• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

“VW fraudeerde met lening om sjoemeldiesel te bouwen”

Auteur: Author, gepost 1 augustus 2017 om 09:34 – 43 Reacties

Volkswagen maakt viezigheid


De Europese fraudewaakhond heeft de Duitse autofabrikant op de korrel.

Volgens OLAF, het Europese anti-fraude bureau, heeft Volkswagen onterecht een lening gekregen van de Europese Investeringsbank (EIB). Het zou gaan om een bedrag van 400 miljoen euro en dat geld is naar verluidt gebruikt om de EA 189 dieselmotoren te ontwikkelen.

Wie Dieselgate een beetje gevolgd heeft weet meteen dat dat inderdaad één van de motortypes is die ten grondslag lag aan het hele sjoemelschandaal. Best wel wrang dus, dat een Europese lening werd misbruikt om de autoriteiten met een kluitje het riet in te sturen.

Volgens OLAF is de lening verkregen doordat Volkswagen buiten de lijntjes kleurde, maar helaas wilde zowel de fabrikant als de investeringsbank niet op de berichtgeving reageren. De bank besloot eerder al geen leningen meer te verstrekken aan Volkswagen. Toch gokken we dat dit verhaal een staartje gaat krijgen.

Ook interessant!

  • Volkswagen accu
    Waarom Volkswagen zes (6!) fabrieken bij gaat bouwen
  • Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
    Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
  • Volkswagen Lamando L
    Volkswagen Lamando L is de mooiste VW van 2022
  • Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd
    Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

fraude, geld, Volkswagen, volkswagen-dieselgate

Vorig bericht: « Zo wil Duitsland de dieselauto redden
Volgend bericht: Officieel! Opel is van Peugeot (PSA) »

Lees Interacties

Reacties

  1. vtechlover zegt

    1 augustus 2017 om 09:42

    Het houd niet op, niet van zelf….

    Login om te reageren
  2. intimrasiert zegt

    1 augustus 2017 om 09:44

    Jonghu VW zit al vanaf de start in WOII in de fraude – zijn ze goed in.

    Login om te reageren
    • Arnoud zegt

      1 augustus 2017 om 09:51

      @intimrasiert:
      En door wie zijn zij in het zadel geholpen?

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        1 augustus 2017 om 09:59

        @Original_Arnoud: door een Engelse kolonel natuurlijk!

        Maar dat is niet leuk om te roepen. Veel stoerder om Hitler daar de schuld van te geven…

        Login om te reageren
        • Arnoud zegt

          1 augustus 2017 om 10:12

          @lekbak:
          plus één

          Login om te reageren
          • tttijn zegt

            1 augustus 2017 om 12:31

            @Original_Arnoud: 2

            Login om te reageren
    • dracae zegt

      3 augustus 2017 om 16:56

      @intimrasiert: Ik ben het helemaal met je eens.. daarom koop ik ook geen Mercedes, BMW , Opel, Renault, FIAT of Ford.. Allemaal fout in ‘de oorlog’.

      Dus maar een Toyota gekocht..

      Login om te reageren
  3. trustmeiamanengineer zegt

    1 augustus 2017 om 09:44

    Daar gaan weer duizenden banen….

    Login om te reageren
    • peug206 zegt

      1 augustus 2017 om 09:51

      @trustmeiamanengineer: uiteindelijk schiet europa zichzelf zo in de poot. Want een groot deel van de economie is toch afhankelijk van auto’s. Zo blijft deze cirkel doorgaan, en als ze niet oppassen dan eindigen we ook in Europa afhankelijk van andere landen.

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        1 augustus 2017 om 10:43

        @peug206:
        Nee hoor, de ontwikkelingsgebieden trekken gestaag naar het Noorden toe, in de regio Parijs zijn al circa 12 bidonvilles en het kamp in Calais (waag dat niet een vluchtelingenkamp te noemen) wordt ook weer zachtjesaan bevolkt en nu is Amsterdam aan de beurt.
        We zijn al te laat.

