• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Waar zijn toch al die kleine auto’s gebleven?

Auteur: nicolasr, gepost 2 juli 2025 om 21:00 – 28 Reacties

Ik kom ze nauwelijks meer tegen, die leuke kleine auto’s…

Weet je nog? De tijd dat elk straatje in Nederland wel ergens een Fiat Panda, Hyundai i10 of VW up! had staan, vaak met vergeelde wieldoppen en een sticker van de plaatselijke rijschool achterop? Die tijden glippen langzaam tussen onze vingers door. Het A-segment , de categorie kleine, eenvoudige stadsauto’s, is bezig aan een stille, maar pijnlijke aftocht. En niemand lijkt het op tijd te hebben opgemerkt.

Nieuwe cijfers uit de Europese autoverkoop over 2024 laten zien dat de verkoop van deze minihelden met maar liefst 24 procent is gekelderd. En dat is geen incident. Tien jaar geleden werden er nog ruim een miljoen van verkocht, inmiddels nog maar een schamele helft daarvan. En het einde is, vrees ik, nog niet in zicht.

Waar zijn toch al die kleine auto’s gebleven?

Wat is er aan de hand? Nou, kleine auto’s maken is duur geworden. Niet omdat staal ineens goud is, maar omdat Europese regelgeving almaar strenger wordt. Denk aan verplichte veiligheidssystemen, uitstootnormen en elektronische nanny’s die je vertellen hoe je moet rijden.

Hartstikke veilig, maar voor een auto die ooit bedoeld was als goedkoop, eenvoudig en wendbaar… is het inmiddels allemaal een beetje te veel van het goede. Ook omdat een kleine auto daardoor snel net zo duur is als een grotere.

Fabrikanten zien het ook niet meer zitten. Aan een kleine auto valt weinig te verdienen, zeker als je de hele Euro 7-doos van Pandora erbij moet leveren. Dus trekken merken zich terug. De Twingo? Weg. De Up!? Ook al uit productie. Wat overblijft, is duurder, zwaarder, en vaak gewoon een halve SUV in verkorte vorm.

En dat is ergens zonde. Want juist nu steden voller raken en brandstof duur blijft, is er meer dan ooit behoefte aan wendbare, zuinige stadsautootjes. Maar in plaats daarvan krijgen we crossovers met 20-inch velgen die twee parkeervakken nodig hebben.

Er gloort hoop voor de kleintjes

Toch gloort er hoop: fabrikanten als Renault en Stellantis roepen nu op tot een nieuw ‘mini-segment’, met versoepelde regels voor écht kleine elektrische auto’s. Denk: een soort kei‑car, maar dan met een Europees paspoort. Als Brussel meewerkt, zouden we zomaar opnieuw een golf compacte auto-innovatie kunnen zien.

Lijkt ons een heel leuk plan. Wij houden van kleine auto’s. Een échte Mini bijvoorbeeld. Daar zou ik best wat voor willen betalen. Wat vind jij?

Ook interessant!

  • 'EU, maak alsjeblieft kleine auto's weer interessant'
  • Gespot - Hongqi test nieuwe auto's in Nederland
  • Dit zijn kleine auto's die niet besparen op luxe
  • Skoda komt met de perfecte auto voor Nederland

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

lil-kleine

Vorig bericht: « JA!!! Max Verstappen rijdt vanaf 2026 voor Mercedes!
Volgend bericht: Jouw youngtimer kan elektrisch worden (dankzij gecrashte Tesla’s) »

Lees Interacties

Reacties

  1. sanderkomnogeensergens zegt

    2 juli 2025 om 21:09

    Zelfs een mini is groot.

    Login om te reageren
    • brammeloo zegt

      2 juli 2025 om 22:13

      Een échte Mini, zei hij. Niet die supersized-versie van BMW.

      Login om te reageren
  2. Jopie zegt

    2 juli 2025 om 21:41

    Een subklasse die max 100 gaat is best haalbaar, en 2 persoons met koffer kan ook.
    Dan kun je opeens een flinke range halen met weinig gewicht ed.
    Alleen ook dat soort autos gaat duur worden als ze overal aan moeten voldoen.

    Login om te reageren
    • reactief zegt

      2 juli 2025 om 22:32

      Liever een max van 130km/u. Dan heb je marge voor inhalen en kan je ook in de nacht nog meekomen.

