• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Voor het eerst een (compleet) open safetycar in de racerij

Auteur: RubenPriest, gepost 13 mei 2019 om 10:01 – 26 Reacties

Voor het eerst een open safetycar in de racerij


Waar het dak daadwerkelijk open gaat tenminste.

Blijkbaar was de Formule E weer toe aan een nieuwe safetycar. Heel veel wijzigingen in vergelijking met het vorige model zijn er niet. Aangezien BMW verantwoordelijk is voor het leveren van de safetycar en dat duurzame shizzle een thema is blijft er weinig keuze over. De Duitse autofabrikant kan moeilijk met een vuile gore M5 komen aanzetten.

Voor het eerst een open safetycar in de racerij

Een BMW i8 Roadster vervangt de ‘oude’ i8 coupé. Afgelopen weekend werd in Monaco de eerste race gereden met de i8 Roadster als inzetbare safetycar. Volgens BMW is de i8 Roadster de eerste open safetycar in de racerij. Met open doelt BMW op het feit dat er een voorruit ontbreekt. In het verleden werden vaker cabrio’s als safetycar gebruikt, maar zoals in deze vorm is inderdaad uniek te noemen.

Voor het eerst een open safetycar in de racerij

Om de i8 Roadster extra op te laten vallen is de BMW wat gepimpt. Er is een achtervleugel geïnstalleerd, aan de voorkant zit een splitter en er is een rolkooi aanwezig. Volgens het automerk hoefden er geen keiharde structurele aanpassingen aan het chassis te gebeuren, omdat de i8 gebouwd is met een carbon fiber monocoque.

BMW levert niet alleen een safetycar aan de Formule E. De organisatie van het emissievrije racekampioenschap rijden onder andere in de i3s en de medische staff maakt gebruikt van een 530e.

Voor het eerst een open safetycar in de racerij

Ook interessant!

  • Video: politieachtervolging met een BMW i8
    Video: politieachtervolging met een BMW i8
  • Mijn Auto: BMW i8 van Ruben
    Mijn Auto: BMW i8 van Ruben
  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder
  • Dit is de goedkoopste BMW i8 van Marktplaats

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, bmw-i, Formule E, Hybride, i8, Racing, roadster

Vorig bericht: « Opel Grandland X Hybrid4: nieuw topmodel met 300 pk
Volgend bericht: Dit levert de Rotterdamse milieuzone in de stad op »

Lees Interacties

Reacties

  1. pomoek zegt

    13 mei 2019 om 10:14

    Is er nog een reden waarom de auto open is anders dan, omdat het kan?

    Login om te reageren
    • autospotterkerkrade zegt

      13 mei 2019 om 17:59

      @pomoek: nee

      Login om te reageren
  2. kenner zegt

    13 mei 2019 om 10:16

    Gelukkig leveren ze wel nog een fatsoenlijke safety-car aan de MotoGP.

    Login om te reageren
    • Arnoud zegt

      13 mei 2019 om 14:06

      @kenner:
      Een i8 is een prachtige auto. Past ook heel goed bij BMW. Mensen die dat niet vinden zijn hetzelfde als zogenaamde fans van een band die het niet kunnen hebben wanneer die band een nieuwe sound uitprobeert. Zoals Achtung Baby bij U2. Het zegt meer over de ‘fan’ dan over de band. In dit geval zegt het meer over de fanboy dan over het merk.

      Login om te reageren
  3. Mee zegt

    13 mei 2019 om 10:18

    Wordt een safetycar niet regelmatig gebruikt voor als het (te hard) regent?
    Daar is niet over nagedacht…

    Login om te reageren
    • ukbob zegt

      13 mei 2019 om 10:20

      @Mee: dacht ik ook gelijk..!
      Of wordt er met motoren dan niet gereden?

      Login om te reageren
      • ukbob zegt

        13 mei 2019 om 10:21

        @ukbob: daar is ergens het woord ‘elektrische’ weggevallen!

        Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      13 mei 2019 om 11:43

      @mee: Toevallig laatst in de Quest gelezen dat je in een cabrio niet nat hoeft te worden zolang je maar boven een bepaalde snelheid rijdt. Die snelheid is afhankelijk van het model, maar gemiddeld was 70 km/u al voldoende. Moet toch wel lukken denk ik zo.

      Login om te reageren
      • koffiekopje zegt

        13 mei 2019 om 12:01

        @berlinetta: Inderdaad. Met 90 km/h over een B-weg in een zomerbuitje is het heerlijk vertoeven in mijn cabriootje. Ruikt vooral heel lekker, regen op het warme gras, en zelfs de achterbank wordt niet nat.

