Deze zagen we natuurlijk al aankomen. Na de Volvo XC40 is het nu de beurt voor de S60 om een facelift te krijgen. Tevens is er nieuws voor de S90.
En net als het geval is bij de XC40, is de S60 facelift niet ingrijpend anders. Volvo zelf spreekt over een milde facelift. Als een autofabrikant al dergelijke termen gaat gebruiken weet je zeker dat er heel weinig anders is. En dat is ook te begrijpen. De strakke designtaal gaat nog goed mee en daar borduurt het Zweedse automerk graag op voort.
Volvo S60 facelift
Laten we beginnen met de S60. De milde facelift van de Volvo S60 omvat verbeterde motoren, vernieuwde infotainment, een update voor de rijassistentie. Typisch voor een facelift zijn nieuwe lampen en bumpers, maar dat is nauwelijks het geval bij de opgefriste S60. Je moet goed kijken, de uitlaten zijn uit het beeld gelaten door de vormgeving van een nieuwe achterbumper. Want uitlaten zijn van de duivel natuurlijk. Ook heeft het front een minimale update gekregen.
Net als onder andere de C40 en de vernieuwde XC40 heeft de S60 nu Android aan boord met Google-diensten. De B3 met 163 pk en B4 met 197 pk zijn tevens opgefrist. Op papier is het brandstofverbruik in elk geval gedaald. Mooi nieuws, want dat betekent een lagere CO2-uitstoot en daardoor een lagere BPM-boete.
In de prullenbak verdwijnen de Momentum, Inscription en R-Design uitvoeringen. Daar komen de nieuwe Core, Plus en Ultimate voor in de plaats. De Polestar Engineered uitvoering mag wel blijven overigens.
Prijzen voor de Volvo S60 facelift beginnen bij 44.995 euro voor de B3 Core. Het basismodel dus. Interessant is de S60 Recharge T6 AWD met een vanafprijs van 51.495 euro. Dat is een 350 pk sterke plug-in hybride voor iets meer dan 50 mille. Volgens Volvo moet je er 91 kilometer volledig elektrisch mee kunnen rijden.
Volvo S90 alleen nog als 455 pk PHEV
Er was ook nog nieuws voor de Volvo S90. Voor modeljaar 2023 is het aanbod van dit model gewijzigd. De line-up bestaat voortaan alleen nog maar uit de 455 pk sterke Recharge T8 AWD plug-in hybride. Volvo zegt dat 93 procent van de S90 orders bestond uit PHEV-uitvoeringen. Daarom heeft het merk besloten te snoeien in het gamma en alleen nog maar deze variant over te houden. De Volvo S90 met stekker komt maximaal 89 kilometer ver en heeft een vanafprijs van 67.495 euro.
RooieRick zegt
Weinig veranderd hier dus hahaha
willeme zegt
@lecomte: dat is niet correct. Volvo meldt dat de prijzen vandaag zijn ingegaan. Aangezien Volvo een betrouwbaardere bron is dan jij dat bent, houden we eventjes het bericht van Volvo aan ;-).
lecomte zegt
@willeme: Dan zeg je eigenlijk dat de configurator op de Nederlandse website van Volvo niet betrouwbaar is. Dat de officiële definitieve prijzen vandaag zijn ingegaan zal prima zijn maar de uitvoeringen Core, Plus en Ultimate zijn al een paar weken te configureren 😉
willeme zegt
@lecomte:
Nee, je moet geen woorden in mijn toetsenbord leggen. Die conclusie trek jij.
Let wel: misschien heb jij helemaal gelijk! Dat zou immers best kunnen. Het zal niet de eerste keer zijn dat in de configurator bepaalde uitvoeringen/opties/prijzen staan vermeld die later pas ‘officieel’ worden.
Maar houd er rekening mee dat wij van een opmerking uit de comments niet zoveel kunnen. Jij kan het zeggen, maar tenzij je het aantoonbaar hebt, kunnen wij er niet veel mee. Een paar weken is trouwens een heel erg lange tijd, meestal (als het al het geval is) gaat het om maximaal een paar dagen.
Volgens het persobericht van Volvo is het pas sinds vandaag (nu kan het zijn dat ze in de tussentijd hun documentatie hebben aangepast en klanten al verwittigd hebben). Omdat wij hen wel kunnen verifiëren en jou niet (jij hebt immers geen bewijs dan alleen een comment tot nu toe), staat het er zoals het staat.
Mocht je aantoonbaar bewijs hebben, zou je het dan naar [email protected] kunnen sturen? Dan kunnen we het checken en als het klopt, dan zullen we het artikel rectificeren en jou uiteraard vermelden!
Ik hoop dat het zo ietsje duidelijker is :-D
RuVi zegt
Ik heb geen aantoonbaar bewijs maar eind januari stonden de nieuwe uitvoeringen al in de configurator en waren de oude momentum en inscriptions al verdwenen.
Gek dat Volvo het dan nu pas communiceert.
lecomte zegt
@willeme: Sorry, ik heb het te druk met belangrijkere zaken dan op voorhand screenshots te maken van websites voor het geval dat. In dit geval gaat het mij ook niet om de prijzen die nu definitief zijn maar dat je de S60 al een tijd in de nieuwe uitvoeringen kon configuren. Verder was de S90 T6 Recharge ook al verdwenen uit de configurator en zijn er kleuren verwijderd en toegevoegd 😉
willeme zegt
@lecomte: Het was het proberen waard. Je hebt het niet druk genoeg met belangrijke zaken om je ongenoegen te uiten in de commentsectie ;-). Dan blijven het geruchten in de comments waar we niet zoveel mee kunnen. Als je geen aantoonbaar bewijs hebt, kan ik niets aanpassen. Ik hoop dat je dat kunt begrijpen. Nogmaals: je kan best gelijk hebben, dat is het niet het issue :-D
koen23 zegt
“Want uitlaten zijn van de duivel natuurlijk”
Al die nepuitlaten (hoi Audi) die je de afgelopen jaren ziet zijn inderdaad van de duivel. Dan liever niets.
HelldogBE zegt
Vond de sportieve styling van de afgelopen Volvo generatie met uitgesproken uitlaten, zeker met R-design pakket wel leuk. Al waren de uitlaten (zeker met optionele fake 4-uitlaatkoker-look) wat aan de grote kant.
Deze nu onder de bumper verbergen om het elektrisch imago uit te stralen is een slinger die iets te ver doorslaat in de andere richting voor mij (zeker gezien ze voorlopig enkel de C40/XC40 Recharge in het gamma hebben).