De nieuwe Volvo XC90 krijgt een topmodel met Twin Engine technologie die goed is voor 14% bijtelling in ons land.
Volvo maakte zojuist als onderdeel van hun eindeloze onthullingstraject de nieuwe motoren voor de Volvo XC90 bekend. Belangrijkste nieuws voor Nederland: een 400 pk en 640 Nm sterk topmodel met een T8 badge en 14% bijtelling dankzij een uitstoot van ongeveer 60 gram CO2 per kilometer. De T8 wordt een plug-in hybride die tot 40 kilometer volledig elektrisch kan rijden.
Uiteraard komen er meer motoren naar de nieuwe XC90. De D4 wordt de instapper met 190 pk en 400 Nm koppel. De D5 twin turbo diesel krijgt 225 pk en 470 Nm. Wat benzinemotoren betreft komen er een T5 met 254 pk en 350 Nm en een T6 met 320 pk en 400 Nm.
Qua uiterlijk weten we nog steeds niet meer, we moeten nog even geduld hebben totdat Volvo besluit een einde te maken aan de eindeloze teasercampagne door het doek van de XC90 te trekken.
Meer info over de aandrijflijnen van de Volvo XC90 is te vinden bij Groen7.
crackdavid zegt
Nice. Dikke Volvo’s zijn altijd goed!
Pulizano zegt
Krijgen we weer lekkere 5-IL en 6-IL voor de T5/T6 of worden het lullige 4-cilinders?
kraakensmaak zegt
@Pulizano: het zijn allemaal 4 cilinders, helaas.
Pulizano zegt
@kraakensmaak: *trekt zich doevig terug in een hoekje*
freezzr zegt
@Pulizano: mankeert niks aan de 4-cilinders. Heb nu zo’n 30k gereden met de nieuwe D4 en hij bevalt uitermate goed.
frederik zegt
Ha weer een V8 dacht ik… blijkt het een viercilinder te zijn…
toniominestrone zegt
Wauw, wel 40 kilometer! Spectaculair.
reactief zegt
@toniominestrone: Prima toch, voor een Plug-in hybride.
De meeste mensen halen dat niet eens op een dag… Zeker niet voor de vrouwtjes die alleen kids naar school brengen en boodschappen doen. (De vorige was daarvoor erg geliefd had ik het idee)
toniominestrone zegt
@reactief: Met een xc 90?
escort77 zegt
@toniominestrone: rustig maar, er staat “tot 40 km”.
Dat ga je dus alleen redden als je met een lege auto, heuvelaf, windkracht 12 in de rug rijdt met de banden op 5 bar.
In de praktijk dragen de eigenaren gewoon goed bij aan de staatskas in de vorm van brandstofaccijnzen.
erikevers zegt
Wanneer gaan ontwerpers er eens rekening mee houden dat een plug-in hybride meestal ingeplugd gaat zijn? Dat je bij de benzinepomp even zo’n grote lelijke klep open hebt staan is prima, maar dat zo’n klep elke keer dat je auto op de oprit open staat is wel erg lelijk. Laat ze eens naar het plugje van de model S kijken.
gregorius zegt
Kunnen we straks Volvo aanklagen?
Als je als fabrikant te hard roept dat je auto (Civic), maar 7l / 100km roept en dat in de werkelijkheid niet haalt, dan moet je dokken!
Volvo roept nu wel erg hard dat ze maar 60grammetjes doen. Dat is minder dan 2.6l / 100km –> en dat is natuurlijk erg ver weg van de werkelijkheid. Als je, met normaal gebruik van dat ding, onder het dubbele uitkomt, mag je in ja handen klappen. Voor de mensen die meer dan 100km/dag doen, mag je, denk ik, blij zijn als je het 3 dubbele redt.
Kortom: kunnen we zo’n ding kopen en dat Volvo aanklagen (compensatie voor het gebruik (25000 km per jaar, 5 liter / 100km meer verbruikt –> kom maar met je 9000 euro!).
kraakensmaak zegt
@gregorius: heeft meer te maken met de rotte test cyclus die de EU heeft opgesteld, zij meten volgens mij de eerste 100 kilometer met een volle accu en daarna stopt de meting. Fabrikanten springen hier slim op in met hun plug-in hybrides, ik denk vooral dat de EU eens moet gaan nadenken over een nieuwe meer realistische verbruiksmeting.
reactief zegt
@kraakensmaak: Tja… Dat weet iedereen al tig jaar. Maar die regels worden niet voor ons gemaakt…
gregorius zegt
@kraakensmaak: Volvo is een van de beste in Europe qua dealen met deze verrotte reguleringen. Scheelt toch ene hoop belasting in een hoop landen.
Maar goed, voordat we een nieuwe test-cyclus hebben, zitten we in 2020.
De (betalende) klant, die wil weten wat zo’n bak nou echt kost om te rijden, die zijn het zaadje.
tupperware zegt
@gregorius:
Die “betalende klant” weet dondersgoed dat zo’n ding never nooit zo zuinig kan zijn.
Ik ga er dan gemakshalve even vanuit dat de lieden die een dergelijke auto kunnen betalen toch op zijn minst een beetje nuchter kunnen nadenken.
