• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Handbak nadert einde nog voor EV’s de boel overnemen

Auteur: willeme, gepost 31 mei 2021 om 15:09 – 46 Reacties

Handbak nadert einde

De handbak nadert zijn einde met rasse schreden.

Het is vandaag Operation Doomsday. Uiteraard refereren we aan het topalbum van de onlangs overleden Daniel Dumille. De afgelopen paar artikelen konden we zien hoe de pertrolhead in het nauw wordt gedrukt. Dat gaat gewoon nog eventjes verder vandaag. Want naast de maximumsnelheid in Duitsland die eraan gaat en de verbrandingsmotor onrendabel is, zal ook de handbak voortijdig verdwijnen.

De aanname was dat de handbak zou komen te vervallen op het moment dat de EV gemeengoed zou worden. Dat moment zal waarschijnlijk niet komen. Want ook de handbak nadert voortijdig het einde. Uiteraard zijn daar meerdere redenen voor. Ten eerste is een handbak niet heel erg populair. Als mensen er dan bijna niet voor kiezen, kun je de productie stroomlijnen door de optie eruit te halen.

Handbak nadert einde

Handbak nasdert einde

Ten tweede is de handbak al een tijdje ‘slechter’ dan de automaat. Een auto met automaat schakelt sneller, soepeler en heeft meer overbrengingen. Misschien nog wel belangrijker is dat een automaat vaak zuiniger en schoner is. Dat is de reden dat een auto in Nederland vaak prijziger is met de standaard-handbak. Dat komt door de extra CO2-taks die erover geheven wordt. Dat geld gaat naar geheugentrainingen voor ene Mark R. uit Den Haag, alhoewel hij daar geen actieve herinnering aan heeft.

  • Handbak nadert einde
  • Handbak nadert einde

Maar er is nog een reden waarom de handbak vroegtijdig uit zijn lijden verlost wordt. Het werkt namelijk niet lekker samen met de veiligheidssystemen en autonome rijfuncties. In sommige landen zal de automatische noodremfunctie verplicht voor auto’s worden. Als dat moment daar is, zullen de fabrikanten de handbak wel moeten schrappen.

Handbak nadert einde

Noodremfunctie

Het is op zich wel mogelijk om de noodremfunctie te combineren met de handbak, maar dat kost enorm veel werk. Veel meer dan bij een automaat. Daarbij komt het enige voordeel voor de fabrikant ook te vervallen. Tot nu toe is een handbak goedkoper om te produceren (of om in te kopen). Denk bijvoorbeeld aan het slimme EyeSight-systeem van Subaru. Dat is niet eens te combineren met een handbak.

  • Handbak nadert einde
  • Handbak nadert einde

Ook het samenvoegen van elektrische assistentie-systemen is lastiger met een handbak. Daarvoor moet de transmissie namelijk worden aangepast met een elektrische koppeling. Ook hierbij geldt, investeren in zo’n oplossing is duurder dan simpelweg alleen een automaat aanbieden.

Handbak nadert einde

Bron: Automotive News Canada.

Ook interessant!

  • Handbak
    Column: heeft de handbak überhaupt nog toekomst?
  • Een nieuwe Audi R8 met handbak? Dat kan
    Een nieuwe Audi R8 met handbak? Dat kan
  • GR Supra met handbak
    Hè hè, die GR Supra met handbak komt toch
  • Puristenauto met handbak
    Puristenauto met handbak en 300 pk op komst

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

automaat, handbak

Vorig bericht: « Verbrandingsmotor onrendabel voor 2026
Volgend bericht: Ford Mustang Shelby GT500 rijtest video »

Lees Interacties

Reacties

  1. Charles Taycan 4S zegt

    31 mei 2021 om 15:15

    Adieu handbak et Merci!😀

    Login om te reageren
  2. mcshine zegt

    31 mei 2021 om 15:20

    Ik ga het niet missen. Er zit er nu 1 in mijn e86, maar ben blij dat dat niet de dagelijkse auto is.

    Login om te reageren
  3. revstars-net zegt

    31 mei 2021 om 15:22

    Mijn V60 die bijna 7 jaar oud is, heeft een noodstop (onder 50 km/h) en een handbak.. 2x heeft ie tot nu toe ingegrepen en werkt prima, dus wat is het probleem?

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      31 mei 2021 om 16:18

      Dat het duurder is om te ontwikkelen.

      Login om te reageren
    • hehe zegt

      31 mei 2021 om 17:50

      @iconicracecars: jouw verkeersinzicht?
      (Geintje natuurlijk, haha)

      Login om te reageren
  4. mashell zegt

    31 mei 2021 om 15:24

    Het gebruik van de handbak maakt dat je als bestuurder meer bij de techniek betrokken bent, je kunt dat een stukje beleving noemen. Maar ergens is het wel raar dat je zelf het verschil in toerental tussen krukas en aandrijfas loopt te beïnvloeden, met het besturen van de auto heeft het niets van doen. In een EV heb je een ononderbroken lineaire versnelling, dat voelt eigenlijk meteen heel natuurlijk aan.

