
Ben je getrouwd en heb je een stel jankende koters, dan vergaat het plezier je waarschijnlijk al snel bij het uitzoeken van een nieuwe auto. De pk’s zijn opeens van ondergeschikt belang, toch?
Dat moet lukken met deze Volvo V90, maar ook dat is van nature niet meteen een auto waar je het warm van krijgt. Gelukkig zijn er altijd creatieve sleutelaars die daar wel een oplossing voor hebben. Deze gezinsbak is namelijk voorzien van een dikke V8. Inderdaad: een lekker blok als je de kids in no-time naar school wilt brengen.
De hoogste bieder had onlangs 9.200 dollar over voor de V90 (1997). Voor je hem ervan wilt overtuigen de auto meteen aan jou te verkopen, is het goed om te weten dat er nog wel het nodige aan moet gebeuren. Zo werkt de radio niet en zit het zonnedak vast. Hij zit gelukkig dicht, maar handig is het natuurlijk niet. Daarnaast sluiten de deuren niet helemaal goed en maakt de aandrijflijn wat vreemde geluiden.
Je kunt er dus vanuit gaan dat je je handen even vies moet maken om deze V90 weer toonbaar te maken, maar dan heb je wel een unieke station mét V8 onder de motorkap.
UPDATE: repost, sorry!













Nu nog in het Polestar blau en dan is hij perfect :)
@djfrank: Blauw*
@djfrank: Swedish Racing Green dus…
@RickB: dat ja :D
Ideaal, trek je een keer stevig op, liggen die Maxi Cosi’s met kids en al in de kofferbak.
Dat gaat de labrador niet leuk vinden..
@tupperware: Gordels kenden we in 1997 ook al
@f40racer:
Dat meen je niet..
Ik ben zelf van ’68 en kan me niet heugen dat mijn ouders niet in de gordels hebben gezeten.
Bij ons lag dat anders, naar Spanje ging de bank plat en speelden wij gewoon achterin..
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Wat een ranzig oud lijk, kan zo door naar de sloperij..
@parker: Ziet er toch nog best aardig uit naar mening. Maargoed smaken verschillen nu eenmaal.
@frietjemet: ik verzeker je uit ervaring dat dit de lekkerst rijdende auto ter wereld is (nouja de 960 dan)
@bouke123: dan heb je bijzonder weinig vergelijkingsmateriaal gereden vrees ik..
Ideale auto voor de familyman… Waarom? Iedere auto is de ideale auto voor wie dat in zijn/haar situatie vindt…
Heb liever een a6 avant 3.0 of bmw m550d station..
@mab: ja qua prijs zitten die wel op één lijn met de Volvo.
@rikus: nee maar het is wel een familie bak en daar doelde ik op.
@mab: in die 2 prop je niet je complete huisraad en je schoonmoeder waarna er nog ruimte over is om je motor te stallen
@mab: liever zo’n mooie volvo met een beetje karakter
Volvette
Leuk hobby projectje. Maar als ik nu 2 of 3 koters zou hebben en een zak geld zou er een M550d Touring voor de deur staan. En met een kleinere zak geld een Alfa 159.
@trustmeiamanengineer: voor die alfa heb ie dezelfde zak geld nodig hoor:p
@trustmeiamanengineer: Als ik een zak geld zou hebben, komt er in ieder geval géén diesel voor de deur. En nu ook al niet.
Voor 9000 dollar zou ik hem wel willen.
Deuren die niet goed sluiten, bij een dergelijke Volvo? Die heeft een ongeluk gehad of is verwrongen door teveel bruut vermogen.
Wel een gaaf concept, veel vermogen in een dergelijke ruimtewagen.
@lekbak: dit model vervormt heel snel, erg onveilige auto. Op youtube staat een filmpje van een crashtest met een Renaultje dat zo’n Volvo helemaal aan barrels rijdt. Is gewoon een oud, achterhaald ontwerp uit eind jaren ’70.
@parker: je bedoelt die crash met een Renault modus waarbij ze de motor uit de Volvo hadden gehaald?
@lekbak: dat was een schizofrene complottheorie van gehersenspoelde Volvo fanboys.
@parker: als je goed kijkt zie je duidelijk dat er geen motor meer in kan zitten, daar is gewoon geen ruimte voor.
