• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Voorstel: pak beginnend bestuurders eerder hun rijbewijs af

Auteur: sir_smokalot, gepost 10 december 2010 om 08:31 – 62 Reacties

Beginnend bestuurder

Onze nieuwe minister van Verkeer en Waterstaat, Melanie Schultz van Haegen, zit nog niet zo lang op haar departement, maar dat weerhoudt haar er niet van direct stevig aan de weg te timmeren. Haar laatste wapenfeit is een voorstel om beginnend bestuurders na twee grove overtredingen hun rijbewijs af te nemen. Nu ligt dat aantal nog op drie zware overtredingen.

Een beginnend bestuurder ben je over een periode van vijf jaar. Voor beginnend bestuurders gelden niet alleen strengere regels aangaande behoud van rijbewijs, maar ook is een lager alcoholprommilage toegestaan (0,2 promille tegenover 0,5 promille voor niet-beginnend bestuurders). Op zich zijn dit geen verkeerde regels, want beginnend bestuurders willen nog wel eens wat overmoedig en onbesuisd zijn. De ongevalsstatistieken staven deze opvatting.

Tot nog toe is het aantal beginnend bestuurders dat zijn/haar rijbewijs daadwerkelijk moet inleveren vrij gering, want een chauffeur mag dan misschien wel meer dan 3 grove overtredingen begaan, echter staat er gelukkig niet op elke straathoek een agent. Wat aan de andere kant zorgwekkend is, is dat een overtreding als door rood rijden ook tot aftrek van een punt leidt. Ondergetekende is ooit geheel per abuis door rood gereden (hetgeen, ter verdediging, overigens volstrekt geen gevaar opleverde), en als je dan beginnend bestuurder bent, kan je je volgens het nieuwe plan geen enkele andere fout meer permitteren. Gelukkig wordt hier ook naar gekeken, want als het doorgaat, komt er een nieuwe norm aangaande welke overtredingen als ‘zwaar’ worden geoormerkt.

Een kleine kanttekening bij dit verhaal is dat het plan niet nieuw is. Minister Schultz heeft voor dit idee leentjebuur gespeeld bij het CDA, dat het voorstel al lang geleden opperde, wellicht omdat uit onderzoek meermalen bleek dat het puntenrijbewijs nauwelijks effectief is. Het nieuwe voorstel is dan ook afkomstig van hetzelfde CDA en de PvdA.

Aan de andere kant worden de grootste jonge overtreders er ook in de huidige situatie al wel uitgepikt: denk bijvoorbeeld aan de faalhaas uit Raalte die het voor elkaar kreeg 20 overtredingen in 10 minuten te maken, meneer Perridon jr. die papa’s Veyron eventjes op zijn staart trapte, en last but not least: de beginnend bestuurder die 242 km/u aantikte in een Audi S8.

De daadkracht van mevrouw Schultz is in mijn optiek echter bewonderenswaardig: zij doet haar weinig illustere voorgangers als Hanja Maij-Weggen en Tineke Netelenbosch (a.k.a. ‘Tineke Tolpoort’), die na vier jaar volgens mij nog steeds geen idee hadden welk departement ze runden, volledig verbleken. Maar is haar laatste plan een goed idee, of worden beginnend bestuurders hiermee te hard aangepakt? Het woord is aan u. (via Telegraaf)

Ook interessant!

  • Jongeren die rijden zonder rijbewijs neemt toe
  • 'Strengere keuring voor ouderen met een rijbewijs'
    'Strengere keuring voor ouderen met een rijbewijs'
  • 70 jaar ZONDER rijbewijs
    Man rijdt 70 jaar (!) zonder rijbewijs
  • Zo duur is een rijbewijs anno 2021

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

melanie-schultz-van-haegen, rijbewijs, Verkeer

Vorig bericht: « 100% Officieel: BMW 1 Serie M Coupé
Volgend bericht: Van Merksteijn jr. rijdt WRC 2011 in een DS3 »

Lees Interacties

Reacties

  1. Max Brummelkamp zegt

    10 december 2010 om 08:40

    3 maal scheepsrecht denk !

    Login om te reageren
  2. Der Poltergeist zegt

    10 december 2010 om 08:45

    Deze minister doet tenminste wat in tegenstelling tot die vorige domoren.

