![Model 3](https://static.autoblog.nl/images/wp2018/model-3-2341.jpg)
Wie zal het zeggen?
Tesla en de Model 3. De productiestart van de elektrische sedan verliep niet zonder problemen. Inmiddels zijn we enkele maanden verder, maar nog steeds zijn er de nodige vraagtekens. Zo is onduidelijk hoeveel Model 3’s Tesla nu heeft geleverd in de laatste drie maanden van 2017.
Het probleem is dat analisten met verschillende antwoorden komen. Bloomberg ondervroeg negen analisten naar de gang van zaken. Het mediabedrijf werd er niet veel wijzer op. Kijkend naar de verklaringen van de negen analisten, kun je stellen dat Tesla gemiddeld 2.917 exemplaren van de Model 3 heeft geleverd.
Tesla houdt zelf de lippen stijf op elkaar. Cijfers over het vierde kwartaal zijn er nog niet (komen binnenkort) en aandeelhouders hebben dus ook nog geen idee hoe de vork in de steel zit. Volgens Jeffrey Osborne van Cowen & Co, een bedrijf in financiële diensten, heeft Tesla 2.250 stuks van de Model 3 geleverd in het laatste kwartaal. Daar denkt Colin Rusch van investeringsbedrijf Oppenheimer weer heel anders over. Hij spreekt over 800 geleverde exemplaren. Gene Munster van onderzoeksbureau Loup Ventures heeft het over 2.500 geleverde Model 3’s.
Kortom: iedereen zegt wat anders. Het is afwachten wat de uiteindelijke cijfers ons gaan brengen. Oorspronkelijk moest de Tesla Model 3 zo’n 5.000 keer van de band rollen in de fabriek in Nevada. Het tempo zou geleidelijk worden opgevoerd naar 10.000 stuks per week. Het is te hopen voor Tesla dat ze de problemen nu op orde hebben, want de aandeelhouders van Wall Street willen goede resultaten zien na een slechte start.
Ik denk dat ze dit jaar echt wel snel beginnen met leveren. Veel mensen hebben al de 3 echt kunnen bestellen in Californie en omgeving en krijgen de auto als goed is binnen een maand. Dat is wat ik las van een toekomstige Model 3 eigenaar. Blij dat een wat objectievere redacteur dit heeft geschreven trouwens.
@stfu: of het snel op stoom komt of niet: de fabriek Is erop ingericht om uiteindelijk 10.000 stuks te produceren. Dan zal dat ook gehaald kùnnen worden als ze alle problemen met de productie ondervangen zijn. Misschien blijven ze uiteindelijk op een lager getal steken, maar de helft van de productiecapaciteit gebruiken lijkt mij al een flinke hoeveelheid waarmee ze in Q2 al hele mooie cijfers kunnen laten zien.
@stfu: Met alle respect. Je verwachting is gebaseerd op wat je gelezen hebt van een toekomstig Model 3 eigenaar. Ik doe even de aanname dat die zich baseert op wat Tesla hem belooft. En dat is nu net het probleem….
@stfu: alleen moet je je dan ook gaan afvragen of de voorspelling van een toekomstig eigenaar omtrent de levering van de auto wel objectief is. Er zijn al genoeg toekomstige eigenaren die een vermoedelijke leverdatum hadden echter zijn die ook behoorlijk verkeerd voorgelicht.
@rhellema: dat is inderdaad afwachten.
@stfu: toekomstige eigenaren zijn per definitie een fanboi; dus ik ben blij dat er wel kritische geluiden geuit worden; Tesla is geen god ofzo en misstanden en niet nagekomen beloftes moeten gewoon aangekaart kunnen worden zonder dat alle fanboi’s meteen butthurt gaan huilen …
Zolang Tesla geen officiële cijfers vrijgeeft blijven het gokken van overbetaalde analisten. Om daar nou een heel artikel aan de besteden.
@healey: Inderdaad, de eerste werkdag van het jaar is daar nog niet eens afgelopen en ze willen al cijfers zien!
@healey: precies! Ben ook wel klaar met “model3gate” die wagen komt vanzelf een keer uit. Boeiend!
@healey: dit artikel gaat dan ook niet over Tesla, het gaat over de nutteloosheid van het beroep analist. Tuurlijk kan een analist informatie vergaren maar het blijft een derde, een buitenstaander. Het enig juiste antwoord dat een analist op deze vraag kan geven is gewoon “ik weet het niet”.
en dit is dus waarom ik afgelopen zomer mijn geloof in tesla compleet heb verloren. die vent komt met dingen waar niemand om vraagt, kan ze niet leveren en vraagt er achterlijk veel geld voor.
hij is bezig met elektrische auto’s om de wereld te redden, top! om vervolgens een eigen ruimtevaart bedrijf op te zetten waarmee hij elke testvlucht duizenden en duizenden liters brandstof verspilt.
@gwnbmw: duizenden en duizenden liters die bespaard zijn (gecompenseerd?) met de elektrische auto’s?
