Voor het eerst in 10 jaar pakt Nissan een slecht resultaat

Auteur: , 28 Reacties

Werk aan de winkel voor de Japanners om de boel weer op de rit te krijgen.

Voor het eerst in 10 jaar komt Nissan met vervelend nieuws

Waar veel autofabrikanten het afgelopen jaar recordverkopen konden noteren, is de realiteit voor Nissan heel anders. De Japanse autofabrikant, die de laatste tijd veel in het nieuws is geweest omtrent de situatie van voormalig CEO Carlos Ghosn, heeft vorig jaar minder auto’s verkocht in vergelijking met het jaar daarvoor. Het is voor het eerst in 10 jaar dat Nissan met een daling qua autoverkopen heeft te maken.

Nissan Motor Co. heeft een daling van 2,8 procent in verkopen te verwerken. Het automerk verkocht wereldwijd 5,7 miljoen auto’s in 2018. Directe concurrenten zoals Toyota en Volkswagen wisten wél meer auto’s te verkopen vorig jaar. Het hele gedoe rondom Carlos Ghosn helpt daar ook niet bij, al kwamen de duistere zaken van de voormalig topman pas eind 2018 aan het licht.

Dat Ghosn zelf niet zo’n frisse jongen was krijgt nog een staartje binnen Nissan. Onder meer in de Verenigde Staten ligt het merk onder een vergrootglas. De SEC onderzoekt financiële transacties binnen het bedrijf. Juist in het continent Noord-Amerika moest Nissan een daling qua verkopen verwerken. In Europa vielen de verkopen tevens terug.

Renault, Nissan en Mitsubishi konden als alliantie wel een positief resultaat noteren. De grootste autoalliantie ter wereld verkocht 1,4 procent meer auto’s in 2018 met 10,76 miljoen verkopen.



28 reacties

zit ze ook niet mee qua modellen,
@gove: vind de nissans juist de laatste jaren wel goed smoelen. Zou zeker een micra overwegen bv als ik voor een nieuwe b segment leasert moest gaan.
Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat dat gedoe rond Ghosn significant verschil maakt in de verkoopresultaten, vooral ook niet omdat Nissan hem nou niet bepaald de hand boven het hoofd gehouden heeft: van alle bedrijven waar hij een bestuursfunctie had werd hij er bij Nissan het eerste uit gezet. Wat wél een verschil maakt is dat er van de populaire Nissan-SUV’s steeds meer Renault-varianten komen, wat zorgt voor intern kannibalisme in de markten waar beide merken actief zijn met die modellen.
@potver7: Natuurlijk niet. Als het diesel schandaal dat de auto’s zelf treft kopers bij VW niet afschrikt dan doet dit dat als helemaal niet.
@sketcher: Bij Volkswagen heeft men de klant geboden wat het wil hebben, een snelle zuinige diesel.
Wat doen we met de opmerkingen hier over DPF eruit , Kat eruit, EGR uitschakelen, tunen enz…
Hoe ze het hebben aan boord gelegd bij VW is een andere zaak.
@potver7: het probleem is simpelweg de concurrentie. Er worden (in Nederland dan) bijna geen Nissans verkocht behalve de Qashqai en de Juke (blegh, geef ons eens de Kicks). Twee crossovers in segmenten die in 2007-2011 nog niet zo overbevolkt waren. Maar nu je in plaats van een Qashqai ook kunt kiezen voor een Hyundai Tucson, Kia Sportage, SEAT Ateca, Skoda Kodiaq of Karoq, Volkswagen Tiguan of T-Roc, Peugeot 3008, Opel Grandland X, Renault Kadjar en zelfs premium kunt gaan shoppen met de Mercedes GLC, BMW X2 en X3, Volvo V40 of Audi Q3, raakt de Qashqai zijn USP’s kwijt. Want waarom zou je een Nissan nemen? Qua degelijkheid zit hij op het niveau de Koreanen, qua karakter doet hij onder voor de Kadjar (en het is dezelfde auto), qua design is de 3008 een betere keuze en qua manusje-van-alles is de Grandland X ook een goede auto. En de Nederlandse gewoontedieren vinden de VAG SUV’s natuurlijk veel beter, de Kodiaq of Karoq zijn ruim en voordelig, de Ateca is een frisse wind en de Tiguan en T-Roc zijn Volkswagens.

Nee, de Qashqai is het probleem niet. Zijn omgeving wel. Er is geen logische reden meer om hem te kiezen.
@720s: als je het dan toch over Nederland hebt. In Nederland heeft Nissan in 2018 meer verkocht, dan in 2017. Met dank aan de Micra en Leaf. De Qashqai is nog altijd de bestverkochte in zijn segment, zelfs boven de Tiguan, 3008 en Niro.
@nononsense: Hmm, nu ik het opzoek is het idd vooral de rest van de wereld waar de Qashqai enigszins het onderspit delft.
Heb altijd begrepen dat je als autoproducent in Japan één ding nooit moet doen en dat is jezelf de toorn van Toyota op de hals halen, die zitten overal in en hebben hele, hele lange armen.
@desjonnies:
Bizar dan dat uit de familie Toyoda geen doelman uit voortgekomen is…
@desjonnies: lange armen, korte lichamen
@str8six: Dus eigenlijk een soort van Oeran Oetangs.

Ik dacht dat die altijd heel vredelievend waren. Wat kun je je toch vergissen he?
Tsja als je ziet wat voor kut modellen hier in Europa rondrijden tov Azië…Als wij de nissans hadden hier in nl die ze in Azië hebben, dan overweeg ik best om er een te kopen
Altijd vervelend zo’n zware domper..even wegspoelen met het zuivelende watel dan: Spa Lood!
@ghost: Grappig ,helaas zit in Spa geen lood en zelfs andere mineralen zijn in extreme kleine hoeveelheid aanwezig.
@wimof: snap je echt de grap niet?! Wauw.
@ghost: Tuurlijk wel anders had ik het ook niet opgemerkt.
De R en de L zitten ook ver uit mekaar op het klavier.
@wimof: gelukkig, faith in humanity restored👌🏼
Blijkbaar is de Leaf internationaal toch iets minder populair dan gedacht. Jammer, want in die wagen geloof ik persoonlijk veel meer dan in een Tesla. Een goede elektrische betaalbare auto produceren voor de massa is gewoon een kunst.
@dutchdriftking: ja, mooi is anders maar je hebt een punt.
@dutchdriftking:
Leaf is gewoon een slechte deal als je het afzet tegen de concurrentie van Kia, Hyundai of straks de basic Model 3.
Geen wonder dat dat ding niet verkoopt.
@harrie: De Leaf is toch veel goedkoper dan de Model 3?
@dutchdriftking: Die zien er in ieder geval beter uit.
@harrie: Die zien er in ieder geval beter uit.
@dutchdriftking:
De concurrentie is Nissan inmiddels voorbij. Kia en Hyundai hebben toppertjes in de showroom.
Mijn vriend heeft een X-trail gekocht, wel een jammere vaststelling is de algemene kwaliteit van het product.
Vernis is zo schraal gespoten dat ik mij afvraag hoe dat laagje het koetswerk kan beschermen.
In het interieur missen we dezelfde wil om het beter te willen doen.
Qua mekaniek wil/kan ik mij niet uitspreken.
Tja de naam zegt het al bijna… ’t is ’n Niks-an.
Nissan zag die verkoopbui al hangen en samen met ongunstige details binnen de Renault alliantie, denk ik dat Nissan op zoek is gegaan naar een afleider, Gnost in dit geval. Kat in t nauw maakt rare sprongen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).