        Login om te reageren
        • dirkv zegt

          13 mei 2019 om 16:59

          @koffiekopje: Lijkt me heerlijk om dat een keer mee te maken zoals jij dat beschrijft.
          Maar hier in de omgeving van Woerden zijn bijna alle B wegen omgetoverd tot rotonde linten, dan krijg je toch wel nattigheid binnen.

          Login om te reageren
          • Gulli zegt

            13 mei 2019 om 18:17

            @dirkv: vaak ben je te bang ?

            Login om te reageren
          • koffiekopje zegt

            14 mei 2019 om 00:27

            @dirkv: Wat @gulli zegt. Als ik de cabrio lekker aan het uitlaten ben kom ik niet onder de 50, zolang er maar ruimte is op de rotonde :-) En ik moet zeggen dat een dieselmotor dan niet zo sportief is, voor rotonde crossen is het koppel best wel lekker. Lekker in 3 eroverheen hoeken, en dan nét te vroeg je voet neerzetten zodat de neus ineens naar binnen rukt als de turbo erin komt. Erg leuk :-)

            Login om te reageren
            • dirkv zegt

              14 mei 2019 om 00:43

              @koffiekopje: Ik ben groot fan van de karaktereigenschappen van een diesel, heerlijke motoren!
              Maar om met 50 km/u enkel baans rotondes te gaan nemen… dat is mij een beetje te gek, daar ontspan ik niet van;) Ik hou van varen op golven van koppel, vandaar mijn liefde voor (snelle) diesels.

              Login om te reageren
              • koffiekopje zegt

                14 mei 2019 om 08:24

                @dirkv: Ik raak m’n spanning juist wel kwijt van een lekker vlot bochtje. Weet niet hoe ervaren je bent met snel rijden, maar de juiste lijnen rijden scheelt heel veel in de bochtsnelheden die je kan halen. Ziet er minder spectaculair uit, maar voelt wel lekker :-)
                Qua golven koppel: Dan zou ik niet naar een diesel kijken, maar naar elektrisch. Als je het motorgeluid niet kan missen dus een ActiveHybrid 3 of Infiniti Q50h zo. Onze snelste diesel (~400 Nm) gaat best lekker, maar die snelle hybrides zijn van een ander niveau qua koppel.

      • koffiekopje zegt

        13 mei 2019 om 12:01

        @berlinetta: Denk overigens wel dat de lage voorruit van die i8 hier niet helpt.

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          13 mei 2019 om 12:51

          @koffiekopje: Hoe platter de voorruit, hoe hoger die snelheid moet liggen. Denkt dat het wel goedkomt met die i8. En anders houdt de coureur maar een parapluutje vast. Hij hoeft toch niet te schakelen ;)

          Login om te reageren
      • BaRa zegt

        13 mei 2019 om 13:29

        @berlinetta: een matige regen is geen probleem. Een stortregen hou je niet tegen, ook niet aan 120 op de snelweg. Been there, done that. Gelukkig is de kap van de MX-5 op een paar seconden dicht.

        Login om te reageren
  4. roquez zegt

    13 mei 2019 om 10:26

    Volgend jaar te zien in Eindhoven dus :)

    Login om te reageren
  5. hallokroket zegt

    13 mei 2019 om 12:52

    “Volgens het automerk hoefden er geen keiharde structurele aanpassingen aan het chassis te gebeuren, omdat de i8 gebouwd is met een carbon fiber monocoque.”

    Van een chassis is hier geen sprake.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      13 mei 2019 om 12:57

      @hallokroket: Daarom hoefden er ook geen aanpassingen aan te gebeuren ;)

      Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    13 mei 2019 om 13:01

    Ik zie er naast publiciteit niet echt het nut van in. Maar dat is slechts mijn mening.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      13 mei 2019 om 14:16

      @dutchdriftking: Tja, je kunt je sowieso afvragen wat het nut is van een safetycar.

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        13 mei 2019 om 14:19

        @berlinetta: Spanning in de race:P

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          13 mei 2019 om 15:46

          @dutchdriftking: De spanning eruit halen bedoel je? ;)

          Login om te reageren
  7. ghost zegt

    13 mei 2019 om 14:30

    Formule 0 E(motie)

    Login om te reageren
  8. camber24 zegt

    13 mei 2019 om 18:28

    Was er niet eerder ook al eens een Shelby die als safetycar reed? Ding is ook open.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North