Voor deze 10 automerken is Nederland onmisbaar

Auteur: , 51 Reacties

Als je de autoverkopen op de grote hoop legt, dan doet Nederland er niet echt toe qua verkoopaantallen. Toch zijn we in Europa nog steeds de zevende automarkt, en voor vooral de volgende merken een belangrijke markt.

Outlandish

In Nederland werden in 2014 387.835 nieuwe auto’s verkocht, in de gehele EU (+ de EFTA-landen) 13.006.451 stuks. Met ons kleine landje waren we dus toch nog goed voor 3% van de afzet (België nog meer, maar dat terzijde).

Uiteraard zijn de verhoudingen tussen de merken niet overal precies gelijk, en om er achter te komen wat wij Nederlanders nou meer kopen dan andere Europeanen destilleerden we deze cijfers. We hebben een index gemaakt, waarbij een 100 het Europese gemiddelde is. Alles wat hierboven zit is logischerwijs populairder in Nederland dan in de rest van Europa. Een indexering van 200 betekent dat een merk twee keer zo veel werd verkocht als elders, enzovoort, enzodoor.

Grote uitblinker is Mitsubishi, dat 11,8% van zijn Europese verkopen in Nederland realiseerde (de Outlanders waren goed voor 69% van het totaal, de rest waren met name voordelige Space Stars). Ook voor Volvo is Nederland van vitaal belang.

Van Tesla (1.465), Porsche (1.025), en Subaru (643) is geen Europese data beschikbaar, dus deze merken zijn niet meegenomen.

 
Merk
Nederland
EU
Index
Totaal387.83513.006.451
1Mitsubishi12.044102.364394.5
2Volvo22.002254.610289.8
3Lexus1.85031.079199.6
4Suzuki8.527162.828175.6
5Kia17.291353.719163.9
6Peugeot36.940782.855158.2
7Toyota20.460527.380130.1
8Renault30.510874.504117.0
9Skoda20.238582.140116.5
10Seat11.013328.334112.4

Bron cijfers: BOVAG/Rai (Nederland) en ACEA (Europa)



51 reacties

Suzuki doet t dus gewoon kut, want die zie je hier ook nauwelijks. Volvo is ongeveer vernederlandscht, dus daar kijk ik niet van op. Wel mooi dat je er heel veel van ziet ook!
@thijsj: Volvo’s zijn voor oude mensen die je er niet tussen laten bij het ritsen en in de supermarkt harder gaan lopen als de kassa in zicht is. Vind ik dan hè.
@f40racer: haha dat mag je vinden, ik rijd zelf volvo en voldoe niet aan je vooroordelen.
@thijsj: Haha okee, ik geloof je. Maar om de één of andere reden heb ik dat, misschien een keer wat meegemaakt.
@Thijsj: Ja dat vind jij ;)
@f40racer:
Dat ritsen hebben ze geleerd van petjes in een Golfje, al is het mij nog nooit overkomen dat ik er niet tussen gelaten werd door een Volvo. Overwegend keurige bestuurders….
@jrk68: Van petjes in een golfje valt niks te leren.
@f40racer: valt heel veel van te leren… Namelijk hoe het niet moet.
@jrk68: Maar met die kassa sloeg ik de spijker aardig op zijn kop dus :D
@jrk68: petjes in een golfje rijden overwegend niet in de spits (dom volk, en domme mensen forenzen niet zoveel). V40 is populaire leasebak. Leaserijders rijden asociaal. Nog verdere uitleg nodig? (Spreek uit ervaring, erger me dood aan die aso V40’s)
@Thijsj: Suzuki doet t kut? Er worden meer Suzuki’s verkocht in EU dan Mitsubsitsi’s. En in NL ook relatief meer dan in de rest van Europa.
Als Suzuki NL wat te klagen heeft, dan is het wel dat het modellen aanbod niet Europees genoeg is.
@gregorius: nou, veel verkopen ze niet echt meer volgens mij. Vind de modellen die ze nu hebben over t algemeen ook niet echt de mooiste. Die kizashi was de laatste leuke. Verkopen ze de swift nog?
Wat is dat nu eigenlijk voor een onzin dat ik niet meer alle reacties zie? Kan ik het ergens instellen zodat ik niet altijd op ‘toon alle reacties’ hoef te klikken?
Dus Kia verkoopt in NL beter dan de rest van de EU……Er is nog hoop voor jullie :)
@henk123456: Heb ik ook regelmatig last van. Moet je je weer opnieuw inloggen. Er staat wel bij dat je ingelogd kunt blijven, maar dat is alleen maar voor de sier.
@henk123456: Elke keer dat iemand op toon alle reacties klikt, laadt de gehele pagina opnieuw wat extra pageviews betekent. En extra pageviews betekent extra advertentie inkomsten!!