    Login om te reageren
  3. rick zegt

    10 december 2010 om 08:59

    1 keer te hard of 1 keer teveel gedronken rijbewijs voor 1 jaar kwijt!!!!

    Login om te reageren
    • trigger565 zegt

      10 december 2010 om 09:28

      @rick: en jij rijdt nooit te hard? Of mogen ze jouw rijbewijs dan ook direct afnemen? Eerst roepen en dan denken is nooit een goed idee…

      Login om te reageren
      • rick zegt

        10 december 2010 om 09:52

        @trigger565: ik ben geen beginnend bestuurder en heb dus wel ervaring en inzicht….. en beheersing over mijn testesteronspiegel

        Login om te reageren
        • bpc zegt

          10 december 2010 om 10:03

          @rick: en iemand met ervaring en inzicht maakt geen foute ? ,iedereen heeft volgens mij wel hard gereden toen hij jong was , je alcohol idee daar ben ik het wel mee eens

          Login om te reageren
          • ace_dave zegt

            10 december 2010 om 10:18

            @bpc: beginnende bestuurder overschatten zichzelf nog wel eens en dan kom je gewoonlijk nog wel eens in rare situaties terecht die je eigenlijk hoort te vermijden. Als ik ergens bijna van de weg af wordt gereden dan zijn de bestuurders meestal erg jong, huisvrouwtjes in suv-jes of patsers die schijt hebben aan alles en iedereen. Van mij mag Schultz nog wel ff doorgaan. Zo wordt het hopelijk ook veiliger en leger op de weg en kunnen we eens gaan praten over 140 op de autoweg ;-)

            Login om te reageren
    • trigger565 zegt

      10 december 2010 om 11:17

      @rick: de leeftijdscategorie van 35 tot 50 jaar bevat het meeste hardrijders en bestuurder die rijden onder invloed. Dat vind ik minstens even schokkend. Ik ben het met je eens dat beginnende bestuurders minder ervaring hebben en dus een groter risico op ongevallen, maar je mag niet iedereen over dezelfde kam scheren. Het gros van de beginnende bestuurder rijdt voorzichtiger dan de gemiddelde veertiger met zogezegde controle over zijn testosteron. Maar dat wil niet zeggen dat jij nie voorzichtig rijdt, ik wil gewoon even vermelden dat de jeugd niet steeds slechter is

      Login om te reageren
    • trigger565 zegt

      10 december 2010 om 11:24

      @rick:ik wil wel vernelden dat ik ben voor een nultolerantie voor alcohol zolang je niet 5 jaar je rijbewijs hebt. En ik heb ook nog maar 2 jaar mn rijbewijs, maar ik heb al genoeg ellende gezien die is veroorzaakt door alcohol in het verkeer…

      Login om te reageren
      • timberleek zegt

        10 december 2010 om 12:27

        @trigger565:

        nultolerantie is niet mogelijk.
        er komt ook alcohol in je bloed bij vertering van diverse voedingsmiddelen.

        maar 0.2 promille vindt ik een hele mooie. Alleen dan voor alle bestuurders. Ook de ‘ervaren’ (ja uhu) bestuurders.
        Gewoon niet drinken als je gaat rijden.

        Login om te reageren
    • fab zegt

      10 december 2010 om 15:59

      @rick: groot gelijk op vlak van alcohol, daar vind ik nultoleratie gepast, maar op vlak van te snel rijden…
      iedereen rijdt wel eens te snel of wil je soms dat iedereen max 120 rijdt? let maar eens op een stukje autosnelweg waar een flitspaal staat, toch raar dat exact op die plaats zoveel verkeersopstoppingen ontstaan

      Login om te reageren
    • GTR zegt

      11 december 2010 om 15:15

      @rick:

      ik wil net zeggen. meneer heilig boontje. :s
      ga vissen joh.

      Login om te reageren
  4. getl4id zegt

    10 december 2010 om 09:13

    ik ben (als het goed is) vanaf volgende week ook beginnend bestuurder en ik vindt het eigenlijk wel een goed idee, doe je rustiger aan….

    Login om te reageren
    • King Kay zegt

      10 december 2010 om 10:07

      @getl4id: al zou het in jouw geval niet zo’n slecht idee zijn om je rijbewijs meteen terug af te geven. Kan je weer wat meer tijd besteden aan het onder de knie krijgen van correct Nederlands.