      Login om te reageren
      • Jopie zegt

        3 juli 2025 om 11:11

        Dan zit je weer in de catagorie normale wagens.
        Vrachtwagens kunnen ook nog inhalen als het moet ondanks hun maximale snelheid.

        Login om te reageren
    • tenaci zegt

      3 juli 2025 om 07:42

      2 persoons is met de smart duidelijk geflopt. Als je voor iets meer een achterbank kan krijgen heeft dat voor velen toch de voorkeur

      Login om te reageren
      • rendomjoeser zegt

        3 juli 2025 om 07:50

        Geflopt? Met 2 miljoen exemplaren? Valt wel mee toch?

        Login om te reageren
  3. Lambrusco zegt

    2 juli 2025 om 22:06

    Ik zie anders nog genoeg kleine auto’s rijden.. vooral Upjes, 108’s, Aygo’s.. vaak klein spul met grootheidswaanzin en vooral links of midden op de snelweg. Op de Up! na rijdt het ook nog eens ruk en het ziet er niet altijd even veilig uit.

    Login om te reageren
    • baardmijt zegt

      2 juli 2025 om 23:01

      Waarom zou een A segmenten niet van de linker rijstrook mogen maken?
      En als het om rijstrook één of twee gaat en er zijn meerdere rijstroken rechts daarvan beschikbaar, dat is niet voorbehouden aan A segmenters. Onnodig links rijden gebeurt met werkelijk alle formaten die ons wagenpark rijk is. Inclusief touringcars. Helaas.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      2 juli 2025 om 23:02

      Precies. Het zijn erg vaak kleine gebakjes die de domste capriolen uithalen. Jeugdige overmoed, levensmoeheid, moedeloos vanwege gebrek aan succes in het leven, of gewoon gebrek aan moederliefde? Ik vind het moeilijk…

      Login om te reageren
      • Roadster1976 zegt

        3 juli 2025 om 06:27

        Ik zie dat vaak bij de bestuurders van de wat grotere Duitse premium merken 😅

        Login om te reageren
        • Johanneke zegt

          3 juli 2025 om 07:40

          Ik zie nooit mensen gek doen met een aygo nee. Doe tuffen gewoon rustig rond.

          Wel in een week 2 arkana rijders gehad die heel graag iedereen voorbij wilden. Drukken en doen. Kan het dan niet laten om zo’n 11 seconden naar de 100 hok er even af te rijden met mijn eigen antieke auto vanaf het stoplicht.
          Maar maakt de dubbele uitlaat en aflopende daklijn van de arkana iets los in de hybride leaserijder ofzo?

          Login om te reageren
          • grrrrrene zegt

            3 juli 2025 om 21:12

            Dit soort mensen vindt dat je met een klein autootje niet op de linkerbaan thuishoort. Waarschijnlijk boos op iemand die het aandurfde om met 105km/u overdag en vrachtwagen in te halen. Ze noemen grote auto’s niet voor niets compensatie-auto’s ;-)

            Maar even ontopic: laat maar komen, compacte auto’s met een Max snelheid van 100km/u, prima om mee te forensen en spotgoedkoop te rijden.

            Login om te reageren
  4. tazmania zegt

    2 juli 2025 om 22:44

    De strekking van het arikel is waar, maar de straten staan evengoed nog vol met Upjes en Panda’s en soortgenoten hoor.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      3 juli 2025 om 07:49

      Inderdaad. Ze worden allen steeds ouder, want er is steeds minder keuze om ze te vervangen.

      Ik zou sowieso wel twee keer nadenken of je nog in een auto wil rijden die de 1000 kg aan eigen massa amper aantikt. Mocht je ooit in onvrijwillige aanraking komen met een van die vele (zware) elektrische mastodonten op de weg, dan zijn je kansen om zoiets ongeschonden te doorstaan, stukken kleiner dan pak em beet 10, 15 jaar geleden.

      Login om te reageren
      • baardmijt zegt

        3 juli 2025 om 08:02

        En toch werd dat ook 10, 15 jaar geleden als argument gebruikt. En 40 jaar geleden ook.

