Die verdienen van tijd tot tijd ook wat leuks.
Nou, dit is ‘m dan. Volkswagen presenteert vandaag de Virtus: een op de Polo gebaseerde sedan die het leven van de concurrentie aan de andere kant van de Atlantische oceaan een stuk zuurder moet maken. Voordat we erover gaan praten doen we even kudo’s naar Volkswagen, want hij ziet er een stuk beter uit dan hun vorige creatie.
Op het eerste gezicht zou je de Virtus maar met moeite kunnen onderscheiden van de nieuwste Polo. (rijtest) Op het eerste gezicht ja, want de rest van de auto is vrijwel volledig anders geschapen. Desondanks is de auto op hetzelfde platform als de Polo gebouwd, waardoor de meeste componenten gedeeld kunnen worden. De wagen is echter een stuk groter. De wielbasis groeit met ongeveer 8 centimeter door naar 2,65 meter en de totale lengte is bijna 4,5 meter, wat een toename inhoudt van maar liefst 42,5 centimeter. Dit is maar al te fijn voor de kofferbak, die nu 521 liter aankan. Dat is aardig wat meer dan de 300 liter waarover de ‘normale’ Polo beschikt.
De achterzijde wordt gekenmerkt door dunnere achterlichten en nauwe schachten van de chromen uitlaatsierstukken. Het interieur is dan weer praktisch hetzelfde als bij de Polo. Zo herkennen we het dashboard terug van het originele model. De digitale cockpit is bij de Brazilianen terug te vinden op de optielijst.
Qua motoren houdt Volkswagen ons nog een beetje in het duister. Voor nu bevestigen ze alleen de 200 TSI, die gebruik maakt van een 1-liter TSI-motor die zo’n 115 pk en 200 Nm aan koppel produceert. Rijd je liever op ethanol, dan beschik je over bijna 130 pk. Schakelen gebeurt via een zestrapsautomaat of een handgeschakelde vijfbak.
De wagen komt begin volgend jaar in Zuid-Amerika op de markt.
De afloop ziet er raar uit, nu heeft de sedan geen kont
@thomas96: lijkt idd meer een hatchback
Haal zo’n ding naar Europa, gooi er een Europees onderstel onder ( Want in Zuid Amerika staat alles extra hoog op de poten) en maak de blits. Want hoewel de sedan bij de gemiddelde Nederlander niet hoog op de verlanglijstjes staat, zijn we niet allemaal gemiddeld!
@postzegel: hmmm,
“De wielbasis groeit met ongeveer 8 centimeter door naar 2,65 meter en de totale lengte is bijna 4,5 meter, wat een toename inhoudt van maar liefst 42,5 centimeter. Dit is maar al te fijn voor de kofferbak, die nu 521 liter aankan.”
Dat zijn nagenoeg dezelfde maten en liters als een Honda Accord (!) uit 1985/1986.
Op foto 2 is het net een Audi A4
@midasv: eerder een A3 “limosine”
Prachtige kar!
Wat zachte dashboard materialen erin en ook in Europa verkopen die hap.
Wat is dat ding boven het centrale scherm trouwens? Geen portable navi houder lijkt me, navi zit op de persfoto’s ingebouwd.
@thomasbol: ziet er uit als een telefoonhouder
Ik krijg echt jeuk van het scheve perspectief van die renders.
@harrie: blijven smeren met zalf
@lekkerlinksrijden:
Hele beeldscherm ondergesmeerd, maar het helpt niet.
@harrie: blijven oefenen
@lekkerlinksrijden: dat zei ik ook tegen de desbetreffende Photoshopper van VW
Achterkant is zo neutraal dat ie van een VW, Audi, Skoda of zelfs een Seat had kunnen zijn.
Een Audi A3 Limousine met een VW logo, top.
Kan 1 ding er over zeggen en dat is; Nee gewoon niet.
A3 limosine en een Polo in de mixer? Mooi is in elk geval anders.
Best wel een prima design. Verkoopt hier vast ook wel
Gedurfde naam voor een Volkswagen, Virtus…
De Duitsers kennende zou me niks verbazen als ze een in smeedijzeren gotische letters de tekst ‘Virtus nobilitat’ (deugd adelt) boven het hek van de fabriekspoort hebben hangen…
Vrij vertaald ‘Deugd adelt’
@moveyourmind: virtus lijkt op virus. Ik krijg er iig een grieperig gevoel van.
Seat Toledo met een vw badge…
Gezellig, dat Autoweek watermerk in de foto’s jongens ;)
Help me ff want ik lees denk ik iets verkeerd;
De wielbasis groeit met ongeveer 8 centimeter door naar 2,65 meter en de totale lengte is bijna 4,5 meter, wat een toename inhoudt van maar liefst 42,5 centimeter.
Een wielbasis van 2.65 mtr en een totale lengte van 4.5 mtr betekend een front en rear overhang van bijna een meter?
@ricksmits: Alle berichten die ik op het internet kan vinden geven dezelfde maten, deze dus. De overhang moet dan wel vanaf de naaf gemeten worden, maar het lijkt inderdaad veel.
@ricksmits: voor is ’t geen meter, maar achter zeker wel. Geen gezicht als je ’t mij vraagt
Volkswagen virus..
Leuke sedan, zou het met wat kleine aanpassingen hier ook goed doen.
he een nieuwe volikswagen Derby
Polo Virus McAfee
Alleen voor Zuid-Amerika?
Of straks ook voor India, China, Rusland, Turkije, etc…