• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Waar kun jij nog je camper of caravan kwijt?

Auteur: RubenPriest, gepost 24 juli 2025 om 07:42 – 15 Reacties

Waar kun jij nog je camper of caravan kwijt?

Het aantal campers en caravans in Nederland nemen toe, maar hoe zit het met de stalling?

Op dit moment staan de stallingen vooral leeg. Jan en alleman hebben de camper en caravan uit de stalling gehaald om lekker op vakantie te gaan. Maar straks in het najaar kan er een uitdaging ontstaan. Niet voor diegenen die alles al geregeld hebben, maar mogelijk wel voor de nieuwe groep die sinds kort in bezit zijn van een camper of caravan.

Volgens cijfers van de brancheorganisaties KCI en BOVAG zijn er in de eerste maanden van dit jaar al ruim 6.200 nieuwe campers en caravans afgeleverd. Daarbovenop draait de occasionmarkt nog altijd op volle toeren. Het totaal? Nederland telt inmiddels bijna 630.000 kampeervoertuigen. Dat zijn er 12.000 meer dan vorig jaar. Die hebben allemaal een plekje nodig buiten de vakanties wanneer ze niet gebruikt worden.

Het liefst droog, veilig, betaalbaar en niet al te ver van huis. Dat blijkt voor steeds meer mensen een flinke uitdaging, daarover bericht Nu.nl

Van boerenschuur tot vijfsterrenstaling

Stallingen zijn er in alle soorten en maten. Van een simpele schuur bij de boer tot geavanceerde parkeerplekken met klimaatbeheersing en cameratoezicht. Het aantal campers en sleurhutten groeit, maar dat betekent niet dat het aantal stallingplaatsen op hetzelfde niveau meegroeit. Kortom: probeer jij maar eens een plekje te vinden.

Duizenden euro’s per jaar betalen is inmiddels geen uitzondering voor een luxe stalling. En zelfs deze stallingen in het het hogere segment hebben te maken met topdrukte.

Je mag je camper of caravan niet altijd zomaar voor de deur parkeren. In veel gemeenten geldt een maximale termijn van drie dagen. Op sommige plekken mag het zelfs niet eens op je eigen oprit. Ja, hoe moet mister White nou koken dan?

Gemeenten moeten meedenken

De sector pleit dan ook voor meer flexibiliteit bij gemeenten. Volgens de KCI zijn er genoeg lege bedrijventerreinen waar stallingen van gemaakt zouden kunnen worden. Dit vereist wel aanpassingen van bestemmingsplannen en daar komt de gemeente bij kijken.

Tot die tijd blijft het voor veel kampeerliefhebbers zoeken naar een speld in een hooiberg. Een camper kopen is zo geregeld. Een parkeerplek voor vinden, dat is een ander verhaal.

En dat allemaal voor die paar weken per jaar waarin je met je busje op een regenachtige camping in de Ardennen staat. Leuk man!

Ook interessant!

  • Camper- en caravan verkoop gaat 2023 overtreffen
  • Dit is de camper van het jaar 2025
  • Nederlanders blijven maar campers en caravans kopen
    Trekauto van het jaar-award gaat naar oude bekende
  • Ook met de caravan willen we niet naast een Rus staan

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

camper, caravan, parkeren

Vorig bericht: « Gratis en legaal Formule 1 kijken? Dat kan!
Volgend bericht: Met deze apps op je telefoon gaat het verkeerslicht sneller op groen in België »

Lees Interacties

Reacties

  1. timdawg zegt

    24 juli 2025 om 08:54

    Hoezo ligt hier een taak voor de gemeentes volgens KCI? Die hebben wel andere zaken aan hun hoofd. Het hebben van een caravan of camper is geen noodzaak maar luxe. En stalling is dus een commerciële aangelegenheid. Dan kom je in de hoek van bedrijfsmodellen terecht. Als iemand het financieel rond kan krijgen en er winst mee kan maken dan zullen er extra stallingen komen. Zo niet, dan niet. Waarschijnlijk komt die opmerking over gemeentes weer uit de koker van een paar boomers die alleen maar aan zichzelf denken en vinden dat alles voor hem meteen maar geregeld moet worden.

    Login om te reageren
    • styns zegt

      24 juli 2025 om 09:08

      Een verassend nuchtere kijk op de zaak waar ik het gloeiend mee eens ben! Van de andere kant. Als we het woord caravan van het woord stalling afhalen blijft alleen de stalling over. Als er hier in de buurt een overdekte betaalbare plaats komt waar ik een of meerdere auto’s zou kunnen stallen… Dan mogen ze wat mij betreft aan bestemmingsplannen sleutelen wat ze willen 👍🏻

      Login om te reageren
    • volvo480gtt zegt

      24 juli 2025 om 09:11

      Ik lees niet dat er een taak bij de gemeente ligt maar dat er gepleit wordt voor meer flexibiliteit. Flexibiliteit om bestemmingsplannen te wijzigen van braakliggende plekken en leegstaande gebouwen op bedrijfsterreinen. En zo raar is dat toch niet als er een commercieel exploitant een stallingsbedrijf wilt opstarten?

