
Ga jij voor een Volkswagen Polo of Aston Martin V8 Vantage?
De afgelopen tijd zit ondergetekende iets dwars. Een Volkswagen Polo GTI aanschaffen zit er niet in. Het is geen GR Yaris of Fiesta ST200 zoals collega @Bart heeft, maar het is zo’n perfecte allrounder. Mijn vriendin kan ‘m elke dag gebruiken voor de korte ritjes naar haar kantoor. En dan in het weekend kan ondergetekende ‘m tunen en gebruiken als hobby-auto.
De nieuwprijs lag aanvankelijk op iets minder dan 30 mille. Dus met een paar jaar afschrijving zouden ze nu al iets betaalbaarder moeten zijn. Dat is helaas niet het geval. Nieuw kost een Polo GTI tegenwoordig 37.995 euro (ja, echt waar) en gebruikte exemplaren met weinig kilometers kosten meer dan de nieuwprijs. Natuurlijk, die 30 mille is een ‘kale’ prijs en niemand koopt een nieuwe kale Polo GTI, maar toch.

38 mille
Of men nu wel een nieuwe Polo GTI gaat kopen, valt nog te bezien. Want onze hoofdredacteur @michaelras kwam namelijk deze occasion tegen. Stel, je hebt die 38.000 euro bij elkaar gespaard en gaat een auto kopen. Welke merknaam wil je het liefste bovenaan het koopcontract hebben staan? Volkswagen of Aston Martin?
Precies. Want in Meppel staat namelijk deze Aston Martin V8 Vantage te koop. Het is een exemplaar uit 2007, dus een van de vroegere exemplaren. In dit geval met de 385 pk sterke Jaguar V8 die alleen in de V8 Vantage geleverd is (Jaguar gebruikte ‘m zelf niet namelijk). Uiteraard is er een klein addertje onder het glas. In dit geval is het de kilometerstand. Deze Aston Martin V8 Vantage heeft namelijk 175.511 kilometers achter de versnellingsbak.
Maar er zijn ook verzachtende omstandigheden, naast de lage prijs. De auto is afkomstig van de tweede eigenaar en de auto is origineel Nederlands. De historie is gewoon bekend. Dat scheelt een enorme slok op de borrel! Qua uitvoering is de auto een beetje saai: zwarte lak met zwart leer. Die velgen zijn achteraf zwart gemaakt (nieuw was alleen zilver en donkergrijs mogelijk bij dit model), maar dat is niet onoverkomelijk.
Volkswagen Polo of Aston?
Verder valt ons vooral op wat voor een beauty de V8 Vantage is. Het ontwerp staat nog als een huis en zal waarschijnlijk nooit meer overtroffen worden. De auto is uitgerust met de Sportshift-transmissie. De motor is goed voor 385 pk, waardoor je in 5 seconden naar de 100 km/u kunt sprinten. De topsnelheid is 280 km/u, terwijl de auto nieuw meer dan 150 mille koste. De advertentie van de Aston Martin V8 Vantage kun je hier bekijken. Wel handig om even het Aston Martin V8 Vantage aankoopadvies hier te bekijken.
In de andere hoek staat de Volkswagen Polo GTI. Die is 1.000 euro duurder dan de Aston Martin en heeft 207 pk. Metallic lak is een optie, lederen bekleding is niet mogelijk af-fabriek. De Polo gaat in 6,5 seconden naar de 100 km/u en heeft een topsnlheid van 240 km/u. De Polo GTI kun je hier samenstellen.
Video can’t be found
Kortom, kies maar! Wil jij geld uitgeven aan eventuele Polo-afschrijving of aan de Aston Martin-garage? Dus Volkswagen Polo of Aston? Laat het weten, in de comments!
Yolo.
Doe mij de Aston Martin maar. Het onderhoud zal ongetwijfeld fors duurder zijn, maar dan rijd je wel elke dag met een grote glimlach op je gezicht. En als bonus heb je maar twee zitplaatsen, waardoor je schoonmoeder zichzelf niet kan uitnodigen als je een keer met vriendin/vrouwlief een weekendje weg gaat.
@Edge: tuurlijk wel want waarschijnlijk heb je een praktische auto voor je dagelijkse boodschappen etc. Dus dan zegt de vrouw dat jullie met die auto op vakantie kunnen gaan en dan kan schoonmoeder wel mee
De AM is een prachtige auto en ik zou er met plezier eentje hebben. Dat plezier is mij echter geen 30 mille waard op het moment. Maar ik kan me in principe wel voorstellen dat ik deze zou kopen.
Een Polo vertegenwoordigt voor mij alleen maar negatieve emoties en ik zal er alles aan doen om zo’n soort auto te ontwijken. Als in, al zou iemand me er gratis in laten rijden, dan nog niet.
Timmermans ,niet overdrijven ,iedereen wil wel voor niets een auto ter beschikkeng.ook een Polo GTI .Ik tenminste wel .
@dijan; Dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten, maar zolang ik de keuze heb zal ik auto’s blijven rijden waar ik blij van word.
Ik vind spruitjes toevallig erg lekker, dus wat ik nu ga schrijven klopt niet helemaal, maar de spruitjeslucht die om de GTI’s heenhangt trek ik echt niet. Het bejaarde werkje in de bekleding, de logootjes zodat een ‘kenner’ ziet dat je wat bijzonders hebt. Vreselijk, maak gewoon een mooie auto, dan heb je die opsmuk helemaal niet nodig.
