• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

VW komt met experimentele elektrische eenzitter

Auteur: sir_smokalot, gepost 22 augustus 2011 om 18:48 – 40 Reacties

VW XL1


Volkswagen heeft vandaag bevestigd met een experimentele elektrische eenzitter te komen. Het model wordt op 8 september in Berlijn onthuld, en gaat daarmee de IAA nog halen. Hierop is VAG trouwens al met de Audi Urban Concept (en Spyder) vertegenwoordigd.

VW heeft een lange geschiedenis als het gaat om experimentele zuinige modellen. Van Piëchs 1L-auto tot de meest recente oefening, de XL1 aan toe. Laatstgenoemde is een plug-in dieselhybride, die 0,9 liter per 100 km verbruikt.

Volgens Automotive News, dat dit uit de mond van VW-voorlichtingsmevrouw Ruth Hollinger optekende, wordt de nieuwste aanwinst nóg beter dan de XL1. Vermoedelijk heeft ze net haar training ‘hoe uit ik nietszeggende holle frasen in de media’ afgerond. Over het bereik of gewicht krijgen we niets te horen, maar er wordt wel bij aangetekend dat de auto ‘voornamelijk geschikt is voor korte ritten’. Joh.

Uiteraard hebben wij in praktisch opzicht niet zo heel veel aan dit model, maar dit soort experimentele producten ligt meestal aan de basis van ontwikkeling van nieuwe technologieën die in de toekomst op meer mainstream-producten wordt toegepast. Plaatjes en andersoortig materiaal houdt u van ons tegoed, tot die tijd geven we de XL1 gewoon nog een slinger. Of zou de VW er gewoon als een gerebadged Audi Urban Concept uitzien.

Hoe zou het eigenlijk zitten met de productieplannen voor de XL1? Worden die nu weer doorgeschoven met het nieuwe experimentje achter de hand?

Ook interessant!

  • Genesis X Concept is woestaantrekkelijk
  • Nieuwe elektrische Porsche 718
    Nieuwe elektrische Porsche 718 komt eerder dan verwacht
  • leuke elektrische auto
    Een leuke elektrische auto, hij is er eindelijk!
  • YES! Er komt een elektrische Audi RS6

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

concept, Elektrisch, Volkswagen

Vorig bericht: « Rijtest en video: T-Ford
Volgend bericht: Volvo C70 facelift 2012 »

Lees Interacties

Reacties

  1. dennisr zegt

    22 augustus 2011 om 18:58

    Die op de foto vind ik maar niks! dan liever een gerebadge Audi Urban, dat is wel een gaaf karretje

    –edit: dank u, is inmiddels gefixt–

    Login om te reageren
    • vale46 zegt

      22 augustus 2011 om 19:05

      @dennisr: De foto is een XL1…

      Login om te reageren
      • dennisr zegt

        22 augustus 2011 om 19:06

        @vale46: klopt, goed gelezen.. vind hem nog steeds niks :).. (had wel door dat dat niet de gene was waar het nu over gaat :) )

        Login om te reageren
  2. BobbyD zegt

    22 augustus 2011 om 19:00

    Enne in de titel “experminetele”

    –edit: dank u, is inmiddels gefixt–

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      22 augustus 2011 om 19:04

      @BobbyD: is een verborgen ode aan Hans Kazan. Die zei ook altijd expiriment ;)

      Login om te reageren
  3. JanJansen zegt

    22 augustus 2011 om 19:01

    Dit klinkt mij als exact hetzelfde auto/project/dingski als de Audi E-Tron City maar wie was eerst, VW toch?

    Login om te reageren
  4. integraturbo zegt

    22 augustus 2011 om 19:02

    Hmm lelijk ding.. Maar goed, voor mensen die zuinig willen rijden is het uiterlijk uiteraard bijzaak.

    Login om te reageren
  5. mashell zegt

    22 augustus 2011 om 19:07

    Dat is nou cool van VW. De echte auto’s op de IAA en de boomknuffelaar mobielen in het domein van de Grünen, Berlijn. Ik was al een beetje bang dat de IAA weer zo’n schijnheilig groen feestje zou worden.

    Login om te reageren
  6. vale46 zegt

    22 augustus 2011 om 19:08

    Waarom kunnen deze (kleine) modellen eigenlijk zo’n waanzinnige cijfers halen?
    Kan toch niet door alleen een kleine motor en een licht gewicht voertuig met goeie aerodynamica, er moet toch meer achter zitten?
    Iemand die wat technische kennis heeft van superzuinige modellen?

    Ik vind het fijn dat de VAG ook geld pompt in ‘nuttige’ projecten i.p.v. Bugatti.