      Login om te reageren
      • timdawg zegt

        24 juli 2025 om 09:37

        Je hebt gelijk, ik heb dat anders geïnterpreteerd. Laten we het er maar op houden dat het nog vroeg was…

        Login om te reageren
    • rwdftw zegt

      24 juli 2025 om 09:46

      Mijn 944 stond in de winter in een stalling. Een oude veilinghal met 1400 plekken en het koelhuis was voor de klassieke auto’s. De uitbater van de stalling huurde het pand weer van een sloopbedrijf wat de eigenaar van het pand was. Omliggende gemeentes waren “welwillend” door streng te handhaven op oneigenlijk gebruik van kassen en schuren. Dat wil zeggen dat als de vergunning was afgegeven voor het kweken van groente en de boer stalde er caravans, dan was het vlot einde met deze praktijken. De boer moest stoppen en de eigenaars van de caravans moesten naar de stalling waar mijn auto ook stond.

      Stond, want het sloopbedrijf verkocht het kavel aan een ander bedrijf. Dus er kwam een brief dat de veilinghallen gesloopt zouden worden en dat per 31-12 alles opgehaald moest zijn. Fijn als je in de oldtimer regeling zit. De uitbater van de stalling probeerde daarna om een nieuwe stalling te realiseren maar liep vast op bureaucratie, regels en vergunningen.

      Mijn stalling had al een wachtlijst dus er is in de regio echt helemaal geen plek meer te vinden voor een caravan of klassieker. 1400 Caravans, campers, boten en 40 klassiekers moesten ergens anders een plekje vinden en dat is schier onmogelijk. En dat allemaal dankzij de gemeentes die handhaven op vergunningen en nieuwe initiatieven in de kiem smoren.

      In dat opzicht kunnen gemeentes alles kapot maken. En dat is ze ook gelukt.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        25 juli 2025 om 14:10

        Gemeenten hopen er misschien wel op dat vergunningen overtreden worden want dan kunnen ze dwangsommen innen. De regering betaalt de gemeenten structureel te weinig, wethouders en gemeenteraadsleden willen vaak teveel en dus hebben gemeenten geld tekort. Belastingen kunnen ze niet veel heffen dus streng handhaven en overtreders beboeten is gunstig.
        Maar een veilighal in eigendom van een sloopbedrijf, dat zijn ook wel signalen dat het geen langjarige stallingsplaats ging worden.

        Login om te reageren
    • aadzor zegt

      24 juli 2025 om 09:51

      Probleem is dat de gemeente de vergunningen afgeeft. Zo stond die van ons bij een ex-roze boer, die al jaren een vergunning had voor het stallen van Caravans. Plotsklaps verdween de vergunning en moest hij stoppen omdat zijn bedrijf net 100 meter binnen de bebouwde kom stond. *poef* 250 stalling plekken weg.

      Login om te reageren
    • RUBERG zegt

      24 juli 2025 om 14:45

      Ik zie regelmatig ‘boomers’ met jonge kinderen op de camping. Met caravan of camper…

      Login om te reageren
  2. kniesoor zegt

    24 juli 2025 om 09:32

    Waarom zou je ook vóór aanschaf van een camper/caravan niet eerst checken of/waar stallingsruimte beschikbaar is . . . ?

    • zucht •

    Login om te reageren
  3. ghengiskhan zegt

    24 juli 2025 om 09:32

    KCI staat voor caravan en kampeer industrie. Als belangenorganisatie zou ze geen knip voor de neus waard zijn als ze hier geen aandacht voor vragen, ongeacht de impact op andere delen van de samenleving. Wie het oplost is niet belangrijk: DOE IETS!

    Login om te reageren
  4. Johanneke zegt

    24 juli 2025 om 09:42

    De wijk waar ik ben opgegroeid, mijn ouders wonen er ook nog, vroeger overal kinderen. Nu overal campers en caravans, want vrijwel alle bewoners zijn rond de 60 nu. Een stalling in Bemmel is er mee gestopt, en sindsdien staan alle opritten vol. Ook wel grappig dat van die mensen verderop, die altijd maar klagen over alles want alles moet volgens de regeltjes, die hebben ook al maanden lang de camper op de oprit als ze niet weg zijn.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      24 juli 2025 om 09:48

      Hoewel die gigantische witte plastic vakantieganger containers enorm lelijk zijn gaat het qua bemoeizucht ook wel erg ver om regels op te stellen over wat je wel en niet op je eigen oprit mag stallen. Daar zouden gemeenten ook wel eens wat minder gretig in mogen zijn.

      Login om te reageren
      • Johanneke zegt

        24 juli 2025 om 10:02

        Ja vind ik ook. Is toch je eigen oprit. Maar zat wijken in NL waar je je voordeur niet eens in een ander kleurtje mag schilderen..

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          24 juli 2025 om 20:17

          Al die “liberale” politici die het telkens over een vermindering van de regeldruk hebben kunnen heel veel onzinnige regels afschaffen door de Algemene Plaatselijke Verordeningen gewoon af te schaffen. Gemeenten nemen heel vaak te veel beleidsvrijheid, waarmee ze telkens artikel 1 van de grondwet overtreden.

          Login om te reageren
  5. lekkaah zegt

    24 juli 2025 om 11:49

    Tsja, de boer/industrieel bedrijf verpatst z’n grond nou eenmaal liever aan een projectontwikkelaar voor miljoenen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North