De nieuwe EX90 komt eraan en Volvo blijft het minimalistisch ontwerp hanteren voor het interieur.
Volvo staat voornamelijk bekend om twee dingen: de veiligheid van de auto’s en het minimalistisch ontwerp van voornamelijk het interieur. Goed nieuws voor de mensen die dat waarderen, dit omdat het interieur in de EX90 deze designlijn blijft volgen.
Interieur Volvo EX90
De verwachtingen van de EX90 zijn hoog en voor het merk is het een belangrijke auto. De EX90 zal op 9 november zijn debuut maken en de XC90 opvolgen. Om ons een beetje lekker te maken komt Volvo steeds met meer informatie. Nu ook weer, we hebben namelijk afbeeldingen ontvangen van het interieur van het nieuwe vlaggenschip. Het doet een beetje denken aan de Tesla Model S.
Belangrijk aldus Volvo, want het interieur staat centraal in de beleving van de auto. Volvo zegt dat de schermen cruciaal zijn om vertrouwen op te bouwen tussen de bestuurder en het voertuig. De schermen zijn er namelijk om het leven makkelijker te maken, niet om afleiding en verwarring te scheppen.
In het interieur zien we twee schermen. Een wat kleiner scherm voor de bestuurder, op dit scherm kan je alles aflezen wat nodig is om de auto goed te besturen. Denk aan het bereik of de snelheid. Het grotere scherm dat in het midden is geplaatst is onder andere voor het navigatiesysteem, telefoon en bedieningselementen. Het scherm past zich aan wanneer je bijvoorbeeld parkeert of belt.
Andere techniek
De nieuwe Volvo zit bomvol techniek. Denk bijvoorbeeld aan een radar in de cabine. Deze radar kan slapende kinderen (of huisdieren) waarnemen die per ongeluk zijn achtergelaten. Het komt namelijk voor dat mensen bijvoorbeeld een kind vergeten in de brandende zon, met alle verschrikkelijke gevolgen van dien. Dit behoort met deze techniek tot het verleden.
Ook aan de buitenkant komen een heleboel sensoren. De auto is behangen met radars, lasers en camera’s die samenwerken met de tech van het interieur. Software zorgt ervoor dat alle input wordt verwerkt, om te zorgen dat de bestuurder zo goed mogelijk oplet. En veilig op de bestemming aankomt, door bijvoorbeeld een 360 graden beeld van de omgeving te laten zien. Informatie over de motor is nog een groot raadsel, vermoedelijk moeten we daarvoor wachten tot 9 november.
bfvo zegt
Het is lelijk en het ontbreken van fysieke knoppen maakt er niet beter op.
rwdftw zegt
Design is een keuze. Beauty is in the eye of the beholder dus daar doe ik geen uitspraak over.
Wel ben ik het met je eens dat het verdwijnen van fysieke knoppen een issue is. Je ziet het aan Volkswagen, dat besloot om de haptic feedback knopjes van de Golf 8 maar weer om te zetten naar echte knoppen. Ik rij zelf een Model 3, en het totale gebrek aan knoppen gecombineerd met het feit dat het scherm niet georrienteerd is naar de bestuurder maakt dat je tijdens het rijden te lang op het scherm moet kijken en geregeld mis klikt vanwege een perspectief-probleem.
Normaal is dat probleem niet zo erg maar gisteren kreeg het ding het op standje “automatisch” gewoon niet comfortabel. Het ding zette meteen de airco aan dus ipv 20 graden werd het ijskoud.
Doe mij dan maar mijn oude Porsche 944. Die heeft ook climate control (zelf ingebouwd met onderdelen uit een sloper) en die doet het wel goed. En als ik het bij wil stellen is er gewoon een knopje.
martingtv zegt
Ik vind het er maar allemaal maar goedkoop uit zien. En zo’n groot scherm leidt niet af?
rollingstoned zegt
Inderdaad. Dat grote scherm is zo aanwezig dat het mij wel zou afleiden.
tortuga zegt
Niet alleen dat. Lijkt wel 1 dat je zelf in de MediaMarkt hebt moeten aanschaffen en in een docking station hebt geklikt. Vervolgens google maps hebt opgestart.
bischero zegt
Maar dat zou juist fantastisch zijn, dan zit je niet vast aan het gemiddelde en kun je kiezen voor high end als je wilt. En ook andere apps draaien, etc etc
mashell zegt
Ben je zo scherm verslaafd dat je er wel naar moet kijken? Ik denk dat wat buiten het raam gebeurd veel meer afleid dan een scherm dat zo ongeveer telkens hetzelfde weergeeft.
erwh zegt
Dat komt omdat het ook (veel) goedkoper is dan fysieke knoppen.
gekketurbo zegt
Lijkt meer en meer op Chinese meuk…
sportabgasanlage zegt
Het lijkt op een Tesla en sinds wanneer is Tesla Chinees?
Waar komt toch die obsessie met “Volvo is Chinees dus meuk” vandaan? Slechte ervaring met je aankoop bij AliExpress? Daar komt inderdaad meuk vandaan, maar de Chinezen weten aardig hoe je kwaliteit moet bouwen. Kijk bijvoorbeeld naar de fabrikant van iPhones: Foxconn Technology. Inmiddels ook autobouwer.
bischero zegt
Haha die is treffend .. althans, als je hem sarcastisch bedoelde
lekkerlinksrijden zegt
En alles gaat steeds meer op elkaar lijken
William zegt
Schermpje voor je neus en een coolblue tablet in het midden. Verder 5000 sensoren in de auto, geen reservewiel maar wel erg moeilijke en problematische deurgrepen. Opvallend hoe al die EV’s op elkaar lijken.