      Login om te reageren
      • ace_dave zegt

        10 december 2010 om 10:21

        @King Kay: Misschien is zijn sterkste punt wel zijn rechtervoet, wat weet jij? Zo’n dt-tje doen we allemaal wel eens fout. In vergelijking tot sommige posts vind ik dit nog wel leesbaar…

        Login om te reageren
      • BTM zegt

        10 december 2010 om 12:54

        @King Kay: Dude, commentaar hebben op iemand zijn taalgebruik terwijl je het zelf ook niet helemaal op een rijtje hebt… lekker bezig…
        PS. ”teruggeven” of ”afgeven” en niet een combinatie!

        Login om te reageren
  5. Jochempie zegt

    10 december 2010 om 09:16

    Ik vind één grove overtreding waarbij kan worden aangetoond dat de bestuurder dit met opzet deed eigenlijk al genoeg.

    Login om te reageren
    • Alwood zegt

      10 december 2010 om 09:46

      @Jochempie: jep, misschien niet direct voor een stoplicht, maar te veel alcohol, snelheidsovertreding van 30+, dat soort zaken, meteen afpakken! Dan heb je iets duidelijk niet begrepen en misschien helpen wat extra theorie/verkeerslesjes daarvoor.

      Login om te reageren
  6. kro zegt

    10 december 2010 om 09:22

    jaah! . volgend jaar mogen 17 jarige toch ook rijden(onder begeleiding natuurlijk)

    Login om te reageren
  7. 323frikandel zegt

    10 december 2010 om 09:27

    Zelf nog beginnend bestuurder maar ik ben het toch eens met onze Melanie, zolang er maar onderscheid gemaakt wordt tussen fouttief weggedrag en bijvoorbeeld een inschattingsfoutje (per ongeluk of onbewust door rood rijden bij een leeg kruispunt midden in de nacht)

    Zelf nog nooit last gehad met politie, dan moeten mijn leeftijdsgenoten dat toch ook kunnen.

    Login om te reageren
    • ace_dave zegt

      10 december 2010 om 10:28

      @323frikandel: Met die inschattingsfoutjes zit het meestal wel goed. Als jij door rood rijdt krijg je meestal een prent, maar als je daarbij een ongeluk veroorzaakt heb je niet gewoon een foutje gemaakt, maar ook niet ff om je heen gekeken en de veiligheid van jou en anderen verwaarloosd. Hetzelfde idee geldt voor bumperkleven: als je een inschattingsfout maakt en te dicht op iemand rijdt maar dat direct corrigeerd wordt je meestal niet eens van de weg geplukt.

      Login om te reageren
      • timberleek zegt

        10 december 2010 om 16:34

        @ace_dave:

        en dat laatste doen we allemaal.

        bijvoorbeeld als we even invoegen in de drukte, dan zit je er af en toe ook kort op, maar laat je hem (hopelijk) terug zakken.

        Login om te reageren
  8. anuspraeternaturalis zegt

    10 december 2010 om 09:45

    Ach, de pakkans is dusdanig gering dat ik me er niet echt druk om kan maken.

    Login om te reageren
  9. Vreddy_B zegt

    10 december 2010 om 10:03

    Als beginnend bestuurder heb je al een punten rijbewijs. Ik zit dagelijks op de weg en wat ik allemaal zie voor debiel gedrag en dergelijk dat zijn zeker niet allemaal beginnend bestuurders. Maak maar een punten rijbewijs voor iedereen waarbij je het rijbewijs kwijt kan raken bij ernstige verkeerds overtredingen. Als je weg misbruikers kijkt zijn de beginnend bestuurders vooral de mensen die erg hard rijden. Maar de mensen met te veel drank op die ze pakken of bumper kleven zijn vooral mensen die al langer hun rijbewijs hebben. Conclusie: ik ben tegen.

    Login om te reageren
  10. martinusgerhardus zegt

    10 december 2010 om 10:08

    “meermaals bleek dat de maatregel niet effectief is”
    dus..
    gaan ze de maatregel intensifiëren.

    Login om te reageren
  11. NesQ zegt

    10 december 2010 om 10:16

    slecht idee, 2x 130km/h rijden op de snelweg waar je 100km/h mag en je kan opnieuw gaan afrijden…. Achja, die Stinger DSI heb ik natuurlijk niet voor niks ;-) !

