De Autoblog Occasion van de Week komt deze keer in een iets andere vorm. Even geen opvallende klassieker of een imitatie-Lambo, maar een kloppend hart dat ooit dienst deed in een Porsche Carrera GT. Inderdaad, een 5,7 V10 met 612 pk.
De octaanhoofden bij VWvortex kwamen deze 10-cilinder tegen in een online advertentie. En dat is opvallend, want je ziet zulks niet elke dag, een motor uit een Porsche waarvan er slechts 1.270 van zijn gebouwd zijn.
De verkoper meldt dat er met dit blokje niet meer dan 6.000 miles zijn afgelegd. Waarom de V10 niet meer omringd wordt door een Carrera GT staat er niet bij, maar we hebben zo een vermoeden. Voor nog geen ton kun jij dit blok in je bezit krijgen. En dan komt direct de volgende vraag: in welke voiture zou je ‘m graag (laten) monteren? Een oude VW T1 voorzien van 612 pk? Het aantal cilinders in de boodschappenbolide van je vriendin verviervoudigen of toch liever iets met meer motorruimte aanpakken? De mogelijkheden zijn… nou ja, niet eindeloos, maar je hebt opties genoeg. Onderbouwde antwoorden in de comments s.v.p! Meebieden kan op eBay!





Ik wil hem wel in mijn MX5 :) 950 kilo met 612PK, kan best leuk worden. Gaat wel een probleempje worden met de ruimte onder de kap misschien.
@fant: haha ;-) maar van die 950 kilo blijft ook niks meer waar hoor
@bpc: hehe, daar heb je gelijk in. Waarschijnlijk komt er ook een klein probleempje met de gewichtsverdeling, met de voorbumper op het asfalt :P
@fant: en die 950kg haal je dan ook niet meer! V10 is wel wat zwaarder dan jou 4cylinder.
@rider: Nou het gekke is dat met een V8 LSx blok het gewicht ook niet schrikbarend omhoog gaat. En ik dacht dat dit ook een compleet alu blok was waardoor het kwa gewicht niet zo schrikbarend moet wezen. De ruimte zal wel beetje lastig worden. Maar als een V8 past is dit ook passend te krijgen.
Op de rollator van mijn oma.
@Harrie: In m’n aerox geak!(petjesvolk)
Terug in een porsche natuurlijk ==> 924 of zo :p
gewoon nergens waarom zou ik een ton aan een motor besteden die al gebruikt is terwijl ik een crate engine van chevy kan bestelen met meer vermogen voor 30k ?
@bpc:
Met een Chevy kan je zelf nog veel doen. Maar dit blok is al af, is veel compacter, waarschijnlijk lichter. En het is al af (je moet er nietmeer aan prutsen), daarbij is dit hoogtoeriger en dus ook wel wat sportiever.
Ik bedoel de meest performante crate-engine van chevy nu is de LS7. Een 7L V8 met “maar” 500pk. Het blok alleen kost je al ongeveer 7000$ dan heb je nog geen pistons, krukas, cilinderkoppen, kleppen, …
Dus goedkoper? Deze is al af voor 10k.
@bpc:
Ik neem m’n woorden terug, ik had gelezen dat je 3K schreef. En misbegrepen dat het porsche-blok 10k ipv 100k was.
Voor 30k krijg je zo’n LS7 blok wel helemaal af wil ik geloven. Mss niet zo goed als het porsche-blok maar de prijs is dan ook wel een groot verschil.
@Hupke: http://www.crateenginedepot.com/store/LSX454-Crate-Engine-19244611-P2303C509.aspx
@bpc:effe ter verduidelijking deze heeft dus 620 pk dus evenveel en kost afgewerkt mis 10 a 20k dus deze lijkt mij beter en je hebt ook nog een 750 pk versie
@bpc: hupke ik heb lang gezon i hem de 720r het was dus “slechts 720 hp een pak meer vermogen en een stuk goedkoper en nieuw en garantie aajou de keuze http://www.crateenginedepot.com/ZZ572-Crate-Engine-720R-Deluxe-Race-Engine-12498827–P6C2.aspx
@bpc: wat kan jij toch heerlijk brabbelen. Het ging je om de sfeer toch?
