• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volkswagen Racing Caddy

Auteur: Alwood, gepost 22 februari 2009 om 11:34 – 35 Reacties

Een bussie vol met?


Drastische tijden vragen om drastische maatregelen. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor de autosport. Waar andere merken stoppen met autosport vindt Volkswagen gewoon een slimme manier om met racen door te gaan.

De Caddy rijdt al even rond in de Volkswagen Racing Cup. Weinig verrassend is dit een ‘cup’ speciaal voor Volkswagens. Alle Vee-Dub’s mogen er aan mee doen en de klassen zijn ingedeeld naar power-to-weight ratio. Een heftige competitie en een grote variëteit aan voertuigen is het gevolg.

Met de hulp van een 260pk, 512Nm tweeliter TDI hoopt de Caddy dit jaar op een stevige podiumplaats. Het bestelwagentje schijnt zich kranig te weren. Favoriet zijn bochtige circuit’s en slechte omstandigheden. Het gebalanceerde chassis en het hoogstaande onderstel kunnen dan echt aan het werk. De race-kalender voor dit jaar belooft hier veel goeds.

Dat bestelbusjes hard gaan is dagelijks te zien op de linkerbaan. We wisten ook al dat er heel erg snelle busjes gemaakt werden. Een race-uitvoering van een bestelbus is echter nieuw.

CADDY RETURNS TO THE TRACK FOR FURTHER SUCCESS

Following its best-ever track results in 2008, hopes are high that the coming season of Volkswagen Racing Cup action might provide even greater success for the world’s only racing van – the Caddy TDI.

The crowd-pleasing Caddy van will be back in the hands of its regular pilot, Peter Wyhinny, for ’09 and some fine-tuning in the workshops of Volkswagen Racing UK will, he hopes, mean an improvement on the three podium finishes the turbodiesel van delivered last year.

‘The Caddy is now entering its fifth full season of competition,’ said Wyhinny, ‘and it’s fair to say that it’s now being treated as a very serious competitor… We still have a smile on our faces but our rivals are no longer looking on the racing van idea as a “bit of a joke”.

‘Last year the Caddy took a real step forward in performance, but lost a little in terms of reliability. Our objective is to regain that reliability and score better results than in 2008; we are aiming for the podium, to be a real thorn in the sides of the cars and maybe even looking for the first win.’

The Caddy can more than handle the best of the saloon opposition in the Hankook-backed Volkswagen Racing Cup thanks to its 2-litre turbodiesel powerplant, which produces 260 PS and maximum torque of 512 Nm with the help of Volkswagen Racing UK/Superchips mapping. A six-speed gearbox is fitted as well as a bespoke Milltek exhaust system.

Wyhinny, whose day job is at the helm of SEAT UK, says that the twistier tracks on the calendar – and in particular the Knockhill circuit in Scotland – will suit the Caddy’s well-balanced chassis and handling characteristics: ‘There are some circuits where we stand a really good chance, particularly if it is wet. I’m confident that we will repay the faith shown in us by Volkswagen Commercial Vehicles, and in particular by its Director, Simon Elliott, whose understanding of the Caddy race programme as a unique marketing opportunity is a huge boost.’

The Volkswagen Racing Cup in association with Hankook – the first rounds of which take place at the Oulton Park circuit in Cheshire in mid-April – is additionally supported by Augustus Martin, Castrol, Ceva Logistics, ECM Vehicle Delivery, Milltek Sport, Mondial Assistance, KW Automotive, Superchips, Turbo Dynamics, Volkswagen Commercial Vehicles and Volkswagen Financial Services UK.

Ook interessant!

  • NL tuner haalt 175% meer vermogen uit Volkswagen Caddy
    NL tuner haalt 175% meer vermogen uit Volkswagen Caddy
  • Volkswagen Caddy PanAmericana moet iets ruigs voorstellen
    Volkswagen Caddy PanAmericana moet iets ruigs voorstellen
  • Volkswagen Caddy 4Motion
    Volkswagen Caddy 4Motion vult elke niche
  • Vijf punten waarop de nieuwe Volkswagen Caddy Cargo scoort!

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

caddy, Diesel, Racing, Volkswagen

Vorig bericht: « Top 10 voetbalauto’s
Volgend bericht: Video: 700pk Honda S2000 “from hell” »

Lees Interacties

Reacties

  1. Lexus zegt

    22 februari 2009 om 11:36

    lol. totdat we deze uitvoeringen op de provinciale wegen zien rijden….

    Login om te reageren
  2. GOD zegt

    22 februari 2009 om 11:38

    was altijd al een sport versie van de caddy, niks bijzonders ofzo, maar dan weet je het.