    Login om te reageren
  12. Eric zegt

    10 december 2010 om 10:18

    Beter jonge bestuurders een goede rijopleiding geven zoals in Finland. Daar duurt het 3 jaar voor je je rijbewijs hebt, maar je leert wel rijden op onverhard, slipcursus en circuitrijden tegen hoge snelheid. Zo hebben ze wel verkeerinzicht. Ik stoor me mateloos aan mensen die een snelweg oprijden tegen een slakkegang ipv. te accelereren en mooi invoegen!!!! De eeuwige linksrijders die een vrachtwagen tegen 105 per uur voorbijsteken, welke begrenst is op 100 per uur.

    Login om te reageren
    • Pro-normaal zegt

      10 december 2010 om 13:08

      @Eric:

      Ik dacht de vrachtwagen niet harder kan dan negentig?

      Login om te reageren
  13. Timmie zegt

    10 december 2010 om 10:20

    Die verdediging van dat door rood rijden dat er geen gevaar was, is complete onzin. In die situatie is er altijd gevaar, gezien er andere autos groen licht hebben. Het aantal zware overtredingen terugbrengen van 3 naar 2 vind ik een beetje discriminerend. Voorts vind ik die periode van 5 jaar véél te lang om dan beginnend bestuurder te noemen.

    Login om te reageren
    • Vreddy_B zegt

      10 december 2010 om 10:25

      @Timmie:

      Die periode is opzich niet lang de meeste jongeren die hun rijbewijs halen zijn student en rijden de eerste jaren weinig km’s.

      Login om te reageren
    • Gregorius zegt

      10 december 2010 om 10:33

      @Timmie: Weet je wat ook gevaarlijk is: met 50 of 80 zonder kijken een kruispunt met slecht zicht (of in het donker) overknallen zonder goed te kijken, terwijl het groen is. Ik denk dat er een heel groot gedeelte is van Nederland die dat doet!

      Daarnaast: voornamelijk alcohol en jonge bestuurders; >0,2 niet een punt geven, gewoon afpakken en op die befaamde dure cursus zetten (wat is het, 2 dagen schaamte en 1000 euro oid?). Dan denken ze wel 2 keer na voordat ze weer gaan drinken en rijden.

      Login om te reageren
    • FelixF zegt

      10 december 2010 om 12:16

      @Timmie: Oh geweldig, we hebben een getuige van het voorval. Vertel, hoe dicht kwam het tot een ongeluk?

      Echt, mensen die vanaf hun computertje wel even beter in kunnen schatten hoe iets is gebeurd waar ze zelf niet eens bij waren, en dat alles op basis van een zinnetje op een site…

      Login om te reageren
  14. Poll zegt

    10 december 2010 om 10:25

    Goed plan. Bij beginnend bestuurders gebeuren relatief nog steeds de meeste ongelukken, dus moet daar heel gewoon strenger op toe worden gezien. Twee keer door rood, inleveren dat ding voor een jaar, lijkt me een goeie zaak met de huidige pakkans.

    Login om te reageren
  15. Vince zegt

    10 december 2010 om 10:28

    Het zijn niet alleen beginnende bestuurders die de fouten maken, van mij mogen ze het ook doorvoeren naar de “ervaren” bestuurders (welke soms veel gevaarlijker zijn omdat ze zich minder bewust worden van hun rijgedrag en vertrouwen op hun ervaring).

    Login om te reageren
  16. Gregorius zegt

    10 december 2010 om 10:35

    BTW: valt me mee dat nog niemand het heeft gehad over het aanpakken van vrouwen die meer aandacht hebben voor hun haar, lippenstift of telefoon terwijl ze met 20 km/h minder ‘wat enthousiast’ invoegen.

    Login om te reageren
  17. Orichy zegt

    10 december 2010 om 10:38

    De oplossing is zowel goed voor de beginnende bestuurders, als goed voor het verkeer denk ik. De oplossing zou namelijk moeten zijn: Ontneem hen het voorlopig rijbewijs, tijdelijk en stuur de mensen, na overtreding van twee keer de regels met groot gevaar*, naar een hertraining, met speciale ondervindingstechnieken. Om hen te laten voelen, hoe de gevaarzetting is geweest, die zij hebben begaan. Uiteraard moet men die training zelf betalen, daarna krijgen zij nog de kans omzich zelf te bewijzen in het verkeer.
    Bij herhaling van overtredingen, zonder pardon een straf inname van het rijbewijs van een half jaar en als het daarna nog niet geholpen heeft, een definitieve afname en kwijtschelding van het rijbewijs, met een verordening, dat men vijf jaar geen rijbewijs mag en kan bezitten.

