Te duur, dus exit?
Volkswagen gaat de productiekraan volledig dichtdraaien van diens vlaggenschip, aldus de Duitse media. De fabriek in Dresden zal per maart 2016 niet meer gebruikt worden om de grote sedan te produceren.
De plannen lijken onderdeel te zijn van het huidige bezuinigingsprogramma van het concern. Concepts en minder winstgevende projecten worden op een lager pitje gezet. De Phaeton hoort zeker niet bij het rijtje ‘de best verkochte VW’s aller tijden’, wat de keuze van VAG niet geheel opmerkelijk maakt.
Eerder dit jaar werd bekend dat de auto nog een facelift zou krijgen voor 2016, later kwam naar voren dat deze update toch werd uitgesteld. Toch is het geen vaarwel voor de Phaeton. Op de achtergrond wordt stilletjes doorgewerkt aan een elektrische variant van de luxe sedan. Deze e-Phaeton staat nog steeds gepland voor 2019, al is het nog maar de vraag of de elektrische sedan er gaat komen in dat jaar.
bram95 zegt
Noo! :-(
Beste auto ooit gemaakt…
lekbak zegt
@bram95: een auto uit die prijsklasse kan nooit de beste auto ooit gemaakt zijn.
sanderm3 zegt
@lekbak: wel als er dik verlies wordt gemaakt op elke auto. En nee tis niet de snelste of spannendste, maar zit echt wel heel goed in elkaar.
smoothoperator zegt
@sanderm3: heb je het nu over de lexus LS?
ghost zegt
@smoothoperator: die ook, als ook elke Volvo S80 en Mercedes S-klasse.
lekbak zegt
@sanderm3: ik heb het niet over snel of spannend, ik heb het over goed. 99% van de mensen heeft geen zak aan deze auto, en zal dat ook nooit hebben. Hoe kan een nutteloze auto nou de beste ooit zijn?
bmwnumberone zegt
@sanderm3: vind je de phaeton niet snel?dan heb jij ze nog nooit gereden?.
Ik vind alleen al die geluid van de v10 diesel zoooo gruwelijk
hollandsemarokkaan zegt
-on topic aub-
Junior540 zegt
Wel jammer, heb het altijd een mooie sedan gevonden. Vooral technisch een hoog standje. En minder duur ogend dan een A8 of 7 serie
scooper zegt
@junior540: technisch hoogstandje t.o.v. welke auto?
klaasjevaak zegt
@scooper: VW Up
sleepyj zegt
@scooper: ten opzichte van de concurrentie in de prijsklasse. Vanaf het begin een uiterst doordachte auto geweest. De auto kon met vrijwel alles besteld worden, en aan elk detail is aandacht besteed. Een paar voorbeelden: de koplampsproeiers gaan om de beurt om het lichtbeeld zo min mogelijk te verstoren. De ruitenwissers wissen 3 maal na het sproeien, waarna met een korte pauze nog een keer gewist wordt voor de laatste eventuele spetters. De binnenspiegel versteld elektrisch mee met de memory stand. Een bandenspanningssensor in het reservewiel. Stuur verlichting kan appart worden uitgeschakeld. De bodems van de bekerhouders kunnen omhoog om makkelijk schoon te maken. De luchtroosters sluiten als de gewenste temperatuur is bereikt, om hinderlijke luchtverplaatsing te verhelpen. Dit zijn details die er toe doen in deze klasse. In 2002 was dit gewoon het summum met het verkeerde logo.
slickrick zegt
@sleepyj: yes, bovendien moest de auto heel de dag 300km/h kunnen rijden bij een omgevingstemperatuur van 50 C waarbij de binnen temp constant 22 C moest blijven, dit terwijl er een begrenzer van 250 kmh op gezet werd. Talking About overengineered!
