• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Voor zo weinig geld kun je de leukste moderne EV kopen

Auteur: Loek, gepost 15 juni 2025 om 18:31 – 17 Reacties

De leukste moderne EV treedt het territorium van zeer vriendelijke prijzen binnen.

Er lijkt nog een soort schuldgevoel te heersen rondom EV’s bij petrolheads. Een auto is vrijwel altijd “niet verkeerd, komma, voor een EV”. Of “als ik dan een EV zou MOETEN kiezen, dan maar die”. En ja, elektrische auto’s mogen dan helemaal geen slechte producten meer zijn, rasechte liefhebbers kunnen dat gevoel van een lekker motorgeluid en mechanische componenten vaak vrij irrationeel benaderen. Je wil het gewoon, of het nou verstandiger is of niet.

Kleine EV’s

Logischerwijs zou je zeggen dat je ook moet beginnen bij kleine auto’s. Goedkope gebakjes waar toch al geen bijzondere motor in ligt, waar een EV eigenlijk gewoon op elk meetbaar vlak beter is. Bij dat soort auto’s speelt gevoel toch nauwelijks mee. De grap is dan ook dat vele van die kleine autootjes best wel unaniem geliefd worden. Denk recent aan de Renault 5, of de Fiat Topolino. En toen EV’s net heel serieus genomen werden, had je ook een duidelijk voorbeeld van Honda.

Honda e

Op basis van een guitige concept met knipogen naar de eerste Honda Civic, was de eerste serieuze EV van Honda genaamd ‘e’ een leuk ogend autootje. En met serieuze potentie, want er zaten een aantal futuristische details op. Cameraspiegels, verzonken deurgrepen, een grote horizontale schermpartij en een mooi, opgeruimd dashboard. Het heeft iets Renault 5-achtigs, maar dan in 2020. Waarom weet de Renault 5 dan zo goed te scoren, en de Honda e niet?

Omdat de specs nogal tegenvallen. De 35 kWh grote accu wist je op een goede dag 220 kilometer ver te krijgen. Met 154 pk (wel op de achterwielen #premium) was het ook geen strepentrekker. Echt groot was ‘ie ook niet, maar toch groter dan je wellicht denkt. Maar het ergste van alles: de nieuwprijs was 35.000 euro of bijna 40 mille voor de Advance-versie. En dit is in 2020, net voordat opeenvolgend corona en alle oorlogen de economie lekker op zijn gat leggen. Volgens de inflatiecalculator is die 35.000 euro nu bijna 45.000 euro. En dan moet je beseffen: een auto die specs heeft die nét goed genoeg zijn voor een tweede auto, moet dat meer kosten dan je eerste auto?

Honda e op Marktplaats

Het zorgde er in ieder geval voor dat Honda de e vier jaar verkocht, en niet met overtuigend succes. In Nederland zijn er zo’n 170 verkocht, waarvan meer dan 100 in het debuutjaar 2020. Op de occasionmarkt vind je nog wel eens een Honda e en dan wordt de deal alweer een stuk interessanter. De goedkoopste van Nederland is dit witte exemplaar. Deze komt uit 2020, heeft 46.500 kilometer gelopen en je mag de tweede eigenaar worden. Een nog best wel onaangetaste staat voor een vijf jaar oude auto.

Kopen

En de kosten van de Honda e op Marktplaats? 16.995 euro. Ruim 20.000 euro minder dan een nieuwe. En de Honda e oogt absoluut niet oubollig en zoals gezegd is dit exemplaar ook nog best fris voor het feit dat hij 60 procent van zijn waarde is verloren. Het interieur is lekker recht-toe-recht-aan, maar je krijgt dus de wereld aan schermen inclusief schermpjes voor de spiegels. Leuk feitje dat we niet onbenoemd willen laten: de Honda e heeft naast je gebruikelijke 12V- en USB-aansluitingen ook een 230V-aansluiting en een HDMI-poort. Mocht je je vervelen tijdens het laden: daar past zo je Xbox in. Of een decoupeerzaag, voor het geval je nog even wil figuurzagen terwijl je Honda e wat procentjes bijlaadt.

Voor 17 ruggen is de propositie van deze auto ineens helemaal zo gek niet meer. Als tweede auto best een optie op deze manier. Nadeel is wel dat we verwachten dat de bodem nog zeker niet bereikt is qua afschrijving. Maar goed, het moet ook een beetje leuk blijven. Scoor de goedkoopste Honda e op Marktplaats!

Ook interessant!

