• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

VW behoudt handbak zo lang mogelijk

Auteur: willeme, gepost 24 maart 2020 om 13:03 – 35 Reacties

Het is een eeuwenoude discussie: een automaat of een handbak? Vroeger was het antwoord vrij eenvoudig. Je wilde namelijk een handbak.

Met een handbak was een auto sneller, zuiniger en leuker om mee te rijden. In een grote Jeep of Rolls-Royce past een automaat beter, maar over het algemeen waren er goede redenen om toch de handbak te kopen.

Superieur

Het nadeel is dat automaten eigenlijk in alle opzichten superieur zijn. Automaten hebben tegenwoordig meer overbrengingen en schakelen sneller dan ooit. Zeker de automaten met dubbele koppeling, zoals de DSG van Volkswagen. Je zou denken de handbak zijn laatste tijd heeft gehad, maar aan Autocar laat technische chef van VW Matthias Rabe (Head of Technical Development Operations bij de personenwagendivisie van VW) weten dat de handbak nog even onder ons zal blijven.

VW behoudt handbak

Leuker

Volgens hem zijn er nog altijd klanten die de handbak verkiezen boven de automaat. Ook in de sportieve varianten is dat het geval, mensen vinden het nu eenmaal leuker om zelf te doen, aldus Matthias Rabe. Vandaar dat Volkswagen de handbak zal blijven aanbieden totdat er geen vraag meer is. Die is er op dit moment nog wel, dus vandaar dat de Polo GTI er ook met handbak is, evenals de uitgaande Golf GTI. Dus de handbak is nog even veilig? Het antwoord lijkt te zijn: voorlopig.

Golf GTI

De achtste generatie van de Golf GTI wordt daarom dan ook leverbaar met een handgeschakelde versnellingsbak, ook als is de GTI met automatische versnellingsbak iets sneller en zuiniger. De Golf GTE en Golf GTD zijn er echter wel alleen met automatische transmissie met dubbele koppeling. Hoe dat met de toekomstige Golf R zit, is onbekend. De vorige generatie Golf R was aanvankelijk ook met handbak te verkrijgen, maar aan het einde van zijn loopbaan alleen met automaat.

VW behoudt handbak

Nederland

In Nederland kan het iets anders liggen, want de uiteindelijke prijs is afhankelijk van de CO2-uitstoot. In veel gevallen is een automaat schoner, dus ook goedkoper. Daardoor is er in Nederland nog minder animo voor een handbak.

Ook interessant!

  • Mijn Auto: Volkswagen Golf 7R handbak van Daniel
    Mijn Auto: Volkswagen Golf 7R handbak van Daniel
  • Handbak
    Column: heeft de handbak überhaupt nog toekomst?
  • nieuwe DS 4
    De nieuwe DS 4 is veel duurder dan een VW Golf
  • Handbak nadert einde
    Handbak nadert einde nog voor EV's de boel overnemen

Nieuwste artikelen

  • Dikke Volvo S60 Polestar op Marktplaats heeft de enige juiste kleur
  • Investeren in een auto met 30.000 euro, wat kan je kopen? #aankoopadvies
  • Duitse onderzoekers slopen betrouwbaarheid van Tesla’s
  • Polestar protesteert op ludieke manier tegen de verbrandingsmotor in de EU
FacebookTweetPinLinkedIn

automaat, dsg, Golf-VIII, Volkswagen

Vorig bericht: « Apple CarKey debuteert in een BMW
Volgend bericht: G-Power M8 Cabrio is bizar sterk en onopvallend »

Lees Interacties

Reacties

  1. mashell zegt

    24 maart 2020 om 13:13

    Snel schakelen klinkt leuk maar bij een automaat gaat het juist om schokvrij en onmerkbaar schakelen, dat mag dan best wel 100 milliseconden langer duren dan technisch mogelijk is.

    Login om te reageren
  2. W115 zegt

    24 maart 2020 om 13:25

    Hakenkruis velgen, zeer Duits.

    Login om te reageren
    • 114i210pk zegt

      24 maart 2020 om 14:12

      @w115: Een bezoekje aan Hans Anders zou je goed doen.

      Login om te reageren
      • 911targa zegt

        24 maart 2020 om 15:51

        @ 114i220pk: zoiets noemen we een “Godwinnetje”.

