
Het is een eeuwenoude discussie: een automaat of een handbak? Vroeger was het antwoord vrij eenvoudig. Je wilde namelijk een handbak.
Met een handbak was een auto sneller, zuiniger en leuker om mee te rijden. In een grote Jeep of Rolls-Royce past een automaat beter, maar over het algemeen waren er goede redenen om toch de handbak te kopen.
Superieur
Het nadeel is dat automaten eigenlijk in alle opzichten superieur zijn. Automaten hebben tegenwoordig meer overbrengingen en schakelen sneller dan ooit. Zeker de automaten met dubbele koppeling, zoals de DSG van Volkswagen. Je zou denken de handbak zijn laatste tijd heeft gehad, maar aan Autocar laat technische chef van VW Matthias Rabe (Head of Technical Development Operations bij de personenwagendivisie van VW) weten dat de handbak nog even onder ons zal blijven.

Leuker
Volgens hem zijn er nog altijd klanten die de handbak verkiezen boven de automaat. Ook in de sportieve varianten is dat het geval, mensen vinden het nu eenmaal leuker om zelf te doen, aldus Matthias Rabe. Vandaar dat Volkswagen de handbak zal blijven aanbieden totdat er geen vraag meer is. Die is er op dit moment nog wel, dus vandaar dat de Polo GTI er ook met handbak is, evenals de uitgaande Golf GTI. Dus de handbak is nog even veilig? Het antwoord lijkt te zijn: voorlopig.

Golf GTI
De achtste generatie van de Golf GTI wordt daarom dan ook leverbaar met een handgeschakelde versnellingsbak, ook als is de GTI met automatische versnellingsbak iets sneller en zuiniger. De Golf GTE en Golf GTD zijn er echter wel alleen met automatische transmissie met dubbele koppeling. Hoe dat met de toekomstige Golf R zit, is onbekend. De vorige generatie Golf R was aanvankelijk ook met handbak te verkrijgen, maar aan het einde van zijn loopbaan alleen met automaat.

Nederland
In Nederland kan het iets anders liggen, want de uiteindelijke prijs is afhankelijk van de CO2-uitstoot. In veel gevallen is een automaat schoner, dus ook goedkoper. Daardoor is er in Nederland nog minder animo voor een handbak.





