• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volvo EX90 interieur lijkt op dat van Model S

Auteur: Onno, gepost 26 oktober 2022 om 07:45 – 30 Reacties

Volvo EX90 interieur lijkt op dat van Model S

De nieuwe EX90 komt eraan en Volvo blijft het minimalistisch ontwerp hanteren voor het interieur.

Volvo staat voornamelijk bekend om twee dingen: de veiligheid van de auto’s en het minimalistisch ontwerp van voornamelijk het interieur. Goed nieuws voor de mensen die dat waarderen, dit omdat het interieur in de EX90 deze designlijn blijft volgen.

Interieur Volvo EX90

De verwachtingen van de EX90 zijn hoog en voor het merk is het een belangrijke auto. De EX90 zal op 9 november zijn debuut maken en de XC90 opvolgen. Om ons een beetje lekker te maken komt Volvo steeds met meer informatie. Nu ook weer, we hebben namelijk afbeeldingen ontvangen van het interieur van het nieuwe vlaggenschip. Het doet een beetje denken aan de Tesla Model S.

Belangrijk aldus Volvo, want het interieur staat centraal in de beleving van de auto. Volvo zegt dat de schermen cruciaal zijn om vertrouwen op te bouwen tussen de bestuurder en het voertuig. De schermen zijn er namelijk om het leven makkelijker te maken, niet om afleiding en verwarring te scheppen.

In het interieur zien we twee schermen. Een wat kleiner scherm voor de bestuurder, op dit scherm kan je alles aflezen wat nodig is om de auto goed te besturen. Denk aan het bereik of de snelheid. Het grotere scherm dat in het midden is geplaatst is onder andere voor het navigatiesysteem, telefoon en bedieningselementen. Het scherm past zich aan wanneer je bijvoorbeeld parkeert of belt.

Andere techniek

De nieuwe Volvo zit bomvol techniek. Denk bijvoorbeeld aan een radar in de cabine. Deze radar kan slapende kinderen (of huisdieren) waarnemen die per ongeluk zijn achtergelaten. Het komt namelijk voor dat mensen bijvoorbeeld een kind vergeten in de brandende zon, met alle verschrikkelijke gevolgen van dien. Dit behoort met deze techniek tot het verleden.

Ook aan de buitenkant komen een heleboel sensoren. De auto is behangen met radars, lasers en camera’s die samenwerken met de tech van het interieur. Software zorgt ervoor dat alle input wordt verwerkt, om te zorgen dat de bestuurder zo goed mogelijk oplet. En veilig op de bestemming aankomt, door bijvoorbeeld een 360 graden beeld van de omgeving te laten zien. Informatie over de motor is nog een groot raadsel, vermoedelijk moeten we daarvoor wachten tot 9 november.

Ook interessant!

  • Volvo Embla wordt EX90: nieuwe CEO legt uit
  • Volvo stationwagen
    Volvo ziet niets in alleen maar crossovers en SUV's
  • naam nieuwe XC90
    Naam nieuwe XC90 bekend, wordt dus NIET XC90
  • Eerste blik op het nieuwe interieur Mercedes EQE SUV

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

dashboard, ex90, interieur, SUV, Volvo

Vorig bericht: « Dit is de nieuwe Maserati GranCabrio
Volgend bericht: Opel Grandland GSe met 300 pk schoon aan de haak »

Lees Interacties

Reacties

  1. bfvo zegt

    26 oktober 2022 om 08:00

    Het is lelijk en het ontbreken van fysieke knoppen maakt er niet beter op.

    Login om te reageren
    • rwdftw zegt

      26 oktober 2022 om 11:42

      Design is een keuze. Beauty is in the eye of the beholder dus daar doe ik geen uitspraak over.

      Wel ben ik het met je eens dat het verdwijnen van fysieke knoppen een issue is. Je ziet het aan Volkswagen, dat besloot om de haptic feedback knopjes van de Golf 8 maar weer om te zetten naar echte knoppen. Ik rij zelf een Model 3, en het totale gebrek aan knoppen gecombineerd met het feit dat het scherm niet georrienteerd is naar de bestuurder maakt dat je tijdens het rijden te lang op het scherm moet kijken en geregeld mis klikt vanwege een perspectief-probleem.

      Normaal is dat probleem niet zo erg maar gisteren kreeg het ding het op standje “automatisch” gewoon niet comfortabel. Het ding zette meteen de airco aan dus ipv 20 graden werd het ijskoud.

      Doe mij dan maar mijn oude Porsche 944. Die heeft ook climate control (zelf ingebouwd met onderdelen uit een sloper) en die doet het wel goed. En als ik het bij wil stellen is er gewoon een knopje.

