• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Vrije bandenkeuze F1-teams seizoen 2022

Auteur: willeme, gepost 20 februari 2022 om 11:57 – 11 Reacties

vrije bandenkeuze voor F1-teams

Met de vrije bandenkeuze voor F1-teams hoeven we niet meer kunstmatige spanning te aanschouwen in Q2.

Het seizoen 2022 komt dichter- en dichterbij. Eindelijk is Lewis Hamilton weer ‘actief’ op de socials en geeft hij interviews. Bijna tegelijkertijd is de oude race-director ontslagen. Dat is overigens niet een geheel correcte term, daar hij een andere positie bij de FIA aangeboden heeft gekregen. Of hij deze heeft aangenomen, is niet bekend. Dat er gesproken wordt over ‘ontslag’ is niet erg vreemd, je kan het nauwelijks een promotie noemen.

Maar door al dat tumult sneeuwen er een paar dingetjes onder, want er verandert een redelijk belangrijk aspect van het bandenreglement. Sinds 2014 is dat hetzelfde geweest. Als je de top 10 haalt, start je vanaf de band waarmee je de top 10 (in Q2 dus) behaalt.

Kwalificatie GP Spanje 2021

Competitief element

Het was de bedoeling om hiermee een competitief element toe te voegen, zodat sommige teams met geel in Q2 probeerde te kwalificeren. Dan wordt het lastiger om Q3 te halen, maar je hebt op zondag een voordeel dat je eerste stint een stukje langer is. Die regel gaat dus nu in zijn geheel op de schop. Je kunt in elke sessie je eigen banden kiezen, evenals bij de start.

Lewis blijft bij Mercedes

De uitwerking was namelijk een betje voorspelbaar. De snelle teams Mercedes en Red Bull kwalificeerden op de gele banden in Q2. Hierdoor was het in de race nog enigszins close, maar na de eerste pitstops was het verschil ineens enorm. Echt leuk voor de kijkers is dat niet natuurlijk.

Vrije bandenkeuze F1-teams aankomend seizoen

Vanaf 2022 zal het hetzelfde verlopen als voorgaande jaren met regenachtige omstandigheden. Dan hadden de teams ook gewoon de vrije keuze. Dit betekent dat er tijdens Q2 geen kunstmatige spanning is en iedereen gewoon elke sessie zo hard kan gaan als ‘ie wil.

De teams kunnen dus zelf bepalen welke banden ze gebruiken bij de start. Hard, medium en soft. Met de nieuwe banden (inclusief 18 inch velgen) is het nog maar de vraag hoe sterk de degradatie is en hoe vaak er gestopt dient te worden. Wellicht dat deze regel daarom is toegepast.

Via: Autosport.

Ook interessant!

  • Dutch GP
    Video: F1-teams komen aan op Circuit Zandvoort
  • In 2022 geen contact tussen F1 teambaas en FIA
    In 2022 geen radiocontact tussen F1 teambaas en FIA
  • Lezersvraag: bemoeit de FIA zich te veel met de F1?
    Lezersvraag: bemoeit de FIA zich te veel met de F1?
  • FIA: Hamilton zal niet weglopen van de F1

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

banden, fia, kwalificatie, pirelli

Vorig bericht: « Coolste stoere SUV komt bij Ford vandaan
Volgend bericht: Urus van Enzo Knol te koop? »

Lees Interacties

Reacties

  1. rob5nismo zegt

    20 februari 2022 om 12:57

    Maakt de start wel wat leuker en meer strategiespel

    Login om te reageren
  2. Nanning zegt

    20 februari 2022 om 12:58

    Goed zo! Meer tactiek, meer verrassingen!

    Login om te reageren
  3. Richmond zegt

    20 februari 2022 om 14:17

    Maar Pirelli bepaald wel nog de compound die in het weekend gebruikt wordt. Dus helemaal vrij is het niet.

    Login om te reageren
    • Wolflow zegt

      20 februari 2022 om 14:49

      @benja01: hopelijk wat minder laf dan vorig seizoen dan met iedere keer drie opeenvolgende gradaties van hardheid

      Login om te reageren
      • Richmond zegt

        20 februari 2022 om 15:19

        @wolflow: zou mooi zijn als ze minder conservatief zijn

        Login om te reageren
  4. Wolflow zegt

    20 februari 2022 om 14:48

    Hebben ze regel dat er minimaal twee compounds gebruikt moeten worden ook laten varen?

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      20 februari 2022 om 15:23

      @wolflow: nee dat is onveranderd

      Login om te reageren
  5. Robert zegt

    20 februari 2022 om 16:53

    Jammer dat het tanken tijdens de race nog niet weer is terug gebracht. De keuze ‘licht vertrekken op softs’ vs. ‘vol vertrekken op hard’ kon in het verleden het wedstrijdverloop soms verrassend doen kantelen.

    Alternatief had Michelin vanaf dit seizoen ook wel weer z’n (her)intrede kunnen doen in de hoogste raceklasse, alleen lag de FIA dwars over het moment van herintrede, omdat ze de herziening van het reglement (lees: de overgang van 13″ naar 18″) niet wilden synchroniseren met de nieuwe contracten.

    Login om te reageren
  6. atrak zegt

    20 februari 2022 om 18:35

    Wat zijn die 18” wielen lelijk.

    Login om te reageren
  7. flyerbunch zegt

    20 februari 2022 om 20:32

    Vraag me af waarom de regel aanvankelijk ooit strategisch was ingevoerd.. maar goed ze willen 2022 zo interessant mogelijk maken. Er zouden naar het schijnt nog enkelen nieuw maatregelen volgen dus.

    Login om te reageren
  8. HZW zegt

    20 februari 2022 om 21:58

    Dit jaar is er nog DRS aanwezig, maar ze willen kijken of dat afgeschaft kan worden, als inhalen zonder DRS ook mogelijk is met de nieuwe regels.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North