        Login om te reageren
        • pomoek zegt

          1 augustus 2017 om 11:08

          @desjonnies: ja het gaat kvt… http://visualizingeconomics.com/blog/2015/8/3/europe-back-to-1890?rq=gdp

          Login om te reageren
        • vroaaar zegt

          1 augustus 2017 om 11:16

          @desjonnies: in Amsterdam hebben we voornamelijk last van toeristen, niet van vluchtelingen…

          Login om te reageren
          • berlinetta zegt

            1 augustus 2017 om 12:17

            @vroaaar: Dat zijn voornamelijk mensen die de dagelijkse sleur willen ontvluchten door zich in Amsterdam te goed te doen aan wiet, coke en hoeren. In zekere zin zijn het dus ook vluchtelingen.

            Login om te reageren
          • bmwfreak038 zegt

            1 augustus 2017 om 15:23

            @vroaaar: ja dat zal

            Login om te reageren
      • mashell zegt

        1 augustus 2017 om 18:57

        @peug206: ” als ze niet oppassen dan eindigen we ook in Europa afhankelijk van andere landen. ”
        Dat hele electrisch rijden is juist om niet langer afhankelijk te zijn van de olieproducerende landen. Daarom wordt een klein schandaal met VW diesels in de VS enorm opgeklopt tot een volledige diesel hetze. We moeten electrisch gaan rijden en snel ook.

        Login om te reageren
        • peug206 zegt

          1 augustus 2017 om 19:12

          @mashell: maar een groot deel van de huidige economie is afhankelijk van de diesels. Dat zijn gigantisch veel banen. Om elektrische auto’s te bouwen is kennis nodig, maar de werkers die er momenteel zijn zullen allemaal omgeschools moeten worden, en dat gaat niemand betalen. Dus die raken werkeloos, een aantal krijgen een baan op een andere afdeling, maar de rest is gelijk vervangen door machines waar mogelijk. Dan komen de aanleveranciers in het geding, gaan daar nog een paar krimpen/failliet.
          Oftewel: crisis in autoland. 1 van de grootste markten in europa.

          Login om te reageren
    • awesome zegt

      1 augustus 2017 om 09:52

      @trustmeiamanengineer: precies dit.
      Lekker door gaan met gigantische boetes uitdelen, maar jezelf vooral niet afvragen wat de gevolgen zijn.

      Login om te reageren
      • mulsanne zegt

        1 augustus 2017 om 09:55

        @awesome: wat zou er met geld van die boete’s gebeuren denk ik dan

        Login om te reageren
        • stanny zegt

          1 augustus 2017 om 10:32

          @mulsanne: audi A8 wagenpark kopen voor EU ambtenaren? Of gewoon gebruiken voor hun lonen…

          Login om te reageren
          • lekkerlinksrijden zegt

            1 augustus 2017 om 10:58

            @stanny: voor die EU hotemetoten staan er in de kelder dikke MB s-klasse klaar met chauffeur dus dat zit wel snor.

            Login om te reageren
    • pa045 zegt

      1 augustus 2017 om 12:41

      @trustmeiamanengineer: dus we moeten dubieuze bedrijven die aanwijsbaar hebben gefraudeerd de hand boven het hoofd houden. Want economie.
      VAG heeft bewust geld van de EU, dus van ons, gebruikt om te frauderen.
      Als il dat als persoon doe, wordt ik ook gestraft. Dus laten we niet anders doen tegen een bedrijf.
      Dat ze doorgaan totdat er geen VAG meer is.
      Wat hun niet meer kunnen leveren, verkoopt een ander merk wel. Kunnen die duizenden mensen daar terecht.
      Het is de laatste tijd wel heel erg met de Duitse Auto industrie. Het ene na het andere schandaal komt boven. Lijkt wel Zuid Amerika.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        1 augustus 2017 om 13:10

        @pa045: gooi mensen in het gevang ipv de aandeelhouder een boete te geven. Want daar komt het uiteindelijk altijd op neer. Maar een bedrijf of aandeelhouders maken geen beslissingen. Mensen wel.