      Login om te reageren
  2. martingtv zegt

    26 oktober 2022 om 08:04

    Ik vind het er maar allemaal maar goedkoop uit zien. En zo’n groot scherm leidt niet af?

    Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      26 oktober 2022 om 08:15

      Inderdaad. Dat grote scherm is zo aanwezig dat het mij wel zou afleiden.

      Login om te reageren
      • tortuga zegt

        26 oktober 2022 om 08:25

        Niet alleen dat. Lijkt wel 1 dat je zelf in de MediaMarkt hebt moeten aanschaffen en in een docking station hebt geklikt. Vervolgens google maps hebt opgestart.

        Login om te reageren
        • bischero zegt

          26 oktober 2022 om 11:06

          Maar dat zou juist fantastisch zijn, dan zit je niet vast aan het gemiddelde en kun je kiezen voor high end als je wilt. En ook andere apps draaien, etc etc

          Login om te reageren
      • mashell zegt

        26 oktober 2022 om 09:44

        Ben je zo scherm verslaafd dat je er wel naar moet kijken? Ik denk dat wat buiten het raam gebeurd veel meer afleid dan een scherm dat zo ongeveer telkens hetzelfde weergeeft.

        Login om te reageren
    • erwh zegt

      26 oktober 2022 om 15:30

      Dat komt omdat het ook (veel) goedkoper is dan fysieke knoppen.

      Login om te reageren
  3. gekketurbo zegt

    26 oktober 2022 om 08:22

    Lijkt meer en meer op Chinese meuk…

    Login om te reageren
    • sportabgasanlage zegt

      26 oktober 2022 om 09:58

      Het lijkt op een Tesla en sinds wanneer is Tesla Chinees?

      Waar komt toch die obsessie met “Volvo is Chinees dus meuk” vandaan? Slechte ervaring met je aankoop bij AliExpress? Daar komt inderdaad meuk vandaan, maar de Chinezen weten aardig hoe je kwaliteit moet bouwen. Kijk bijvoorbeeld naar de fabrikant van iPhones: Foxconn Technology. Inmiddels ook autobouwer.

      Login om te reageren
    • bischero zegt

      26 oktober 2022 om 11:06

      Haha die is treffend .. althans, als je hem sarcastisch bedoelde

      Login om te reageren
  4. lekkerlinksrijden zegt

    26 oktober 2022 om 08:27

    En alles gaat steeds meer op elkaar lijken

    Login om te reageren
  5. William zegt

    26 oktober 2022 om 08:34

    Schermpje voor je neus en een coolblue tablet in het midden. Verder 5000 sensoren in de auto, geen reservewiel maar wel erg moeilijke en problematische deurgrepen. Opvallend hoe al die EV’s op elkaar lijken.
    En die EX90 wordt ook niet meer gemaakt in Zweden. Dus vermoedelijk in China? Hoe Zweeds is Volvo eigenlijk nog? Gaan de Chinezen op termijn ook de fabriek in Gent sluiten?

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      26 oktober 2022 om 09:00

      Tja, van de Volvo 3 serie, 4 serie en S40/V40 was ook enkel de naam en de badge nog Zweeds 😉

      Login om te reageren
      • sportabgasanlage zegt

        26 oktober 2022 om 09:59

        Met dat argument is jouw iPhone ook Chinees.

        Login om te reageren
        • vondick zegt

          26 oktober 2022 om 14:58

          Nope. Management en eigendom van Apple zijn westers (Amerikaans). Dat management maakt de besluiten. O.a. om hun eigen westerse belangen te behartigen.

          Volvo daarentegen is eigendom van Geely, volledig Chinees. Besluiten worden dus veelal genomen in het voordeel van China. Dus zeker niet altijd in ons belang.

          Productielocatie is niet zo relevant. Eigendom is key, follow the money.

          Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    26 oktober 2022 om 09:10

    Het is lekker opgeruimd, en een groot navigatiescherm zo hoog mogelijk in het dashboard is fijn. Maar fysieke knoppen voor de climate controle en dergelijke maken intuïtief bedienen tijdens het rijden wel zo comfortabel. Ook vind ik analoge meters gewoon gaaf. Gelukkig heeft mijn auto er nog voldoende.

    Login om te reageren
  7. werf76 zegt

    26 oktober 2022 om 09:23

    Ziet er echt niet uit. Waarom moet alles zo minimalistisch?
    Liever ook fysieke knoppen welke ik blindelings kan bedienen.