Die zijn allang blij dat ze weer een mogelijkheid hebben om de belastingdruk op het bedrijf te verminderen.
Dit soort grappen zijn echt niet van de laatste paar jaar, 30 jaar geleden reed m’n toenmalige werkgever met een 300ZX op grijskenteken..
colorblind zegt
@gregorius: ga lekker Huilie Huilie doen
gregorius zegt
@colorblind: Ja, inderdaad. Als dit je een extra teruggaaf van 10k kan opleveren, zou je zelf ook medoen aan de huilie huilie (heb ik huilie huilie goed gebruikt in deze zinsconstructie? Ben niet zo op de hoogte van de ongeschreven regels voor deze geenstijl-verbastering van onze taal).
colorblind zegt
@gregorius: soort van mensen kopen auto’s voor het lage verbruik! Ieder verstandig persoon weet ook wel dat dit in werkelijkheid niet mogelijk is. Mensen kopen zo auto voor de voordelen! Spreuk uit ervaring
reistje zegt
Ben benieuwd hoe dat deze het in de praktijk gaat doen.
Bij Autoweek haalde ze met de V60 1:10 met een aanhanger en 4 man. Zonder aanhanger (met laden) 1 op 15… Toch net iets anders dan de 1,8l op 100km zoals in de folder staat…
reactief zegt
@reistje: Beetje flauwe test was dat ook…
Maar het geeft wel het manco aan van plug-in hybride’s. Rijders krijgen wel de voordelen, terwijl je niet weet of ze daadwerkelijk inpluggen en daarmee tenminste nog een beetje in de buurt komen van het opgegeven verbruik.
Zeker bij leasers kan ik me voorstellen dat ze niet zelf stroom gaan betalen voor de auto thuis, als ze benzine gewoon op t pasje ‘krijgen’.
reistje zegt
@reactief: Ik geef toe dat de test niet echt de beste test is. En woon werkverkeer zou je beter halen (er van uit gaande dat je op je werk en thuis oplaad). Ze zouden de test gewoon realitischer moeten maken, met realistische afstanden.
parker zegt
@reactief: richt er een Stasi voor op zou ik zeggen. Dan ook meteen smokkelen met privékilometers <500/jaar maar meenemen?
knipperlichtje zegt
@reistje: die test klopte van geen kanten, ze reden gewoon eerst de accu’s leeg en gingen toen op diesel verder, bij een roadtrip moet je ‘m juist in hybrid laten staan en het laatste stukje volledig elektrisch rijden. Volgens de verbruiksmeter van autoweek rijdt hij gemiddeld 1 op 25, en dat is zeer zuinig gezien het vermogen. Eigenlijk boeit het verbruik ook geen reet, de bijtelling is de grootste besparing.
B3nk0 zegt
@reistje: Ik ben een V60 PIH rijder en ik heb een gemiddeld verbruik van 2.6L / 100KM en gaat verder omlaag omdat ik zowat enkel elektrisch rij vanwege puur randstad verkeer.
Lange rit als bijvoorbeeld Amsterdam – Antwerpen doe ik in hybride modus en 15 minuten voordat ik Antwerpen bereik zet ik hem op SAVE stand waardoor de batterij voor 50% wordt opgeladen zodat ik in Antwerpen volledig elektrisch de parkeergarage bereik om hem daar weer op te laden.
De eletromotor is hier ook voor bedoeld, snelweg dieselen en stilstaan-optrek oftewel binnen de bebouwde kom op elektriciteit want dat kost de meeste brandstof.
In het kort; je moet ermee overweg kunnen om het maximale uit de PIH te halen.
knipperlichtje zegt
400 PK en 14% bijtelling, ben ik dan de enige die gelijk ‘whááát!?’ dacht?
tupperware zegt
@knipperlichtje:
ehh, ja?
Het kan nog veel gekker, wat te denken van een 918, die zit op 70gr/km.
alfamail zegt
Ik zeg GOED bezig Volvo!
Nu nog de wagenparkbeheerders van de VAG en BMW gestapo verlossen…
Nederland laat zich door bijtellingsregimes en de Grote 2 (VAGen BMW) regeren!
Gulli zegt
[url=https://imgflip.com/i/a4yut][img]https://i.imgflip.com/a4yut.jpg[/img][/url]
kokus zegt
Als V60 PIH bestuurder kan ik melden dat het top rijdt en weinig verbruikt. Na 6 maanden en 30.000 km een gemiddeld verbruik van 3,7 l/100 km = 1 op 27. (ben benieuwd naar de rekening van Essent straks…)
Jammer dat de XC90 niet met een diesel PIH wordt geleverd.
Allerlei opmerkingen in media of reacties daarop dat de overheid belasting “misloopt” of dat het belastingopbrengsten “kost” zijn misplaatst. Er wordt de bevolking eindelijk iets minder “afgenomen”. Dat zou ook moeten gebeuren aan de pomp (accijnzen), MRB (o.a. opcenten) en BTW (belasting over belasting i.g.v. btw over accijns, btw over BPM, btw over milieuheffing op energierekening etc.)