        Login om te reageren
        • stijnvermeersch zegt

          1 augustus 2017 om 15:15

          @lekbak: niet helemaal waar. Aandeelhouders bepalen weldegelijk mee de koers die een bedrijft volgt. Als de aandeelhouders een prioriteit zouden maken van eerlijke handel en milieuvriendelijke wagens, dan was dit nooit gebeurd. Alleen denken de meeste aandeelhouders enkel aan geld, geld en geld.

          Login om te reageren
          • lekbak zegt

            1 augustus 2017 om 15:25

            @stijnvermeersch: het is wel helemaal waar. Aandeelhouders hebben nagenoeg niks te vertellen. Hooguit dat ze een bepaalde richting op kunnen sturen maar inhoudelijk zijn ze echt machteloos.

            Als een aandeelhouder zegt dat ze meer winst willen of willen groeien is het aan het bestuur van het bedrijf hoe ze dat doen. Die mensen, en wellicht nog wat mensen van lagen daaronder zijn verantwoordelijk voor wat er gebeurt. Daar krijgen ze exorbitante vergoedingen voor maar er zijn helemaal geen consequenties als ze grove fouten maken. Dat slaat natuurlijk helemaal nergens op en bovenal werkt dat dus dit soort gedrag in de hand.

            Login om te reageren
            • pa045 zegt

              1 augustus 2017 om 18:07

              @lekbak:
              Je zegt het zelf. Als de aandeelhouders meer winst willen dan…
              De aandeelhouders bepalen zeker. Niet in zoveel maten als de mensen aan de top. Maar die zouden ten alle tijden rekening moeten houden met de aandeelhouders.
              Je kan winst maken wat je wilt, maar wanneer je aandeelhouders massaal de aandelen op de markt dumpen, heb je ook een probleem. Maar dat hebben ze niet gedaan. Te laf voor hun eigen geld.

              Login om te reageren
              • lekbak zegt

                1 augustus 2017 om 18:34

                @pa045: Nee. Io zeg heel duidelijk dat de aandeelhouder hooguit een richting aan kunnen geven maar geen inhoudelijke beslissingen nemen.

                Er is geen aandeelhouder die kan beslissen of ze gaan sjoemelen of niet. Sterker nog: de aandeelhouders betalen de bedrijfstop tientallen miljoenen per jaar juist om die beslissingen te nemen. Ze betalen tientallen miljoenen per jaar aan zogenaamde slimme mensen die precies kunnen bedenken hoe ze maximale winst kunnen behalen met minimaal risico en maximaal rendement voor de aandeelhouder, zonder het zelf te hoeven doen.

                Je kunt zelfs met de kromste vergelijkingen en de gekste excuses de aandeelhouders hier geen schuld van geven.

              • pa045 zegt

                1 augustus 2017 om 19:10

                @lekbak: maar hier blijkt duidelijk dat de aandeelhouders al jaren bedonderd zijn voor de vele miljoenen die zei betalen.
                Wanneer het je dan met recht interesseert hoe de top het bedrijf runt dan neem je maatregelen.
                VAG valt van het ene schandaal in het andere. En de aandeelhouders laten het niet vallen. Echt koppen hebben er niet gerold. VAG blijkt toch echt een slechte firma te zijn. En er is geen reactie.

        • desjonnies zegt

          1 augustus 2017 om 16:33

          @lekbak:
          Inmiddels bij Martin Winterkorn………….
          https://www.luxurychartergroup.com/cms/uploads/news/yacht_thumper.jpg

          Login om te reageren
          • lekbak zegt

            1 augustus 2017 om 17:22

            @desjonnies: wel Nederlands gebouwd toch zeker?

            Login om te reageren
  4. mulsanne zegt

    1 augustus 2017 om 09:52

    Vw is duidelijk de zondebok in alles
    Als alle grote merken controle zouden krijgen , dan ligt de hele industrie plat
    Elke merk heeft lijken in de kast, zeker weten

    Login om te reageren
    • pa045 zegt

      1 augustus 2017 om 18:03

      @mulsanne: ja. Vag is zielig.. kunnen hier helemaal niks aan doen..
      Worden opgejaagd als de joden in wo2..
      Nee. Dit gun je niemand.

