VW snijdt in onderdelenaanbod om nog meer te cashen

Auteur: , 41 Reacties
De Volkswagen-fabriek in Dresden

Je had al moeite om de merken en modellen van Volkswagen AG uit elkaar te houden? Dan wensen we je veel succes, want VW wil voortaan nog minder verschillende onderdelen gebruiken.

Volkswagen is namelijk altijd op zoek naar manieren om nog meer geld te verdienen en nog meer auto’s te verkopen. Dat eerste kan bijvoorbeeld door de productiekosten omlaag te brengen. Hoe dan? Door efficiënter om te gaan met de beschikbare onderdelen. VW begint met de Golf en de Polo, maar het zou ons niet verbazen als andere merken en modellen volgen.

Financieel directeur Hans Dieter Poetsch legde tijdens een presentatie bijvoorbeeld uit dat de nieuwe Polo minder verschillende motoren en versnellingsbak-variaties krijgt, terwijl er bij de Golf beknibbeld wordt op (jawel) de interieurverlichting. Volkswagen schijnt nogal wat verschillende lampjes te gebruiken.

Poetsch vertelde niet hoeveel Volkswagen wil besparen met deze maatregelen, maar als je net als VAG 10 miljoen auto’s per jaar verscheept, dan is natuurlijk elke euro meegenomen. Wellicht heb je er wat aan als je binnenkort onderhandelt over de aanschaf van je nieuwe bolide.



41 reacties

Zo zou ik het ook doen.
Audi doet dit toch al jaren?
Nieuwswaardig? Voor de aandeelhouders misschien wel.

Niet meer dan logisch. Wat boeit het dat in de A8 en de Fabia dezelfde airco zit. Als het maar deftig werkt…
@Esprit_de_Flandre: ooit, heel lang geleden kocht je een duurdere auto mede omdat deze ook veel langer mee ging. Vooral in een a8 verwacht ik onderdelen van hogere kwaliteit dan in een polo.

Een airco die sneller koud wordt, meer lucht verplaatst met minder lawaai en verfijnder werkt, dat idee. Waarom dan niet andersom redeneren en de airco uit de a8 in de polo stoppen? Dan is de airco uit de a8 niet goed genoeg, die zou gewoon beter moeten zijn.

Het is een naïeve gedachte om te denken dat het daadwerkelijk zo werkt maar in mijn ogen zou het zo wel moeten gaan.
@lekbak: men zet natuurlijk het goedkoopste model in. Trouwens juist een airco is zo’n redelijk uitwisselbaar onderdeel. Die kan in A8 en T5 best identiek zijn.
@lekbak: Ik verwacht eigenlijk altijd deftige kwaliteit, maakt niet uit in wat. Prijs-kwaliteitverhouding, er valt wat voor te zeggen, maar ik vind dat elke auto makkelijk 25 jaar / 500.000km moet aankunnen, zonder vervangingen van assen/motor/airco/verwarming/versnellingsbak/etc…
@Esprit_de_Flandre:
Dat kan ook, als je een Lexus koopt….
Ik vind een auto alleen goed als ie allemaal verschillende schroefjes en lampjes heeft.
Toch?
@mout: Dat zegt Ikea ook over haar kasten…
Altijd goed voor de onderdelen voorziening van oude auto’s van de toekomst. Jij hebt een zeldzame? Geen probleem.. dat onderdeel van die 1.000.000 keer verkochte past ook. Cool.
Vooral alles op kosten sturen, dan kunnen we nu wel voorspellen wat dat voor de kwaliteit zal opleveren.
Mercedes heeft dat ook al eens extreem gedaan. Gevolg was o.a. auto’s die na 3 jaar doorroesten wegens iets te goedkoop staal.

Het is jammer dat bedrijven als VW voornamelijk op kosten willen sturen. Overijverige managers zullen dat wel even regelen. Managers zonder verstand van techniek maken er een spelletje van en brengen de kosten naar beneden. Leuk voor de CV, heel erg slecht voor het product.
@kroon: Ik hoop dat VW dat nu wel snapt. Denk maar aan hun kettingen gate.
Was het juist niet een voordeel van Duitse merken dat je veel keuze had tussen motorvarianten, veranellingsbakken, aandrijflijn etc? Willen ze naar het Amerikaanse/Oosterse model toe: we hebben de Polo 1.2, een diesel en twee verschillende uitrisingsniveau’s. That’s it.
@gtwillem: Mjah aan de andere kant, wie zit er nu eigenlijk te wachten dat je op de bmw 1 serie 10 verschillende motors kunt kopen. Of bij audi (en ook bij BMW en MB is het vast vergelijkbaar) waarbij de prijs van navigatie plus 3712 euro!!! kost op een A1 en waar “Diefstalbelemmerende wielbouten” voor 35 euro nog op de optielijst staat bij het duurste paket wat je aan kunt klikken. Het is maar 2 klikken om 11000 euro aan opties toe te voegen op een auto die maar 21000 kost en dan heb ik nog niet eens leren bekleding.
@imdoctorbob: Wat hebben basisniveau’s en motorenaanbod te maken met het prijsbeleid qua opties?
Ieder bedrijf wil winst maken dus Volkswagen ook. Efficiënter werken of kosten besparen zorgen voor een betere concurrentiepositie, immers bespaard geld zorgt voor A meer winst en/of B meer ruimte om te investeren. Doel: meer auto’s verkopen dan Ford/Peugeot etc. en globaal meer dan Toyota.