    Login om te reageren
    • saxoke zegt

      1 juni 2021 om 15:01

      @mashell: in m’n automaat heb ik het ook helemaal zelf in de hand op welk toerental dat die schakelt

      Login om te reageren
  5. Rick-dos zegt

    31 mei 2021 om 15:35

    Je wist dat het moment er aan zat te komen. Als het tegenwoordig al heel wat is dat een GT3 en een M3/4 met handbak geleverd kunnen worden dan weet je dat het moment daar is. Ik zag een keer een filmpje waarbij er een snelle ronde met een handbak werd gezet. Ik schrok er van hoe langzaam dat is en achterhaald.

    Ik was altijd wel van het zelf schakelen maar tegenwoordig hoeft dat van mij niet meer.

    Login om te reageren
  6. Pascal zegt

    31 mei 2021 om 15:42

    Ik schakel inmiddels een jaar of 10 niet meer zelf en mis er precies niks aan. Zelf schakelen vind ik leuk op mooie bochtige bergwegen maar in de Nederlandse files en met 100 op de snelweg? Asjeblieft niet….

    Login om te reageren
  7. cossiekiller zegt

    31 mei 2021 om 15:47

    Sinds de goeie automaten is het enige voordeel van een handbak het gebrek aan die belachelijke scheetjes bij sportieve auto’s.

    Login om te reageren
    • alino zegt

      31 mei 2021 om 16:43

      Dit is inderdaad een van de ergerlijkste trends van de afgelopen jaren. Samen met het hele pop en bang gebeuren. Verschrikkelijk

      Login om te reageren
      • karhengst zegt

        1 juni 2021 om 08:26

        Het automobiele equivalent van een pakje kaarten tussen je spaken omdat je nog geen motor of brommer kan of mag rijden.

        Login om te reageren
  8. sportabgasanlage zegt

    31 mei 2021 om 15:51

    Ik beschouw mezelf als liefhebber van (sportieve) auto’s, geen echte diehard petrol head, en na 3 automaten zou ik nooit meer een handbak willen. Zeker de PDK is superieur aan welke handbak dan ook, zeker met de (echte) schakelflippers aan ’t stuur heb je volledige controle.

    Login om te reageren
    • Pascal zegt

      31 mei 2021 om 16:02

      Precies, met het grote voordeel (vind ik) de keuze om soms lekker zelf te flipperen, maar tijdens een file vooral ook lekker de auto het werk te laten doen.

      Login om te reageren
  9. rwdftw zegt

    31 mei 2021 om 16:08

    Nog even en ook de automobilist zonder code 78 op zijn/haar roze pasje sterft uit….

    De zakelijke bak heeft al misschien al 8 jaar een automaat. Prive staat er een oude Porsche en die heeft gewoon nog 5 verzetten.

    Login om te reageren
    • avocado zegt

      31 mei 2021 om 20:22

      @rwdftw: de rdw is hier inderdaad mee bezig. Dit gaat veranderd worden naar standaard automaat.

      Login om te reageren
      • avocado zegt

        31 mei 2021 om 20:23

        @avocado: sorry, CBR*

        Login om te reageren
  10. Variomatic zegt

    31 mei 2021 om 16:11

    Handbak is ook alleen maar leuk in de bergen op mooie kronkelweggetjes in een lichtvoetige, sportieve cabrio. Bij mooi weer, droge weg. En minimaal vijf cilinders.

    Login om te reageren
    • koeberg zegt

      31 mei 2021 om 19:15

      Klopt. Op de A1 in de ochtendspits, met 3 kleine cilindertjes onder de motorkap, heb ik liever een automaat.

      Login om te reageren
      • vondick zegt

        31 mei 2021 om 19:54

        De A1 bestaat niet. De A13 en de A20, die heb je wel.

        Login om te reageren
        • Pascal zegt

          31 mei 2021 om 21:57

          Wat is dit dan? https://www.rijkswaterstaat.nl/wegen/wegenoverzicht/a1

          Login om te reageren
  11. bernoulli zegt

    31 mei 2021 om 16:43

    Ik heb 2 x DSG. Ik mis het poken niet.

    Flipperen vind ik trouwens ook niks. Je hebt 0 gevoel bij die 7 verzetten. Gebruik het alleen om de kickdown bij inhalen voor te zijn.

    Zelf schakelen blijft trouwens wel vermakelijk bij de juiste ritjes. Maar in de file op de A2 of in de drukte op de provinciale weg gaat er niks boven een automaat en adaptive CC.