  • Buitenkansje: koop een tweede generatie NSX op Marktplaats!
  • Onverprutste S2000 op Marktplaats kost niet de hoofdprijsv
    Onverprutste S2000 op Marktplaats kost niet de hoofdprijs
  • Waarom deze zeldzame Honda Civic 20.000 euro moet kosten
  • Bekende redenen om géén EV te kopen kloppen NIET

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

Honda, honda-e, marktplaats, occasion

Vorig bericht: « Move over, Rolls-Royce: dit is de stijlvolle luxeauto die je wil
Volgend bericht: Uitslag Formule 1: overleeft Verstappen de start in Canada zonder strafpunten? »

Lees Interacties

Reacties

  1. tenaci zegt

    15 juni 2025 om 19:03

    Zolang er prima model 3 voor dat geld te vinden zijn vind ik het nog een hele prijs voor zo’n stadsrakkertje

    Login om te reageren
    • mjpamsterdam zegt

      15 juni 2025 om 19:12

      Je hebt gelijk maar het blijft een geinig ding.

      Login om te reageren
  2. fromtheg zegt

    15 juni 2025 om 19:15

    Geen race verslag op AB van een van de meest iconische races?

    Login om te reageren
    • perry_snijders zegt

      15 juni 2025 om 19:54

      @fromtheg Ferrari heeft gewonnen.

      Login om te reageren
    • Lambrusco zegt

      15 juni 2025 om 20:17

      Ja mis ik ook al! Was een gave race.

      Login om te reageren
  3. Robert zegt

    15 juni 2025 om 19:37

    Minstens 5 mille te duur, als je kijkt naar (en vergelijkt met) de rest van het aanbod.

    Login om te reageren
  4. Wicos zegt

    15 juni 2025 om 21:00

    Met 154pk geen strepen trekker? Kom op, er waren tijden dat dit vermogen enkel was voorbehouden aan de allerduurste auto’s.
    Lijkt me meer dan uitstekend voor dit wagentje en alles meer is overdreven.

    Login om te reageren
    • O plaat zegt

      15 juni 2025 om 23:48

      Niemand die nu leeft heeft de tijd meegemaakt dat 150pk enkel voor de duurste wagens was. Dan spreken we over de jaren 20 van vorige eeuw.

      Login om te reageren
      • RUBERG zegt

        16 juni 2025 om 08:07

        Golf GTI jaren ’80 slechts 112 pk… Er zijn miljoenen mensen die weten dat je voor 150 pk in het duurdere segment terecht kwam.

        Login om te reageren
      • brammeloo zegt

        16 juni 2025 om 08:55

        TIL: ik kom uit de jaren ’20 van de vorige eeuw. Ben dus minstens 105 jaar oud, waarschijnlijk ouder, want anders zou ik me dat niet herinneren, die 154 PK voor de duurste auto’s. Oh wacht, dat houdt steek, want je zag toen namelijk nauwelijks auto’s rondrijden, hier in Europa. Dat kwam pas later.
        Het is ofwel dat, ofwel is je gevoel van geschiedenis niet helemaal up to date.
        Ik gok op het laatste. En jawel, 154 PK is ruimschoots voldoende. Die van mij heeft er 160. En die doet de 0 tot 100 in minder dan 7 seconden. Ruim genoeg.

        Login om te reageren
        • O plaat zegt

          16 juni 2025 om 11:52

          1930 cadillac V16: 165pk
          1934 Delahaye M135: 160pk
          1934 Mercedes 500K: 160pk
          1928 Duesenberg J: 260pk
          1933 packard twin six: 160pk

          Login om te reageren
  5. moveyourmind zegt

    15 juni 2025 om 21:18

    Ook na al die jaren blijft het jammer dat de concept zoveel gaver was dan deze uiteindelijke productieversie.

    Wat dat betreft heeft Renault het met de 5 beter gedaan.

    Login om te reageren
  6. GJZ zegt

    15 juni 2025 om 22:14

    Deze doet het over 20 jaar nog, gewoon top kwaliteit dat kan n je van menig EU EV niet zeggen…..

    Login om te reageren
    • utregcity zegt

      16 juni 2025 om 07:21

      Helemaal waar!

      Login om te reageren
    • RUBERG zegt

      16 juni 2025 om 08:08

      Hoeveel eu ev’s van meer dan 20 jaar zijn er?

      Login om te reageren
  7. PunicaOase zegt

    15 juni 2025 om 22:48

    Het gekke is dat de MINI SE met nog iets kleinere accu en minstens zo hoge prijs wel heel goed verkocht.. die heeft weliswaar 184 pk, maar mist weer zo’n extra handige deur achter en heeft niet zo’n exotisch interieur..

    Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      16 juni 2025 om 19:27

      Tja, een Mini heeft natuurlijk ook een uitstekende imago en nog belangrijker vergt geen enkele toelichting.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North