    *Dus bij twee keer te hard (is +30km/u, op een niet onverlate weg), of één keer te hard en één keer te veel alcohol op(is +0,2 promill), of onderinvloed van drugs. Andere gevaarzettende omstandingheden zijn: Telefoneren, bedienen van audioapparatuur/navigatiesysteem. Of elke andere handeling, die niets met autorijden te maken heeft, zoals lezen kaart/krant, of scheren/make-uppen, maar wel gevaar op heeft geleverd in het verkeer. Door roodrijden met gevaar hoort er wel bij, maar dan ook duidelijk met gevaarzetting.

    Login om te reageren
    • Vreddy_B zegt

      10 december 2010 om 10:49

      @Orichy:

      Moet het niet gewoon gelden zoals Vince zegt voor elke bestuurder? Iedereen is beginnend bestuurder geweest. Iedereen heeft wel eens gek gedaan op de weg. Maar om van alles maar de schuld te leggen bij beginners. ik ben zelf officeel nog beginnend bestuuder omdat ik mijn rijbewijs nog geen 5 jaar heb. Maar ik heb 4x zoveel kilometers gereden dan mensen in mijn omgeving die hun rijbewijs al zeker een jaar of 8 9 hebben.

      Ik ben zeker voor het aanscherpen van de regels en sneller afpakken maar dan wel voor elke automobilist.

      Login om te reageren
  18. Orichy zegt

    10 december 2010 om 10:49

    Nog een aanvulling, na het halen van het rijbewijs, dus na vijf jaar zonder te zijn geweest, is men weer een beginnende bestuurder, dus gelden ook de zelfde regels, zoals ik eerder hierboven noemde. Maar als men in herhalling van overtredingen blijft vallen, wordt het rijbewijs niet teruggegeven, maar is men het rijbewijs definitief kwijt en kan men nooit meer een rijbewijs halen en dus bezitten.

    Login om te reageren
  19. T16 zegt

    10 december 2010 om 10:53

    Moet gelden voor alle bestuurders en niet alleen de jongeren. Nu is het gewoon een loterij voor de jeugd, wordt je twee maal gepakt ben je het papiertje kwijt. De rest gaat vele malen vaker in de fout en komt er mee weg omdat het niet door een agent of camera wordt vastgelegd.

    Login om te reageren
  20. Orichy zegt

    10 december 2010 om 11:06

    @ Vreddy B,
    Natuurlijk en opzich ben ik dat wel met je eens, maar dan met de kanttekening, dat het promille gehalte van alcohol naar 0,5 gaat, bij niet beginnende bestuurders. Eigenlijk zou dat voor iedereen 0,0 promille moeten zijn, maar helaas is ons menselijk lichaam een organische mechnisme, met scheikundige werkingen. Dus daarom maar een reserve inbouwen. Verder mogen dezelfde principes op iedere bestuurder toegepast worden.

    Het gevaar van gedrag, zegt inderdaad niets over de lengte van bezit van je rijbewijs. Want als ik naar mijn eigen broer kijk, dan is het knap dat de man geen schade en ongelukken heeft gehad. Maar dat ligt meer aan het overige verkeer, dan aan zijn rijvaardigheid. Hij heeft zijn rijbewijs al bijna 20 jaar, maar rijdt gehaast en gestresst. Bovendien altijd korte stukken en niet verder dan Nederland, vanuit het midden van het land.
    Maar wel is gebleken dat beginnende bestuurders, meer onzeker, overdadig en onbesuisd zijn. Daarom mag men voor beginnende bestuurders best iets strenger zijn.

    Login om te reageren
    • Vreddy_B zegt

      10 december 2010 om 11:17

      @Orichy:

      Betreft de drank ben ik helemaal mee eens. Gewoon voor iedereen 0.

