
De Europese fraudewaakhond heeft de Duitse autofabrikant op de korrel.
Volgens OLAF, het Europese anti-fraude bureau, heeft Volkswagen onterecht een lening gekregen van de Europese Investeringsbank (EIB). Het zou gaan om een bedrag van 400 miljoen euro en dat geld is naar verluidt gebruikt om de EA 189 dieselmotoren te ontwikkelen.
Wie Dieselgate een beetje gevolgd heeft weet meteen dat dat inderdaad één van de motortypes is die ten grondslag lag aan het hele sjoemelschandaal. Best wel wrang dus, dat een Europese lening werd misbruikt om de autoriteiten met een kluitje het riet in te sturen.
Volgens OLAF is de lening verkregen doordat Volkswagen buiten de lijntjes kleurde, maar helaas wilde zowel de fabrikant als de investeringsbank niet op de berichtgeving reageren. De bank besloot eerder al geen leningen meer te verstrekken aan Volkswagen. Toch gokken we dat dit verhaal een staartje gaat krijgen.





Het houd niet op, niet van zelf….
Jonghu VW zit al vanaf de start in WOII in de fraude – zijn ze goed in.
@intimrasiert:
En door wie zijn zij in het zadel geholpen?
@Original_Arnoud: door een Engelse kolonel natuurlijk!
Maar dat is niet leuk om te roepen. Veel stoerder om Hitler daar de schuld van te geven…
@lekbak:
plus één
@Original_Arnoud: 2
@intimrasiert: Ik ben het helemaal met je eens.. daarom koop ik ook geen Mercedes, BMW , Opel, Renault, FIAT of Ford.. Allemaal fout in ‘de oorlog’.
Dus maar een Toyota gekocht..
Daar gaan weer duizenden banen….
@trustmeiamanengineer: uiteindelijk schiet europa zichzelf zo in de poot. Want een groot deel van de economie is toch afhankelijk van auto’s. Zo blijft deze cirkel doorgaan, en als ze niet oppassen dan eindigen we ook in Europa afhankelijk van andere landen.
@peug206:
Nee hoor, de ontwikkelingsgebieden trekken gestaag naar het Noorden toe, in de regio Parijs zijn al circa 12 bidonvilles en het kamp in Calais (waag dat niet een vluchtelingenkamp te noemen) wordt ook weer zachtjesaan bevolkt en nu is Amsterdam aan de beurt.
We zijn al te laat.
@desjonnies: ja het gaat kvt… http://visualizingeconomics.com/blog/2015/8/3/europe-back-to-1890?rq=gdp
@desjonnies: in Amsterdam hebben we voornamelijk last van toeristen, niet van vluchtelingen…
@vroaaar: Dat zijn voornamelijk mensen die de dagelijkse sleur willen ontvluchten door zich in Amsterdam te goed te doen aan wiet, coke en hoeren. In zekere zin zijn het dus ook vluchtelingen.
@vroaaar: ja dat zal
@peug206: ” als ze niet oppassen dan eindigen we ook in Europa afhankelijk van andere landen. ”
Dat hele electrisch rijden is juist om niet langer afhankelijk te zijn van de olieproducerende landen. Daarom wordt een klein schandaal met VW diesels in de VS enorm opgeklopt tot een volledige diesel hetze. We moeten electrisch gaan rijden en snel ook.
@mashell: maar een groot deel van de huidige economie is afhankelijk van de diesels. Dat zijn gigantisch veel banen. Om elektrische auto’s te bouwen is kennis nodig, maar de werkers die er momenteel zijn zullen allemaal omgeschools moeten worden, en dat gaat niemand betalen. Dus die raken werkeloos, een aantal krijgen een baan op een andere afdeling, maar de rest is gelijk vervangen door machines waar mogelijk. Dan komen de aanleveranciers in het geding, gaan daar nog een paar krimpen/failliet.
Oftewel: crisis in autoland. 1 van de grootste markten in europa.
@trustmeiamanengineer: precies dit.
Lekker door gaan met gigantische boetes uitdelen, maar jezelf vooral niet afvragen wat de gevolgen zijn.
@awesome: wat zou er met geld van die boete’s gebeuren denk ik dan
@mulsanne: audi A8 wagenpark kopen voor EU ambtenaren? Of gewoon gebruiken voor hun lonen…
@stanny: voor die EU hotemetoten staan er in de kelder dikke MB s-klasse klaar met chauffeur dus dat zit wel snor.
@trustmeiamanengineer: dus we moeten dubieuze bedrijven die aanwijsbaar hebben gefraudeerd de hand boven het hoofd houden. Want economie.
VAG heeft bewust geld van de EU, dus van ons, gebruikt om te frauderen.
Als il dat als persoon doe, wordt ik ook gestraft. Dus laten we niet anders doen tegen een bedrijf.
Dat ze doorgaan totdat er geen VAG meer is.
Wat hun niet meer kunnen leveren, verkoopt een ander merk wel. Kunnen die duizenden mensen daar terecht.
Het is de laatste tijd wel heel erg met de Duitse Auto industrie. Het ene na het andere schandaal komt boven. Lijkt wel Zuid Amerika.
@pa045: gooi mensen in het gevang ipv de aandeelhouder een boete te geven. Want daar komt het uiteindelijk altijd op neer. Maar een bedrijf of aandeelhouders maken geen beslissingen. Mensen wel.
@lekbak: niet helemaal waar. Aandeelhouders bepalen weldegelijk mee de koers die een bedrijft volgt. Als de aandeelhouders een prioriteit zouden maken van eerlijke handel en milieuvriendelijke wagens, dan was dit nooit gebeurd. Alleen denken de meeste aandeelhouders enkel aan geld, geld en geld.