En die EX90 wordt ook niet meer gemaakt in Zweden. Dus vermoedelijk in China? Hoe Zweeds is Volvo eigenlijk nog? Gaan de Chinezen op termijn ook de fabriek in Gent sluiten?
Robert zegt
Tja, van de Volvo 3 serie, 4 serie en S40/V40 was ook enkel de naam en de badge nog Zweeds 😉
sportabgasanlage zegt
Met dat argument is jouw iPhone ook Chinees.
vondick zegt
Nope. Management en eigendom van Apple zijn westers (Amerikaans). Dat management maakt de besluiten. O.a. om hun eigen westerse belangen te behartigen.
Volvo daarentegen is eigendom van Geely, volledig Chinees. Besluiten worden dus veelal genomen in het voordeel van China. Dus zeker niet altijd in ons belang.
Productielocatie is niet zo relevant. Eigendom is key, follow the money.
Dutchdriftking zegt
Het is lekker opgeruimd, en een groot navigatiescherm zo hoog mogelijk in het dashboard is fijn. Maar fysieke knoppen voor de climate controle en dergelijke maken intuïtief bedienen tijdens het rijden wel zo comfortabel. Ook vind ik analoge meters gewoon gaaf. Gelukkig heeft mijn auto er nog voldoende.
werf76 zegt
Ziet er echt niet uit. Waarom moet alles zo minimalistisch?
Liever ook fysieke knoppen welke ik blindelings kan bedienen.
banderas zegt
Want je zit non stop aan allemaal fysieke knoppen? Veel merken hebben knoppen op het stuur voor o.a. klimaatregeling en anders gewoon een grote digitale toets. Enige wat ik af en toe aanpas is de temperatuur/blower. Rest zit je doorgaans amper aan.
Robert zegt
Dat doen ze maar om één reden: kostprijs drukken.
De marges op nieuwe auto’s, zowel qua ontwikkelingskosten als bij de verkoop, staan gigantisch onder druk, vooral omdat er domweg minder (nieuwe) auto’s worden verkocht dan pak em beet tien jaar geleden. Ze worden verhoudingsgewijs steeds duurder, dus minder door particulieren aangeschaft, en die groep blijft ook steeds langer doorrijden met de ‘oude’ auto.
mashell zegt
Er is nog een andere reden. Complexiteit. Er zijn steeds meer functies te bedienen. Waar je vroeger CD en radio had heb je nu DAB, USB stick, spotify, apple music, deezer, amazon met veel meer informatie en mogelijkheden.
Je krijgt eigenlijk steeds meer auto voor je geld.
gregorius zegt
Voor mn vrouw heb ik een XC90. Prima virtual dash achter het stuur; maar nu moet het strakker en kleiner.
De ipad vormige unit in het midden is ok; maar er zitten al functies in waar je moet swipen en dan drukken en dat is al te veel werk. En simpel knopje om m in camera-modus te zetten om te parkeren was al te veel gevraagd.
Nu nog minder knoppen dus nog irritanter.
Het zal zeker goedkoper zijn, maar het hoeft niet….
harrie zegt
Radars, lasers, sensoren en touchcreens.
Iets zegt me dat dit geen evergreen ala 240 gaat worden die na 20 jaar met 6 ton op de teller probleemloos naar zijn 4e eigenaar gaat.
mashell zegt
Lijken dezelfde componenten als in de Polestar 3. Zo’n klein instrumentencluster oogt armoedig.
En radar in de cabine? Is dat wel gezond?
launchcontrol zegt
Verticaal scherm sowieso lelijk, hopelijk kan ie ook horizontaal. Geen fysieke knoppen/schakelaars ook geen vooruitgang, kaal en kil is de trend. Emotieloos…
sportabgasanlage zegt
Uit (ik meen) Zweeds onderzoek blijkt dat fysieke knoppen veel veiliger zijn dan touch-screens en aanraakgevoelige “knoppen”. Dus ik vind het bijzonder opmerkelijk dat “het veiligste automerk ter wereld” kiest voor dit interieur.
Voor mij een reden om af te haken en ik je ziet bij VAG dat ze alweer terugkomen op deze ontwikkeling en weer gewoon fysieke knoppen in hun interieurs bouwen. Hopelijk volgt de rest ook snel.
dawwg zegt
Moet dit nu echt het vlaggenschip van Volvo voorstellen ? Wat een armoede; geen greintje karakter in terug te vinden; geen fysieke knoppen voor airco of volume, of bellen lijkt het. En hoe zit het met het stuur, zijn dat context-relevante buttons of moet je echt alles op dat scherm doen ? De designtaal werkt absoluut contra-productief; als je continue op knopjes moet drukken om bepaalde features te activeren of data op je scherm te zien – en dit nog dynamisch is door de AI ook – leidt het alleen maar meer af ipv minder.
mashell zegt
Context gevoelige knoppen op het stuur…. Breng ze nou niet op ideeën…
flyerbunch zegt
Auto’s gaan steeds meer op rijdende smartphones lijken.. design en technologie zullen nu steeds rapper elkaar opvolgen waarbij je straks zoals met je iPhone na 3j zegt, tijd voor een nieuwe want de functies en hardware zijn alweer verouderd.
piebepost zegt
Ik snap niet zo goed wat iedereen tegen aanraakschermen heeft. Gemiddelde leeftijd zal hier wel ruim boven de 40 liggen?
Ik vind de huidige Volvo interieurs verder een stuk gezelliger.