Hij deelt overigens het platform en onderstel, luchtvering met de Bentley flying spur. Het was het antwoord van VW op Mercedes die met de A klasse ging concurreren in de vijver van VW golf. Alles is eigenlijk perfect aan deze auto behalve de badge VW. Niemand wil zoveel betalen voor een VW…
mcshine zegt
@sleepyj: In 2002 klopte het vast dat het een technisch hoogstandje was. Alleen proberen ze hem anno 2015 nog steeds te slijten. Begint een beetje pijnlijk te worden, want het is by far de meest achterhaalde auto in deze klasse.
sleepyj zegt
@mcshine: yes, en een model zo lang mogelijk door laten lopen is verstandig. Ik weet niet wanneer het B-E point is bereikt, (en of die nog wordt bereikt) maar China groeide in de tussentijd. Een nieuwe ontwikkelen kost een vermogen. Dus updaten is dan het verstandigste. Niks pijnlijk, gewoon uitmelken. Zo zijn er nog een paar voorbeelden: espace en de xc90 bijvoorbeeld. En de auto is naar huidige maatstaven nog steeds niks mis mee. Alleen het gewicht is een beetje grof. Maar ach, wie maalt om dat beetje mrb extra in deze klasse?
nasty zegt
@junior540: minder duur ogend en toch evenveel kosten. Dan verlies je 2keer!
harrie zegt
Eentje uit de categorie ‘was die nog niet dood dan?’
rolov zegt
@harrie: ik dacht het idd ook.
clioracing zegt
Was die nog in productie dan? Volgens mij heb ik nog nooit de nieuwste versie zien rijden. Ik wist niet eens dat er een tweede versie bestond. Het zal dus ook niet echt een winstgevend model zijn geweest, als ze nu de stekker eruit trekken.
Citrofiel zegt
@clioracing: Als je met ’tweede versie’ een nieuw model bedoelt, die is er ook niet. Het is één model dat al een stuk of wat (niet al te grote) facelifts heeft gehad…
clioracing zegt
@Citrofiel: Met een tweede versie bedoel ik ”nieuw” of facelift model. Ik wist helemaal niet dat die auto nog gemaakt werd, Dacht dat die al 6 jaar niet meer gemaakt werd ofzo;p Heel sporadisch zie ik er wel is een rijden, maar die zijn altijd 7 jaar oud of ouder.
Citrofiel zegt
@clioracing: Blijkbaar zijn er al 4 grote en kleine facelifts geweest. De versie hierboven getoond is de derde facelift van 2010, in 2014 is er weer e.e.a. veranderd. Inderdaad wel bizar dat zo’n model al bijna 15 jaar meeloopt…
niekie1999 zegt
@Citrofiel: in principe is de auto gewoon zo goed dat het 15 jaar meekon
Citrofiel zegt
@niekie1999: Hij heeft blijkbaar een vaste clientèle die hem nog de moeite waard vindt. Ik vind het ook best een mooi model, juist omdat hij zo ‘ouderwets’ is qua basis. Hij heeft niet het agressieve en pompeuze van moderne concurrenten.
yupyup zegt
@niekie1999: @niekie1999: en toch zie je hem in verhouding met de s-klasse, a8 en 7-serie maar weinig rijden. Dus zo goed is die ook weer niet. Misschien vonden ze het niet de moeite waard om een echt nieuw model te ontwerpen.
clioracing zegt
@Citrofiel: Never change a winning concept, zullen ze wel gedacht hebben. Alleen een beetje jammer dat de auto niet zo winning was, gezien de verkoopresultaten.
stephano zegt
@clioracing: In duitsland zie je ze nog relatief vaak rijden. In Nederland zie ik de facelift versie eigenlijk ook maar zelden.
clioracing zegt
@stephano: In Duitsland zie je ze inderdaad wel vaker, maar alsnog geen gigantische aantallen. Volgens mij is dit een typisch geval van kannibalisatie binnen een bedrijf. Waarom zou men een Phaeton kopen als ze voor hetzelfde geld ook een “meer premium” Audi A8 kunnen kopen.
ko3n zegt
@clioracing: omdat je de pheaton met de V10 TDi motor kon krijgen en omdat je hem mooier vind (ik vind hem prachtig maar vind de vorige A8 (waar hij toen der tijd tegen moest concureren ) ook heel erg mooi)
clioracing zegt
@ko3n: Vanwege die V10 diesel werd ie in het begin wel redelijk verkocht. Dat was een unieke combinatie. Later waren de motoren in de A8 en de Phaeton exact hetzelfde en de prijzen ongeveer ook. Daarom kozen de meesten voor de meer premium A8 en heeft de Phaeton in de huidige vorm geen bestaansrecht meer.
azenomei zegt
@clioracing: Wat dacht je van de bak extra wegenbelasting hier in NL door dat gietijzeren onderstel.
