• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volkswagen, Seat en Skoda worden nóg meer eenheidsworst

Auteur: machielvdd, gepost 20 juli 2022 om 18:05 – 19 Reacties

Volkswagen, Seat en Skoda worden nóg meer eenheidsworst

Als de auto’s daarmee goedkoper worden, oké, maar daar hoef je niet op te rekenen.

Met verschillende merken in een groot concern zitten is heel gezellig. Het is niet voor niets dat bijna alle automerken tegenwoordig bij elkaar kruipen. Naast de evidente financiële voordelen brengt dit ook wat uitdagingen met zich mee. Hoe zorg je bijvoorbeeld dat merken hun eigen identiteit houden?

Dezelfde vijver

Vooral VAG heeft hier een lastige dobber aan. Volkswagen, Skoda en Seat vissen namelijk in precies dezelfde vijver. Ze verkopen namelijk allemaal auto’s voor Jan met de pet (of in sommige gevallen: het petje).

Dichter naar elkaar

In 2019 riep de strategische chef daarom dat er meer onderscheid zou komen tussen Skoda en Seat. Daar is alleen weinig van terecht gekomen anno 2022. De merken lijken eerder dichter naar elkaar gekropen te zijn.

Eenheidsworst

Gaat dit in de nabije toekomst veranderen? Daar lijkt het niet op. Integendeel, Volkswagen is juist het tegenovergestelde van plan. Ze willen nog meer onderdelen uitwisselen en meer gebruik maken van dezelfde fabrieken. Dat zegt niemand minder dan Thomas Schäfer, die de scepter zwaait over de volumemerken binnen VAG. Het komt er dus op neer dat de modellen nog meer eenheidsworst worden.

Concurrentie

“In het verleden zijn we veel te druk geweest met naar elkaar kijken,” aldus Schäfer. “De concurrentie is buiten, niet binnen het bedrijf.” Pogingen om de merken anders de positioneren ten opzichte van elkaar ziet hij dus een beetje als tijdverspilling.

Winst

Uiteraard is dit vooral een manier om geld te besparen. Efficiënt werken kun je wel aan de Duitsers over laten. Door nog nauwere samenwerking tussen Volkswagen, Seat en Skoda kunnen ze de winst omhoog krikken. Ze kunnen ook de auto’s goedkoper maken, maar dat gaat natuurlijk niet gebeuren.

Design

Gaat Volkswagen dan geen enkele poging meer doen om de merken te onderscheiden? Jawel, ze gaan “individueel design benadrukken.” Oftewel: het worden vooral dezelfde auto’s in een ander jasje. Nog meer dan voorheen.

Bron: Automotive News Europe

Ook interessant!

  • Vernieuwde Skoda Karoq
    Vernieuwde Skoda Karoq gaat er ZO uitzien
  • Het einde dreigt voor Seat
    Het einde dreigt voor Seat
  • Volkswagen ID. Buzz rijtest video
    Volkswagen ID. Buzz rijtest video
  • Gefacelifte Skoda Karoq
    Gefacelifte Skoda Karoq is alleen voor petrolheads

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

Seat, Skoda, thomas-schafer, Volkswagen

Vorig bericht: « Lewis Hamilton wordt vrijdag vervangen door Nyck de Vries
Volgend bericht: Koop de prachtige 911 Carrera RS van wijlen Paul Walker »

Lees Interacties

Reacties

  1. W115 zegt

    20 juli 2022 om 18:11

    De Seats van Walter waren mooie modellen. Het interieur daarentegen plasticfantastic.

    Login om te reageren
  2. bernoulli zegt

    20 juli 2022 om 18:14

    Dus eigenlijk zoals het werkt op de toeristische Bazars in Turkije. Eerst kies je het shirt, dan de kleur en dan tot slot welk ‘merk’ er op moet staan.

    Login om te reageren
  3. dijan zegt

    20 juli 2022 om 18:16

    Ze hebben gelijk .

    Login om te reageren
  4. raoufff zegt

    20 juli 2022 om 18:35

    De auto-industrie is een aflopende zaak hier in Europa.

    Login om te reageren
    • petroldrinker zegt

      20 juli 2022 om 19:56

      Dank het eu daar maar voor, met die achterlijke timmermans die er zit

      Login om te reageren
  5. Johanneke zegt

    20 juli 2022 om 18:42

    Soms lees je zo’n bericht, en dan vind ik er wat van, maar dan denk ik: ik kan toch geen nieuwe auto betalen. De meest karige golf 8 kost al 32k. Heb ik niet wil ik niet. Dus ze doen maar.

    Login om te reageren
  6. kniesoor zegt

    20 juli 2022 om 18:56

    ‘Eenheidsworst’ doet onwillekeurig denken aan Hema-worst. Niks mis mee voor hetgeen het kost. Maar of dat voor dure dingen als een oto ook zo werkt . . . kweenie . . .