        En in al die jaren heb ik weliswaar het comfort en de luxe van grote, zware auto’s op zich kunnen waarderen. Maar het heeft nooit de doorslag gegeven tegenover het rijplezier dat kleine, lichte auto’s met weinig of geen rijhulpjes kunnen bieden.

        Wakker en alert aan het verkeer deelnemen heeft me gelukkig met zowel motoren als kleine auto’s altijd uit de problemen gehouden, hopelijk blijft dat zo.

        Login om te reageren
        • Robert zegt

          3 juli 2025 om 10:34

          Wakker en alert aan het verkeer deelnemen heeft mij niet beschermd tegen een whiplash, als gevolg van een kop-staartbotsing. In het rijtje opgeduwde auto’s stond een Daihatsu Cuore tussen mijzelf en de bestelwagen ingeklemd; laatstgenoemde was de veroorzaker. Bij die Cuore waren alle zijruiten eruit geknapt, zo ver was de ‘kooiconstructie’ als een harmonica in elkaar gedrukt. Dat heeft me wel aan het denken gezet en tot de conclusie doen komen privé enkel nog in D-segment sedans of wagons te rijden: meer massa en meer blik om mij heen.

          Login om te reageren
          • baardmijt zegt

            3 juli 2025 om 13:56

            Ik heb ook zeker niet de illusie dat ik zelf alles in de hand heb hoor. Vandaar ‘hopelijk’.

            En blijf ik nog even genieten van een vlotte bejaarde AB segmenter, een paar motoren en een nestje klassieke bromfietsen, tot mijn tijd gekomen is en ik in stukjes wordt afgevoerd.

            Login om te reageren
            • baardmijt zegt

              3 juli 2025 om 15:19

              * word afgevoerd. Tsss

              Login om te reageren
  5. Onehp zegt

    2 juli 2025 om 22:56

    Kleine lichte goedkope EVs is wat we missen. Gewichtgrens 1000kg, geen begrenzing op afmetingen. En minimumnorm voor crashveiligheid. Daarmee krijg je innovatie.

    Login om te reageren
  6. McShineBXL zegt

    2 juli 2025 om 23:06

    Ooit met een MiniJumbo naar Barcelona gereden. Onvergetelijke ervaring, maar achteraf ben ik toch blij dat ik nu wat meer blik om me heen heb. Levensgevaarlijk.

    Login om te reageren
  7. ejpotter zegt

    2 juli 2025 om 23:59

    Vandaag had een collega een Inster mee als vervangauto. Best een klein en guitig bakkie eigenlijk.

    Login om te reageren
  8. jippie zegt

    3 juli 2025 om 07:47

    Het is te hopen dat er snel een einde wordt gemaakt aan Project-EU. De laatste 20 jaar is de EU een regelrechte ramp.

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      3 juli 2025 om 10:33

      De welvaart die jr nu hebt zou je niet hebben zonder de EU

      Login om te reageren
    • brammeloo zegt

      3 juli 2025 om 10:56

      Je kan altijd verhuizen. Naar ’t schijnt zoeken ze in de USA nog immigranten, met hun brain drain enzo. ;-)

      Login om te reageren
  9. petroldrinker zegt

    3 juli 2025 om 08:38

    Een vd beste trends in automotive van de laatste jaren, het uitsterven van de kleine autotjes. ik vind het echt niet erg dat die klasse niet meer bestaat!

    Login om te reageren
  10. brammeloo zegt

    3 juli 2025 om 11:01

    Ik vrees dat het nog even wachten wordt tot de batterijtechnologie wat meer op punt staat. Pas dan lukt kleiner opnieuw. En dat is broodnodig, want al die slagschepen op de weg zuipen hulpbronnen als een malle (materiaal, lucht- en rolweerstand, verbruik, slijtage banden, …). Tot dan lijkt de boodschap: een elektrische R5 is groot genoeg (en dat is-ie ook, laatst de Alpine-versie getest, geinige bak) – maar het mag ook een elektrische Abarth 500 zijn.

    Login om te reageren
  11. tmenges zegt

    3 juli 2025 om 22:09

    De fabrikanten die nog wel kleintjes aanbieden verkopen ze bijna niet meer , niet zo gek ook… Kia Picanto is nieuw vanaf €21000,- vind ik een beste bak geld voor zon klein ding.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North