    Login om te reageren
  3. fjc zegt

    22 februari 2009 om 11:39

    ben benieuwd wat de topsnelheid is

    DAS AUTO

    Login om te reageren
  4. Nijntje zegt

    22 februari 2009 om 11:42

    Die caddy dingen gaan best hard :D

    Login om te reageren
  5. mrp zegt

    22 februari 2009 om 11:45

    @ruben: Ik wil een rijtest van zo’n transporter met een 911 turbo motor achterin!

    Login om te reageren
  6. corrado vr6 slc/BMWe30 zegt

    22 februari 2009 om 12:00

    “Het gebalanceerde chassis en het hoogstaande onderstel kunnen dan echt aan het werk”

    Hahaha, ik rijdt ook regelmatig zo’n caddy voor m’n werk, en ehh, ONDERSTUUR!!!

    Login om te reageren
  7. RenJie zegt

    22 februari 2009 om 12:00

    geld -> geldt

    OT: 500+ Nm uit een 2 liter? Dat is toch wel enigszins veel!

    Login om te reageren
  8. michielh zegt

    22 februari 2009 om 12:09

    Leuke cup :-) http://www.youtube.com/watch?v=bhqvDJTrz3Y

    Login om te reageren
  9. GOD zegt

    22 februari 2009 om 12:12

    @ corrado vr6…..
    het ging ook over de race versie.
    maar dan nog kun je heel gek doen met die dingen als je ESP aan laat.

    Login om te reageren
  10. RobertJ zegt

    22 februari 2009 om 12:16

    wow… “260pk, 512Nm tweeliter TDI hoopt” wanneer komt die in de golf? :)

    *weet ook wel wat er verschillen zijn tussen duurzame- en racemotoren.*

    Opzich moet het aardig te benaderen zijn, Mercedes en BMW lepelen al 200+pk en 500Nm 2/2.2 dieseltjes in de normale wagens.

    Login om te reageren
  11. SJ zegt

    22 februari 2009 om 12:56

    Hmmm…tijd voor een Caddy R32?

    Login om te reageren
  12. sebastianchubasco zegt

    22 februari 2009 om 13:07

    @michielh
    ik zie in het filmpje wel veel onhandelbare volkswagentjes en engine failures… waar zou dat toch door komen…? :roll: :lol:
    toch geen betrouwbaarheidskwestie?

    Login om te reageren
  13. Timmy zegt

    22 februari 2009 om 13:15

    Hebben hier ooit niet van die filmpjes opgestaan van een race caddy? Kan ze niet echt vinden. Maar ik heb daar al eens filmpjes van gezien. Wel de oude caddy nog denk ik.

    Login om te reageren
  14. Race_Kees zegt

    22 februari 2009 om 13:34

    Ja die van ons is ook best rap, 1.9 tdi gechipt naar 140pk, ik heb al heel wat stoplicht sprintjes gewonnen als het laadruim leeg was.
    Paar leuke velgen eronder, sidebars en het is een geinig bakkie.

    Login om te reageren
  15. BART! zegt

    22 februari 2009 om 13:35

    iets soortgelijks: Ford Transit Connect Xpress, wordt alleen niet gebruikt om te racen.

    http://jalopnik.com/cars/news/speedy-delivery-the-ford-transit-connect-x+press-225660.php

    Login om te reageren
  16. gogogomagazine.com zegt

    22 februari 2009 om 13:39

    Doet het Top Gear team ook mee?

    Login om te reageren
  17. arjontje zegt

    22 februari 2009 om 13:48

    ”Een race-uitvoering van een bestelbus is echter nieuw. ”

    Oja dan heb jij nog nooit de ford transit met F1 motor erin gezien.

    tevens heeft renault ook een keer een paar f1espace gemaakt met een renault v10.

    Login om te reageren
  18. arnold zegt

    22 februari 2009 om 13:52

    ik vind die caddy wreed
    en hij ziet er ook wel mooi uit

    Login om te reageren
  19. Willem vd Velde zegt

    22 februari 2009 om 13:53

    @ arjontje: Die deden niet echt mee in een race cup, deze wel.

    Login om te reageren
  20. MB zegt

    22 februari 2009 om 13:53

    @ RobertJ..

    Mercedes gebruikt een 2.1 l diesel;)

    Login om te reageren
  21. MDA zegt

    22 februari 2009 om 14:04

    Een race-uitvoering van een bestelbus is echter nieuw.

    Niet helemaal

    Login om te reageren
  22. Bol zegt

    22 februari 2009 om 14:12

    Die Transit is echt geniaal :-D

    Login om te reageren
  23. Vive la FRANCE! zegt

    22 februari 2009 om 14:13

    Ik dacht het omvormen van een bestelbus tot familieauto al raar was (Kangoo bijv.), maar dit gaat echt alles te boven! Kunnen ze niet gewoon een Golf inzetten? Wat heeft dit voor voordelen?

