
Ik kom ze nauwelijks meer tegen, die leuke kleine auto’s…
Weet je nog? De tijd dat elk straatje in Nederland wel ergens een Fiat Panda, Hyundai i10 of VW up! had staan, vaak met vergeelde wieldoppen en een sticker van de plaatselijke rijschool achterop? Die tijden glippen langzaam tussen onze vingers door. Het A-segment , de categorie kleine, eenvoudige stadsauto’s, is bezig aan een stille, maar pijnlijke aftocht. En niemand lijkt het op tijd te hebben opgemerkt.
Nieuwe cijfers uit de Europese autoverkoop over 2024 laten zien dat de verkoop van deze minihelden met maar liefst 24 procent is gekelderd. En dat is geen incident. Tien jaar geleden werden er nog ruim een miljoen van verkocht, inmiddels nog maar een schamele helft daarvan. En het einde is, vrees ik, nog niet in zicht.
Waar zijn toch al die kleine auto’s gebleven?
Wat is er aan de hand? Nou, kleine auto’s maken is duur geworden. Niet omdat staal ineens goud is, maar omdat Europese regelgeving almaar strenger wordt. Denk aan verplichte veiligheidssystemen, uitstootnormen en elektronische nanny’s die je vertellen hoe je moet rijden.
Hartstikke veilig, maar voor een auto die ooit bedoeld was als goedkoop, eenvoudig en wendbaar… is het inmiddels allemaal een beetje te veel van het goede. Ook omdat een kleine auto daardoor snel net zo duur is als een grotere.
Fabrikanten zien het ook niet meer zitten. Aan een kleine auto valt weinig te verdienen, zeker als je de hele Euro 7-doos van Pandora erbij moet leveren. Dus trekken merken zich terug. De Twingo? Weg. De Up!? Ook al uit productie. Wat overblijft, is duurder, zwaarder, en vaak gewoon een halve SUV in verkorte vorm.
En dat is ergens zonde. Want juist nu steden voller raken en brandstof duur blijft, is er meer dan ooit behoefte aan wendbare, zuinige stadsautootjes. Maar in plaats daarvan krijgen we crossovers met 20-inch velgen die twee parkeervakken nodig hebben.
Er gloort hoop voor de kleintjes
Toch gloort er hoop: fabrikanten als Renault en Stellantis roepen nu op tot een nieuw ‘mini-segment’, met versoepelde regels voor écht kleine elektrische auto’s. Denk: een soort kei‑car, maar dan met een Europees paspoort. Als Brussel meewerkt, zouden we zomaar opnieuw een golf compacte auto-innovatie kunnen zien.
Lijkt ons een heel leuk plan. Wij houden van kleine auto’s. Een échte Mini bijvoorbeeld. Daar zou ik best wat voor willen betalen. Wat vind jij?





Zelfs een mini is groot.
Een échte Mini, zei hij. Niet die supersized-versie van BMW.
Een subklasse die max 100 gaat is best haalbaar, en 2 persoons met koffer kan ook.
Dan kun je opeens een flinke range halen met weinig gewicht ed.
Alleen ook dat soort autos gaat duur worden als ze overal aan moeten voldoen.
Liever een max van 130km/u. Dan heb je marge voor inhalen en kan je ook in de nacht nog meekomen.
Dan zit je weer in de catagorie normale wagens.
Vrachtwagens kunnen ook nog inhalen als het moet ondanks hun maximale snelheid.
2 persoons is met de smart duidelijk geflopt. Als je voor iets meer een achterbank kan krijgen heeft dat voor velen toch de voorkeur
Geflopt? Met 2 miljoen exemplaren? Valt wel mee toch?
Ik zie anders nog genoeg kleine auto’s rijden.. vooral Upjes, 108’s, Aygo’s.. vaak klein spul met grootheidswaanzin en vooral links of midden op de snelweg. Op de Up! na rijdt het ook nog eens ruk en het ziet er niet altijd even veilig uit.
Waarom zou een A segmenten niet van de linker rijstrook mogen maken?
En als het om rijstrook één of twee gaat en er zijn meerdere rijstroken rechts daarvan beschikbaar, dat is niet voorbehouden aan A segmenters. Onnodig links rijden gebeurt met werkelijk alle formaten die ons wagenpark rijk is. Inclusief touringcars. Helaas.
Precies. Het zijn erg vaak kleine gebakjes die de domste capriolen uithalen. Jeugdige overmoed, levensmoeheid, moedeloos vanwege gebrek aan succes in het leven, of gewoon gebrek aan moederliefde? Ik vind het moeilijk…
Ik zie dat vaak bij de bestuurders van de wat grotere Duitse premium merken 😅
Ik zie nooit mensen gek doen met een aygo nee. Doe tuffen gewoon rustig rond.
