• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

VW recall: 100.000 auto’s terug wegens remproblemen

Auteur: Author, gepost 4 november 2015 om 20:52 – 54 Reacties

VW recall: 100.000 auto


Moet wel een hele grote gifbeker zijn, daar in Wolfsburg.

Volkswagennieuws móet heden ten dage wel bijna in verband worden gebracht met dieselprutsgate, maar in dit specifieke geval is dat lastig. VW roept namelijk 91.867 auto’s terug in verband met storingen die kunnen leiden tot problemen het motor- en remvermogen.

Het gaat vooralsnog om alleen Amerikaanse auto’s. Meer specifiek: de 2015-2016 auto’s van de volgende types zijn getroffen: Beetle, Golf, Passat en Jetta, met 1.8 of 2.0 benzinemotor. Dientengevolge houden we er rekening mee dat in een later stadium ook Europese en Nederlandse auto’s terug naar de dealer zullen moeten.

Wat precies de problemen veroorzaakt is nog niet helemaal bekend en Volkswagen heeft dan ook nog geen idee hoe één en ander gerepareerd moet worden. Wel is duidelijk dat het te maken heeft met de nokkenas, waardoor mogelijk remkracht verloren gaat.

UPDATE: ter verduidelijking. De nokkenas drijft de vacuümpomp van de rembekrachtiging aan. Door problemen met loslatende nokken zouden de rem- en motorproblemen mogelijk ontstaan.

Vooralsnog zijn er geen slachtoffers bekend.

Ook interessant!

  • Mijn Auto: Volkswagen Golf 7R handbak van Daniel
    Mijn Auto: Volkswagen Golf 7R handbak van Daniel
  • Volkswagen ID.3 vs. Golf I: tijdreizen met auto's
  • Volkswagen Golf 8 R rijtest video
  • Video: politie Limburg stopt gestolen Volkswagen Golf
    Video: politie Twente stopt gestolen Volkswagen Golf

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

golf, jetta, new-beetle, passat, remmen, terugroepactie, verenigde-staten, Volkswagen

Vorig bericht: « De prijs van deze tweedehands Saab is hoog. Heel hoog.
Volgend bericht: Gaaf veilingvoer! Een ongerestaureerde Ferrari uit ’55 »

Lees Interacties

Reacties

  1. martinus zegt

    4 november 2015 om 20:54

    Gewone terugroepactie.
    Daar zijn er wel een paar van per maand.
    De timing is ongelukkig.

    Maar elk probleem dat er voor VW er nu nog bij komt is ongelukkig.

    Login om te reageren
    • thomasthomas zegt

      4 november 2015 om 21:25

      @martinus: tis gewoon rommel zeg dat dan.

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        4 november 2015 om 21:41

        @thomasthomas:

        Onzin .. VAG weet best wel hoe je een auto moet maken ..

        Login om te reageren
        • potjak zegt

          4 november 2015 om 22:53

          @lincoln: er is een verschil tussen weten en doen.

          Login om te reageren
      • a3aan zegt

        4 november 2015 om 22:19

        @thomasthomas: goed gefundeerd antwoord joh

        Login om te reageren
    • rolov zegt

      4 november 2015 om 21:33

      @martinus: en het aandeel zakt verder.

      Login om te reageren
      • ghost zegt

        5 november 2015 om 00:42

        @rolov: aandeel autoverkopen van VW neemt gewoon toe hoor?

        Login om te reageren
  2. faalhaas zegt

    4 november 2015 om 20:56

    Stiekem nog even snel een update wegmoffelen.

    Login om te reageren
    • ukbob zegt

      4 november 2015 om 21:16

      @faalhaas: als je aan een nokkenas gaat rommelen vanwege een remprobleem heb je heel wat te doen als monteur volgens mij…
      Ik volg f niet hoe die twee gerelateerd zijn en/of tot problemen kunnen leiden.