@lekbak: als ik goed kijk zie ik gewoon een auto die in puin ligt, ziet er net zo uit als iedere andere auto die zo’n tik krijgt. De motor schuift gewoon mee en onder de kap van een 940 zit vooral heel veel lucht, dat geeft misschien een wat vertekend beeld na een crash.
@parker: onzin. Bij de 740 heb je gelijk, dat is simpelweg een oud ontwerp en lang niet zo sterk als zijn opvolgers. Toen de 940 uit kwam is het chassis versterkt, en toen deze V90 (feitelijk een doorontwikkelde 940 met zescilinder) uit kwam is het chassis nog verder aangepakt. De grove lijnen zijn hetzelfde maar het chassis en alles er omheen is veel verder doorontwikkeld. Vandaar dat er maar weinig onderdelen zijn die je regelrecht van een 740 op een V90 kunt zetten of andersom. Vergeleken met moderne auto’s is het een relatief zwak chassis, maar wat verwacht van een auto van ruim 18 jaar oud.
@ej20g: een v90 is een doorontwikkelde 960, deze heeft een 2.5 6-in-lijn, ipv de v90 3.0
@ej20g: je moet niet alles geloven wat ze in een foldertje allemaal beloven. Verbeterd my ass, Volvo had toen nulkommanul budget en uit wanhoop was dit de zoveelste facelift van een auto die allang ter ziele had moeten gaan..
@parker: Valt wel mee. Bij die test van Fifth Gear hebben ze het motorblok eruit gesloopt, wat een deel van de structurele integriteit aantast.
@parker: Daar noem je ook een test uit fifth gear, dat programma is de anus van de autoshows…
In die test werd trouwens een volvo 940 tegen een renault modus gebeukt (die toendertijd gloednieuw was). Duidelijk wat de bedoeling was maar fifth gear weet zelfs als de feiten er dik opliggen het nog te verdraaien om het kijkplezier totaal de grond in te boren. Dat ze er dan een v70 uit hetzelfde bouwjaar als de modus tegenover hadden gezet…
Is trouwens een model dat zijn basis vind in de jaren 90..
@parker: ik vond het al een bijzondere hoeveelheid glas in die dunne stijltjes. Dat ga je anno 2015 niet meer redden.
@roppp: dat komt omdat er een airbag en veel meer isolatie in moet zitten tegenwoordig. Je hebt aan een klein beetje metaal genoeg om een sterke constructie te maken, kijk maar naar een rolkooi bijvoorbeeld. Ga er maar vanuit dat die volvo gewoon een kooi heeft die sterk genoeg is om een flinke koprol te overleven, vraag maar aan bergers en brandweermannen.
@lekbak: voor die tijd was het vast een hele sterke auto. Door de doorontwikkeling van staal zijn er tegenwoordig veel sterkere soorten en worden die ook door elkaar gebruikt in een auto waardoor ze veel sterker zijn geworden. Ik ben ooit eens bij Opel in Bochum geweest en daar werd uit één plaat een hele auto geperst.
Is deze auto ook niet gebruikt door Jerry Seinfeld? Of zijn er meer van deze v90s gebouwd?
Hier uniek, maar daar niet zo bijzonder toch. Ze hebben stapels LS blokken liggen en douwen die dus ook overal in.
Als het nu een originele was geweest met een V8 van Yamaha….
De ideale familyman auto is tog wel een RS6
@amglover: Mja dat is vijf minuten leuk, daarna zit je met de penetrante lucht van braaksel op de achterbank, één of meer jankende koters en ben je een poosje zoet om je achterbank weer schoon te krijgen.
Wat je zegt: ideaal… ;)
Allemaal leuk een aardig, maar ik vind een T5 lekkerder klinken…
Waarom niet gewoon een 540i scoren dan?
@frederik:
Dat is zo gewoon..
David Letterman heeft ook zoiets maar dan een 960, http://www.crackle.com/c/comedians-in-cars-getting-coffee/david-letterman-i-like-kettlecorn/2489915
@montagusta: Daar moest ook ik meteen aan denken..
Ideale sleeper echt geweldig dit soort projecten. Maar met de 6 in lijn is het ook al een mooie wagen.
Is dit niet de oude van Letterman? Die had ook een V8 V90 sleeper. Erg tof zou hem zeker willen als ik dichterbij zou wonen.
Brrr bij elkaar geraapt oud zootje.
Die andere was mooier
http://www.autoblog.nl/simpel-doeltreffend-volvo-745-met-57-liter-chevy-lt1