@ilovestinger: wel das toch het doel van de comments he ;-) en eerlijk ? ja ik vind het echt leuk om eindeloos over nutteloze zaken te discussieren , das toch niet sfeerbedervend ?
@bpc:
http://www.gmperformanceparts.com/_res/i/lsx/454_chart_gallery.gif
Ik zwijg.
Neemt niet weg dat de porsche motor echt wel licht is, een enorm laag zwaartepunt heeft. En langer blijft doorgaan tot 8000rpm.
@Hupke: Waarom zou je een V8 willen als je een V12 kan krijgen?
@Gnermo: prijs, gewicht , vermogen ,betrouwbaarheid , garantie , staat ,….?
@Hupke: het is zeker een fantatische motor maar ik zou nooit een ton uitgeven aan een motor laat staan een 2dehands ;-)
Een hoogtoerig huilende 5.7L V10 met dry-sump is wel wat anders dan een lompe 7.3L V8; niet zozeer qua vermogen, maar wel qua karakteristiek.
Ik zou de motor in een 356B-replica stoppen; 612pk ipv. 90pk ;)
Ik zou er een zelfbouw-circuitmonster van maken.
Laag gewicht. hoog vermogen, tandwielverhoudingen ingesteld op acceleratie en natuurlijk lekker veel downforce!
in een ouwe mercedes 190 E lijkt me wel een mooie sleeper:p
Waar zou ik ‘m inhangen? In het achterwerk van mijn schoonmoeder. Misschien dat we dan de volende keer wat sneller door de winkelstraat lopen.
Nee hoor, schoonmoe! Geintje!
….gutver die neplach begint pijn te doen….
@Rick-dos: terug op ab ?
@bpc:
Nooit weggeweest. ;)
Alleen wat minder tijd ervoor.
@Rick-dos: haha sterk :D
@Rick-dos: Tweetakt zal ook wel volstaan voor je schoonmoe zeker? Of weegt ze meer jij, je vrouw, de kinderen en die moddervette buren van je, samen?
@Esprit_de_Flandre: Je hebt duidelijk nog nooit mijn schoonmuti gezien…
Wees blij…..wees HEEL blij…. ;)
@Rick-dos: haha scherp
@Rick-dos: wetende dat dochters op moeders gaan lijken…
1988 hyundai pony, wel e.e.a. aan verstevigen, misschien 4wd maken, maar voor de rest gewoon laten uitzien als een originele hyundai pony.
@jp: Origineel, dat wel…
Euhm, een Ariel atom frame?
Om eerlijk te zijn moest ik dit te pakken krijgen. En nog wat budget over hebben. Ik zou mezelf de ultieme kit-car maken.
M’n copy’tje van “Racing & Sports Car Chassis Design” openleggen en beginnen maar.
Of misschien is een Opel Speedster body ook wel voldoende?
Maar om heel eerlijk te zijn liever een lichtere motor met wat minder vermogen. Als ik uit dit alles zou kunnen uithalen zou ik het zelf niet kunnen gebruiken.
in een 917 en straatlegaal maken.
@Laue:
I like! :D
Ik zou hem wel achterin mijn kadettje willen, dan maar een 2 zitter, mocht ik ooit een ton kunnen spenderen dan het liefst een complete auto
Lotus Seven waarschijnlijk…
hmm, van m’n minimarcos een achterwielaandrijver maken,
weegt nu 600kg (huidige motor en bak wegen 150kg)
Een top-gear tafeltje van maken?
In een Honda NSX Type R :)
Als een Bmw V12 in een Fiero past moet dit ook passen ;)
tsja beetje onzinnige stelling…
Ieder zijn eigen voorkeur toch.
Doe mij voor die ton maar een dikke leuke rs6 met 6.000miles. Zal er best te vinden zijn…
@ikke: “tsja beetje onzinnige stelling… Ieder zijn eigen voorkeur toch.”