sleepyj zegt
@clioracing: de A8 meer premium? Daar gaat er iets fout. Zo zie je wat een logo al niet kan doen. De phaeton deelt meer met Bentley dan met de A8. En staat een klein treetje hoger. Let wel ik doel op de introductie periode. De A8 is de laatste tijd een veel betere auto.
sleepyj zegt
@clioracing: wat een logo al niet kan doen he?
clioracing zegt
@sleepyj: Ja, op dat niveau is dat heel belangrijk blijkt maar weer.
klaasjevaak zegt
@clioracing: Omdat je een Pheaton koopt om gereden te worden, en een A8 om zelf te rijden. En hoeveel mensen worden gereden?
viezefreddyw zegt
Erg jammer, ik heb het altijd een mooie auto gevonden. Rijdt ook echt zijdezacht en prettig. Een mooi alternatief ten opzichte van de A8, 7-Serie en S-Klasse. Zonde hoor.
monk zegt
Begrijp me niet verkeerd, vind het namelijk een erg fraaie auto. Alleen is de auto toch wel heel erg achterhaald. Geintroduceerd in 2002(!) en is telkens gefacelift om enigzins mee te kunnen komen. Bij introductie was hij eigenlijk al een beetje achterhaald, de a8 in die tijd had al het nieuwe aluminium chassis, de phaeton nog steeds niet. Hij komt absoluut niet meer mee met de huidige generatie (met de vorige generatie eigenlijk ook niet) uber duitsers in die prijsklasse (vanaf €142.000 !). Buiten dat zijn er ook nog eens weinig auto’s die zo snel in waarde dalen. kortom, het werd eens tijd dat vw de Phaeton uit zijn leiden verlost. Hopelijk komt er wel weer een waardige opvolger.
berlinetta zegt
Ik zag er gisteren nog 1 rijden. Ik moest echt goed kijken of het geen Passat was. De nieuwe Passat is namelijk erg veel gaan lijken op de Pheaton vind ik.
nvn1993 zegt
Een weekje in een verlengde w12 gereden. Beste wat ik ooit gereden heb. Jammer dat hij uit productie gaat. Toch wel leuke onopvallende ubersedan.
mopar zegt
@nvn1993: “beste wat ik ooit gereden heb” das nogal een subjectieve stelling.
racerx zegt
@mopar: en zo is het ook bedoeld zo te zien…
mopar zegt
@racerx: ach joh…
stephano zegt
Zonde, heb het altijd een mooie auto gevonden. Al kan ik de keuze zeer goed begrijpen aangezien de auto nooit echt populair is geweest.
mashell zegt
Deze wagen had zoveel obesitas dat het eigenlijk obesikoffer was.
pomoek zegt
De enige VW die ik echt zou willen hebben. Vind het de ceo mobiel. In alle luxe reizen tegen, relatief, lage kosten. Super uitstraling en boodschap dus. Geen enkele reden meer om een BMW MB of Audi te kopen als directeur.
desjonnies zegt
@pomoek:
Eigenlijk ben ik het 100% met je eens, ’t is dat ik zo’n grote bak niet wil en niet nodig heb, maarre ik heb een jaar of vijf / zes geleden serieus lopen kijken naar een TDI van een jaar of twee oud en die waren best betaalbaar !
Voordeel is dat als je bij klanten voor komt rijden dat je niet in een BMW of een Mercedes zit.
Daarvoor heb ik een C6 Diesel gehad, die ik heel goed kon doorverkopen en ik kwam tot de conclusie dat ik zo’n grote bak niet nodig heb
pomoek zegt
@desjonnies: Precies, er staan er niet veel 2e hands te koop valt me op, zullen er wel veel richting het oostblok gaan vermoed ik zo. Enne, ik wist wel dat we het ergens over eens waren ;-).
schellekens006 zegt
Leuk ding 10 jaar geleden met de V10 TDI (Rene Froger had er 1tje) en W12 maar op dit moment zwaar verouderd.
gtwillem zegt
Past in het rijtje van de Alpine A610, Honda NSX, Opel Speedster, Lexus LF-A en Suzuki Kizashi: top auto’s waar de badge snobs niet naar om kijken. Er zijn te weinig vermogende liefhebbers ;-)
phaeton zegt
De Phaeton is dood, lang leve Phaeton!
