
Heb jij een Volkswagen, dan is je premie mogelijk flink gestegen.
Klagen over de autoverzekering. Zijn we goed in. Soms terecht, soms niet. Bij het kopen van een nieuwe of gebruikte auto kan het maandelijkse premiebedrag tegenvallen. Je had van tevoren gedacht dat het toch wat tientjes goedkoper zou zijn. De verschillen per merk zijn soms enorm.
Gestegen premie autoverzekering
Uit onderzoek van Independer blijkt dat de premie voor autoverzekeringen overall met maar liefst 10,7 procent is gestegen. De grootste stijging komt op het bordje van de Volkswagen-rijder. De gemiddelde premie steeg met meer dan 13 procent!
Ook Volvo en BMW-rijders hebben een stijging kunnen merken. Van alle populaire merken is het Peugeot die met een stijging van vijf procent het beste wegkomt.
De gemiddelde premiestijging kwam uit op 109 euro in een jaar. De premie voor een WA-autoverzekering steeg met 12,5 procent. De all risk-verzekering nam met 10,3 procent toe. Consumenten gingen gemiddeld 117 euro meer betalen.
We hadden het net al even over Volkswagen, Volvo en BMW. De volledige top 10 van populairste merken staat hieronder. Met de gestegen premies op jaarbasis en wat je per jaar gemiddeld meer kwijt bent.
Stijging voor de 10 populairste merken
- Volkswagen +13,3% (+ €150,9 per jaar)
- Volvo +12,6% (+ €127,3 per jaar)
- BMW +12,2% (+ €168,2 per jaar)
- Toyota +9,6% (+ €74,6 per jaar)
- Ford +9,1% (+ 73,1 per jaar)
- Opel +7,7% (+ €67,- per jaar)
- Renault +7,7% (+ €59,1 per jaar)
- Fiat +7,6% (+ €61,4 per jaar)
- Citroën +7,0% (+ €53,2 per jaar)
- Peugeot +5,8% (+ €49,2 per jaar)
Uiteindelijk kun je het beste een ouder iemand zijn, met tientallen jaren schadevrije jaren en wonen in een gehucht met weinig criminaliteit. En dan het liefste in een goedkoop gebakje van een merk als Suzuki of Daihatsu. Dan zit je wel goed qua premie. Verzekeringen haten het als je deze geheime truc uithaalt! Grapje.





Zijn dure verzekeringen in NL een dingetje ofzo? Of lopen wij Belgen achter en kunnen we dit ook nog verwachten.
WA verzekering (=BA in België) is voor mijn echtgenote nog geen 300€ per jaar (Qashqai), voor mij 440€ (GR86). Is al jaren niet toegenomen in prijs.
Belgen maken dan ook bijna geen brokken… 🤣
Ik begrijp de VW statistieken wel als ik Mo (21jr oud) elke keer op de A4 met 160+ zie langsrijden in z’n Polo om de pilletjes te leveren. Wat ik niet begrijp is waarom deze auto in het status gevoelige milieu zo populair is.
Valt minder op dan een dikke BMW of Benz.
Sommigen rijden een oude Daewoo…
De relatieve stijging is interessant omdat Volkswagen niet in de top 3 voorkomt van schaderijders.
Misschien is er een verband met de kleur van de auto en rijden steeds meer mensen in een degelijke, zwarte VW. Die vallen minder op en zijn het duurst om te verzekeren.
Wellicht te maken dat ze bovengemiddeld duur zijn om te repareren wellicht vergeleken met de concurrentie? ik heb geen idee maar dat is eerste wat in mij opkomt
Audi en Benz blijven “goedkoop”?
Als je de premie laag wil houden moet je elke twee jaar switchen van verzekeraar.