      En natuurlijk mag je best wat strenger zijn voor beginnend bestuurder maar al die oplossingen die worden genoemd is het financieel uitkleden van jongeren.. Mijn vader haalde begin ’70 zijn rijbewijs voor 120 gulden, hij gaf zijn examinator een doosje sigaren ze reden een rondje om de kerk en hij was geslaagd. Hij rijd 40 jaar auto zonder hele ernstige overtredingen (1x 30+) en zonder noemenswaardige ongelukken. Tegenwoordig leer je rijden in druk verkeer je word overspoeld met regels en andere theorie. Je leert rijden door de km’s te rijden niet door de rijopleiding te verscherpen. (misschien moet er eerst maar eens een psychologische test worden afgenomen voor dat je überhaupt mag beginnen met lessen.. misschien kunnen dan wat piraten of andere onzekere figuren alvast geschrapt worden)Wat ik ook vreemd vinden is; dat mensen na 5x zakken na een speciaal staatsexamen kunnen en dan haalt 99% het als nog. In mijn ogen ben je gewoon incapabel om te rijden als je 5x bent gezakt.

      Login om te reageren
  21. Orichy zegt

    10 december 2010 om 11:12

    @ T16
    Een beginnende bestuurder is niet per definitie een jongeren, het zal over het algemeen wel om jongeren gaan, maar ook oudere mensen beginnen op latere leeftijd met hun rijbewijs. Gewoon omdat dat dan pas de behoefte onstaat.

    Login om te reageren
  22. rc1990 zegt

    10 december 2010 om 11:14

    Ik vind het ook wel een goed idee. Maargoed, het is er dan wel van afhankelijk wat als zware overtreding wordt gezien. Ik zorg er bijvoorbeeld zelf altijd voor dat ik niet meer dan 30 Km p/u te hard rijd. Persoonlijk vind ik je ook behoorlijk dom als je 2 x zou worden gepakt met meer dan 30 km te hard na correctie, laat staan 3 keer..

    Login om te reageren
  23. sir_smokalot zegt

    10 december 2010 om 11:15

    En ook Fryske begjinnend bestjoerders maken het wel eens bont: http://www.ad.nl/ad/nl/1000/Nieuws/article/detail/550093/2010/12/10/Fries-rijdt-136-km-in-bebouwde-kom.dhtml

    Login om te reageren
  24. flatsix zegt

    10 december 2010 om 11:16

    Geldt ‘het niet opvolgen van de wegbewijzering’ ook als een punt?
    OT: 2 maal is echt te streng als rood licht b.v. als een punt telt.

    Login om te reageren
  25. Orichy zegt

    10 december 2010 om 11:27

    Iedereen maakt fouten in het verkeer, maar daar geldt ook voor, dat inschattingsfoutjes meestal niet gelijk afgestraft worden. Een boete volgt meestal door een flitsapparaat, laserpistoolstruikrover, of door een staandehouding bij herhaaldelijk overtreding van de regels. Of een staandehouding bij onvoldoende veilig materiaal, waarmee op weg is.

    Login om te reageren
  26. FrieZ zegt

    10 december 2010 om 11:32

    Ik vind het beginners-rijbewijs nogsteeds discutabel…
    Ik ben nu zelf 21 jaar (en heb nu 3 jaar mijn rijbewijs), maar heb al meer dan 100.000km aan ervaring.

    Niet alleen loop ik dus meer kans om ‘gepakt’ te worden, maar ik heb al wel in allerlei situaties moeten anticiperen en aanpassen (wolkbreuken, sneeuwstormen, drukke steden en rijden in vreemde landen).

    Ik ben er zeker van, dat de meeste beginnende bestuurders in de eerste 5 jaar van hun rijbewijs, amper achter het stuur klimmen. Aangezien een groot deel van hen nog student is en dus vooral van het OV gebruik zal maken.
    Zij zijn na 5 jaar nogsteeds een beginner eigenlijk.

    Helaas is hier dus geen passende oplossing voor (niet dat ik een GPS-tracker in mijn auto wil hebben!), maar er mag wel eens over nagedacht worden.

    Daarnaast mogen ze van mij best een 2-punten systeem gaan hanteren, want je moet het nu al heel erg bont maken, wil je een punt krijgen.