    Login om te reageren
    • joosthoeve zegt

      22 augustus 2011 om 19:25

      @vale46: van de XL1 weet ik alleen dat het gehaald is door optimalisatie van huidige technologieën. Dunne banden, speciale coating bij de cilinderwanden om wrijvingsverliezen tegen te gaan, aluminium blok, kunststof/koolstof vezel body, diesel motor, elektrische hulpmotor, extra lichte elektriciteitskabels, de kappen over de achterwielen om aerodynamischer te maken etc. Dus niet echt geheel nieuwe technologieën als ik het goed heb, maar gewoon alles in het extreem. Daarbij is de XL1 de eerste meer een hybride Diesel/Elektrisch als ik het goed heb?

      Login om te reageren
      • joosthoeve zegt

        22 augustus 2011 om 19:27

        @joosthoeve: ff opgezocht, weegt net geen 800 kg en een diesel motor + elektrische motor.

        Login om te reageren
      • Ruben00 zegt

        22 augustus 2011 om 19:28

        @joosthoeve: Die “speciale” coating is gewoon Nikasil, dat bij 2takt machines al zo’n 10 jaar gebruikt wordt.

        Login om te reageren
        • joosthoeve zegt

          22 augustus 2011 om 19:30

          @Ruben00: Dit was ook puur wat ik destijds gelezen had. Mijn verstand op dat gebied gaat verder dan de basis van een motor! Maar bedankt voor de info!

          Login om te reageren
      • vale46 zegt

        22 augustus 2011 om 19:31

        @joosthoeve: m.a.w. De huidige “geitewollesokken” modellen zijn grote blunders want het kan véél beter!
        Dit is nu wel een 1-zitter, en niet zo’n praktische, maar als men het ver drijft kan men toch wel een superbluemotion model maken dat naar de 3 – 2.5L/100 km gaat.
        Waarschijnlijk kost die technologie te veel.
        Ik kan anders geen reden bedenken waarom het nog niett toegepast zou worden.
        BTW: thanks!

        Login om te reageren
        • joosthoeve zegt

          22 augustus 2011 om 19:39

          @vale46: Probleem is denk ik is gewicht en geld inderdaad. Techniek is vrij duur. Maar ook als je de huidige bluemotions veel zuiniger wil maken maar ook practischer word het lastig. 4 stoelen neem ik aan als practisch; toch weer redelijk wat kilo’s erbij aan stoelen, de voorstoelen worden zwaar omdat ze meer verstelbar moeten zijn etc. En op een basisgewicht van 795 kg telt elke kilo zwaar. Daarbij kan de auto dan weer meer personen kwijt, dus wellicht moet de auto dan ook steviger gemaakt worden (a.k.a. meer gewicht.) Daarbij in zulke modellen passen meestal geen mensen achter in door het design

          Login om te reageren
          • kungfupanda zegt

            22 augustus 2011 om 22:18

            Afdeling verkoop zal ook nog wel een dikke vinger in de pudding hebben. Van alle techniek in 1 keer toepassen kun je maar 1 keer cashen.

            De techniek gefaseerd in voeren in 5 stappen kun je ook weer 5 keer van cashen.

            Ik zou hetzelfde doen. :)

            Login om te reageren
    • JanJansen zegt

      22 augustus 2011 om 19:29

      @vale46:
      Het is een beetje een technisch verhaal maar als je een ronddraaiend onderdeel (bijvoorbeeld een velg) 2x zo zwaar maakt kost het 2*2 (dus in het kwadraat) = 4 keer zo veel energie om hem te laten versnellen. Omgekeerd, bij lichter maken, geldt dat dus in positieve zin ook.
      Dit geldt nog meer voor luchtweerstand; wil je 2x zo hard dan heb je zelfs 8x (tot de macht 3) zo veel energie nodig. En je weet vaak niet bij welke snelheden dit verbruik gemeten is.
      Een van de mensen die dit in extreme heeft doorgevoerd is Gordon Murray met de T25 (de Rocket en de F1 uiteraard ook maar daar gaat de vergelijking met zuinigheid volledig spaak).
      Dit is ook een van de redenen dat bijvoorbeeld een Caterham zo licht mogelijk is gemaakt. Deze halen ondanks bescheiden motorblokken en standaard Ford-remmen toch goede prestaties, zonder veel slijtage.

