• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volkswagen twin up! is plug-in hybride concept

Auteur: CasperH, gepost 20 november 2013 om 10:46 – 34 Reacties

Afbeelding Volkswagen twin up! is plug-in hybride conceptAfbeelding Volkswagen twin up! is plug-in hybride conceptAfbeelding Volkswagen twin up! is plug-in hybride conceptAfbeelding Volkswagen twin up! is plug-in hybride conceptAfbeelding Volkswagen twin up! is plug-in hybride conceptAfbeelding Volkswagen twin up! is plug-in hybride conceptAfbeelding Volkswagen twin up! is plug-in hybride conceptAfbeelding Volkswagen twin up! is plug-in hybride concept

Volkswagen twin up!
Met deze auto ga je 1 op 90 rijden. Nou ja, dat haalt hij natuurlijk nooit, maar theoretisch moet het kunnen.

Iedereen kent inmiddels wel de up! mogen we aannemen: de kleine stadsrakker van Volkswagen rijdt ondertussen in grote getale rond op ons wegennet, omdat klein en zuinig en minder bijtelling enzo. De e-up! is de elektrische versie van de up! maar die is puur elektrisch en daarmee lang niet voor iedereen praktisch. Volkswagen heeft daarom nu een concept gelanceerd dat twin up! is gedoopt: een stekkerhybride met techniek van de Volkswagen XL1 die ervoor moet zorgen dat een theoretisch verbruik van 1 op 90 mogelijk is in combinatie met een CO2 uitstoot van slechts 27 gram per kilometer.

De twin up! is voorzien van dezelfde 0,8 liter TDI dieselmotor die we ook in de XL1 vinden, de futuristische zuinigheidsmobiel die inmiddels in kleine oplage door Volkswagen gebouwd en uitgeleverd wordt. Hoe dan ook, de TDI motor is gekoppeld aan een elektromotor en een DSG versnellingsbak, wederom net zoals in de XL1. Het gecombineerde vermogen van deze aandrijflijn in de twin up! is goed voor 75 pk en 215 Nm koppel. De lithium-ion accu bevindt zich achterin, samen met een 33 liter dieseltank. De twin up! weegt 1205 kilogram.

De twin up! kan maximaal 50 kilometer volledig elektrisch rijden. De TDI motor springt alleen bij als het nodig is, bijvoorbeeld om in 15,7 secondcen naar de 100 kilometer per uur te sprinten of om de topsnelheid van 140 kilometer per uur te halen. In elektrische modus kan de twin up! overigens maximaal 125 kilometer per uur rijden.

De twin up! is voorzien van een volledig gedigitaliseerd dashboard dat informatie geeft over actieradius en dergelijk maar dat ook gebruikt wordt om de airco te bedienen. In hybride modus brandt de verlichting blauw, in elektrische modus is alles rood. Een ander verschil is de 30 millimeter langere motorkap. (via groen7.nl)

Ook interessant!

  • De Volkswagen e-Up komt terug!
    De Volkswagen e-Up komt terug!
  • Rijtest: Lexus NX450h+ 306 pk plug-in hybride
  • BMW X3 xDrive30e rijtest
  • BMW XM is hier en de krachtigste M ooit
    BMW XM is hier en is de krachtigste M ooit Concept

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

Hybride, plug-in, up, Volkswagen

Vorig bericht: « Lexus LF-NX Turbo Concept: it’s the inside that counts
Volgend bericht: Ford Edge Concept toont luxe SUV voor Europa »

Lees Interacties

Reacties

  1. volvo-s60-adept zegt

    20 november 2013 om 10:49

    Quanta costa? Lijkt me best een geinig karretje, dit aandrijvingsprincipe past in mijn optiek beter bij stadsmini’s dan bij, pak ‘m beet, een Volvo V60.