Welkom in de wondere wereld van Autoblog.nl waar kortzichtige beslissingen om meer binnen te harken belangrijker zijn dan hogere inkomsten door verbetering van bedrijfsvoering, waardoor de uiteindelijke inkomsten tegenvallen.

Lijkt net de overheid soms…
@henk123456: Tsja het is inderdaad ellende. Vooral ook dat de app deze onzin nog helemaal niet kan handelen. Maar ja, alles om extra pageviews te creëren om autoblog de winter door te laten komen. Ofzo. Verder mogen wij gewoon elke keer dubbele mb’s downloaden. Voor mensen thuis of op werk misschien geen probleem, voor mensen in het buitenland toch wel jammer….
@mrB: blijf dan weg of gebruik de mobiele site… En nou ophouden met zanniken. :-p
@w0o0dy: Als trouwe bezoeker mag je toch zeker wel wat feedback geven. Ik vind ook dat het niet fatsoenlijk functioneert. Daarom heb ik ook geen abbo afgesloten. Pas als AB ervoor zorgt dat zowel de site als de app goed functioneert, gooi ik mijn adblock er af en wil ik best betalen.
@berlinetta: dat is je goed recht maar wellicht kun je beter je bezwaren mailen? De heren van Autoblog zijn meestal best redelijk en toegankelijk (zeker na het vertrek van enkele “medewerkers).
@w0o0dy: Mailen? Onder welke steen ligt jij verstop dan? Hallo 1995 belde. Je fax is onleesbaar.
@postzegel:
Lol, zegt de postzegel….
Toch werkt het zoals hij schetst, je krijgt meestal nog antwoord ook.
@w0o0dy: sorry, ik had even mijn momentje van opbouwende kritiek die ik de laatste tijd had verzameld. Ik lees nog steeds erg graag dit blog, het is ook één van mijn startpagina’s. Ik lees ook graag de reacties en soms reageer ik ergens op, zoals nu. Meestal gaat het dan over nuttigere dingen overigens. Zo en nu gaan ik gewoon weer lekker genieten van AB!
Leuk uitgevonden en niet eens zo heel erg door bijtelling beïnvloed. Volvo doet van zichzelf al goede zaken en bij Renault ligt het marktaandeel al sinds jaar en dag stabiel. Zelfs Mitsubishi heeft aan het eind van de vorige eeuw ongeveer eenzelfde marktaandeel gehad als nu.
De meeste merken zijn voor mij zeker niet onmisbaar. Die zou ik kunnen missen als kiespijn
@mrrallycross:
Yep, maar die staan dan weer niet in dit lijstje….
@henk
Inderdaad vervelende toevoeging. Als ik nu op mijn mobiel internet zit moet ik twee keer dezelfde pagina laden. 9 van de tien keer wil ik de reacties leven, dus kost het me gewoon dubbel zoveel mb’s.
ontopic: Om nou te zeggen dat Nederland onmisbaar is voor sommige merken omdat we relatief 3 keer zoveel verkopen vind ik een beetje overdreven. zeker onderaan de top 10 is er nauwelijks verschil. Ik denk dat de ceo’s er geen traantje om laten als de Nederlandse verkopen helemaal verdwijnen. Voor de dealers natuurlijk wel. Maar mondiaal gezin stellen we niks voor hier met onze belachelijke belastingen.
@baardfiets:
Yep, bijna net zo irritant als de wijziging die het onmogelijk maakt om relevante foto’s te plaatsen….
Sinds vorige week staat er dan “toon afbeelding “, het wordt er allemaal niet leuker op.
Dat abonnement gaat er zo natuurlijk nooit komen….
@jrk68: vind die toon-afbeelding juist wel relaxt: gewoon die link van het plaatje in je reactie gooien; geen moeilijke tekens en verwijzingen nodig.
Wat doet Lexus er tussen?
@e550: De CT300h.
@berlinetta: Is dat een nieuw model?
@berlinetta: ct200h?
Het valt op dat Volvo het altijd erg goed doet in NL. Veel Nederlanders zien Volvo ook als een gelijkwaardige concurrent voor BMW, Mercedes en Audi, terwijl ze in andere landen meer op het niveau van Opel en Ford worden gezien.
@erwh:
Het je daar gefundeerde gegevens over of komt die constatering uit ’n hele dikke duim?
@9000cse: nee, jij wel?
@erwh:

er zijn ook mensen die een Volvo gewoon een Volvo vinden ..
@lincoln: er zijn ook mensen die Volvo’s hinderlijke linksplakkers vinden… Or is that just me?
@w0o0dy:

pure richtingsdiscriminatie waar je mee bezig bent jongetje ..