      Login om te reageren
      • mulsanne zegt

        1 augustus 2017 om 22:01

        @pa045: je hoort me niet zeggen dat VAG zielig is ….
        Ze zijn niet de enige ……en je vergelijk met joden in ww 2 is helemaal lomp en erg fout
        je sarcasme zal even hoog zijn als je IQ.

        Login om te reageren
  5. sracert zegt

    1 augustus 2017 om 10:01

    En we liegen en bedriegen en we gaan maar door want er zijn zoveel stoute kinderen bij. By the rivers of Babylon, it will fall again. Na ons (Duitsers) de zonvloed, Yihaaa.

    Login om te reageren
  6. jack_abarth zegt

    1 augustus 2017 om 10:04

    Maar hoe hebben ze nu eigenlijk gefraudeerd, want dat staat er niet.
    Nu staat er dat de EIB geld heeft geleend en dat dat gebruikt is voor het ontwikkelen van dat type motor, niks vreemds dus.

    Login om te reageren
    • towi1989 zegt

      1 augustus 2017 om 11:07

      @jack_abarth: Ik denk niet dat ze de lening hadden gekregen met een verhaal als ‘we hebben geld nodig om een nieuwe generatie dieselmotoren te ontwikkelen en we gaan iedereen voorliegen over de daadwerkelijke uitstoot’

      Login om te reageren
    • pomoek zegt

      1 augustus 2017 om 11:15

      @jack_abarth: Van de EIB website: “Dit orgaan financiert projecten waarmee de doelstellingen van de Europese Unie kunnen worden gerealiseerd. De EIB leent goedkoop geld en leent dat op haar beurt tegen gunstige voorwaarden uit aan banken en bedrijven”. Met andere worden: onder gunstige voorwaarden heeft VW geld kunnen lenen. dat de ontwikkelde motor niet voldeed aan EU emissie eisen is duidelijk. Ik kan mij zo voorstellen dat de EIB nu, zou, kunnen zeggen: De ontwikkelde motor heeft de EU doelstelling, terugbrengen van de uitstoot van auto’s, niet waargemaakt. Dus niet voldaan aan de eisen voor de goedkope lening, dus hogere rente betalen!

      Login om te reageren
  7. amersfoorter zegt

    1 augustus 2017 om 10:13

    Eu kan goed geld gebruiken om het vluchtelingenimport-plan te financieren. Dus die boete muss sein!!!

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      1 augustus 2017 om 19:02

      @amersfoorter: welk vluchtelingen import plan? De Balkan route is dicht. En die uit Noord Africa laten we gewoon verdrinken in de Middenlandse zee. Als er een vluchtelingen import plan zou zijn dan werkt het nog niet echt goed.
      Overigens heeft West Europa een enorm demografisch probleem mbt vergrijzing, de bevolking zal flink gaan afnemen en daarmee ook onze economische kracht. Zeker tov Azië waar men lekker aanjongt. Eigenlijk kan Europa wel wat meer vluchtelingen gebruiken.

      Login om te reageren
  8. jeroenwz zegt

    1 augustus 2017 om 10:30

    Wat Trump is voor de USA is VW voor Duitsland: beide slepen zich van schandaal naar schandaal.

    Login om te reageren
    • kraai zegt

      1 augustus 2017 om 13:55

      @jeroenwz: vooral naar radio1 blijven luisteren, als je het echt niet meer weet is er ook nog het NOS 20:00 journaal.

      Login om te reageren
      • bmwfreak038 zegt

        1 augustus 2017 om 15:26

        @kraai: toch is het zo

        Login om te reageren
      • jeroenwz zegt

        1 augustus 2017 om 17:28

        @kraai: huh?

        Login om te reageren
  9. rufctr01 zegt

    1 augustus 2017 om 16:59

    En zo zal het nog wel even doorgaan….

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North