    Login om te reageren
  12. suzignis zegt

    31 mei 2021 om 16:48

    Ik jakker met een E36 op Zandvoort rond. Heerlijk om dan te schakelen ondanks het tijdsverlies en risico op een Money-shift. Maar voor de dagelijkse ritten – nooit meer.

    Login om te reageren
  13. e36thuglife zegt

    31 mei 2021 om 17:01

    Ja blabla automaat is leuk als je zo een leasekakker bent maar doe mij maar gwoon een handbak in me 3ehands bimma want problemen met de automaat betekent dan meestal total loss.

    Login om te reageren
    • bernoulli zegt

      31 mei 2021 om 17:52

      In een 3e hand Bimmer betekent alles zo ongeveer total loss. ;)

      Login om te reageren
    • EnthousiaST220 zegt

      31 mei 2021 om 18:49

      ondergewaardeerde comment! Ik ben een autoliefhebber die niet al te veel geld heeft om uit te geven aan een auto. Als je dan iets wil hebben met een beetje meer vermogen dan gemiddeld zit je al snel aan een vrij oude auto met alle onderhoudsrisico’s die daarbij horen. Een automaat (hoe fijn dan ook) die de geest geeft is niet per se iets waar ik rekening mee wil hoeven houden.

      Login om te reageren
      • Richmond zegt

        31 mei 2021 om 23:12

        handbak die de geest geeft is net zo goed total loss

        Login om te reageren
    • Pascal zegt

      31 mei 2021 om 21:58

      Lekker genieten van die derdehands bimma, zelf ook lange tijd E36 gereden, rijden lekker man.

      Login om te reageren
  14. frank2b zegt

    31 mei 2021 om 17:40

    De handbak was na de slinger het meest overbodige stukje automobiele techniek.
    Het heeft nog lang geduurd al met al …

    Login om te reageren
  15. 50mchljn zegt

    31 mei 2021 om 17:51

    Ach, een handbak is onnodig maar eigenlijk wel leuk nog steeds. In een D4, waar polestar

    Login om te reageren
    • 50mchljn zegt

      31 mei 2021 om 17:55

      @50mchljn: dikke vingers ! Wat ik wilde zeggen ; een beetje roeren in een 6-bak van een door Polestar onder handen genomen D4 blijft lollig.

      Login om te reageren
  16. martingtv zegt

    31 mei 2021 om 19:09

    Ik zal het jammer vinden als de handbak verdwijnt. Ben nog geen automaat tegen gekomen die mij niet irriteert.
    Ben daarom van alfa Romeo naar Mazda gegaan, omdat alfa geen benzine auto met handbak meer heeft.

    Login om te reageren
    • vondick zegt

      31 mei 2021 om 19:56

      Nooit met een ZF8 gereden?

      Login om te reageren
      • martingtv zegt

        31 mei 2021 om 20:28

        Ja, in een giulia, bmw 3 serie en een Jaguar xe. Waarbij de Jaguar meest irritante was, zal waarschijnlijk aan de software hebben gelegen.

        Login om te reageren
        • Pascal zegt

          31 mei 2021 om 22:00

          De ZF8 bij BMW is zo’n beetje de heilige graal op automaatgebied. Als zelfs die je niet bevalt, is een handbak helaas onvermijdelijk.

          Login om te reageren
          • flutterby zegt

            1 juni 2021 om 19:12

            @Pascal: die zit dan ook in de 330e (2019) toch? Wat een tegenvaller was dat zeg. De DSG in mijn Passat GTE beviel mij beter, maar daar reed ik dan ook anders mee omdat het een hele andere auto is.

            Login om te reageren
    • alfagiulia zegt

      1 juni 2021 om 19:36

      Ik heb mijn 159 begin mei ingewisseld voor een nieuwe mazda 3 e skyactiv x handgeschakeld, eind juni heb ik hem.

      dus ga ik van een turbo diesel naar een atmosferische benzine, handgeschakeld.

      De nieuwe mazda 3 is mijns inziens meer alfa romeo dan alfa romeo momenteel, wat meer gelijkt op italiaanse BMW.

      Login om te reageren
  17. koeberg zegt

    31 mei 2021 om 19:11

    In 2013 leasde ik een 14% diesel. Hoewel de reguliere versies wel met automaat verkrijgbaar waren, was de ‘Greenline’ diesel dat niet. Want hoewel de gemiddelde rijder zuiniger rijdt met een automaat, wist een NEDC-specialist net even wat meer uit een handbak te persen dan een automaat kan waardoor de gemeten uitstoot onder de 85 gram CO2 bleef.
    Heb je in de praktijk niks aan, behalve dan 5 jaar een lage bijtelling. En daar doen we het voor.

