Met slechts 600 euro kun je jouw Kia EV6 nog beter maken.
Zoals jullie weten is de crossover nogal populair én komen er veel elektrische auto’s aan. Dat fabrikanten de combinatie zoeken, is natuurlijk heel erg logisch. De ontwikkelingskosten van een elektrische auto zijn enorm hoog, terwijl de afzet nu nog redelijk beperkt is. Het probleem is dat fabrikanten altijd een crossover-esque auto proberen te maken. Dat moet want klanten willen een hoge instap, stoer uiterlijk en makkelijk overzicht hebben.
Bij sommige auto’s is dat simpelweg niet logisch. De Polestar 2 bijvoorbeeld. Die is zo kunstmatig hoog gemaakt, terwijl heel duidelijk is dat de auto als sedan ‘geboren’ is. Hetzelfde geldt stiekem eigenlijk ook voor de Kia EV6.
Oplossing
Dat is gewoon een vijfdeurs hatchback, maar ‘crossover’ klinkt spannender. Logisch dus dat Kia voor een hoger model heeft gekozen. Gelukkig heeft H&R daar de oplossing voor. Deze firma komt bijna dagelijks met een persbericht voor nieuwe producten voor auto’s en 9 van de 10 keer laten we ze aan je voorbij gaan.
Maar in dit geval vonden we ‘m erg interessant. Ze hebben namelijk met een paar milde upgrades de stance van de Kia EV6 aanzienlijk verbeterd! In eerste instantie doen ze dat met een setje verlagingsveren. Daarbij zakt de voorkant met 35 millimeter en de achterzijde met 30 millimeter, zodat de EV6 mooi gelijk staat. Deze set kost een kleine 400 euro inclusief BTW, maar exclusief montage.
Verplichte kost voor jouw Kia EV6?
Dan zijn er nog de spacers. Deze zijn in dit geval 15 mm breed. Ze zijn breed genoeg zodat de bouten erdoor kunnen gaan. Wel even opletten: je hebt langere bouten nodig. Je kunt kiezen uit zwarte of grijze spacers. De spacers kosten een kleine 200 euro. Bij elkaar dus 600 euro. Een relatief bescheiden bedrag gezien het effect dat het met een aan zekerheid grenzende vorm van waarschijnlijkheid heeft.
We hebben de auto in onze Autoblog Garage staan als duurtester en we weten dat het een puik rijdende auto is. We zijn dan vooral benieuwd hoe de auto nu rijdt. Een lager zwaartepunt resulteert in principe altijd in een beter rijdende auto. En mits goed gemonteerd, zorgt een spacer voor een beter stuurgedrag, met name bij het insturen. Kortom, het lijkt erop dat deze set verplichte kost is voor jouw Kia EV6.
Meer lezen? Deze 11 geweldige stationwagons hadden er moeten komen!
Tonnie zegt
Voor €600 kocht ik vorig jaar een hele auto.
lpgbarrel zegt
Vertel meer! Dit klinkt als een goed verhaal!
kniesoor zegt
U runt een otodemontagebedrijf ? 🙂
karhengst zegt
Met of zonder velgen?
revstars-net zegt
Hoe zit het met de fabrieksgarantie als je dit soort aanpassingen zou doen op een nieuwe auto waar de garantie nog op zit?
Gaat de auto fabrikant dan zeuren en alles proberen te relateren aan de third party onderdelen bij eventuele defecten? Ik overweeg namelijk ook zoiets te doen ooit.
PunicaOase zegt
Absoluut, staat meestal ook duidelijk in de voorwaarden.
escort77 zegt
Als je wiellagers daardoor sneller slijten dan kan je dat de autofabrikant toch niet verwijten, een beetje fatsoenlijke onderdelenleverancier die achter zijn product staat neemt die garantie daarom over van de fabrikant.
Johanneke zegt
Die spacers mag je houden, maar die veren zijn echt verplichte kost. Maakt de stance zoals het hoort.
tjorque zegt
Elke modificatie die het crossover gedoe vermindert is welkom. De ev6 staat op m’n shortlist. En met deze modificatie een streepje hoger zelfs…
Ik vind m’n alsnog niet mooi maar dat is niet de hoogste prioriteit…
mc96 zegt
Een Polestar is niet kunstmatig hoog gemaakt maar er is juist geprobeerd m er lager uit te laten zien dan hij is. Logisch natuurlijk daar hij in feite op de architectuur van de XC40 staat. De EV6 op de foto,scziet er met de verlaging en de spacers fraai uit. Maar ik zou in dit geval toch wel twee keer nadenken voor ik dit zou toepassen. Electrische auto’s zijn zwaar. Het onderstel krijgt het zwaar te voorduren. Bij verlaging en met name het toepassen van spacers krijgen onderdelen van de ophanging een zwaardere en andere belasting als waar oorspronkelijk bij het ontwerp rekening mee is gehouden. Bij een raceauto die zwaar wordt belast, maar regelmatig wordt nagekeken is dat niet erg. Voor een weg auto zoucik het in dit geval niet aandurven.
porker zegt
Goed verhaal eigenlijk wel. De boobjob van de vrouw ziet er van afstandje ook goed uit maar als je 10 jaar verder bent en de boel lek is piep je wel anders. Cosmetische ingrepen: altijd mee uitkijken. Optische ingrepen (in vergelijk: kleding, make-up): sure why not!
PunicaOase zegt
Iedereen weet toch wel dat je die zakjes op tijd moet vervangen..
Elise zegt
Er zijn voorbeelden waarbij de Polestar verlaagd is en de spatbord randen meegespoten zijn in carrosseriekleur, om hem een normale sedan te doen lijken. Juist dan kloppen de verhoudingen niet meer, de flanken zijn te hoog en de auto is te fors. Die auto is in mijn ogen juist ontworpen om hoger op de poten te staan.
monsieurleloure zegt
Spacers beïnvloeden het weggedrag meestal negatief. Er zit serieus veel research in de wielgeometrie.
driver79 zegt
Ik heb altijd lage auto’s gehad. Af fabriek met een soort onderstel of door eigen ingreep. Ik heb bovengemiddeld bumper schade gehad. Nu mijn wilde haren er af zijn vind ik het wel praktisch dat ik mijn Polestar gewoon over de stoeprand kan laten rollen in plaats van er tegen aan.
erce zegt
Staat veel beter en dit lijkt inderdaad te zijn wat er mist bij de EV6. Zo vind ik de BMW iX3 ook een stuk beter op zijn poten staan dan de normale BMW X3, omdat de iX3 ook een stukje is verlaagd.
reset zegt
Wordt leuk als je een drempel tegenkomt die tussen de wielbasis van 2,9m zit. Een drempel tegen je battery pack en zeg maar dag tegen je auto die af gaat fikken. Toch maar 2x nadenken of dit wel een goed idee is.
potver7 zegt
Maar als dit echt alleen maar voordelen heeft, waarom zou Kia dit dan niet gewoon zelf doen?
BRT zegt
Iets met een aap en een gouden ring..
r3fl3x zegt
Gewone EV6 staat toch ook niet super hoog op de poten? Men noemt het een SUV omdat het verkoopt, maar ik zie er vooral een Impreza-Plus in qua verhoudingen.
Allison Burgers zegt
KIA noemt de Sorento een SUV en de EV6 een crossover.
Allison Burgers zegt
Een Polestar 2 een sedan?
https://o.aolcdn.com/images/dims3/GLOB/legacy_thumbnail/1600×900/format/jpg/quality/85/https://s.aolcdn.com/os/ab/_cms/2021/02/22143704/Polestar-2-luggage-test-full.jpg