@stijnvermeersch: het is wel helemaal waar. Aandeelhouders hebben nagenoeg niks te vertellen. Hooguit dat ze een bepaalde richting op kunnen sturen maar inhoudelijk zijn ze echt machteloos.
Als een aandeelhouder zegt dat ze meer winst willen of willen groeien is het aan het bestuur van het bedrijf hoe ze dat doen. Die mensen, en wellicht nog wat mensen van lagen daaronder zijn verantwoordelijk voor wat er gebeurt. Daar krijgen ze exorbitante vergoedingen voor maar er zijn helemaal geen consequenties als ze grove fouten maken. Dat slaat natuurlijk helemaal nergens op en bovenal werkt dat dus dit soort gedrag in de hand.
@lekbak:
Je zegt het zelf. Als de aandeelhouders meer winst willen dan…
De aandeelhouders bepalen zeker. Niet in zoveel maten als de mensen aan de top. Maar die zouden ten alle tijden rekening moeten houden met de aandeelhouders.
Je kan winst maken wat je wilt, maar wanneer je aandeelhouders massaal de aandelen op de markt dumpen, heb je ook een probleem. Maar dat hebben ze niet gedaan. Te laf voor hun eigen geld.
@pa045: Nee. Io zeg heel duidelijk dat de aandeelhouder hooguit een richting aan kunnen geven maar geen inhoudelijke beslissingen nemen.
Er is geen aandeelhouder die kan beslissen of ze gaan sjoemelen of niet. Sterker nog: de aandeelhouders betalen de bedrijfstop tientallen miljoenen per jaar juist om die beslissingen te nemen. Ze betalen tientallen miljoenen per jaar aan zogenaamde slimme mensen die precies kunnen bedenken hoe ze maximale winst kunnen behalen met minimaal risico en maximaal rendement voor de aandeelhouder, zonder het zelf te hoeven doen.
Je kunt zelfs met de kromste vergelijkingen en de gekste excuses de aandeelhouders hier geen schuld van geven.
@lekbak: maar hier blijkt duidelijk dat de aandeelhouders al jaren bedonderd zijn voor de vele miljoenen die zei betalen.
Wanneer het je dan met recht interesseert hoe de top het bedrijf runt dan neem je maatregelen.
VAG valt van het ene schandaal in het andere. En de aandeelhouders laten het niet vallen. Echt koppen hebben er niet gerold. VAG blijkt toch echt een slechte firma te zijn. En er is geen reactie.
@lekbak:
Inmiddels bij Martin Winterkorn………….
https://www.luxurychartergroup.com/cms/uploads/news/yacht_thumper.jpg
@desjonnies: wel Nederlands gebouwd toch zeker?
Vw is duidelijk de zondebok in alles
Als alle grote merken controle zouden krijgen , dan ligt de hele industrie plat
Elke merk heeft lijken in de kast, zeker weten
@mulsanne: ja. Vag is zielig.. kunnen hier helemaal niks aan doen..
Worden opgejaagd als de joden in wo2..
Nee. Dit gun je niemand.
@pa045: je hoort me niet zeggen dat VAG zielig is ….
Ze zijn niet de enige ……en je vergelijk met joden in ww 2 is helemaal lomp en erg fout
je sarcasme zal even hoog zijn als je IQ.
En we liegen en bedriegen en we gaan maar door want er zijn zoveel stoute kinderen bij. By the rivers of Babylon, it will fall again. Na ons (Duitsers) de zonvloed, Yihaaa.
Maar hoe hebben ze nu eigenlijk gefraudeerd, want dat staat er niet.
Nu staat er dat de EIB geld heeft geleend en dat dat gebruikt is voor het ontwikkelen van dat type motor, niks vreemds dus.
@jack_abarth: Ik denk niet dat ze de lening hadden gekregen met een verhaal als ‘we hebben geld nodig om een nieuwe generatie dieselmotoren te ontwikkelen en we gaan iedereen voorliegen over de daadwerkelijke uitstoot’
@jack_abarth: Van de EIB website: “Dit orgaan financiert projecten waarmee de doelstellingen van de Europese Unie kunnen worden gerealiseerd. De EIB leent goedkoop geld en leent dat op haar beurt tegen gunstige voorwaarden uit aan banken en bedrijven”. Met andere worden: onder gunstige voorwaarden heeft VW geld kunnen lenen. dat de ontwikkelde motor niet voldeed aan EU emissie eisen is duidelijk. Ik kan mij zo voorstellen dat de EIB nu, zou, kunnen zeggen: De ontwikkelde motor heeft de EU doelstelling, terugbrengen van de uitstoot van auto’s, niet waargemaakt. Dus niet voldaan aan de eisen voor de goedkope lening, dus hogere rente betalen!
Eu kan goed geld gebruiken om het vluchtelingenimport-plan te financieren. Dus die boete muss sein!!!
@amersfoorter: welk vluchtelingen import plan? De Balkan route is dicht. En die uit Noord Africa laten we gewoon verdrinken in de Middenlandse zee. Als er een vluchtelingen import plan zou zijn dan werkt het nog niet echt goed.
Overigens heeft West Europa een enorm demografisch probleem mbt vergrijzing, de bevolking zal flink gaan afnemen en daarmee ook onze economische kracht. Zeker tov Azië waar men lekker aanjongt. Eigenlijk kan Europa wel wat meer vluchtelingen gebruiken.
Wat Trump is voor de USA is VW voor Duitsland: beide slepen zich van schandaal naar schandaal.
@jeroenwz: vooral naar radio1 blijven luisteren, als je het echt niet meer weet is er ook nog het NOS 20:00 journaal.
@kraai: toch is het zo
@kraai: huh?
En zo zal het nog wel even doorgaan….