die hun hoofd diep in de aars van een Duitser hebben.
Ik heb gehoord dat als je een wind laat, hij het in 3 seconden rond kan!
@bsxc2: masarati gaat niet alleen om snelheid
@bsxc2: haha top )))
maserati kan op deze manier wel inpakken met hun weinig krachtige ghibli
Doe mij toch maar een BMW
Lol. Ben ik de enige die denkt dat ik de juiste banden voor dit ding niet eens kan betalen? Al kost het ding 10k?
grappig dat de schrijver van dit artikel verzint dat hij begrensd gaat worden.

zou wel een mijlpaal zijn, een begrensde italiaanse auto.

is dat trouwens premium, afregelen bij 250? (scheelt olie?)
@karaya: Ik schrok ervan :P. Hopelijk heb je gelijk en is het inderdaad niet waar.
Ik houd van Alfa. Ik heb er zelf een gehad wel heel kort helaas. Toch vind ik de voorkant nu al gedateerd uitzien…
Hoe spreek je “GIULIA” uit… Ik denk dat je gelijk een mep om je oren krijgt, terwijl je het over je supersnelle auto hebt
Wouw! Beest!
2.9 seconden op nankang, highfly of sunny banden. Moet niet gekker worden met die nieuwe Alfa…
@VreddyB:
Ik denk niet dat het “net zo’n saai hok als de Duitse massa” gaat worden. Dat is in het verleden ook nooit het geval geweest.
Een nieuwe D-segmenter van Alfa Romeo is altijd iets om je op te verheugen. En het feit dat ze terug gaan naar achterwielaandrijving… en dat ze er serieuze pk’s in leggen, lijkt mij wel een gunstige omwikkeling. Want hoe mooi de voorgangers ook waren, een serieuze rijderosauto zat er nooit echt bij. Een Alfa 156 GTA was mooi en leuk, maar een potentiële M3-koper kreeg je daarmee niet in verwarring. Zelfde geldt voor een 159 Q4 met z’n GM-blok. Ik denk alleen dat de Giulia QV qua prijs ook wel iets anders in de markt ligt dan z’n “voorgangers”….
Slechts 10% van Ferrari gaat naar de beurs.

Binnen het Fiat concern zullen ze niet toestaan dat een Alfa sneller is dan een Ferrari (zie b.v. de 8C competitizione die waarschijnlijk sneller had kunnen zijn, maar dat niet is om Maserati en Ferrari niet voorbij te gaan), dus hoogstwaarschijnlijk zal de topsnelheid begrensd worden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).