    Login om te reageren
  27. Orichy zegt

    10 december 2010 om 11:46

    @VreddyB
    Ik zelf heb mijn rijbewijs 16 jaar, ik heb hem in 1 keer gehaald, ik heb er een jaar (1 à 2 les in de week van 2 uur per keer) overgedaan, voordat ik zelf vond, dat ik eraan toe was om af te rijden, mijn instructeur was daar niet altijd blij mee. Maar ik moest ervoor mijzelf aan toe zijn, om voldoende zelfstandig te kunnen rijden. Hij zei wel altijd; “Rijden kun je pas als 100.000km hebt afgelegd”. En daar kan ik hem achteraf ook wel gelijk in geven, dan heb je zoveel kilometers gemaakt, dat je veel omstandigheden zult hebben gehad, dat is ervaring. Ik heb in mijn begin periode ook fouten gemaakt en ongelukken gehad, niet allemaal mijn schuld, maar soms wel door niet altijd oplettend gedrag. Maar ik rijd nu wel 10 jaar schade vrij. Ook heb ik in 2001 een verhoogde rijvaardigheidstraining gedaan en daardoor ben ik anders en rustiger gaan autorijden, er kwam een ander rijinzicht, wat meer rust en meer zekerheid gaf.

    Verder ben ik voorstander van vrijheid van vervoer voor iedereen, met die verstanden, dat iedereen zijn verantwoording naar de maatschappij en zichzelf moet weten, voordat hij/zij het voertuig gaat besturen. Als daar een psychlogisch test voor nodig is, so be it.

    Login om te reageren
  28. MercedesForum zegt

    10 december 2010 om 11:52

    http://www.youtube.com/watch?v=BfiOX8sVXT4

    Ik ben tegen ;)

    Login om te reageren
  29. majinstar zegt

    10 december 2010 om 11:59

    Tuurlijk slim van deze minister, want de meeste overtredingen gebeuren binnen 1 a 2 punten, dus als je beginnende bestuurders daar op aanpakt, dan kunnen ze er meer geld aan verdienen ( het opnieuw halen van een rijbewijs of cursussen etc.. ). Of je voert het systeem met punten rijbewijs in of helemaal niet. Want zo heeft het geen effect op het gedrag van een bestuurder.
    Beginnende bestuurders kunnen er vaak niks aan doen ( puur onervarenheid ). Geef ze de kansen. na 5 jaar zie je meestal een daling. Het systeem werkt prima en daar moet je niet aan kloten.

    Login om te reageren
  30. Barnevelder zegt

    10 december 2010 om 12:06

    Prima, voer maar in! Al ben ik zelf ook een beginnend bestuurder.

    Ook ik heb bewondering voor Melanie, zij lijkt qua daadkracht veel op Camiel, ook een van mijn ‘favoriete’ ministers.

    Login om te reageren
  31. jeanclaude zegt

    10 december 2010 om 12:20

    onzin natuurlijk, al heb je 100 jaar je rijbewijs, en je rijdt door rood moet je net zo hard of zacht gestraft worden als iemand die 1 jaar ze rijbewijs heeft, ze veroorzaken hetzelfde gevaar toch.

    Login om te reageren
  32. spykerboy zegt

    10 december 2010 om 13:09

    ik ben anti!! ik vind dat je juist ongelimiteerd fouten mag maken :D vind dat rijbewijs wegnemen stomste regel ooit! (komt omdat ik binnekort moet beginnen)

    Login om te reageren
    • trigger565 zegt

      10 december 2010 om 21:16

      @spykerboy: ik hoop dat je ofwel ironisch bent. En als dat niet zo is,dan dat het nog een hele tijd duurt tegen dat je je rijbewijs haalt. Ongelimiteerd fouten maken lukt nooit. Dan beland je binnen het jaar toch rond een boom gevouwen…Het verkeer is niet gewoon een spelletje waar je 5 levens hebt…

      Login om te reageren
      • spykerboy zegt

        11 december 2010 om 08:30

        @trigger565: okok ongelimiteerd beetje overdreven maar ik vind ze hier in nederland ook altijd beetje overdreven dusja past bij elkaar dan hea… bij 3km te hard al een boete ofzo… en bij 50 rijbewijs kwijt… wtf zijn dat voor regels :S

        Login om te reageren
  33. MLTB zegt

    10 december 2010 om 13:13

    “..na twee GROVE OVERTREDINGEN hun rijbewijs af te nemen.”