Snel schakelen klinkt leuk maar bij een automaat gaat het juist om schokvrij en onmerkbaar schakelen, dat mag dan best wel 100 milliseconden langer duren dan technisch mogelijk is.
Hakenkruis velgen, zeer Duits.
@w115: Een bezoekje aan Hans Anders zou je goed doen.
@ 114i220pk: zoiets noemen we een “Godwinnetje”.
@w115: ziek
collega van me zei het ook en toen zag ik jou comment! Geweldig
@w115: Moet je eens de hakenkruisvelgen van de opel crossland x zien, dat zijn pas hakenkruizen!
Ben ik dan de enige die hier helemaal geen hakenkruis in ziet.
W115 is òf een hater òf een liefhebber van hakenkruizen. Met 5 haken ook nog.
Fijn te zien dat VW aan de handbak vasthoudt, juist ook voor de leukere modellen in het gamma. Bij merken als BMW en Mercedes lijkt de enige reden te zijn dat ze daarme de geadverteerde vanaf-prijs wat kunnen drukken. Ondanks dat moderne automaten hun werk beter doen dan ik het zou kunnen, vind ik de ~2500€ extra (Duitse prijzen) gewoon heftig. Doe mij daar maar een snellere motorisering voor.
Goede zet. De R wil je omdat het de snelste is, DSG is dan gewoon wat je wilt. Als je lekker wilt boenderen met een GTI is een handbak gewoon fijn!
Wat een onzin. Waarom zou je niet willen roeren in een R, Leon Cupra of A3 RS?
Alleen het geluid al is beter, je kunt de motor lekker van lage naar hoge toeren laten gieren, in plaats van die kleine sprongetjes bij een automaat.
@hotze: dan moet je je eens beter verdiepen in een automaat. Als ik mijn auto in Dynamic zet dan tikt hij maar al te graag het rood aan.
Als DSG het alternatief is..
De header had zo een foto uit een folder van Renault kunnen zijn.
Als de DSG bakkies van dezelfde kwaliteit zijn als de simpele handbak wil ik wel overstappen. Maar tot nu toe gaan ze nog wel eens kapot, en als je auto al wat gereden heeft is ie meteen economisch total loss…
Exact wat ik ging zeggen. Een DSG bak is leuk voor de zakelijke leasing maar als particulier of koper van tweedehands wagens zou ik het niet aanraden. Ze gaan zeer snel kapot en een nieuwe kost meer dan de wagen tweedehands waard is. Ik heb weet van één VW specialist in België die ze kan reviseren voor een paar duizend euro (iets wat geen enkele VAG dealer doet) maar daar ben je al snel jouw auto een maand of langer kwijt.
nu is dat antwoord nog steeds even eenvoudig als vroeger. handbak handbak handbak
gewoon lekker zelf in de benzine roeren!
Nou als je in de benzine aan het roeren bent doe je sowieso iets niet helemaal goed hoor :)
Hij is misschien tweetakt aan het maken voor zijn Barkas, Trabant of Wolga
Schakelen? Wat ouderwets. Één versnelling is de toekomst.
Ik heb de afgelopen 29 jaar aardig wat (sport) auto ’s gehad en ze waren allemaal met handbak. Een automaat is voor luie mensen/ouderen/vrouwen die geen gevoel hebben met het voertuig!
@focusrs1: Heerlijk een Porsche Cayman GTS met PDK. Kan geen handbak in de buurt komen. Niet op de normale weg en zeker niet op een circuit.
Het is duidelijk dat jij het niet begrijpt.
Alleen in de file heb ik een hekel aan de handbak.
Als een fabrikant dit gaat melden, dan moet je je zorgen maken.
Ik heb momenteel een BMW 3 serie met handbak op de oprit staan en een VW golf 7 DSG. Naar mijn mening zijn de sportievere auto’s leuker te rijden met een handbak en de op comfort gerichte auto’s juist als automaat.
@groninger: heb een handgeschakelde R8, en een automaat RS5 en SQ5. Maar ondanks dat de R8 fun is om te rijden vind ik persoonlijk de RS5 en SQ5 in dynamic mode veel comfortabeler. Bij de R8 blijf je in rally mode, terwijl de rest ook zeer handzaam is om lekker te cruisen.
@yzord: in een R8 wil je ook alleen maar rally mode natuurlijk! Tof wagenpark heb je trouwens.
Afgelopen jaar de zoektocht gedaan naar een vervanger voor mijn C5. Ik wou terug iet dat sportiever was, maar tegelijk goed bruikbaar als dagelijkse auto. K had gekeken naar een Golf GTI en Leon ST Cupra. Ik woon in België, zocht en kocht in Duitsland. Wat me opviel is dat het aanbod in handgeschakelde versies van pakweg 3jr oud tientallen keren kleiner is dan het aanbod in automaatjes. Om een voorbeeld te geven, nu staan er op Autoscout in Duitsland 732 Leon ST Cupra’s van 2017 of jonger met max 40dkm te koop. Slechts 6 zijn handgeschakelde versies. Voor de Golf GTI ongeveer t zelfde: aanbod 2378 stuks waarvan 284 hand geschakelde. In mijn ogen is de handgeschakelde versie voor die auto’s ten dode opgeschreven, aangezien amper 10procent voor de handbak kiest.
Helaas wel. Bij Porsche het zelfde verhaal.
Gelukkig zijn er kleine fabrikanten, zoals Ruf, die de lol van de handbak nog inzien. Hun zelf ontwikkelde turbo en CTR uitsluitend met handbak, evenals de getunede 911-turbo’s met de Mezger-motor.
Als je de fun van de handbak niet begrijpt, tja.
Ruf CTR moet zijn SCR.
6 op 732? Das heel weinig.
Ook de mijne nieuw moeten kopen want vond geen enkele manuele in Zweden, en niks naar mij zin in D. Mijn vrouw werd ook eens opgebeld door iemand die een bod wou doen op de onze, op zoek naar een manuele, ie heeft ook nieuw moeten kopen, kon toen nog net.
Hopelijk kunnen wij er een mooi prijsje voor vragen de dag dat we verkopen…
eindelijk geeft VW toe dat ze geen fatsoenlijke automaat kunnen bouwen! in de transporter t4 ook niets anders dan problemen, t5 idem,t6 ook nog steeds, met de rest van de VW groep geen ervaring dan behalve van de verhalen. ook enige ervaring met Audi, de zogenaamde DRAMATRONIC….
en zo moeilijk is het blijkbaar toch niet om iets te bouwen wat echt goed is…. bv een Mercedes 190d automaat……heel Afrika rijd vol met die dingen,en plenty die een 7,8,9 ton gedraaid hebben en gewoon nog hun werk doen.