• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Uitslag Formule 1: overleeft Verstappen de start in Canada zonder strafpunten?

Auteur: jaapiyo, gepost 15 juni 2025 om 21:43 – 16 Reacties

Canada 2025

Verstappen begint naast zijn beste vriend Russell op de eerste rij vandaag in de Grand Prix van Canada. Overleeft hij zonder strafpunten en schorsing?

De kwalificatie had niet beter kunnen uitvallen voor Netflix gisteren. Russell en Verstappen pakten saampjes de eerste rij na de schermutselingen van Spanje. McLaren is dit weekend niet zo dominant als we van ze kennen. Piastri wist uiteindelijk nog P3 uit het vuur te slepen. Norris zakte helemaal weg naar P7. Misschien stelt team oranje vandaag op race pace wel orde op zaken. Maar voorlopig is er groot kans op een kablabber in de eerste knikken. Spanning en sensatie?

Spoiler Alert: eerst de uitslag daarna het verslag!1!!

  1. Russell – Mercedes
  2. Verstappen – Red Bull
  3. Antonelli – Mercedes
  4. Piastri – McLaren
  5. Leclerc – Ferrari
  6. Hamilton – Ferrari
  7. Alonso – Aston Martin
  8. Hulkenberg – Sauber
  9. Ocon – Haas F1
  10. Sainz – Williams
  11. Bearman – Haas F1
  12. Tsunoda – Red Bull
  13. Colapinto – Alpine
  14. Bortoleto – Sauber
  15. Gasly – Alpine
  16. Hadjar – Racing Bulls
  17. Stroll – Aston Martin
  18. Norris – McLaren (DNF)
  19. Lawson – Racing Bulls (DNF)
  20. Albon – Williams (DNF)

Start

Russell heeft een goede start en laat Verstappen geen kans voor een opportunistische move. Antonelli gaat voorbij aan Piastri voor P3. Daarachter blijft het tot en met Leclerc op P8 hetzelfde. In de staart van de top-10 is er wel actie. Colapinto en Albon gaan met elkaar in de clinch, maar het is sluwe vos Hulkenberg die maximaal profiteert. Hij gaat naar P9.

Norris gaat in ronde 11 voorbij aan Alonso voor P6. Verstappen moet dan juist een gaatje laten vallen naar Russell. In de beginfase leek hij sneller dan de Mercedes-man, maar nu komt Antonelli hem bedreigen. Net als de Italiaan onze held voorbij wil steken, duikt Verstappen als eerste van de toppers de pit in. Russell covert een ronde later de undercut. Hij heeft Hulkenberg nog tussen hem en MV1 als buffer. Dat is echter van korte duur.

Hamilton en Antonelli stoppen dan ook vrij vroeg, maar de Macca’s rijden door. Ze gaan daardoor naar P1 en P2. Piastri heeft 3,5 seconden op zijn teammaat. Als hij vervolgens de pit opzoekt, komt hij achter ANT weer terug de baan op als zevende. Norris en Leclerc voeren nu het veld aan op de harde banden waarmee ze gestart zijn.

Deze band met witte rand lijkt de juiste keus te zijn op dit moment. Ocon komt als een speer opstomen van achterop de grid. Colapinto, Bearman, Hadjar en Albon vallen juist ver terug op hun mediums. De eerste drie stoppen dan maar uit ellende en vallen terug tot de laatste drie posities in het veld. Albon wil per se nog even doorrijden, maar heeft geen pace. Na 24 ronden komt de Britse Thai alsnog binnen. Maar als hij een eenstopper wil doen moet hij dus nog 46 ronden door.

Mid Race

Russell komt in ronde 26 voorbij aan Leclerc, die op de tweede plek rondreed. Norris leidt dan nog steeds de race. De Brit zal net als de Monegask voor een eenstopper willen gaan. Leclerc komt echter dan toch binnen na 28 rondjes en begrijpt zelf niet waarom. De Monegask had duidelijk liever nog even door willen karren. Maar de bandenslijtage lijkt in het warme Montreal behoorlijk fors te zijn. Vermoedelijk is het de goede keuze van team rood. Team oranje doet met Norris in ieder geval hetzelfde een ronde later. Waarbij het wel een beetje gek is dat NOR op een medium wordt gezet.