moveyourmind zegt
Nette grote luxe wagen…
Maar ik wordt er niet hebberig van, van mij mag een grote auto zich wat meer onderscheiden van de grote massa en een tikje decadent zijn. En mag het interieur iets rommeliger en iets huiselijker. Niks mooier dan een Daimler, zo één waarin Pim Fortuyn zich liet chaufferen.
henkhupelschoten zegt
Weet nog goed dat ene meneer Piëch zei dat als VW door de pheaton €100 extra winst kan maken op elke verkochte VW door de pheaton was deze wagen een mega succes! Zonde als ze hem in de kist zouden duwen..
ko3n zegt
Geweldig ding. Jammer dat ze er mee op houden maar de lekkere versie werden toch al niet meer gemaakt (ik heb het over jullie V10 TDI en W12)
E34M5Touring zegt
@ko3n: Ja die V10 TDI. Altijd al eens willen sturen. Krijg ik de kans, nou ik kan je vertellen, rijdt voor geen meter. Blok is zo zwaar dat de hele balans weg is. En daardoor wordt ie voor zo hard geveerd dat het stuitert. Power zat en rechtdoor gaat het allemaal wel. Maar bochten en slecht wegdek vond ik echt 3x niks. Een 3.0tdi vond ik veel fijner rijden. Minder snel maar wel een stuk comfortabeler.
thomasthomas zegt
@e34m5touring: maat van me had een touareg v10, het trekt er gruwelijk aan dat blok … Heel vet. Maar het schijnt wel vaak kapot te gaan en dan is het heel kostbaar met die turbo’s.
slickrick zegt
@thomasthomas: nou ik heb die touareg V10 TDI dus gehad, nog gechipt ook, ging als de brandweer, heerlijke reisauto, alleen weer tot stilstand komen is iets anders, zouden eigenlijk standaard keramische remmen op moeten zitten. Nadat ik een keer op de trekhaak zat van een dame en een keer van de weg gehaald werd door de politie met 47kmh te hard was het tijd om hem weg te doen. Maatje die hem overnam had 14k kosten in 1 jaar tijd met MRB, verzekering en onderhoud en storingen. Die moest bijna een 2e baan nemen om die bak te rijden…
m550d zegt
Zonde, de beste limo die VAG te koop heeft. Ik ben absoluut geen fan van de auto’s die het concern produceert, maar dit is wel een hebbedingetje.
joostvd zegt
Hehe eindelijk dat gedrocht uit productie
spylegion zegt
Een Bentley met VW logo..
Kan slechter, denk aan A8..
azenomei zegt
Blijft geen topper helaas. Maar hem vergelijken met een A8 gaat ook een beetje scheef. Stap eens in een Bentley, dan snap je wat ik bedoel.
juulbe zegt
Toch zonde,ben in de fabriek geweest.Bijzonder hoe ze in elkaar werden gezet.
sleepyj zegt
@juulbe: Die fabriek is echt bizar mooi. Piech heeft staan wapperen. De phaeton komt voort uit een bizarre gedachtengang van de man. VW er boven op helpen door slim te besparen, om vervolgens geheel tegen de tendens in de phaeton te laten maken.
alfablog zegt
Mooi understated. Mocht m wel.
speedie zegt
Uitstel is geen afstel en misschien komt hij er later toch wel. Belangrijker is dat ze de Passat CC eerst uitbrengen.
deboes zegt
da is nog een leuk kerstbericht…ach en voor de liefhebbers, de Skoda Superb is er nog steeds, zeldfe VAG problematiek, maar de aanschafwaarde is iets lager.
sleepyj zegt
@deboes: jouw vergelijking slaat als een pik op een drumstel.
amg65 zegt
Luxe auto, ja. Maar het interieur is gewoon ver ondermaats voor die prijs.. Helemaal van voor de facelifts. Zonde wel..
Dutchdriftking zegt
Ik vrees dat niemand deze A8 met VW badge zal gaan missen….
Hupke zegt
@dutchdriftking:
Geen A8, geheel ander chassis…
Davidov zegt
Altijd een zwak gehad voor de V10 TDI en de W12! Prachtige auto.
Hupke zegt
Ach, ging er toch geen kopen,…, ooit gehad en nooit opnieuw gekocht dat zegt genoeg.