De Volkswagen up! GTI is een geinig karretje, maar geen vreselijk snel monster. De compacte hatchback kan in principe wel een oppepper gebruiken en dat heeft B&B Automobiltechnik dan ook gedaan. Het resultaat is veel lol in een klein formaat.
Een standaard up! GTI levert 115 pk en 200 Nm koppel uit een 1.0 driecilinder. De VW accelereert in 8,8 seconden naar de honderd, wat voor een auto met een GTI-label natuurlijk niet heel rap is. B&B Automobiltechnik heeft een nieuw stage 2 programma voor de auto ontwikkeld en tilt het vermogen naar een gezonde 145 pk en 260 Nm koppel.
Dit resultaat wist de tuner te krijgen door de turbodruk met 0.2 bar te verhogen, een nieuwe luchtinlaat te installeren en een remapje aan de ECU. Met een nieuwe topsnelheid van 210 km/u en een sprint naar de honderd in 7,9 seconden is de Duitser een stukje sneller geworden, al zijn het geen baanbrekende waarden. De auto is verder verlaagd en er is aanpasbare vering geïnstalleerd, wat het rijgedrag ten goede moet komen.
B&B Automobiltechnik hanteert geen schrikbarende prijzen voor de tuning. Stage 2 kost 1.500 euro voor de remap. Andere veren of een nieuw uitlaatsysteem zijn opties die tegen een meerprijs verkrijgbaar zijn.
83 reacties
Sterker nog : de Golf Mk.1 GTI 1,8 liter met 5-bak deed dat al bijna.
Is ook 30kg zwaarder dan de up gti
Heeft wel 10pk meer maar een bakkie koppel minder.
Ik rijd er zelf een. 4.000 km op de klok. Gemiddeld verbruik 1 op 20, met een normaal rijgedrag. Af en toe rustig, af en toe pittig, maar het merendeel met het verkeer mee.
Enige wat gesneuveld is is de airco en van eentje een Ecu door waterschade.
– Water lekkage in interieur, waardoor je altijd de airco aan moet hebben zeker bij nat weer.
– Binnenwerk uitlaat rammelt
– Versnellingsbak haakt vanuit vrij naar 1
– Ratelende relais als je de ruitenwissers aan hebt
– Rammels in het interieur
– en nog veel meer.. maar dat heb ik niet allemaal onthouden. Heb mijn VW tijdperk diep diep weggedrukt
Van de door jouw opgenoemde punten heb ik zelden last gehad en daar zaten italiaanse slopers met 400.000km op de teller tussen.
Van een merk dat pretendeert Das Auto te zijn verwacht je meer.
En het rijdt echt voor geen meter, rotstoelen met een vaste hoofdsteun die onder een irritante hoek staat.
Die wij nu hebben is maart dit jaar, heeft al een paar keer bij de dealer gestaan. Het zuipt als een malle, 1:11 gemiddeld en er wordt120-130km/u mee gereden. De dealer weet ook niet hoe dit komt. Gelukkig is het een auto van het bedrijf, ik vind het niet echt wat. Ja, het is een auto voor mensen die een auto willen om van A naar B te rijden….
Mijn algehele indruk:
-De Up! voelt degelijk aan
-Hij is erg stil
-Hij is echt wel erg zuinig (1 op 20 haalt hij met gemak, vreemd dat die van jou 1 op 11 zou nemen)
-Hij is verrassend ruim voor zo’n klein autootje
-Hij is best vlot als je in stadsverkeer rijdt (en dat met slechts 60pk)
Ik heb tot nu toe nog geen problemen gehad met mijn Up!, dus ik ben uitermate tevreden en positief.
140pk/240nm 599€. Scheelt toch een hoop.
ECU remap kost 15 barki maar dan heb je dus geen turbodruk en luchtinlaat, dus ook geen 145pk.
Met de ECU upgrade verhogen ze de Turbodruk al, worden ook een hoop andere waarden aangepast, maar turbodruk zorgt voor de meeste power winst. De andere inlaat zal wel gewoon een vervangingsfilter zijn denk ik zo. Al met al een dure bedoeling. Lekker naar JD Engineering, daar halen ze met Octaan 98 brandstof ook gewoon 145pk en 260nm uit het blokje!
Op hun website staat:
Wählen Sie die Basisleistung ihres Fahrzeuges: 85 kW /115 PS
Basismotor: UP! GTI (85 kW / 115 PS / 200 Nm)
Stufe 1/Z: ca. 92 kW / 125 PS / 220 Nm
BB UP M20/Z
Drehmoment ca. 220Nm bei 2.100U/min
B&B Zusatzsteuergerät
Montage inkl. Vorab- und Enddiagnoseprüfung – EUR 98.-
€ 698 ,-
========
Stufe 1: ca. 100 kW / 136 PS / 240 Nm
BB UP M20/1
Drehmoment ca. 240Nm bei 2.250U/min
Vmax ca. >205km/h
Elektronikänderung
Optimierung und Überarbeitung der elektronischen Einspritzkennfelder
geringfügige Erhöhung des Ladedrucks um ca.0,2bar
Anpassung der elektronischen Kennfelder an den erhöhten Ladedruck
Änderung der Drehmomentkontrolle
Montage inkl. Vorab- und Enddiagnoseprüfung – EUR 198.-
€ 998.-
========
Stufe 2: ca. 107 kW / 145 PS / 260 Nm
BB UP M20/2
Drehmoment ca. 260Nm bei 2.350U/min
Vmax ca. 210km/h
Optimierung der Ansaugwege und Luftführungen
Elektronikänderung und Anpassung an diese Arbeiten
Optimierung und Überarbeitung der elektronischen Einspritzkennfelder
Erhöhung des Ladedrucks um ca.0,25bar (insgesamt)
Anpassung der elektronischen Kennfelder an den erhöhten Ladedruck
Änderung der Drehmomentkontrolle
Motorabstimmung
Montage inkl. Vorab- und Enddiagnoseprüfung – EUR 198.-
€ 1.498,-
===========
Slaat als een lul op een drumstel natuurlijk.
Ik heb er een, de motor is zeer snel op temperatuur.
Ik had vroeger een saxo 16v, ging in een 8.5 sec naar de 100 denk ik. Dat voelde helemaal niet traag aan btw! Die 7.9 sec is een heel mooie tijd voor zo een koekendoos, maar blijkbaar wordt er verwacht dat de Up! er een Ferrari uit trekt…
heft te maken met het verwachtingspatroon, dat B&B creëert door EUR 1498 voor de kit te vragen .Waar overigens nog eens EUR 198 bovenop komt voor de montage en voor- en na-diagnose (waar hopelijk ook individuele fijnafstemming op een rollenbank inzit – de B&B site is niet erg duidelijk in dat opzicht). Je ben dus ca. EUR 1700 lichter, waavoor je ook wel wat (meer ?) mag verwachten. Zeker als je ziet wat JD vraagt voor bijna hetzelfde . . .
Verder de compression zacht houden en de rebound hard, blijft het ook nog een beetje redelijk veren.
Golf GTE is aardig zolang hij opgeladen is, anders heeft t blok te veel moeite met het gewicht.