Idd, en daarom geniaal. Dit is een reactie-magneet. Iedereen kan hierop reageren, want er zijn evenveel meningen als bezoekers. En uiteindelijk draait het altijd uit op een Audi vs. BMW Battle, wat minstens 50 reacties oplevert. Goed voor de MarketingCijfers van AB…
In onze Opel Zafira A moet denk ik wel passe:P dan zit er eindelijk eens wat gang in die auto:D
“Waar zou jij dit Carrera GT-blok inhangen?”
De slaapkamer?
@Esprit_de_Flandre: of als tafel gebruiken
Goed voor een kopie van een Carrera GT op een Toyota MR2 basis ;-)
Die motor in een T1 hangen is verkrachting (in mijn ogen na de Beetle, de meest gefaalde wagen van VW).
Een auto die redelijk zwaar is, om de toch niet zo lichte V10 te compenseren met n mooie gewichtsverdeling, uiteraard gekoppeld aan de carbonceramic versnellingsbak, als die erbij zit..
Verder uiteraard breed, gestroomlijnd, behoorlijk torsiestijf (kan nog verbeterd worden uiteraard)..
Als het kan nog een bruut uiterlijk ook? :)
Ik denk aan een middenmotor gemaakte Skyline, van gelijk welk jaar, of een heel dikke en zwaar versterkte AE86? Het motorkarakter zou ze goed staan.. :)
Of je kan helemaal gek doen en het geheel in een ouwe 5-serie plompen. ;) Altijd al onweerstaanbaar gevonden die machines! :)
heb geloof ik nog ergens een ouwe skelter staan…;)
Dit blok weegt maar 214kg, dus ik zou het gewicht niet zo problematisch omschrijven. Met al het geld van de wereld neem ik dit blok mee, koop ik een Panamera en ga ik ermee naar Zagato met de vraag om me daarvan zijn moderne interpretatie van een 928 te bouwen.
gewoon in een golfje, een wolf in schaapskleding :D
Ik zou hem in het vooronder van een Mercedes G 63amg hangen. Onverwacht geluid voor uit een Mercedes en zou de AMG g-klasse nog belachelijker maken :D Of een low gearing en het sperren van de assen dan nog gaat, dat zou ik niet weten!
Terug in een andere Porsche zou natuurlijk ook erg mooi zijn zoals een 968. Maar of dat lukt voorin de auto, zou ik ook niet weten.
@laminaatplaat: LM002 opvolger? Leuk idee!
@autoblog
Boys, volgens mij loopt de klok op jullie site 5 minuten achter…
Doe maar lekker in m’n eigen auto!
Zou toch een kever worden.
Haha Ricardo, hoe kun je met een V10 het aantal cilinders van de kar van je vriendin verviervoudigen? ;)
@Moritzh: zn vriendin heeft een Audi met 5-in-lijn die nog maar half loopt en dus een nieuwe motor nodig heeft! Toch?
@Cantago: dus loopt ie op 2 cyl en half , :p
@bpc: Hahaha oké jullie hebben gelijk! Ik dacht ik post ook es een scherpe comment…
@Moritzh: Wel scherp dat je het zag! Ik heb er gewoon overheen gelezen:( *schaam schaam*
@bpc: Of 5 halve?:P
@Cantago: mm waarom kom ik hier niet op of 2 bougies zijn stuk en een doet het de helft van de tijd
@bpc: mag ook van mij;) Een 3-cilinder blokje met een zuiger die doormidden gespleten is kan ook nog btw!
@Cantago: Nog effe en jullie kunnen zo bij Fiat aan de slag!
@Moritzh: Mochten ze me doorsturen naar Ferrari dan hou ik me zeker aanbevolen;)
@Cantago: wat kan wat zeveren op ab toch leuk zijn he ;-)
@bpc: Af en toe behoorlijk ontspannend ja! Even lekker je mening rondgooien, genieten van prachtige reacties en vurige discussies en uiteraard de auto’s zelf! Geweldig;)
In een ferrari
Eindelijk eens iets betrouwbaars aan een italiaan
@john: touché, was mijn comment ook geweest…. niet toevallig een naamgenoot ;-)
In m’n Saabje 99 dan maar!