    Login om te reageren
    • banderas zegt

      26 oktober 2022 om 10:04

      Want je zit non stop aan allemaal fysieke knoppen? Veel merken hebben knoppen op het stuur voor o.a. klimaatregeling en anders gewoon een grote digitale toets. Enige wat ik af en toe aanpas is de temperatuur/blower. Rest zit je doorgaans amper aan.

      Login om te reageren
    • Robert zegt

      26 oktober 2022 om 10:26

      Dat doen ze maar om één reden: kostprijs drukken.

      De marges op nieuwe auto’s, zowel qua ontwikkelingskosten als bij de verkoop, staan gigantisch onder druk, vooral omdat er domweg minder (nieuwe) auto’s worden verkocht dan pak em beet tien jaar geleden. Ze worden verhoudingsgewijs steeds duurder, dus minder door particulieren aangeschaft, en die groep blijft ook steeds langer doorrijden met de ‘oude’ auto.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        26 oktober 2022 om 11:34

        Er is nog een andere reden. Complexiteit. Er zijn steeds meer functies te bedienen. Waar je vroeger CD en radio had heb je nu DAB, USB stick, spotify, apple music, deezer, amazon met veel meer informatie en mogelijkheden.
        Je krijgt eigenlijk steeds meer auto voor je geld.

        Login om te reageren
  8. gregorius zegt

    26 oktober 2022 om 09:27

    Voor mn vrouw heb ik een XC90. Prima virtual dash achter het stuur; maar nu moet het strakker en kleiner.
    De ipad vormige unit in het midden is ok; maar er zitten al functies in waar je moet swipen en dan drukken en dat is al te veel werk. En simpel knopje om m in camera-modus te zetten om te parkeren was al te veel gevraagd.
    Nu nog minder knoppen dus nog irritanter.
    Het zal zeker goedkoper zijn, maar het hoeft niet….

    Login om te reageren
  9. harrie zegt

    26 oktober 2022 om 09:31

    Radars, lasers, sensoren en touchcreens.
    Iets zegt me dat dit geen evergreen ala 240 gaat worden die na 20 jaar met 6 ton op de teller probleemloos naar zijn 4e eigenaar gaat.

    Login om te reageren
  10. mashell zegt

    26 oktober 2022 om 09:45

    Lijken dezelfde componenten als in de Polestar 3. Zo’n klein instrumentencluster oogt armoedig.
    En radar in de cabine? Is dat wel gezond?

    Login om te reageren
  11. launchcontrol zegt

    26 oktober 2022 om 09:46

    Verticaal scherm sowieso lelijk, hopelijk kan ie ook horizontaal. Geen fysieke knoppen/schakelaars ook geen vooruitgang, kaal en kil is de trend. Emotieloos…

    Login om te reageren
  12. sportabgasanlage zegt

    26 oktober 2022 om 10:01

    Uit (ik meen) Zweeds onderzoek blijkt dat fysieke knoppen veel veiliger zijn dan touch-screens en aanraakgevoelige “knoppen”. Dus ik vind het bijzonder opmerkelijk dat “het veiligste automerk ter wereld” kiest voor dit interieur.
    Voor mij een reden om af te haken en ik je ziet bij VAG dat ze alweer terugkomen op deze ontwikkeling en weer gewoon fysieke knoppen in hun interieurs bouwen. Hopelijk volgt de rest ook snel.

    Login om te reageren
  13. dawwg zegt

    26 oktober 2022 om 10:33

    Moet dit nu echt het vlaggenschip van Volvo voorstellen ? Wat een armoede; geen greintje karakter in terug te vinden; geen fysieke knoppen voor airco of volume, of bellen lijkt het. En hoe zit het met het stuur, zijn dat context-relevante buttons of moet je echt alles op dat scherm doen ? De designtaal werkt absoluut contra-productief; als je continue op knopjes moet drukken om bepaalde features te activeren of data op je scherm te zien – en dit nog dynamisch is door de AI ook – leidt het alleen maar meer af ipv minder.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      26 oktober 2022 om 11:03

      Context gevoelige knoppen op het stuur…. Breng ze nou niet op ideeën…

      Login om te reageren
  14. flyerbunch zegt

    26 oktober 2022 om 13:05

    Auto’s gaan steeds meer op rijdende smartphones lijken.. design en technologie zullen nu steeds rapper elkaar opvolgen waarbij je straks zoals met je iPhone na 3j zegt, tijd voor een nieuwe want de functies en hardware zijn alweer verouderd.

    Login om te reageren
  15. piebepost zegt

    26 oktober 2022 om 19:41

    Ik snap niet zo goed wat iedereen tegen aanraakschermen heeft. Gemiddelde leeftijd zal hier wel ruim boven de 40 liggen?

    Ik vind de huidige Volvo interieurs verder een stuk gezelliger.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North