@gwnbmw: Besparen doe je waar het kan. Een auto is CO2 neutraal te rijden. Ruimtevaart, scheepvaart en luchtvaart niet.
@gwnbmw: ruimtevaart is absoluut geen brandstofverspilling.
@stfu: wat heeft spacex bereikt wat nasa de vorige eeuw niet kon?
@gwnbmw: Raketten weer laten landen en hergebruiken?
@frederik: https://nl.wikipedia.org/wiki/Spaceshuttleprogramma
@gwnbmw: Bij de spaceshuttle werd elke keer de booster verspild. SpaceX laat die nu juist ook landen en kan ze hergebruiken. Echt een verschil.
Voor wat betreft de milieuvriendelijkheid van een raket; één lancering is qua uitstoot ongeveer gelijk aan één vliegtuig die naar de andere kant van de wereld vliegt. Tesla compenseert de schade aan het milieu meer dan ruimschoots met de besparingen door hun elektrische auto’s.
Ik zeg 2.864!
Net wat @Healey zegt.
Kunnen we niet poulen voor een AB mok? Bij de publicatie van de cijfers zullen we het zien, ik zeg 2611 stuks.
@valluik: ik doe mee! Na een uitgebreide cijferanalyse *kuch* kom ik als amateuranalist op 1263 stuks.
@valluik: ik ga voor 989 stuks
@valluik: 2465 das wel een mooi getal
@rutger97: Verdorie. Dat had ik ook willen zeggen.
Dan kijk ik nog eens goed naar de cijfers en kom op 1980 stuks.
@valluik: 1890
Dan zeg ik minstens 6
Ik ga nog 3 keer nadenken
Nieuw jaar, nieuw getal; 2018!
Mijn leeftijd keer 5 plus 6. Ongeveer.
@pomoek: 422?
2+2=4 4-1=3
Quick maths
@banaan7: mans not hot
Voor het nieuwe jaar heb ik me voorgenomen om eens wat positiever te zijn over Tesla…
Mijn schatting is dat er al 821.534.769.354 Model 3s afgeleverd zijn in 2017, en dat dit er in 2018 minimaal 3 Triljard worden.
@das de schuld van onze BE staat man
@dwfc: Nee, dat is de helft ongeveer : http://www.staatsschuldmeter.be/
@dwfc: Weten we gelijk wie die al die Model 3’s gekocht hebben…
Belgen…
Ik zeg verder niks, want anders hou ik me gelijk al niet meer mijn goede voornemen…
@moveyourmind: ons wegennet is niet tesla proof! Die dingen rammelen zo al uiteen, daar hebben ze de Belgische wegen zeker niet voor nodig?
Tja ik zou het even kunnen natrekken maar staat vast een soort geheimhoudingsplicht tegenover
@shalomleon: het is koers gevoelige informatie dus ik denk zelfs dat een verkoop systeem van Tesla dit niet bevat.
Hier in Nederland kun je de data van de RDW gewoon gratis downloaden en inzien. Is zoiets in de VS niet mogelijk? En zo nee, waar baseren die onderzoekers zich dan op als ze geen officiële bron hebben?
@edge: Maar dan weet je nog niet het totaal aantal geproduceerde auto’s. Je weet dan alleen welke auto’s in Nederland op kenteken zijn gezet, niet welke geëxporteerd zijn.
@Edge: onderzoeker is een groot woord voor iemand die een getal uit z’n dikke duim zuigt.
Er staat er in ieder geval één op Nederlands kenteken. Da’s voorlopig wel genoeg.
Ik ben in het begin zeker enthousiast geweest over deze auto maar nu na alle filmpjes en reviews laat ik hem lekker aan mij voorbij gaan. Het ding zit niet goed in elkaar er zijn te veel uiteenlopende kieren in de carrosserie en de kwaliteit is ook niet al te best blijkt het.
Wil hem zeker wel een keer in the flesh bekijken maar de kans is heel groot dat ik hem niet zal aanschaffen.
Carsales database geeft een goede indicatie.
De eerste (duizenden) orders waren, op enkele na, allemaal amerikaanse orders. Voor oktober en november 490 stuks ingeschreven in de USA.
http://carsalesbase.com/us-car-sales-data/tesla/tesla-model-3/
Zou me verbazen als ze in december plots een veelvoud halen van november 2017.
Dus 145 + 345 + 690 = 1180 + 10% buitenlandse = maximum 1298 stuks
Naar wie mag ik mijn analist factuur sturen?
FYI Europese cijfers op deze site hebben meestal een paar maanden vertraging.
Kan me nog herinneren dat Tesla een jaartje geleden aangaf de fase van de pre-productie/voorserie auto’s maar gewoon over te slaan.
Die gok, waarmee ze hoopte snel te kunnen gaan cashen, lijkt nu juist erg kostbaar uit te pakken.
Van mij hoeven ze helemaal niets te produceren