    Dus als ik 130 Km/h rij waar ik 100 mag is dat een ‘grove overtreding’? Wat een kutland.. Ben inmiddels geen beginnend bestuurder meer, maar ik had na bijna vijf jaar alledrie mijn punten te pakken, althans als ze het goed geregistreerd hadden ;)Want ik heb mijn rijbewijs nog steeds. Allen hadden te maken met snelheid. En nee dat was niet achterlijk hard rijden door een woonwijk bijv.

    Door rood rijden met ongeluk tot gevolg, of goed dronken vind ik persoonlijk wel vallen onder zware overtredingen. Dit mag inderdaad bestraft worden met inname van rijbewijs, na twee keer bijvoorbeeld.

    Login om te reageren
  34. Thomaz zegt

    10 december 2010 om 13:16

    Achja, beginnend bestuurder. Weet dat het niet af te meten is maar goed. Ik heb nu 2 jaar m’n rijbewijs en wordt dus ook een beginnend bestuurder genoemd. Echter tuf ik wel 50.000km per jaar rond in ik weet niet hoeveel verschillende auto’s (ook met mijn bijbaan als taxichauffeur), heb ook m’n motorrijbewijs en B-E. Daarnaast heb ik al tienduizenden kilometers autobahn gereden en diverse bergritten (zowel met de motor als de auto). Dan ben ik volgens de wet nog beginnend bestuurder, maar ik weet zeker dat diverse langstudeerders die op hun 18de hun rijbewijs halen, vervolgens nooit autorijden (of in het weekend in de auto van papa en mama) en vervolgens als ze 24 zijn echt gaan autorijden het er veel slechter vanaf brengen, maar die zijn geen beginnend bestuurder meer.

    Alles valt of staat met rijervaring.

    Login om te reageren
    • fant zegt

      10 december 2010 om 14:31

      @Thomaz: Amen, ervaring doet er veel meer toe dan tijd.

      Login om te reageren
  35. wilco zegt

    10 december 2010 om 17:41

    Goede zaak. 2x grove overtreding is geen toeval, dus kan best. Tenslotte als ze je 1x pakken is het al veel, die 2e keer haal je ook zelden, tenzij je een beroerde rijstijl hebt. En bovendien werkt dat beter dan zoals het nu gaat.

    Login om te reageren
  36. Cantago zegt

    10 december 2010 om 18:13

    Lijkt mij wel een goed idee. Ik ben nog beginnend bestuurder, en ik denk dat het goed is om mensen van mijn leeftijd wat verantwoordelijker te laten worden. Ik zie nog te vaak dingen dat ik denk: dat zouden ze af moeten leren. Dit lijkt me een goed begin!

    Login om te reageren
  37. malyovaniy zegt

    10 december 2010 om 20:05

    Leuk nog sneller je rijbewijs kwijt door die kut regering hier, als eerst moet je bijna alle 50+ weggebruikers rechts inhalen omdat die niet weten hoe snel je op de linkerbaan mag, ze moeten ook nog eens naar vrachtwagens kijken die niet opletten op de weg en bijna iedereen aanrijden. GA ZO DOOR NEDERLAND EN WIJ MAAR ALL ONZE GELD AAN BELASTING BETALEN.

    Login om te reageren
  38. T-Spark zegt

    11 december 2010 om 00:27

    Zoals het nu zit is het enigzins terecht, enige flexibiliteit in het toepassen van de regels zou onze overheid wel sieren. Het is nou eenmaal zo dat sommige situaties wel een strenge hantering van de regels eisen terwijl er bij andere totaal geen aanleiding toe is.

    Dat de termijn voor beginnende bestuurders 5 jaar is, is tevens terecht gezien de geringe KM’s die de gemiddelde beginnend bestuurder makt. Voor mijzelf is het alleen een beetje jammer gezien ik al 3 jaar tegen de 1000KM per week rij. Uiteindelijk ben ik wel een groot voorstander van het idee dat je beleidsvoering niet moet aanpassen op het ene zielige geval, dan blijf je bezig. Samengevat, 5 Jaar = prima, 3 overtredingen = prima, meer flexibiteit in de toepassing van verkeer regels -> yes please! Zowel strenger als minder streng toepassen is zeker geoorloofd!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North