Opties goedkoper aanbieden past niet in deze denkwijze. Het kan wel, maar dan zouden de optiepakketten meer moeten behelzen (Comfortline, Highline etc.). Dat zie ik eerlijk gezegd niet -rigoureus- gebeuren.
@phaeton: Mjah ik was beetje oftopic, maar ik denk dat mijn basis antwoord niet heel gek is, meer opties aanbieden betekend dat je ook daadwerkelijk meer type onderdelen moet hebben en maken. Dit is de laatste jaren opgevangen door adaptieve platformen, maar ze bedenken dus nu dat het nog scherper kan.
@imdoctorbob: Maar dat is precies het punt.
VW zal juist onderdelen in verschillende modellen meer willen gebruiken; maar dat zullen misschien standaard onderdelen zijn of onderdelen die niet direct opvallen.
Optie-onderdelen; daar kan je juist niet aan kloten. Bij elke model dat ze ontwerpen, zullen ze al in een vroeg stadium rekening houden met 2 (of meer) versies van elk onderdeel wat een ‘optie’ kan worden. De goedkopere (of basis) variant en een luxere, waar de winst gigantisch op is.
En wat is het lastigste? Het ontwerpen van onderdelen die mooi genoeg zijn om potentiele kopers aan te trekken, maar ook wel weer iets lelijker of minder cool als het top-onderdeel.
@gtwillem: was 20 jaar geleden hier ook zo hoor
Ik heb ook al een aantal golf mk1 onderdelen gevonen die in mijn T3 bus passen.
ik deze zelfde bus ligt nu een golf 3 GTI blok, wat weer zonder pasplaat aan een T3 diesel V-bak past.

dus zo nieuw zal het idee niet zijn om dingen opnieuw te gebruiken ;)
@flat411: het is ook niet nieuw, het wordt alleen op een meer gestructureerdere manier uitgevoerd…
Ik geef toe dat het slim is. Ook dat het een leuke engineering uitdaging is. Maar toch koop ik van m’n leven lang geen vag
Bmw doet dit ook al jaren en ervaar het zelf met drie 3 coupe’s op een rij en nu de 4.

Let wel allen M

Wat me al zelf opvalt: e46 m3 klapraampjes achter en een perfecte op de auto sound gemaakte uitlaat, e92 had dit niet meer. Nu met de m4 veel (afsluitbare)opbergruimte foetsie, gordelaangever weg, nog steeds geen fatsoenlijke uitlaat en geen achterraam die open kan.

En nog veel meer is weggelaten en goedkoper.

Alleen voor de aandeelhouders!!

Een premiummerk minderwaardig
@bigfun: Achterraam E92 -> zit nu de radio onvangst in
Godelaangever -> meuk dat 9/10x faalt in zijn taak.
En ja, ik heb er 1, try again.
@lekkaah: In de E46 zit de radio in de achterruit. In de E92 in het vinnetje omdat het idee van de radio in de achterruit een waardeloos idee was.
@lemster: Nope, achterruit.. Vin is enkel Gps (navigatie)
@lekkaah: Weer wat geleerd :)
@bigfun: Jij hebt vast een kat of een aap thuis…
Tja, is het in de hedendaagse nichemarkt verstandig om te gaan snijden in het motorenaanbod?
Ik ben er niet technisch genoeg voor, maar ik mag toch hopen dat het mogelijk blijft om ook boven het basismodel Golf een handbak te blijven kiezen
Logisch en handig volkomen begrijpelijk, ook de consument is erbij gebaat. Is toch ook makkelijker bij een beurt of als er iets stuk is en moet worden vervangen.
Top, lekker goedkope onderdelen. Ik ben helemaal voor.
Het hoeft ook helemaal niets af te doen aan de kwaliteit, immers in plaats van 10 verschillende onderdelen te ontwikkelen die hetzelfde doen kunnen ze nu in theorie 1 onderdeel goed doorontwikkelen. Daar kan dan meer tijd in gaan zitten en doordat het vaker wordt gebruikt worden de zwakke plekken ook sneller duidelijk. Liever 1x echt goed dan 10x net aan.