    Login om te reageren
    • CasperH zegt

      20 november 2013 om 10:50

      @volvo-s60-adept: het is een concept, prijs is dus nog niet bekend

      Login om te reageren
    • Edge zegt

      20 november 2013 om 10:55

      @volvo-s60-adept: Nou, eigenlijk vind ik het aandrijvingsprincipe beter bij grote auto’s passen dan bij stadautootjes. De V60 PHEV is gericht op (lease)rijders die veel kilometers maken en daarom is enkel electrische aandrijving een bottleneck vanwege de beperkte actieradius. Stadsautootjes zijn toch voornamelijk gericht op mensen die kortere afstanden richten en daarmee is de beperkte actieradius van een elektromotor alleen niet eens zo’n probleem.
      Toegegeven, voor jonge mensen die nog geen grote auto willen maar wel naar festivals aan de andere kant van het land rijden, mensen die alleen zijn of andere mensen die om welke reden dan ook niet zo’n grote auto willen is dit wel een hele mooie uitkomst. Sterker nog, als ‘ie een beetje goed geprijsd wordt ga ik er zelf eentje aanschaffen

      Login om te reageren
  2. Edge zegt

    20 november 2013 om 10:51

    Zet maar voor de deur, ik kijk in dit geval niet op een kilometertje meer of minder per liter brandstof. Zelfs als het ding ‘maar’ 1 op 60 haalt hoor je mij niet klagen

    Login om te reageren
  3. rnej zegt

    20 november 2013 om 10:53

    heel slim concept. sowieso zijn met de huidige benzineprijzen kleine autootjes met goed verbruik populair. maar ik zie dit wel een succesnummer worden.

    Login om te reageren
  4. ganghouwers zegt

    20 november 2013 om 10:54

    Elektrisch moete lasse en niet auto rije

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      20 november 2013 om 10:57

      @ganghouwers: En nu in het Nederlands graag? Volgens mij snapt niemand wat jij zegt.

      Login om te reageren
      • pvanderw zegt

        20 november 2013 om 11:29

        @Edge: Je moet elektrisch lassen, niet elektrisch rijden*

        Login om te reageren
        • Hubert zegt

          20 november 2013 om 11:40

          @pvanderw:
          En op gas koken en op diesel je land omploegen.

          Login om te reageren
          • ampelmann zegt

            20 november 2013 om 12:17

            @Hubert: Op gas (aardgas) moet je rijden en elektrisch (inductie) moet je koken.

            Login om te reageren
  5. imaginenl zegt

    20 november 2013 om 10:59

    Als het kan voor 15 mille dan ben ik klant!

    Login om te reageren
    • sjamp zegt

      20 november 2013 om 11:56

      @imaginenl: Jij ook? Ik ben furlieft!

      Login om te reageren
  6. SummerSky zegt

    20 november 2013 om 10:59

    Super karretje! alleen waarom niet in een Polo of Golf, dat is het een wat prettiger karosserie, zal een litertje of wat schelen maar maakt in het grotere geheel niet veel uit.

    Login om te reageren
  7. bertorelli zegt

    20 november 2013 om 11:00

    Leuk autootje dit.
    Die 50 km is voor veel mensen voldoende en als je uiteindelijk inderdaad die 1 op 60 haalt, dan is dat ook nog lekker goedkoop rijden ook.

    Waar ik me wel weer over verbaas, is dat ze er een snelheidsmeter inzetten, die gaat tot 200 terwijl hij niet harder wil dan 140 O_o
    Waarom VW? Waarom?

    Login om te reageren
    • ampelmann zegt

      20 november 2013 om 12:20

      @bertorelli: Inderdaad. Dat is toch een mooie besparing van 60 km snelheidsmeter!

      Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      20 november 2013 om 12:35

      @bertorelli: Waarschijnlijk gebruiken ze gewoon hetzelfde tellertje als in de Polo en Golf en misschien nog één en ander. Is goedkoper…

      Login om te reageren
  8. sebasjuhh zegt

    20 november 2013 om 11:05

    Toch nog stevig aan de maat. 1200+ kg

    Login om te reageren
  9. mevipp zegt

    20 november 2013 om 11:12

    Wie voelt zich ooit veilig om in deze koektrommel 140 te rijden?