      Login om te reageren
      • vale46 zegt

        22 augustus 2011 om 19:46

        @JanJansen: To add speed, add lightness.
        Ik weet niet meer welke gast dat gezegd heeft, maar vele dingen komen op die spreuk terug. Dit dus ook :)

        Login om te reageren
        • joosthoeve zegt

          22 augustus 2011 om 19:52

          @vale46: Colin Chapman;) Lotus oprichter

          Login om te reageren
          • vale46 zegt

            22 augustus 2011 om 19:53

            @joosthoeve: Juist, die gast! Nu zal ik het nooit meer vergeten :P

            Login om te reageren
  7. vale46 zegt

    22 augustus 2011 om 19:15

    @sir_smokalot: Waarom verwijs je eigenlijk naar superzuinige modellen? Heeft VW gezegd dat hij superzuinig gaat zijn?
    Voor zover ik kan lezen staat er gewoon dat die 1-zitter elektrisch word. Wat eigenlijk al helemaal niks te maken heeft met het verbruik van benzine!
    Ook de hint dat het voor korte afstanden gaat worden wekt niet meteen de gedachte op dat het om een superzuinig model gaat, eerder een praktisch milieuvriendelijk winkelkarretje.

    Login om te reageren
    • dennisr zegt

      22 augustus 2011 om 19:16

      @vale46: ”die 0,9 liter per 100 km verbruikt” ??

      Login om te reageren
      • vale46 zegt

        22 augustus 2011 om 19:19

        @dennisr: Het 1persoonskarretje waar Volkswagen mee op de proppen gaat komen is ELEKTRISCH…
        Wat heeft dat met l/100km te zien?

        Login om te reageren
      • Ruben00 zegt

        22 augustus 2011 om 19:29

        @dennisr: Dat slaat op de XL1, niet op deze.
        Lezen is ook een vak.

        Login om te reageren
        • dennisr zegt

          22 augustus 2011 om 19:53

          @Ruben00: jaa is wel eens verwarrend, een nieuw artikel met veelal info van een oud iets..

          Login om te reageren
          • Ruben00 zegt

            22 augustus 2011 om 20:03

            @dennisr: Als je rustig leest, en niet als een ADHD`er snel wil reageren, is er niets moeilijks aan.

            Login om te reageren
            • dennisr zegt

              22 augustus 2011 om 20:06

              @Ruben00: gaat mij niet om snel reageren.. en toevallig heb ik wel ADHD.. maar van jouw veracht ik verder eigenlijk geen nuttige opmerkingen..

              Login om te reageren
              • Ruben00 zegt

                22 augustus 2011 om 20:22

                @dennisr: Kheb er van jou nog nooit een gezien, van mezelf daarentegen wel.

              • dennisr zegt

                22 augustus 2011 om 20:59

                @Ruben00: dan heb jij dus nog meer problemen met lezen dan ik ;)

              • Ruben00 zegt

                22 augustus 2011 om 21:18

                @dennisr: Ik ga er niet op in maar met je 2000 posts ligt mijn percentage zinvolle posts toch hoger, maar door jou is keldert die nu!
                Gvd reageer ik toch.

  8. Jochempie zegt

    22 augustus 2011 om 19:51

    Als ik ‘m als consument (eindelijk!!) mag kopen, doe ik het. Ik wil met zo min mogelijk middelen mijn forensentrip vlotjes kunnen maken.

    Login om te reageren
  9. norge zegt

    22 augustus 2011 om 19:53

    Hoelang blijven ze nog oefenen daar bij VAG ?

    Login om te reageren
  10. bobb zegt

    22 augustus 2011 om 19:53

    Is zo’n Renault Twizy toch handiger, kun je nog eens iemand meenemen.

    Login om te reageren
  11. FieRo zegt

    22 augustus 2011 om 21:16

    lijkt qua uiterlijk sterk op conceptwagens uit de jaren 80

    Login om te reageren
  12. lichie zegt

    22 augustus 2011 om 22:19

    Ik hoop dat VW nu eindelijk een van die conceptwagens in de verkoop gooien. Saaie ritjes lekker goedkoop en geld over om in het weekend iets echt leuks te rijden.

    Login om te reageren
    • tstile zegt

      26 augustus 2011 om 19:58

      @lichie: Helaas, tegen de tijd dat ditsoort technieken betaalbaar zijn (dwz energie/olie is zo schreeuwend duur dat het uit kan om een stinkdure maar zuinige auto te kopen) dan zal het een dure hobby zijn om een leuke auto in het weekend te rijden…

      Login om te reageren
  13. desoper zegt

    22 augustus 2011 om 23:07

    De 9867e elektrische concept van VAG waar je uiteindelijk nooit meer iets van terug ziet. Jammer dat er aan deze onzin nog aandacht wordt besteed

    Login om te reageren
  14. floryn zegt

    22 augustus 2011 om 23:46

    Als ze nou het lef hadden om eens zoiets op de markt te brengen.

    Login om te reageren
  15. rijgewoonbmw zegt

    23 augustus 2011 om 00:24

    hahah laat me niet lachen dat andere flop project

    Login om te reageren
  16. smasters zegt

    28 augustus 2011 om 10:35

    jammer dat de achterwielen wegvallen

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North