Zowel Norris als Leclerc zijn wel voorbij aan Hamilton, die nu de zevende plek in handen heeft. Daarachter zit een enorm gat naar Ocon van veertien seconden. Het is het gebruikelijke verhaal van 2025. De eerste zeven posities zijn voor de topteams en de Red Bull van Max, ver daarachter volgen de tweede Red Bull en de rest van het veld.

Colapinto mag van zijn team voorbij Gasly rijden. Een beetje pijnlijk voor de Fransman, maar goed, die heeft sowieso weer een dramatisch weekend met de Franse zeepkist dit weekend. Verstappen krijgt op dat moment langzaam maar zeker opnieuw Antonelli in zijn nek en herhaalt zijn strategie van eerder in de race: als eerste stoppen. De Italiaan stopt een ronde later en komt nét achter VER weer de baan op. Probleem voor onze landgenoot: hij moet nu nog 30 rondjes, dus hij kan dit niet nog een keer doen over 20 rondjes. Mercedes misschien wel op naar een 1-2?

Russell lijkt in ieder geval goede kansen te hebben op de zege. Piastri komt niet echt dichterbij. Norris komt op zijn 11 ronden oude mediums nu wel dichterbij aan de Ozzie die er alweer bijna 30 rondjes op heeft zitten op zijn hards. Het verschil loopt terug tot drie seconden in de 43ste ronde. Omdat Russell dan net gestopt is leiden de Macca’s nu voor Leclerc en de tot P4 teruggevallen GR63.

Piastri klaagt over een moeilijk te besturen auto en komt dan binnen voor zijn tweede stop. Norris, Leclerc, Russell, Verstappen én Antonelli schieten voorbij. Het is een beetje een schaakspel op hoge snelheid. Wie haalt hier op het laatst de konijn uit de hoed en komt er nog een safetycar die de volgorde beïnvloedt?

Finish

Norris gaat weer niet voor een bijzondere poging om iets episch te doen en komt twee ronden na Piastri binnen. Hij valt terug naar P6. Ook LEC komt met 17 ronden te gaan binnen vanaf de leiding in de race. Ferrari settlet daarmee normaal gesproken voor P6 en P7. McLaren ligt op P4 en P5, maar Norris probeert de volgorde van de twee oranje bolides te veranderen.

Hij doet dat andermaal echter niet met genoeg verve. LN4 lijkt best een kans te hebben met een lunge. Maar hij ziet daar vanaf. Het verschil tussen P1 en P5 is maar een seconde of vijf, maar dat klinkt spannender dan het is. Je krijgt sterk het gevoel dat met een andere strategie Norris gewonnen had. Maar nu rijdt hij uiteindelijk zijn vleugel stuk op de Ozzie. Het gaat nog lang duren voordat NOR kampioen wordt. Leclerc zal balen. Als hij nog eventjes doorgereden was, had hij misschien een kansje gehad op een podium.

Russell en Verstappen doen daarna nog even naar naar elkaar achter de saftetycar (#I’m a poet and I didn’t even know it), maar de race finisht op slakkengang onder de safetycar. RUS 1, VER 2, ANT 3. Piastri, Leclerc, Hamilton, Alonso, Hulkenberg, Ocon en Sainz maken de top-10 compleet. De rest moet het doen zonder puntjes. De volgende is over twee weken in Oostenrijk. Max weer terug in de titelstrijd?

Ook interessant!

  • Uitslag Formule 1 Oostenrijk: Verstappen vijfde en Perez zevende!
  • Taakstraf Max Verstappen is bekend
    Taakstraf Max Verstappen is bekend
  • Kwalificatie Formule 1: Wie annexeert de pole position in Canada?
  • Max Verstappen wordt vader
    BREEK: Max Verstappen wordt vader!

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

canada, Formule 1, Racing

Vorig bericht: « Voor zo weinig geld kun je de leukste moderne EV kopen
Volgend bericht: Renault-baas Luca de Meo stapt op: waarom dat ook voor jou vervelend is »

Lees Interacties

Reacties

  1. Johanneke zegt

    15 juni 2025 om 21:57

    Of het bedoeld was van Piastri weet ik niet, maar door Piastri DRS te geven maakte hij het gevecht achter hem beter voor zichzelf, ook zonder de crash had ik hem 3e zien worden.

    Benieuwd of Piastri nog een unsafe release krijgt. Verstappen en Russel zou ik af doen met een waarschuwing.

    Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      15 juni 2025 om 21:57

      Bedoel was van Antonelli bedoel ik…

      Login om te reageren
    • ouwedibbes83 zegt

      15 juni 2025 om 22:28

      Dat zijn wel geavanceerde technieken waar hij zich dan van zou bedienen. Zou prachtig zijn als hij zo jong al zulke spelletjes speelt.

      Sainz deed zoiets eerder al wel eens, dat was prachtig om te zien. En over geslepen gesproken, als ik het me goed herinner haalde Alonso op dit circuit een streek uit bij Russell die toen dicht achter hem reed, door z’n gas los te laten schrok Russell van het plotsklaps inlopen op z’n voorganger en week hij uit waardoor hij de muur raakte.

      Login om te reageren
      • b00st zegt

        16 juni 2025 om 12:55

        Kan toch gewoon ingefluisterd worden over de boordradio?

        Login om te reageren
  2. acakoning zegt

    15 juni 2025 om 22:08

    Wat een rat die Russel met die remactie achter de safetycar. Konden ze net eindelijk weer door 1 deur, doet ie dit. Zou die echt gehoopt hebben dat Verstappen dan straf punten kreeg voor dit?

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      15 juni 2025 om 23:20

      Ik begreep uit het Britse commentaar dat de stewards hier nog naar zouden gaan kijken. Zelfs de commentatoren noemden dit ‘blagant braking’.

      Login om te reageren
      • sportevo zegt

        16 juni 2025 om 00:05

        Niemand heeft ergens naar gekeken dus echt boeiend vond men het niet maar Red Bull heeft protest aangetekend. Ook niet erg chique en typisch Red Bull.

        Waarom gaat Verstappen er zo dicht op zitten of er zelfs bijna naast rijden? Nergens voor nodig. Er is geen herstart aanstaande waarbij je scherp moet zijn en toch zoekt Verstappen het op. Ik zou eerder zeggen dat Verstappen provoceert en op die manier Russell probeert te naaien.

        Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      16 juni 2025 om 00:17

      Zou hij gewoon 10 seconden voor moeten krijgen…

      Login om te reageren
  3. Jeroen zegt

    15 juni 2025 om 22:26

    Russel is echt een matenaaier van het zuiverste soort. En dan is hij ook nog de afgevaardigde voor de coureurs. Ongelofelijk.

    Login om te reageren
    • outlook zegt

      15 juni 2025 om 22:41

      Waarvan akte. Typisch Brits

      Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      16 juni 2025 om 00:05

      Zo ongelooflijk is dat niet. Juist matennaaiers ambiëren vaak leidinggevende posities met wat status en macht. Normale mensen hebben daar vaak geen zin in want die willen hun werk doen en hekelen stoffige bureaucratie en de spelletjes die daarbij komen kijken. Zie je vooral veel bij de overheid maar ook in sport. Zo is Chris Paul in de NBA leider van de player’s association. Geweldige Point Guard, maar ook alom gehekeld vanwege zijn frequent nare gedrag. Naast het element dat toffe peren als Kimi Raikkonen er niet aan denken om het te willen doen, heb je ook nog dat sommigen zullen denken ‘ja het is een lul maar het is wel onze lul’, in ieder geval zo lang de belangen een beetje in lijn zijn.

      Login om te reageren
    • i3bestuurder zegt

      16 juni 2025 om 00:15

      Red Bull Racing heeft een officieel protest ingediend bij de FIA. Dat zou wel grappig zijn als Russel door zijn eigen naaistreek genaaid zou worden.

      Login om te reageren
  4. Fruitcake zegt

    16 juni 2025 om 06:01

    Chapeau voor de redactie, de hele uitslag vermeld in het artikel.

    Login om te reageren
  5. Robert zegt

    16 juni 2025 om 08:52

    Verschillende nieuwsmedia melden dat Russel is vrijgesproken van de klacht die Red Bull tegen hem had ingediend. Sec gezien komt het erop neer dat de uitleg van Russel over het ‘brake checken’ werd geaccepteerd, en daarmee is de kous af. Dat voelt toch een beetje als slagers die hun eigen vlees hebben gekeurd.

    Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      16 juni 2025 om 09:05

      Zal er wel iets van gemaakt hebben van, joh gebeurt vaker moest remmen opwarmen. Maar ik denk zelf dat ie het expres deed, van ik rem even wat harder dan normaal.

      Login om te reageren
  6. 550maranello zegt

    16 juni 2025 om 22:40

    Mooie foto van mijn held. Een held is Russell in ieder geval niet. Naar mannetje.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North