    Login om te reageren
  7. petroldrinker zegt

    20 juli 2022 om 19:55

    Niet om een of ander, maar alle autos worden eenheidsworst met die saaie electro motoren, na vele gereden te hebben, kan ik nog geen onderscheid maken in rijverschill3n tis allemaal te stil en te saai om onderscheidend te zijn

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      20 juli 2022 om 22:40

      Fijn voordat je zo’n kenner bent dat je verschil kunt horen en voelen tussen een 1.5 TSI en een 2.0 TSI maar eigenlijk klinkt dat allemaal even vervelend en is de gasaaname zelfs met turbo maar traag vergeleken met een elektromotor. Vering, demping, interieur afwerking en informatie presentatie maakten al jaren het verschil tussen de merken, niet de motoren en dat zal in de toekomst ook zo blijven.

      Login om te reageren
  8. moveyourmind zegt

    20 juli 2022 om 20:44

    Het is niet eens het ergste dat de volumemodellen van de grote concerns zoals Volkswagen en Stellantis nauw aan elkaar verwant zijn.

    Dat er nauwelijks meer leuke nichemodellen zijn, zoals cabrio’s, roadsters en coupé’s vind ik pas echt jammer. En dat ook fraaie carrosserievarianten als de sedan en stationwagen het veld moeten ruimen ten faveure van de SUV doet mijn autolhart ook wel een beetje pijn.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      20 juli 2022 om 20:50

      Kop. Spijker. Raak.

      Ik ben zo iemand die al na een half jaar al weer gaat lopen nadenken over wat de opvolger van m’n huidige auto moet worden, terwijl ik er dan rustig nog vele jaren mee kan en ga rijden. Maar op dit moment zou ik echt niet weten wat er over vier, vijf jaar interessant zou kunnen zijn om in mijn behoefte, voorkeur en budget te voorzien.

      Login om te reageren
      • Yannick zegt

        20 juli 2022 om 21:49

        Vooral jammer ook dat er steeds meer eisen op nieuwe auto’s staan (hier in de EU voornamelijk) waardoor een nieuwe auto sowieso al niet aantrekkelijk is. Ik blijf net zo lang rijden in mijn Leon totdat hij echt niet meer kan. Al die moderne zooi zit ik niet op te wachten

        Login om te reageren
    • dawwg zegt

      20 juli 2022 om 21:23

      Tja; ik ben voor mijn weekend-auto’s maar youngtimers ‘sport-modellen’ gaan zoeken (paar jaar geleden) en nu recent zelfs echte old-timers; als je wegblijft bij de ‘echte klassiekers’ en je niet blind staart op ‘uitsluitend dat ene model’, maar de juiste ‘aanbieding’ afwacht, verrassend betaalbaar en leuk. Ben van plan elk jaar er ongeveer 1 te wisselen totdat ik een echt blijvertje gevonden heb…

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      20 juli 2022 om 22:47

      Hoewel ik SUV’s veel leuker vind dan de vaak te langgerekte stationwagens en de te saaie sedans, vind ik het wel ik het erg jammer dat vlotte wagens als coupe’s, cabrios, liftbacks en drie deurs modellen al bijna uitgestorven zijn.

      Login om te reageren
  9. slowland zegt

    20 juli 2022 om 21:37

    En uiteindelijk wordt het niet meer dan rebadgen……

    FF off-topic:
    Hier in Noord-Amerika verkoopt Dodge rebadged PSA bedrijfsauto’s. Wat je nu hier ziet, met name in Canada, is dat mensen op internet Citroen of Peugeot badges, grilles en logo’s gaan kopen en zo hun auto ’terug badgen’. Hierdoor zie je ineens deze merken in het straatbeeld verschijnen. Wel grappig eigenlijk, hoe dat in de emotie van mensen werkt…

    Login om te reageren
  10. ukbob zegt

    20 juli 2022 om 21:41

    Voor een echte Unieke VAG auto ga je straks dus naar Audi..?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      21 juli 2022 om 07:44

      Audi deelt natuurlijk af en toe een platform met VW maar de grotere wagens hebben een eigen platform dat ze met Porsche en Bentley delen.

      Login om te reageren
  11. erwh zegt

    20 juli 2022 om 22:10

    Zolang de aandeelhouders er een stuk rijker van worden zal het vast goed zijn..

    Login om te reageren
  12. oldebronx zegt

    20 juli 2022 om 23:41

    Schafer is net weg als CEO bij Skoda en daar was hij vrij succesvol met het merk. Dus ik ben benieuwd waar hij de VW groep gaat brengen met deze strategie. Op Autoblog ws. veel kritiek, en in de praktijk ws. veel omzet ;-)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North