    Login om te reageren
  18. GC964 zegt

    31 mei 2021 om 21:07

    Ben ik de enige die liever zelf schakelt? Ik verkocht mijn 991 met PDK, ik vond het te steriel . Ik heb veel meer rijplezier in mijn oude 911 3.2 met handbak…

    Login om te reageren
    • karhengst zegt

      1 juni 2021 om 08:43

      Zo dacht ik er ook altijd over. Totdat ik de nieuwe 3-Serie meekreeg als 318d.

      Ik heb met enorm veel plezier een 125d met handbak gereden, ook diesel dus. Maar het was daar vooral de combinatie van relatief korte verzetten en lekker brede powerband met veel vermogen bovenin de toeren die het leuk maakte. Ook voelde het nog lekker mechanisch en direct aan, zonder rev-matching bijvoorbeeld.

      Laten dat nu net de zaken zijn die moderne auto’s minder en minder hebben. Daar waar BMW echter z’n automaten door ZF laat bouwen, lijken de handbakken tegenwoordig van Fisher Price te komen.

      Doe dus vooral een proefrit voordat je je teveel verheugt op het fijne gevoel van vroeger.

      Login om te reageren
  19. ouwedibbes83 zegt

    31 mei 2021 om 21:22

    Was er niet al eerder zo’n bericht en gaven ze toen in de comments niet aan dat die kleine koelbloedig nog wel een poosje met handbak geleverd zullen worden? Picanto en zo, de A segmenters. Ik ben nog wel zo iemand die graag zelf roert, m’n 3 coupe biedt mij die ervaring ook. Zou t ook op een sportauto prefereren, zeker als ze al wat ouder zijn.

    Login om te reageren
  20. barchettadriver zegt

    31 mei 2021 om 22:21

    Een handbak heeft een heel groot voordeel ten opzichte van een automaat. Er zit veel minder electronica en mechanica in, en derhalve kan er veel minder aan kapot gaan.

    Rij altijd gebruikte auto’s, dus doe mij maar een handbak. Nu 3 wagens, een Mondeo, een Eos en een barchetta, en alle drie gewoon met handbak. Zowel over de DSG van VW alsook de automaat van Ford hoor je redelijk wat drama-verhalen. En dat begint dan vrolijk bij 4K.

    Login om te reageren
  21. banderas zegt

    31 mei 2021 om 22:36

    Wat ik echt haat van een automaat is dat je zoooovaak moet (bij)remmen. Bij een handbak schakel je terug en dus op de motor afremmend. Bij een EV remt ie iig zelf nog af, dus dat rijdt echt 10x beter dan een normale automaat.

    Login om te reageren
  22. Michel-GR zegt

    1 juni 2021 om 08:02

    Mensen zijn nog te lui om een arm te verplaatsen vandaag de dag en dit is het resultaat!

    Login om te reageren
  23. dtwo zegt

    1 juni 2021 om 08:44

    Ik rij al jaren handbak, zo’n 45000km per jaar. Heerlijk, niets vermoeiends aan, de auto doet wat ik wil, niet andersom. Automaten zijn -in ieder geval icm de downsize motoren die de norm zijn- redelijk oké zolang je rustig rijdt. Maar ook dan, de meesten schakelen veel te vroeg op. Willekeurig voorbeeld, de zestraps in de Focus 1.0 ecoboost gaat bij 80 km/h naar het hoogste verzet. Dat geeft een hoop gebrom en weinig gasrespons, je merkt dat de aandrijflijn zich er niet lekker bij voelt. Handmatig terug naar 5, maar na een paar tellen schakelt-ie zelf alweer op. Dat soort dingen irriteren mij mateloos. Heb je geen zin om rustig te rijden, dan is het het andere uiterste, schakelen ze te ver terug en knal je steeds de toeren in. Niet alleen irritant maar ook nutteloos bij de meeste moderne motoren. Ik geloof best dat die ZF8 icm een flinke motor uitstekend rijdt, maar dat is nu eenmaal niet de norm in de meeste segmenten. Ook BMW schroeft die bak (past niet op een dwarsgeplaatste motor) alleen in de achterwielaangedreven -en dus duurdere- modellen, de fwd BMW’s doen het met een Aisin of een DCT.

    Gelukkig zijn er in het B- en C-segment nog steeds diverse modellen nieuw met handbak te krijgen.

    Login om te reageren
  24. Onehp zegt

    1 juni 2021 om 11:41

    Voor mij liever een goede handbak. Automaat is passé, doe dan direct een BEV als je *smooth* wilt hebben.

    Juist bij dagelijk rijden houdt een handbak het rijden interessant. En op leuke weggetjes ook.

    In de file staan is zowiezo een absoluut laagtepunt in de menselijke historie, dus dat vermijd ik als de pest, automaat of niet.

    Op circuit past dan een snelle automaat dan juist weer erg goed.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North