        Login om te reageren
    • toniominestrone zegt

      24 maart 2020 om 14:20

      @w115: ziek

      Login om te reageren
    • Jantje_555 zegt

      24 maart 2020 om 14:38

      collega van me zei het ook en toen zag ik jou comment! Geweldig

      Login om te reageren
    • sanderp zegt

      24 maart 2020 om 14:40

      @w115: Moet je eens de hakenkruisvelgen van de opel crossland x zien, dat zijn pas hakenkruizen!

      Login om te reageren
    • 917 Porsche + Audi zegt

      24 maart 2020 om 17:50

      Ben ik dan de enige die hier helemaal geen hakenkruis in ziet.

      Login om te reageren
      • hotze zegt

        25 maart 2020 om 00:14

        W115 is òf een hater òf een liefhebber van hakenkruizen. Met 5 haken ook nog.

        Login om te reageren
  3. karhengst zegt

    24 maart 2020 om 13:31

    Fijn te zien dat VW aan de handbak vasthoudt, juist ook voor de leukere modellen in het gamma. Bij merken als BMW en Mercedes lijkt de enige reden te zijn dat ze daarme de geadverteerde vanaf-prijs wat kunnen drukken. Ondanks dat moderne automaten hun werk beter doen dan ik het zou kunnen, vind ik de ~2500€ extra (Duitse prijzen) gewoon heftig. Doe mij daar maar een snellere motorisering voor.

    Login om te reageren
  4. Dutchdriftking zegt

    24 maart 2020 om 13:39

    Goede zet. De R wil je omdat het de snelste is, DSG is dan gewoon wat je wilt. Als je lekker wilt boenderen met een GTI is een handbak gewoon fijn!

    Login om te reageren
    • hotze zegt

      25 maart 2020 om 00:18

      Wat een onzin. Waarom zou je niet willen roeren in een R, Leon Cupra of A3 RS?
      Alleen het geluid al is beter, je kunt de motor lekker van lage naar hoge toeren laten gieren, in plaats van die kleine sprongetjes bij een automaat.

      Login om te reageren
      • Yzord zegt

        26 maart 2020 om 13:14

        @hotze: dan moet je je eens beter verdiepen in een automaat. Als ik mijn auto in Dynamic zet dan tikt hij maar al te graag het rood aan.

        Login om te reageren
  5. Dutchcarwizard zegt

    24 maart 2020 om 13:46

    Als DSG het alternatief is..

    Login om te reageren
  6. rikus zegt

    24 maart 2020 om 14:17

    De header had zo een foto uit een folder van Renault kunnen zijn.

    Login om te reageren
  7. grasvreter zegt

    24 maart 2020 om 14:27

    Als de DSG bakkies van dezelfde kwaliteit zijn als de simpele handbak wil ik wel overstappen. Maar tot nu toe gaan ze nog wel eens kapot, en als je auto al wat gereden heeft is ie meteen economisch total loss…

    Login om te reageren
    • O plaat zegt

      24 maart 2020 om 15:39

      Exact wat ik ging zeggen. Een DSG bak is leuk voor de zakelijke leasing maar als particulier of koper van tweedehands wagens zou ik het niet aanraden. Ze gaan zeer snel kapot en een nieuwe kost meer dan de wagen tweedehands waard is. Ik heb weet van één VW specialist in België die ze kan reviseren voor een paar duizend euro (iets wat geen enkele VAG dealer doet) maar daar ben je al snel jouw auto een maand of langer kwijt.

      Login om te reageren
  8. Jantje_555 zegt

    24 maart 2020 om 14:34

    nu is dat antwoord nog steeds even eenvoudig als vroeger. handbak handbak handbak

    Login om te reageren
  9. stekel zegt

    24 maart 2020 om 14:35

    gewoon lekker zelf in de benzine roeren!

    Login om te reageren
    • donjunior zegt

      24 maart 2020 om 15:47

      Nou als je in de benzine aan het roeren bent doe je sowieso iets niet helemaal goed hoor :)

      Login om te reageren
      • O plaat zegt

        24 maart 2020 om 16:10

        Hij is misschien tweetakt aan het maken voor zijn Barkas, Trabant of Wolga

        Login om te reageren
  10. flutterby zegt

    24 maart 2020 om 16:37

    Schakelen? Wat ouderwets. Één versnelling is de toekomst.

    Login om te reageren
  11. focusrs1 zegt

    24 maart 2020 om 18:16

    Ik heb de afgelopen 29 jaar aardig wat (sport) auto ’s gehad en ze waren allemaal met handbak. Een automaat is voor luie mensen/ouderen/vrouwen die geen gevoel hebben met het voertuig!