En voor wat betreft het gezeur over dat een merk niet meer speciaal is; Interesseert het jou dat je stoelrail in je Polo hetzelfde is als in een A8? Of dat de ruitenwissermotor in een Citigo hetzelfde is als in Aventador? Mij niet hoor, als het maar werkt.
Luxe en kwaliteit zit toch in andere dingen. In de afstand tussen de plaatwerk of in de stilte van het interieur bijvoorbeeld of in materiaalkeuze en design. Die dingen blijven toch per merk uniek. Immers past de motorkap van een Huracan niet op een Golf. Maar kan mij het echt schelen dat de V12 van een Aventador in dezelfde motorsteunen hangt als het blok van een Continental? Ik denk het niet en ik denk dat driekwart van jullie het niet eens zou weten als het niet overal uitgemolken zou worden op websites als dit. Niet dat ik het wel altijd weet overigens, maar dat is juist het punt. 99% van de wereld doesn’t know nor cares, mooi als VAG dan hierdoor wat centjes kan verdienen. Kunnen ze dat weer steken in leuke auto’s zoals de Bugatti’s en Lambo’s van deze wereld.
Jij gelooft toch niet werkelijk dat ze die kostenbesparing gaan doorberekenen aan de klant he…?
Dit doen ze toch echt alleen om de aandeelhouders te paaien….
Let wel dat van elk autotype dat in Duitsland verkocht wordt er tenminste 10 jaar na productie reserve onderdelen geleverd moeten kunnen worden. Dan is standaardisatie ineens heel aantrekkelijk.
Ik heb weer een leuk Volkswagen meuk verhaal. De Vader van den kameraad en daar de collega van heeft een Volkswagen passaai, dacht op een morgen aan Te rijden, dsg bak kapot. Opgehaald door VW 2 weken later kreeg hij hem terug 1 week later was het weer raak met de dsg weer een nieuwe automaat eronder en een nieuwe turbo. Hij had pas 60.000 gereden. Nog een vw meuk verhaal. Ik was aan het rijden met een goede friend ik zijn vaders passaai in de sneeuw. Breekt heel de bodemplaat er onderuit en wielkast door de sneeuw. Naar vw gereden en die hadden wat bestelt 2 weken later nog steeds niet gemaakt. Nou moet hij een week z’n wagen achterlaten omdat ze ook nog wat moeten gaan kloppen en spuiten op het staalwerk. Schijnbaar gaat het daardoor snel roesten. Denk nog maar eens een keer na als je een vw koopt….. Ik begin er niet aan
@henkhupelschoten: Is het nou een friend of een kameraad?
Anyway: twee losstaande verhalen met enkele samenloop van omstandigheden zonder achtergrondinformatie met, doe eens gek, mogelijke oorzaken.
@henkhupelschoten: Ik heb ook een leuk verhaal. Mijn broer heeft een Golf 5 van 2003 met 230.000 op de teller en nooit wat ernstigs gehad. Onee dat willen jullie niet horen.
@meepinz: Met de tellers gedraaid of gewoon verzonnen
@meepinz:
Vast gekocht met 230k op de teller en er geen meter mee gereden….
De lijst met mankementen die ik met die hokken heb gehad is te lang om hier te publiceren….
Ik heb dat jaren geleden eens gedaan en sindsdien sta ik hier onder curatele….
zegt ie waarschijnlijk bij elke presentatie ..
dat is dan ook zijn job omdat te zeggen als financieel directeur zijnde ..


zou een beetje naief zijn als je denkt dat er dan ook echt iets gaat veranderen ..
Nog steeds zijn er stapels mensen die een VAG kopen, en nog steeds zijn er mensen die denken dat het betrouwbare auto’s zijn dus waarom niet, ze komen overal mee weg.
Zo een plan hebben ze al meer uitgevoerd, begin jaren 90 werd DE Opel inkoper José Ignacio López aangetrokken. Hij stelde dat 50 % van de leveranciers voor 70 % van de toen geldende kostprijs mochten gaan leveren. Gevolg kwaliteit donderde achteruit, denk maar aan o.a.alle Volkswagens uit die tijd met ruiten die naar beneden vielen (Garantie, kosten dealers) lampjes die maar kapot bleven gaan e.d. Kan zo nog wel doorgaan, maar goedkoop is duurkoop en ontevreden klanten.
@carlo:
Die raammechanieken werden pas onder garantie gerepareerd nadat het breed was uitgemeten op de landelijke televisie, ik moet mijn geld voor 2 mechanieken nog krijgen..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).