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      20 november 2013 om 11:22

      @mevipp: Nah, dit soort autootjes zijn vaak veiliger dan grote bakken van 20 jaar oud. Vind alleen dat VW achter de feiten aanhuppelt. Kom op zeg! Een van de grootste, zo niet de grootse autofabrikant van de wereld komt aankakken met zijn hybrides. Ja ze hebben nog een Hybride Jetta in de aanbieding maar verder is het niet veel. En ook nu gaat het om een concept. dat gaat dus wel even duren voordat er een productiemodel op de markt komt.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        20 november 2013 om 13:45

        @pomoek: de Tourareg hybrid is er al jaren. VW komt nu met plug in hybrides (in de pers, volgens jaar op de markt). Daar heeft Toyota er nu ook nog maar 1 van en die is erg duur. Waar bij Toyota de ontwikkeling bij benzine en diesel motoren nagenoeg heeft stil gestaan de laatste jaren is VW daarin gewoon de marktleider. Hybride durft VW nu ook te combineren met diesel waardoor het concept voor Europa veel interessanter is. Bij Toyota moeten ze nu heel hard aan het werk om de achterstand op VW weer in te lopen.

        Login om te reageren
    • sjamp zegt

      20 november 2013 om 11:56

      @mevipp: ’t is geen kleine truttenschuddende Fransoos. Met een Golf uit de jaren 70 kan je ook 140 ( of voor mijn part: 180) knallen op de autobahn of ’t circuit.

      *Mijn mening qua ‘Fransoos’ is louter en alleen gebaseerd op één enkele rit in een Citroën AX in de jaren 90… Op de linkerbaan gereden met 120 km/h en een beetje wind. Woei! Het hele land door!

      Login om te reageren
  10. autogek123 zegt

    20 november 2013 om 11:13

    En wanneer komt VW nu eens met een echte milieu vriendelijke uitvoering van 1 van hun auto’s ipv constant concepts de wereld in te gooien?

    Login om te reageren
  11. kroon zegt

    20 november 2013 om 11:25

    VAG komt alleen maar met concepten!
    Echt een goed werkend en te koop zijnde Plug-In Hybride en of EV hebben ze niet. Ze lopen gewoon enorm achter, want ze kunnen de techniek nog niet leveren terwijl andere fabrikanten al duizenden verkopen (Tesla, Toyota, Mitsubishi, Volvo, Renault, …).

    Login om te reageren
    • lamborgfan zegt

      20 november 2013 om 12:39

      @kroon: Klopt, sukkels zijn het..

      Login om te reageren
  12. koeberg zegt

    20 november 2013 om 11:26

    Gewaagd.
    De techniek is heel duur in verhouding tot de auto. Hierdoor wordt het prijsverschil met de gewone up! relatief hoog.

    Login om te reageren
  13. Hubert zegt

    20 november 2013 om 11:42

    Wat een cultuuromslag hiero.
    Eerst werd je met pek en veren de stad uitgestuurd, maar nu beginnen ze hier zelfs de voordelen van elec. rijden te zien.
    Moet niet gekker worden.
    (of worden ze hier nu eindelijk volwassen?)

    Login om te reageren
  14. VeniVidiVici zegt

    20 november 2013 om 11:46

    Het is en blijft 1 van de kleine sukkelige gebakjes waar de NL wegen mee bevuilt raken (ben jaloers op Dubai).
    Maar goed, als die suffe kaboutertjes hun plek maar kennen… De rechter baan!!!

    Login om te reageren
  15. sjamp zegt

    20 november 2013 om 11:59

    “Een ander verschil is de 30 millimeter langere motorkap.”

    Aan welke kant? 3 cm is niet veel, maar ik zie nog niet zo snel een andere lengte t.o.v. een standaard up!

    Login om te reageren
  16. escort77 zegt

    20 november 2013 om 12:02

    1205 kg, TWAALFHONDERDVIJF kilo…

    Dat ding moet nodig up dieet!

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      20 november 2013 om 13:47

      @escort77: dat ding heeft 2 motoren en een dikke accu. Dat weegt gewoon wat.

      Login om te reageren
  17. lamborgfan zegt

    20 november 2013 om 12:28

    Ding weegt dus bijna net zoveel (enkele tientallen kilo’s minder) als een vorige generatie Skoda Octavia Combi Diesel 1.9!

    Dafuq..

    Login om te reageren
  18. Alfarobert zegt

    20 november 2013 om 13:33

    Alfa 156 weegt 1245kg.Rij ik toch stuk liever in als een E-Up.

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      20 november 2013 om 15:44

      @Alfarobert:
      En een ferrari 288 GTO slechts 1150kg.
      Die zou ik nog veel liever hebben.

      What’s your point???

      Login om te reageren
  19. spylegion zegt

    21 november 2013 om 01:23

    1205kg.. Een Up..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North