    Login om te reageren
  24. Alwood zegt

    22 februari 2009 om 14:32

    @MDA
    of je kijkt naar de context, vergelijkt de wagens en komt tot de conclusie dat de Transit niet daadwerkelijk actief aan races deelneemt als de Caddy…

    De Ford is dus een hele snelle bus.
    De Volkswagen is daadwerkelijk een raceauto(/bus).

    Login om te reageren
  25. MDA zegt

    22 februari 2009 om 15:08

    @ Alwood: The original Supervan was produced by Terry Drury Racing and made its debut at Brands Hatch on Easter Monday 1971. It was fitted with a 400 horsepower version of the high-performance 302 cubic inch V8 engine used in Ford’s Le Mans-winning GT40 sports cars.

    Supervan 2 debuted in 1984, at the Donington Truck Grand Prix, and was the work of Auto Racing Technology of Woolaston. Powered by a Ford-Cosworth DFL engine – the long-stroke version of Ford’s famous DFV F1 engine. It was clocked at Silverstone doing 174mph. Ten years later and DRL Engineering of Suffolk undertook a complete re-build of Supervan 2 and, fittingly, it was decided to re-name the vehicle Supervan 3.

    Er is dus wel mee geraced.
    Maar er zullen meer voorbeelden zijn: BMW X5 in 7:50 over de Nurburgring bijvoorbeeld. Espace F1 etc.

    Login om te reageren
  26. Alwood zegt

    22 februari 2009 om 15:34

    er is mee over een circuit gereden, er is niet in een specifiek klassement of in competitieverband met de Ford gereden.

    Login om te reageren
  27. edgar zegt

    22 februari 2009 om 16:34

    @MDA: als je je eigen commentaar eens goed doorleest lees je dat er dus geen F1 motor in zit maar een motor van de GT40 Le Mans auto…

    En ik zag laatst in mn eigen dorpje ook zo’n caddy met lambo lp-640 velgen in antraciet! dat ziet er niet slecht uit!

    Login om te reageren
  28. RenesisHP zegt

    22 februari 2009 om 16:40

    @edgar.

    Als jij dan ook even goed leest zul je zien dat hij een duidelijk onderscheid tussen de verschillende supervan’s maakt.

    Even over die supervan. Ik heb supervan 3 een aantal jaren geleden op zandvoort zien rijden bij de Marlboro Masters.
    Het boeit niet of het raced of niet. Het is gewoon onwerkelijk om dat ding over het circuit heen te horen en te zien knallen. Dat gaat gewoon echt hard.

    Mijn dag kon niet meer stuk. Wat een waanzinnig onwerkelijk apparaat is dat. :o

    Login om te reageren
  29. Rick zegt

    22 februari 2009 om 17:15

    2 woorden.
    Heel oud.

    Login om te reageren
  30. EnzoR zegt

    22 februari 2009 om 17:26

    Ik vind het wel grappig waarom niet. Er zijn toch ook truck races met de Mercedes en MAN.

    Login om te reageren
  31. Esprit_de_Flandre zegt

    22 februari 2009 om 20:27

    @Vive la France: Alle VW’s mogen meedoen, dus waarom niet? Wees gerust, er zijn ook genoeg Golfjes die meedoen.

    Login om te reageren
  32. Esprit_de_Flandre zegt

    22 februari 2009 om 20:38

    In een (oude) aflevering van Top Gear is er een wedstrijd voor ‘men with a white van’, waarin ze een hoop bestelwagenchauffeurs laten tijdrijden in een gepimpte Ford Transit. Weet niet of het SuperVan IV is, maar zou kunnen. Maar ik vind er niets van terug op youtube. Als iemand het vindt, post het dan even.

    Login om te reageren
  33. MDA zegt

    22 februari 2009 om 22:16

    @ edgar: je kan goed lezen, dacht je. Want ik beweer nergens dat het om een F1 auto of motor gaat.

    @ alwood: volgens mij wel in de BTCC. Niet vaak want het zijn one offs

    Login om te reageren
  34. paginl zegt

    23 februari 2009 om 19:39

    In engeland heb je al jaren de VW cup. Alles wat Volkswagen is mg mee rijden en wordt ingedeeld in klasses.
    De caddy rijdt daar ook in mee o.a. tegen polo’s.
    Echt grappig om dat te zien

    Login om te reageren
  35. phantom zegt

    24 februari 2009 om 21:09

    dat vermogen is echt lekker voor zon bestelwagen

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North