      Login om te reageren
      • moveyourmind zegt

        4 november 2015 om 21:29

        @ukbob: Het zal niet de nokkenas zelf zijn…

        Ik denk eerder een heel minisicuul bijna te verwaarlozen klein probleempje met de nokkenaskeerring.

        Dus eigenlijk is het de schuld van de wegbeheerder, die moet de weg gewoon op tijd schoonmaken als er olie op het wegdek ligt.

        Login om te reageren
        • FlighTom zegt

          4 november 2015 om 22:56

          @moveyourmind: het gaat om de aandrijving van de vacuumpomp, wat door de nokkenas gebeurd. Als deze aandrijving wegvalt heb je geen onderdruk meer op je rembekrachtiger en verliest deze zijn werking. Hierdoor remt de auto dus (opeens) een heel stuk minder hardz

          Motorvermogen is hiermee (lichtelijk) aangetast doordat de vacuumpomp de lucht die weggezogen wordt uit de rembekrachtiger in het inlaat spruitstuk pomp. Ietsje minder lucht = ietsje minder vermogen. Dit laatste is verwaarloosbaar en zal vooral stationair een iets onrustigere loop veroorzaken.

          Login om te reageren
          • vroaaar zegt

            5 november 2015 om 02:01

            @flightom: Jij lijkt er verstand van te hebben. Ik dacht altijd dat de krukas de nokkenas en overige appendages aandreef? Bovendien zijn loslatende nokken geen kleinigheidje aangezien je kleppen dan dus niet meer synchroon lopen met de cilinders en moterschade mij een groter probleem lijkt dan een minder werkend vacuumpompje…

            Login om te reageren
            • FlighTom zegt

              5 november 2015 om 07:50

              @vroaaar: de krukas wordt vaker gebruikt inderdaad, omdat daar toch al een poellie op zit en het zwaartepunt lager blijft. Wil echter niet zeggen dat alles bij de krukas wordt weggehaald. Aangezien de nokkenas de helft van het aantal toeren draait kan men er leuke dingen mee doen;

              Aantal voorbeelden van ‘randapparatuur’ die fabrieksaf wordt aangedreven door de nokkenas;
              -ontstekingshuizen
              -Peugeot 309gti16; stuurbekrachtiging pomp
              -mechanische brandstofpompen

              Ook het verhaal over de ‘loslatende nokken’ is hier enigzins overdreven. Het is niet zo dat er een complete nok afknapt en daarmee rondslingert in de cilinderkop. Dit zou inderdaad desastreuze gevolgen hebben.

              Op de kopse kant van de nokkenas zit een sleuf, zoals bij een schroef die je met een platte schroevendraaier moet aandraaien. Onderstaande foto laat zien hoe het nokje op de pomp er vaak uitziet. Deze pomp is bijvoorbeeld van een 306-GTI.

              http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-JUCW6HIS.jpg

              Dit zijn dus vrij kleine nokjes die, als ze onder-gedimensioneerd zijn, af kunnen breken en rond kunnen zwerven binnen het vacuumpompje zelf. Geen groot probleem, maar dit geeft natuurlijk wel een enorm naar geluid.

              Login om te reageren
          • moveyourmind zegt

            5 november 2015 om 06:41

            @FlighTom: Mooie uitleg!

            Login om te reageren
  3. danielj zegt

    4 november 2015 om 20:57

    Jammer joh.

    Login om te reageren
  4. moveyourmind zegt

    4 november 2015 om 20:59

    Ik denk dat de stichting Volkswagenclaim weinig kans maakt met het eisen van compensatie wegens verminderde restwaarde…

    Iedereen weet dat je tweedehandsje veel meer opbrengt als hij altijd in de garage heeft gestaan.

    Login om te reageren
    • remcott zegt

      4 november 2015 om 21:36

      @moveyourmind: ?

      Login om te reageren
  5. lincoln zegt

    4 november 2015 om 21:00

    Niet bij de Europese auto’s ..
    Europeanen mag je nml gewoon naaien ..