Ik heb nog nooit iemand gehoord die bij een Vantage over de logootjes begon.
“Ja meneer, dit is de Vantage met S-line pakket, die heeft een sportievere uitstraling want het typenummer is in zwart uitgevoerd.” said nobody ever.
Zo, dat lucht op. 😉
@tinnemans: weer zo’n lekkere zolderkamer reaguurder.. het is gewoon een goede auto die Polo en zeker als gti vast erg leuk. Maarja VAG dat mag je niet leuk vinden op feestjes en bij het koffiezetapparaat.
@kenner: Sorry, ik heb geen zolderkamer. Ik kan niet zoveel met jouw ervaringen op feestjes en bij koffiezetapparaten hebt, maar ik rij al vele jaren heel bewust, en met heel veel plezier, in auto’s met minimaal 6 cylinders en RWD. Zolang ik me dat kan veroorloven blijf ik dat doen. Ik schreef bewust ‘gratis rijden’ omdat als ik ‘voor geen goud’ zou schrijven er natuurlijk wel een bedrag is waarvoor ik zal toegeven. Maar gratis rijden in een Polo is absoluut geen trigger.
Ben wel nieuwsgierig wat er al allemaal vervangen is aan de AM. Ik las ooit een verhaal van een man uit Engeland (dacht ik) die aardig veel km maakte en schrok best van de waslijst aan reparaties
Die AM is een prachtig ding, maar de aanschaf gaat een lachertje zijn in vergelijking met de running costs. Maar 38k voor een polo, dat ga ik er niet voor uitgeven. Als ik dan toch yolo ga, dan koop ik liever voor 25k een nette Quattroporte en hou ik die 13k apart voor de onvermijdelijke reparaties. Of ik laat m’n Alfa overspuiten.
Dat is het bekende verhaal, een dure auto wel kunnen kopen maar niet kunnen onderhouden.
De Kosten van, verzekering, wegenbelasting, en onderhoud, daar zal je lach wel van vergaan.
Maar het blijft wel een mooie auto, zeker in deze stealth look.
Als je 38k aan een auto uitgeeft, kan iedere weldenkende ook de 500 kosten per maand aftikken, ex brandstof.
@Autokenner: niet als je in maand 5 met motorschade langs de kant staat.
@kareljansen: ik had het binnen 3 maand met de versnellingsbak… Kostte me alleen al 4000 euro. In 2 jaar tijd bijna 8000 euro aan reparaties en onderhoud gehad..
Dit is geen keuze.
Waar kan ik tekenen?
Die auto ken ik, de ex-eigenaar is een klant van me.
Voor zover ik weet goed onderhouden, man heeft een eigen garagebedrijf en mensen die weten wat ze doen. Heb er ooit wel eens wat aan mijn eigen auto laten doen. Toen heb ik een foto gemaakt van mijn bescheiden S-Type naast zijn Aston Martin en vandaar dat ik het kenteken wist.
Jammer, had nog eens een ritje willen vragen 😀
Nooit een Polo. Dus de AM.
Easiest question this year so far…. De Aston Martin natuurlijk, zonder ook maar een 0.00001 van een seconden te hoeven nadenken…
@petroldrinker
Het jaar is net begonnen (-;
@petroldrinker: als die Aston 50k op de teller had wel idd. Die Astons blinken niet uit in betrouwbaarheid. De polo is veel te duur maar als ik de gratis keus moest maken kwa aanschaf nam ik de polo.
mooi toch, blijft de Aston voor mij staan…. met afschrijving etc erin mee genomen zullen ze elkaar wss niet eens zo heel veel ontlopen pj
Stel, hypothetisch, je houd een van deze autos voor 5 jaar sn verkoopt ze dan weer. Dus we nemen niet alleen runningcosts maar ook afschrijving mee. Dan is met een beetje geluk de Aston waarschijnlijk niet eens zo heel veel duurder dan de Polo. Zeker als je zelf een beetje handig bent. Ik zou het wel weten dus.
Tja, ik heb zelf een V8 Vantage maar voor daily use? Never.
@banderas; Wat is voor jou de reden om ‘m niet als daily te gebruiken?
Als het gebruiksgemak is, dan snap ik dat goed, maar als dat minder speelt dan ben ik toch wel nieuwsgierig. Een aantal jaren terug had ik een BMW 6 serie cabrio, en die had ik wel als daily. Nou is jouw Vantage wel een heel stuk sneller enzo, maar het zijn toch wel enigzins vergelijkbare auto’s.
Tegenwoordig kun je voor dat geld bijna geen 997 meer vinden, dan is die AM toch echt veel auto voor het geld.
Ik denk dat de meesten wel genezen zijn na 1 onderhoudsbeurt van de Aston Martin. Ik vind het ook een raar vergelijk. Een nieuwe auto naast een auto van 15 jaar oud. Ik vind die AM echt gedateerd van binnen. De huidige Polo wordt ik ook niet warm van.
Voor 6K minder heb je trouwens een Focus RS uit 2016. Over een glimlach op je gezicht gesproken.
https://www.houseofcars-eindhoven.nl/occasions/28526410/details/
Interieur van de Aston is juist heerlijk,
@tysson: veel succes , die motor staat bekend om problemen met zijn koppakkingen. Zoek maar eens op youtube. Is een moneypit