Ik zou het wel weten. Dat blok, een paar goeie grote banden om prachtige velgen, mooi sportstuurtje met wat F1 knopjes, 2 (3?) prachtige kuipstoelen, wat aluminium buizen en platen, een prachtige kleur verf en wat losse onderdelen. Dag dag Ariel Atom! Dat kan beter zeg ik:P
In een M5 E60.. 100 PK meer.. toch 10 cilinders.. en een Porsche M5 heeft niemand. Of in die witte Lamborghini kitcar die hier van de week voorbij kwam. Wel een passend hart dacht ik.. Leuker als dat Toyota blok wat er in ligt.
@Freewarefreak: maar een echte Lamborghini zal het nooit worden, eerder een bijelkaar geraapt zooitje. Met zo’n unieke motor: waarom dan ook niet een ander uiterlijk er bij verzinnen en een hele eigen custom auto maken? Uit een klein onderzoekje dat we een tijdje terug hebben gedaan bleek dat mensen echt extreem meer van cutomizen houden dan ze zelf denken!
Je vriendins boodschappenbolide heeft 2,5 cilinders?
Remake van de porsche 917…
in een lupo
Maar ja, je zou het natuurlijk ook in een Carrera GT kunnen hangen.
@Jochempie: Briljant!
in een daf!
met ketting-vario aandrijving tegen doorslippen :p
Niet te geloven dat ik de eerste ben die hiermee komt. Een Toyota Prius :D
Alle hybridezooi dr uit, weg met die accu’s en die 1.5 (het 2e model) en zo onzichtbaar mogelijk zo licht mogelijk maken. Gevolg, wolf in schaapskleren zónder wegenbelasting :twisted:
@Jesper: zolang je gaspedaal niet blijft hangen dan…
terug in porsche!
cayenne?
Op de achterbank van een vw polo om er rwd van te maken, lekker veel gewicht op de as voor grip en een acceleratie van <3 sec naar de 100.
“Het aantal cilinders in de boodschappenbolide van je vriendin verviervoudigen”…
Als je 1,2,3 of 4 cilinders in haar boodschappenwagentje zitten, kun je die nooit verviervoudigen met 10 cilinders extra. Al tijden is het duidelijk dat Ricardo niet de snuggerste is op autoblog…
@MWV: tis ook duidelijk dat jij niet alle comments leest hier ;-) 23:43 uur op 03-01-11
@MWV: Das humor. Zie wikipedia voor de definitie daarvan.
heiligschennis? absoluut, maar dit blok in een f40 lijkt me best interresant…
In een fiat panda
en anders in een ultima gtr (ja, liever dan een v8)
@moep: idd ultima gtr
In een mooie BMW E30 Touring.
Gewoon zelf een frame eromheen ‘vouwen’…
Of de motor naar Richard Noble sturen met het vriendelijk verzoek om een beest van een auto te bouwen… :mrgreen:
In een Gen 3 Prius XD Da’s pas lachen!
In een vandenbrink GTO lijkt me een fantastisch project. Hopelijk zien we die ooit nog een keer in het echt.
Ik zou geen heiligschennis willen plegen met dit motorblok!
Dit motorblok moet dus in een Cayenne of een Panamera. Wel moet er een twinturbo of twee superchargers op omdat zowel de Cayenne als de Panamera twee zwaargewichten zijn en het Carrera GT motorblok met 570NM niet beter zou presteren dan de huidige verkrijgbare V8 turbo met 700NM.
Maar een echt goed antwoord weet ik niet, het is toch middenmotor met een zeer laag zwaartepunt. Welke auto in de VAG groep zou een sterkere middenmotor kunnen gebruiken en heeft daar de inbouw ruimte voor? hmm….
niemand gedacht aan een ariel atom, of een caterham.
en als dat niet kan mijn volvo 940 kan wel wat pk’s gebruiken
@luyetoon:
Kijk, jij snapt het.. Volvo’s hebben in ieder geval genoeg motorruimte en die oude hebben ook nog achterwielaandrijving.. Heb alleen toch liever dat blok in een 240 station.