    Login om te reageren
    • p993 zegt

      4 november 2015 om 22:18

      @lincoln: idem bij de Audi Tfsi: in VS allerlei regelingen om klanten schadeloos te stellen terwijl in Europa het probleem nog glashard ontkent werd tegen klanten. De arrogantie….

      Login om te reageren
  6. p993 zegt

    4 november 2015 om 21:01

    Dan zullen ze er maar een andere nokkenas in moeten zetten…het zal dan snel gedaan zijn met die remproblemen. Rare jongens, daar in Wolfsburg…

    Login om te reageren
    • FlighTom zegt

      4 november 2015 om 23:01

      @p993: het verband tussen nokkenas en rembekrachtiger is er zeker. Zie mijn bovenstaande reactie.

      Login om te reageren
      • DennisS65B40 zegt

        5 november 2015 om 06:36

        @flightom: het verband tussen jouw reactie en die van p993 is er zeker niet.

        Login om te reageren
        • FlighTom zegt

          5 november 2015 om 07:53

          @audir8v10: leg uit!

          Hij zegt op een sarcastische toon dat als je de nokkenas verandert, je remprobleem over is.

          In dit geval heeft dit wel degelijk alles met elkaar te maken.

          Login om te reageren
  7. aamvoort zegt

    4 november 2015 om 21:01

    Wat een betrouwbaar merk is dit toch. Maar ja het dashboard zit zo lekker stevig in elkaar. Je hoort in ieder geval geen rammeltjes terwijl je je omgeving vergifigd en niet kan remmen voor voetgangers. lol

    Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      5 november 2015 om 14:27

      @aamvoort: met dank aan Faurecia voor het maken van het dashboard.

      Login om te reageren
    • deboes zegt

      7 november 2015 om 17:59

      @aamvoort: mijn Passat cc heeft het allemaal…en ook nog rammeltjes in het dashboard en als je dan de radio harder zet om het te overstemmen, gaan de speakers resoneren, gewoon inferieure producten die VAG rommel: sta gemiddeld elke 3800 km bij de dealer. Gelukkig is het een verplichte leasebak, had het echt zelf niet gekozen.

      Login om te reageren
  8. mout zegt

    4 november 2015 om 21:06

    Remmen, nokkenas?
    Er gaan dagen voorbij dat ik die niet in een zin gebruik. Maar het gaat blijkbaar over remmen op de motor. Maar zelfs dan heb ik nog nooit gehoord van iemand die zijn nokkenas ging aanpassen voor meer remvermogen.

    Login om te reageren
    • Author zegt

      4 november 2015 om 21:23

      @mout: Zie update ter verduidelijking, het heeft te maken met de vacuümpomp voor de rembekrachtiging en niet met remmen op de motor.

      Login om te reageren
      • mout zegt

        4 november 2015 om 22:48

        @mauritsh: Oops. Als je losse nokken begint te verliezen, heb je echt wel een kwaliteitsprobleempje ergens!
        Of hebben we het over héle fancy los verstelbare nokken?

        Login om te reageren
        • FlighTom zegt

          5 november 2015 om 08:28

          @mout: de nokjes op de vacuumpomp kunnen afbreken, niet de nokken die de kleppen open duwen ;)

          Login om te reageren
    • bakkenmetvis zegt

      5 november 2015 om 09:58

      @mout:
      een dieselmotor creert geen vacuum he

      die zijn altijd afhankelijk van een elektrisch of nokkenas aangedreven vacuumpomp, is al 20 jaar zo

      Login om te reageren
  9. Carreza zegt

    4 november 2015 om 21:13

    Met of zonder dieselgate, VW is blijkbaar niet te stoppen …

    Login om te reageren
  10. kets zegt

    4 november 2015 om 21:14

    C-C-C-C-C-Combooooo!!! MLG pro VW fail streak

    Login om te reageren
  11. edgaar zegt

    4 november 2015 om 21:28

    Heerlijke velgen!!

