Volkswagen Virtus GTS: Polo ‘GTI’ met een kontje

Auteur: , 32 Reacties
Volkswagen Virtus GTS: Polo 'GTI' met een kontje

Willen wij dit ook?

In landen als Brazilië en China opereert Volkswagen vaak met hele andere modellen en namen dan bij ons in Europa. Technisch zijn er vaak de nodige overeenkomsten. Dat is bij de Volkswagen Virtus niet anders. Een auto die in het Zuid-Amerikaanse land als hatchback en als sedan verkrijgbaar is.

Op de autoshow van Sao Paulo heeft Volkswagen het doek getrokken van de Virtus GTS Concept. Dit is de Polo zoals we die hier kennen als hatchback. Aangezien het model ook als sedan verkrijgbaar is, zien we een voor ons nieuwe variant. Compacte sedans van Volkswagen kennen we in Europa niet. Dat is best jammer, want de Virtus GTS Concept oogt helemaal niet verkeerd.

Volkswagen Virtus GTS: Polo 'GTI' met een kontje

Laat je niet misleiden door de naam en het potente voorkomen van deze Virtus GTS. Onder de kap schuilt helaas niet de aandrijflijn van de Polo GTI, maar een 1.4 TSI met slechts 150 pk. Het blok is gekoppeld aan een 6-traps automaat. Van deze Virtus komt ook nog een budget sedan uit de pijplijn van Skoda. Deze moet het stellen met een magere 1.0 TSI benzinemotor.

Volkswagen Virtus GTS: Polo 'GTI' met een kontje

Om het helemaal af te maken moet deze Virtus GTS eigenlijk een schop onder de kont krijgen. De GTI-accenten zoals de rode details en de Polo GTI-velgen zijn er al. Nu nog een 200 pk sterke tweeliter onder de kap, twee fraaie uitlaten en klaar is Virtus. Het zit er, helaas voor de Brazilianen, niet in.



32 reacties

Nee
De vraag of we ‘m willen? we hebben ‘m al, namelijk de A3 limousine…
@ductapetuning: dat is een golf sedan
@ko4n: qua techniek en onderstel? ik vind ‘m vanaf de B-stijl naar achteren heel veel op een A3 Limousine lijken
@ductapetuning: toch een maatje kleiner
@ductapetuning: VAG is relatief goedkoper vandaar. Ik zie meer golfjes rijden dan A3’tjes
@ritchie: je weet dat VAG voor Volkswagen Audi Gruppe staat, en Audi dus ook onder die goedkopere vag categorie valt?
Ik moest gelijk niezen toen ik deze auto zag, heb denk ik last van het volkswagen virus
Hebben we al eens gehad en echt goed verkopen deed het hier niet.
https://www.auto-forever.com/wp-content/uploads/2015/07/85_Polo_6N_1995-1999_Classic_2.jpg
@viezefreddyw: Ach, zo slecht deed ‘ie het toch niet? VAG zag er in ieder geval genoeg brood in om de Seat-variant een opvolger mee te geven.
@viezefreddyw: maar nu vergelijk je een vierkante blokkendoos met een auto die qua styling al vele malen mooier is. Die Polo’s uit die tijd waren niet om aan te zien. Laat staan de sedan met een verhoogde kont, alsof je een 65 er in een string ziet met uitgezakt vlees aan alle kanten.
Hele mooie auto! Maar wij hebben hem al, met een Audi logo..
@techniekmeneer: is er A1 sedan dan?
Copy paste is nooit zo handig geweest.
Wel een leuk bakkie moderne versie van de vw derbie. Zag daar van das nog een mooi getunede en verlaagde van rijden
Ja wel dope zonder rood en met 200 hinniks en 4 motion. Panoramadakkie er op en ik wil hem wel in me patta voor St Klaas aub.
@e36thuglife: poëzie
Is 150pk niet genoeg? In NL kun je overdag toch niet harder dan 110km/u!
@rufctr01: in veel gevallen kom je met 30pk ook toe. alleen sjah, krijg dat maar is verkocht… 🤨
Met 150pk lijkt me dat ook al wel een vinnig gebakje hoor! Een vlotte polo had vroeger 70pk ofzo
@tjorque: Een Polo met 70 pk is niet vlot, ook toen niet.
@karaya: twintig jaar geleden had ik een tijdje een Polo met de 75 pk sterke 1.4 in het vooronder en dat kwam prima vooruit. Voornamelijk ook omdat de auto nog geen 800 kilo woog. Die combinatie, samen met een setje goede Vredestein Sportrac banden, maakte het tot een van de best sturende auto’s die ik ooit heb bezeten. En dat voor een burgermansautootje waar niemand ooit naar omkeek.
@rrrobert: Wat voor auto’s heb je na de Polo gehad? Oprecht benieuwd.
@rrrobert: Ik vraag me af waar jij nog meer in hebt gereden…
@karaya: @monsieurleloure: als ik jullie daar een plezier mee doe… Veel bijzonders is het verder niet hoor, zeker als je weet dat dit over een periode van bijna 29 jaar is uitgesmeerd. Maar ik herinner me ze allemaal nog:

Ná de genoemde Polo (een bj. ’91 “steilheck”) reed ik 2x Honda Accord (’92 resp. ’97), Audi 100 (’84), VW Passat (’06 – huidige auto). Vóór de Polo begon ik met de Opel Kadett (’78), VW Polo (’86 coupé) en Citroën BX (’84), Suzuki Swift (’84) en VW Golf (’88).

Nu ik het zo overzie, m’n huidige auto is de enige die uit dit millennium komt…
@rrrobert: Wil niet negatief doen maar dat zijn niet echt stuurmansauto’s.
@tjorque: Toen was die polo ook een heel stuk lichter, maar hij was nog steeds niet snel.
@sanderp: vlot is voor mij niet hetzelfde als snel.
Maar nu vandaag zijn we gewoon rotverwend… een boodschappen-auto met 200pk daar kijkt geen hond meer van op. (Tenzij er een loopse teef tegen geplast heeft natuurlijk)

Middenklasse ruime gezinsbreak met 280 a 300pk (VRS)? Zie ik wekelijks 2 a 3 keer in de wijk staan. Had ik mogelijk zelfs zelf ook gekocht als die dingen op stock direct leverbaar waren.

Hogere klasse breaks met +-600pk zie ik ook bijna wekelijks rijden.

Gesudurende de dag (ik ben ziek thuis) minstens 3 keer een M3/2 zien passeren. En ik woon helemaal niet in een fancy wijk ofzo.

Geen wonder dat de definitie van “snel” vandaag zo hoog ligt, niet? Alleen jammer dat het speciale er zo ook wel gauw af gaat…
Ik denk dat deze TSI op FLEX (mix van Alcohol en Benzine) moet kunnen rijden en dat de meer vermogende motoren dat niet doen. Overigens is 150pk in Brazilië in een auto van dit formaat ruim voldoende.. In de grote steden sta je altijd vast en tussen de steden in ben je aan het slalommen op de weg om gaten te ontwijken… Denk dat de gemiddels auto daar 60 – 75 pk heeft dus met 150 zit je daar ruim boven.
Ook hier in Zuid Afrika is de Polo sedan een populaire auto. Hij was altijd een beetje saai.

Deze vind ik wel smaakvol.
Naast de Audi A3 de mooist ogende sedan voor mij.
Best aangenaam en good looking en zal ook betaalbaarder zijn tov de A3 sedan. Een leuke bijdrage tov al die breaks en SUV’s.
Het begon allemaal met de mooie A3 sedan en nu heeft merry ene en Volkswagen ook #REPLICA

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).