Beste motorblok ever gewoon. Ik kom al klaar als ik eraan denk. Wat een pracht, engineering, en vooral het geluid… Pure porno dit!
Als ie in een auto moet dan moet ie in een Porsche 911. De mooiste sportauto ter wereld.
Als ie niet in een auto moet dan maak ik er een hele mooie opengewerkte uitvoering van. Zo 1 waarvan dan een cilinder zichtbaar is e.d.
ik zou m in een 944 gooien
Ik zou een oude beetle kopen en er een sportwagen van maken, erg origineel!
in me golf 1? beetje bijwerken slijpen lassen beuken kom je aardig ver:P
gooi hem in een 911.
in een vw kever (de oude), alleen is de motorruimte waarschijnlijk iets te klein, dus is de achterbank dan ook weg;)
Je kan zien dat een draadeind verbogen is van de ophanging, en waar is het inlaathuis?
BTW, je kan hem ook nieuw krijgen toch? PDF
http://www.porsche.com/all/media/pdf/originalparts/de/D_ATK_KATALOG.pdf
In deze elfer natuurlijk :D
@DannyHoff: Hij is prachtig, ook mijn favoriete 911. Die kwaliteit wordt met de huidige generatie 911 niet meer gehaald. Veel teveel plastic troep.
@midasracer: Ook niet met wat proppen? Dan laat ik de motor gewoon aan de vooras monteren.
@DannyHoff: Een V10 achteraan in deze Porsche? Dat past toch nooit!
Ik zou ‘m niet willen hebben. Ik hou niet van 10-cilinders. De Viper is daarbij de enige uitzondering…
(waarom heb ik die nog niet voorbij zien komen in de comments?)
ik zou hem in me bmw 325i bouwen :D en dan lekker een 316 badge achterop doen :D
@spykerboy: ik wil niet lastig zijn hoor maar waarom zou je hem dan niet direct in een 316 leggen ….
@bpc: omdat ik de 325i al heb, en anders nog een 316 erbij moet gaan kopen :P
Ik zou m in een Volvo 850 hangen. Om er vervolgens wel RWD van te maken. Of in een Volvo 240. En dan de motor plaatsen waar ooit een achterbank hoorde te zitten.
Ultima GTR
@rider: my god that’s the one i love that car
Ik zou hem in een Panamera steken! Ok, geen origineel voorstel maar wel een doordachte. Benaming Panamera GTS!
In deze auto:
maar dan wel de mijne ^^
In de CAYMAN natuurlijk endan de 612pk’s testen tegen die van de 911 gt2 rs
@CSL: Zalig plan! :D
Met een beetje proppen past het wel ;)
renault 5’je!
NSX-RR
ik bouw hem in een M3 E92 of als dat niet past in een BMW M6. maar ik zal eerst proberen om hem op de achterbank van mijn a3 te krijgen net als de Golf gti w12
Ik rijd een Insight(van de zaak).
dus achterbank er uit halen, motor uit het vooronder verwijderen en dat als koffer(tje) gebruiken. gt-blok achter de voorstoelen, mooie stoffen overkapping er overheen maken, achterwiel aangedreven maken en een tikkie bredere sloffen er onder.
verder niets doen… helemaal niets.
dan heb ik een hele leuke sleeper waar ik bijna elke auto de stuipen mee op het lijf kan jagen;)
In een Gayman dan maar. Mid-engine, rwd, porsche: precies wat de auto verdient.
Al kan hij natuurlijk ook ni een zwaar aangepaste 550 Spyder.