kan je er links niet langs dan ga je er rechts langs ..
problem solved ..
@lincoln: dat is aan deze kant Vd grote plas niet zo geaccepteerd en ik heb de auto nodig voor mijn werk dus beter van niet. Verder ben ik niet zo van “over rechts”… Mij te eng ;-)
Jammer dat Tesla niet kon worden meegenomen, ik denk dat vooral zij erg blij zijn met de Nederlandse markt. Alleen al op Schiphol rijden er 150 S’en rond (of in elk geval binnenkort) als taxi’s.
@Gulli:
De Noorse markt is voor Tesla nog veel belangrijker dan de onze.
@jrk68: ik geloof je meteen, maar Nederland zal (zeker binnen Europa) niet onbelangrijk zijn. Tijdens een aantal bezoekjes aan buurlanden in de afgelopen maanden waren de Tesla’s op de vingers van twee handen te tellen. In landen als GB en Ierland heb ik in twee weken tijd 0 Tesla’s gezien en ook in Duitsland/Zwitserland zie je ze een stuk minder dan op onze wegen.
@august: Zwi begint er aan te komen (wacht maar op reactie van fijnkonijn).
Ik zie ze iig steeds regelmatiger (vrijwel elke dag 1 or meerdere; zit een kans in dat het dezelfde is natuurlijk).
En er zijn ook al winkelcentra’s en betaalde garages in de stad waar je op kan laden. Nu nog op mijn werk…
@jrk68:

Voor alle EV’s iets met enorm voordelig voor de belastingen, en iets met quasi gratis stroom.

Voordeel van de spits-stroken en dergelijke begint daar al wel te vervallen dankzij het grote aantal EV’s.
@Gulli: Dit waren de verkoopaantallen van Tesla in Europa in 2013:

1. Norway – 1986
2. Netherlands – 1127
3. Switzerland – 213
4. Germany – 204
5. Belgium – 148
6. Denmark – 112
7. Austria – 48
8. France – 19
9. Italy – 8

Ik weet niet in hoeverre dat verschoven is in 2014, maar het verschil tussen Zwitserland en NL was in elk geval behoorlijk, dus kans dat we nog steeds tweede land in de EU zijn qua Teslaverkopen.
@metalmike: Frankrijk en Italië is best apart. Grote markten met veel verkeersellende in grote steden waardoor snelheid en range nauwelijks een probleem zijn..
@w0o0dy:

Italië de macho-cultuur, verder zijn de voordelen daar wrs niet zo groot want al die 3 wielertjes en dergelijke zijn daar al meer dan 10 jaar elektrisch dus ik vermoed dat EV’s daar niet zoveel voordelen krijgen.

Frankrijk, tja het is niet dat de Twizzy een echte concurrent is voor de Tesla maar je kan er van op aan dat het niet franse merken daar moeilijk gemaakt word.
@Hupke: Italië doet aan NaturalPower ofzoiets. Metano.. helemaal ‘de bom’ daar. Niet voor niets dat elke Fiat op aardgas te verkrijgen is. Daar doen ze dus niet aan ‘elektrieke schijn’

(van Doblo, via Panda, Punto, langs elke 500 variant, door naar Iveco en Ducato)

Frankrijk? Dunno. Eigen Markt Eerst? Elke zichzelf respecterende Fransoos heeft al eens iets op elektriek gedaan: Van Saxo tot Twingo. Renault doet nu lepeltje lepeltje met Nissan, Leaf, twizzy, Zoë, Fluence, Kangoo ZE.. Tesla is te groot ( formaat auto ) en te duur ( zonder soebsiedie ) om een serieuze concurrent te zijn voor de grotere auto’s (qua formaat) van Citroën en Peugeot en bijvoorbeeld de Renault Latitude.
@postzegel:

Italië doet wel aan EV’s zowat al dat klein transporttuig dat ooit tweetakt motortjes had rijd nu op electriciteit.

Is de Renault latitude ooit verkocht als EV?
wordt zelf altijd echt kotsziek van die Mitsubishi Outlander PHEV… Dat ding zie je echt zo onvoorstelbaar vaak, en dan 8/10 keer in dat vreselijk goedkope tintje lichtblauw. Vooral in de bollenstreek is dat ding blijkbaar zeer geliefd..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).