    Login om te reageren
  12. lincoln zegt

    4 november 2015 om 21:29

    Zowww .. Hoe moet je dat snel effe fixen dan ??
    Volgende keer maar weer op de multiriem ..

    Login om te reageren
  13. bsxc2 zegt

    4 november 2015 om 21:30

    VW of OV, hmmm…

    Login om te reageren
  14. robert110 zegt

    4 november 2015 om 21:42

    Je zou maar de gene zijn geweest die het aan de baas heeft moeten vertellen, dan heb je volgens mij echt een klote dag.

    Login om te reageren
  15. alfaitak zegt

    4 november 2015 om 21:56

    Is er iets dat wel nog klopt aan sjoemelwagen?

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      4 november 2015 om 22:01

      @alfaitak:

      De navigatie en de stoelen zijn wel ok ..

      Dat is wat de huurders/ leners/ leasers tenslotte over de streep trekt ..

      Login om te reageren
      • mmot05 zegt

        5 november 2015 om 09:01

        @lincoln: en de bekerhoudertjes zitten op de juiste plek.

        Login om te reageren
  16. Dutchdriftking zegt

    4 november 2015 om 22:06

    Tja, vw heeft geen best jaar….

    Login om te reageren
  17. bimmert zegt

    4 november 2015 om 22:28

    Iedereen is jaren in die marketing kul getrapt en nu komt er gewoon glashard naar boven dat de prijs het enige premium is wat vag als zodoende probeert te verkopen.

    Login om te reageren
  18. wildbeest zegt

    4 november 2015 om 22:30

    Opdoeken die handel, overal is mee gesjoemeld. Of gewoon accepteren en die domme milieu-eisen laten voor wat het is. Dat geziek

    Login om te reageren
  19. rossi46audi zegt

    4 november 2015 om 22:41

    Wel dikke velgen die als topic foto staan. Weet iemand make and model van deze?

    Login om te reageren
    • FlighTom zegt

      4 november 2015 om 23:07

      @rossi46audi: dit is een foto van een Golf GTI Black Dynamics, conceptje van VW die nooit in productie gegaan is.

      Login om te reageren
      • rossi46audi zegt

        5 november 2015 om 06:59

        @flightom: ah oke. Thanks anyway

        Login om te reageren
  20. e38ossie zegt

    4 november 2015 om 23:46

    BMW heeft bij enkele modellen hetzelfde probleem gehad. Netjes opgelost middels een technische aktie.

    Login om te reageren
  21. norge zegt

    5 november 2015 om 05:49

    Je zou bijna medelijden met ze krijgen…….Te vroeg voor bier?

    Login om te reageren
  22. tofas zegt

    5 november 2015 om 06:19

    Ik denk gewn dat vw gelijk al hun troep in een keer willen opruimen en met een schone lei willen starten..

    Login om te reageren
  23. e1000bmw zegt

    5 november 2015 om 09:49

    Hadden ze daar geen “corrigerende” software voor?

    Login om te reageren
  24. bakkenmetvis zegt

    5 november 2015 om 09:56

    man man man man, “de nokken laten los”.
    Je zou denken dat ze een les geleerd hebben bij de v6 2.5tdi 24v…..

    Login om te reageren
  25. bmwtouring zegt

    5 november 2015 om 10:36

    @bakkenmetvis:
    12V zal je bedoelen…

    Login om te reageren
    • FlighTom zegt

      5 november 2015 om 14:04

      @bmwtouring: De 2.5TDI heeft ‘gewoon’ vier kleppen per cilinder.
      Zes cilinders * vier kleppen per cilinder is 24 kleppen. A.K.A. 24V…

      Login om te reageren
  26. bmwtouring zegt

    5 november 2015 om 17:43

    My bad, idd 24v. ?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North