Eerder genoemde 917-remake kan overigens mijn goedkeuring ook wel krijgen;)
In een Caddy of een T5(B)
Op marktplaatst stond een tijdje geleden ook een V10-blok te koop, van Audi. Kon ook in een Q7 had die er bij staan!
kan er weinig aan doen, maar ik zou hem wel in een toyota supra willen zien. de motor die in de toyota supra ligt is al een prachtig stukje kunst, maar om er deze motor in te hangen lijkt me gewoonweg een prachtig project
Polo bluemotion. Haal die schijt 3 cilinder diesel eruit en gaan met die banaan. Vette sleeper :D
De buggy van Tim Coronel. zie hem dan die touareqs voorbij knallen.
Een speedboot zou ook kunnen natuurlijk.
Geely Meiranbao, in het oude model, die was het puurst van lijn:
met die twee erbij zeker?
Gixxerkart?
http://home.kabelfoon.nl/~wiveld/KamiKameleonvoor.JPG
In een Carrera GT zonder motor.
Past denk ik wel goed enzo.
dit blok is enkel intressant voor een carrera gt eigenaar die op circuit gaat en voor zijn gemoedsrust graag een blok in zijn kelder heeft liggen.
golf 1!
In mn Peugeot Expert! Super snelle delivery :D
in een Skoda Superb, erg mooie wagen al zeg ik het zelf, zeker met zo’n blok erin :)
ZONDEEE! zal hem terug hangen in een (lege) Carrera GT.
en anders heel goed inpakken en opbergen..
Lijkt me wel leuk in een lichte roadster zoals bv. een MX5, of een Donkervoort D8 GT zou ook wel te gek zijn. Maar ja, denk niet dat er plaats is in een D8 GT voor dit blokje.
Hey, of anders in een jetski? Lijkt me ook wel de moeite, met 612PK over het water scheuren. :)
bij TG heeft clarkson al eens een blender laten aandrijven door een V8, dus waarom dan niet een staafmixer van deze maken?
in een keukenmachine. of de grasmaaier
GRM supercar http://www.factoryfive.com/table/ffrkits/GTM/concept.html
in een oudere vw kever natuurlijk
Heb toevallig nog een carrera gt in de schuur staan zonder motor :P
gewoon achter in een golf
in mijn oude volvo 242 turbo!!
M3 E46?
Nee.. dat blok is te lekker om te vervangen voor dit blok.
Gewoon opzoek gaan naar een carrera GT zonder motor! :P
Ik denk dat je wel een leuke sleeper hebt als je de V10 in/op/aan een Méhari legt. Gewoon achterin, alsof je ‘m aan het vervoeren bent. Of eigenlijk omdat vóórin gewoon niet gaat passen.
@Appeltje: en dan hopen dat ie niet in 2 breekt bij het wegacceleren :D
In een audi a4 2.0 TDI:D
T1 Pickup.
dan wel voor de achter as, anders lijkt het zo raar.
Zou die in m’n Ford Fiesta passen? Want die kan dat beetje extra vermogen best wel gebruiken :p
in een kitcar zou ook wel een leuk effekt hebben!!!!
classic mini clubman en dan achterin :D, no way dat je nog enigszins grip hebt op de kleine voorwieltjes
VW transporter T5
Heuvelklimmertje…
in de Golf 6 R bouwen,tenminste als er ruimte voor is.
Ik zou een nieuwe kameleon bouwen……
Ik zou hem zette in een replica van een vergeten concept auto.
Of natuurlijk in deze:
http://cache.jalopnik.com/assets/resources/2007/05/ppg_turbo.jpg
The Wraith
http://www.comp.co.uk/gallery/pics/RENAULT%205%20TURBO%20ML1570%207X15%20ML1580%208X15.JPG
In dees, is al achterwielaangedreven, heeft naam snel te zijn. Maar met 612 pk een supercombo…
grasmaaier
in de machtigste porsche ooit, de Yellow Bird! :)
http://galeria.forocoches.com/data/4054/16205YB-1024×780.jpg
gewoon netjes terug hangen in een Carrera GT:D
buizenframe, veren met 1 meter veerweg, 1 kuipstoel, blok in het midden en belachelijk hard door de bossen.
Citroen 2 CV!!!
Of een T-Ford
aangezien spyker toch geen eigen blokken heeft….
ik zal het blok in een 993 rs proppen.
Op mijn rolstoel!