    Login om te reageren
    • laptom zegt

      24 maart 2020 om 22:50

      @focusrs1: Heerlijk een Porsche Cayman GTS met PDK. Kan geen handbak in de buurt komen. Niet op de normale weg en zeker niet op een circuit.

      Login om te reageren
      • focusrs1 zegt

        25 maart 2020 om 06:57

        Het is duidelijk dat jij het niet begrijpt.

        Login om te reageren
  12. dirkiii zegt

    24 maart 2020 om 19:47

    Alleen in de file heb ik een hekel aan de handbak.

    Login om te reageren
  13. faalhaas zegt

    24 maart 2020 om 20:29

    Als een fabrikant dit gaat melden, dan moet je je zorgen maken.

    Login om te reageren
  14. Groninger zegt

    24 maart 2020 om 20:55

    Ik heb momenteel een BMW 3 serie met handbak op de oprit staan en een VW golf 7 DSG. Naar mijn mening zijn de sportievere auto’s leuker te rijden met een handbak en de op comfort gerichte auto’s juist als automaat.

    Login om te reageren
    • Yzord zegt

      26 maart 2020 om 13:18

      @groninger: heb een handgeschakelde R8, en een automaat RS5 en SQ5. Maar ondanks dat de R8 fun is om te rijden vind ik persoonlijk de RS5 en SQ5 in dynamic mode veel comfortabeler. Bij de R8 blijf je in rally mode, terwijl de rest ook zeer handzaam is om lekker te cruisen.

      Login om te reageren
      • Groninger zegt

        26 maart 2020 om 14:02

        @yzord: in een R8 wil je ook alleen maar rally mode natuurlijk! Tof wagenpark heb je trouwens.

        Login om te reageren
  15. saxoke zegt

    24 maart 2020 om 20:59

    Afgelopen jaar de zoektocht gedaan naar een vervanger voor mijn C5. Ik wou terug iet dat sportiever was, maar tegelijk goed bruikbaar als dagelijkse auto. K had gekeken naar een Golf GTI en Leon ST Cupra. Ik woon in België, zocht en kocht in Duitsland. Wat me opviel is dat het aanbod in handgeschakelde versies van pakweg 3jr oud tientallen keren kleiner is dan het aanbod in automaatjes. Om een voorbeeld te geven, nu staan er op Autoscout in Duitsland 732 Leon ST Cupra’s van 2017 of jonger met max 40dkm te koop. Slechts 6 zijn handgeschakelde versies. Voor de Golf GTI ongeveer t zelfde: aanbod 2378 stuks waarvan 284 hand geschakelde. In mijn ogen is de handgeschakelde versie voor die auto’s ten dode opgeschreven, aangezien amper 10procent voor de handbak kiest.

    Login om te reageren
    • hotze zegt

      25 maart 2020 om 00:27

      Helaas wel. Bij Porsche het zelfde verhaal.
      Gelukkig zijn er kleine fabrikanten, zoals Ruf, die de lol van de handbak nog inzien. Hun zelf ontwikkelde turbo en CTR uitsluitend met handbak, evenals de getunede 911-turbo’s met de Mezger-motor.
      Als je de fun van de handbak niet begrijpt, tja.

      Login om te reageren
      • hotze zegt

        25 maart 2020 om 01:01

        Ruf CTR moet zijn SCR.

        Login om te reageren
    • Onehp zegt

      25 maart 2020 om 08:46

      6 op 732? Das heel weinig.

      Ook de mijne nieuw moeten kopen want vond geen enkele manuele in Zweden, en niks naar mij zin in D. Mijn vrouw werd ook eens opgebeld door iemand die een bod wou doen op de onze, op zoek naar een manuele, ie heeft ook nieuw moeten kopen, kon toen nog net.
      Hopelijk kunnen wij er een mooi prijsje voor vragen de dag dat we verkopen…

      Login om te reageren
  16. denu zegt

    26 maart 2020 om 21:19

    eindelijk geeft VW toe dat ze geen fatsoenlijke automaat kunnen bouwen! in de transporter t4 ook niets anders dan problemen, t5 idem,t6 ook nog steeds, met de rest van de VW groep geen ervaring dan behalve van de verhalen. ook enige ervaring met Audi, de zogenaamde DRAMATRONIC….
    en zo moeilijk is het blijkbaar toch niet om iets te bouwen wat echt goed is…. bv een Mercedes 190d automaat……heel Afrika rijd vol met die dingen,en plenty die een 7,8,9 ton gedraaid hebben en gewoon nog hun werk doen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North