Wel in een week 2 arkana rijders gehad die heel graag iedereen voorbij wilden. Drukken en doen. Kan het dan niet laten om zo’n 11 seconden naar de 100 hok er even af te rijden met mijn eigen antieke auto vanaf het stoplicht.
Maar maakt de dubbele uitlaat en aflopende daklijn van de arkana iets los in de hybride leaserijder ofzo?
Dit soort mensen vindt dat je met een klein autootje niet op de linkerbaan thuishoort. Waarschijnlijk boos op iemand die het aandurfde om met 105km/u overdag en vrachtwagen in te halen. Ze noemen grote auto’s niet voor niets compensatie-auto’s ;-)
Maar even ontopic: laat maar komen, compacte auto’s met een Max snelheid van 100km/u, prima om mee te forensen en spotgoedkoop te rijden.
De strekking van het arikel is waar, maar de straten staan evengoed nog vol met Upjes en Panda’s en soortgenoten hoor.
Inderdaad. Ze worden allen steeds ouder, want er is steeds minder keuze om ze te vervangen.
Ik zou sowieso wel twee keer nadenken of je nog in een auto wil rijden die de 1000 kg aan eigen massa amper aantikt. Mocht je ooit in onvrijwillige aanraking komen met een van die vele (zware) elektrische mastodonten op de weg, dan zijn je kansen om zoiets ongeschonden te doorstaan, stukken kleiner dan pak em beet 10, 15 jaar geleden.
En toch werd dat ook 10, 15 jaar geleden als argument gebruikt. En 40 jaar geleden ook.
En in al die jaren heb ik weliswaar het comfort en de luxe van grote, zware auto’s op zich kunnen waarderen. Maar het heeft nooit de doorslag gegeven tegenover het rijplezier dat kleine, lichte auto’s met weinig of geen rijhulpjes kunnen bieden.
Wakker en alert aan het verkeer deelnemen heeft me gelukkig met zowel motoren als kleine auto’s altijd uit de problemen gehouden, hopelijk blijft dat zo.
Wakker en alert aan het verkeer deelnemen heeft mij niet beschermd tegen een whiplash, als gevolg van een kop-staartbotsing. In het rijtje opgeduwde auto’s stond een Daihatsu Cuore tussen mijzelf en de bestelwagen ingeklemd; laatstgenoemde was de veroorzaker. Bij die Cuore waren alle zijruiten eruit geknapt, zo ver was de ‘kooiconstructie’ als een harmonica in elkaar gedrukt. Dat heeft me wel aan het denken gezet en tot de conclusie doen komen privé enkel nog in D-segment sedans of wagons te rijden: meer massa en meer blik om mij heen.
Ik heb ook zeker niet de illusie dat ik zelf alles in de hand heb hoor. Vandaar ‘hopelijk’.
En blijf ik nog even genieten van een vlotte bejaarde AB segmenter, een paar motoren en een nestje klassieke bromfietsen, tot mijn tijd gekomen is en ik in stukjes wordt afgevoerd.
* word afgevoerd. Tsss
Kleine lichte goedkope EVs is wat we missen. Gewichtgrens 1000kg, geen begrenzing op afmetingen. En minimumnorm voor crashveiligheid. Daarmee krijg je innovatie.
Ooit met een MiniJumbo naar Barcelona gereden. Onvergetelijke ervaring, maar achteraf ben ik toch blij dat ik nu wat meer blik om me heen heb. Levensgevaarlijk.
Vandaag had een collega een Inster mee als vervangauto. Best een klein en guitig bakkie eigenlijk.
Het is te hopen dat er snel een einde wordt gemaakt aan Project-EU. De laatste 20 jaar is de EU een regelrechte ramp.
De welvaart die jr nu hebt zou je niet hebben zonder de EU
Je kan altijd verhuizen. Naar ’t schijnt zoeken ze in de USA nog immigranten, met hun brain drain enzo. ;-)
Een vd beste trends in automotive van de laatste jaren, het uitsterven van de kleine autotjes. ik vind het echt niet erg dat die klasse niet meer bestaat!
Ik vrees dat het nog even wachten wordt tot de batterijtechnologie wat meer op punt staat. Pas dan lukt kleiner opnieuw. En dat is broodnodig, want al die slagschepen op de weg zuipen hulpbronnen als een malle (materiaal, lucht- en rolweerstand, verbruik, slijtage banden, …). Tot dan lijkt de boodschap: een elektrische R5 is groot genoeg (en dat is-ie ook, laatst de Alpine-versie getest, geinige bak) – maar het mag ook een elektrische Abarth 500 zijn.
De fabrikanten die nog wel kleintjes aanbieden verkopen ze bijna niet meer , niet zo gek ook… Kia Picanto is nieuw vanaf €21000,- vind ik een beste bak geld voor zon klein ding.