Waarom Amerika de veiligheid van Tesla’s onderzoekt

Auteur: , 43 Reacties

De Amerikaanse veiligheidsautoriteit maakt zich zorgen om enkele onderdelen van de Model S. Belangrijke onderdelen, wel te verstaan.

Waarom Amerika de veiligheid van Tesla's onderzoekt

Een woordje vooraf, zodat u uw hooivork en fakkel rustig in de schuur kunt laten liggen. Het gaat om een mogelijk defect dat door de NHTSA wordt onderzocht. Er is dus nog geen sprake van een defect dat ook daadwerkelijk is benoemd. Het wordt louter onderzocht.

De National Highway Traffic Safety Administration heeft verklaard dat de autoriteit onderzoek doet naar een mogelijk probleem met de vering van de Tesla Model S. Bovendien zou het merk klanten middels overeenkomsten hebben verzocht om niet al te veel uit de school te klappen over het mogelijke euvel richting de autoriteiten. Lijkt ons er onwaarschijnlijk, maar gelukkig heeft Tesla al gereageerd:

Tesla has never and would never ask a customer to sign a document to prevent them from talking to NHTSA or any other government agency. That is preposterous.

Ondertussen verzoekt de NHTSA eigenaren van een Model S zich te melden. De autoriteit heeft echter (nog) niet bekendgemaakt wat er precies aan de hand zou zijn met de vering van de EV. Gelukkig weten we meer dankzij een bezorgde eigenaar die iets opmerkelijks meemaakte.

Peter Cordaro, een Amerikaanse eigenaar van een Model S uit 2013, reed op een hobbelige weg, waarna hij een raar geluid hoorde. Hierna trok het stuur naar links. Onderzoek wees uit dat de ophanging linksvoor het had begeven, maar ook de rechterzijde blijk na inspectie aan vervanging toe. Op dat moment had de auto ongeveer 120.000 km gereden. Cordaro’s auto is overigens netjes gefixt en hij is niet van plan om over te stappen naar een ander merk.

Wel heeft Tesla met Cordaro een zogeheten “goodwill agreement” gesloten, maar over de inhoud daarvan mag hij verder niks zeggen. Volgens Tesla heeft deze overeenkomst echter niks te maken met meldingen richting autoriteiten, al blijft het een opmerkelijk verhaal dat ongetwijfeld wordt vervolgd.



43 reacties

Hier een uitgebreide reactie van Tesla zelf: https://www.teslamotors.com/blog/grain-of-salt
@stfu: De verhalen van een slecht/zwak onderstel spelen al een tijdje en lijken serieus.
@martinus: oh? Nou ik ken ze niet.

Om het in perspectief te plaatsen: een simpele google levert onderstaande op:

Finally, it is worth noting that the blogger who fabricated this issue, which then caused negative and incorrect news to be written about Tesla by reputable institutions, is Edward Niedermeyer. This is the same gentle soul who previously wrote a blog titled “Tesla Death Watch,” which starting on May 19, 2008 was counting the days until Tesla’s death. It has now been 2,944 days. We just checked our pulse and, much to his chagrin, appear to be alive. It is probably wise to take Mr. Niedermeyer’s words with at least a small grain of salt.

We don’t know if Mr. Niedermeyer’s motivation is simply to set a world record for axe-grinding or whether he or his associates have something financial to gain by negatively affecting Tesla’s stock price, but it is important to highlight that there are several billion dollars in short sale bets against Tesla. This means that there is a strong financial incentive to greatly amplify minor issues and to create false issues from whole cloth.
@martinus:
Graag hierover 1 of enkele bronnen! Als dat zo is, dan zou dit (mogelijk) gebrek ook bij Tesla bekend moeten zijn. Heb je hieromtrent géén bron, dan vind ik je post niet erg geloofwaardig. Zijn hieromtrent wel bronnen bekend en heeft Tesla zelf nog geen onderzoek hiernaar gedaan, dat krijgt het méér dan de schijn van verdoezeling en dat zou héél naar kunnen uitpakken voor ze.
@9000cse: ik heb ff zitten graven. Er zijn inderdaad meerdere meldingen bij de NHTSA binnengekomen. Dit is wat ze er zelf over zeggen:

“37 of 40 suspension complaints to NHTSA were fraudulent, i.e. false location or vehicle identification numbers were used”
@fijnkonijn: vergeten: dat zijn dus geen meldingen van Tesla maar van mensen/organisaties die Tesla willen beschadigen.

Vergeet niet dat bijna de gehele autoindustrie een pleurishekel aan Tesla heeft. Ze zijn te succesvol. Er wordt veel ondernomen om Tesla kapot te maken.
Betere reactie dan de fabrikanten van sjoemelsoftware. Voor een startende fabrikant is het altijd lastig en zeker met een explosieve groei. Ben alleen benieuwd wat tesla gaat doen als de autos buiten de garantie gaan vallen.
Nooit ruzie maken met NHTSA ..
En al helemaal nooit jokken ..

Waarom is er nooit zo een instituut in Europa gekomen ..
En waarom gaat ie er ook nooit komen ..
@lincoln: vragen naar de bekende weg Linc.
@lincoln: omdat de EU de regels bepaalt… en de EU wordt gerund door lokale politici … uit Den Haag, Londen, Bonn etc. Met andere woorden, het is door de man/vrouw next door, en die hebben we met z’n allen zélf verkozen. Dus gewoon anders kiezen, en dan komt het alsnog goed.
Kortom, de monden van de slachtoffers worden dichtgestopt met geld.
@dutchdriftking: ja ligt eraan of het ook “echt” slachtoffers zijn maar zo gaat het meestal. Aan de andere kant, na het hele USA vs VAG-gebeure, mag tesla nu ook wel eens aan de beurt zijn.
@ghost:
Maar verder vind je het wel een sympathiek merk? Of wil je toch liever dat de NHTSA Tesla de nek zou omdraaien?
@9000cse:

Sympathiek of niet ..
Inferieure meuk verkopen doe je maar elders ..

Ja maar mijn autoverkoper was zo sympathiek ..
Ooohhh .. Dan is er nix aan de hand ..
@dutchdriftking: we wachten af wat de autoriteiten gaan zeggen. Maar om hier nu over slachtoffers en geld te spreken als de eigenaar aangeeft nog altijd erg tevreden te zijn. De auto was de garantie voorbij, en dit is kosteloos gefixt met het verzoek om niet proactief de media op te zoeken. Legio dealers van andere merken die het niet kosteloos oplossen.
@pramm: Het euvel is verholpen in ruil voor stilte, dat is dus niet kosteloos.
@robert110: en het is ook een keuze om daarvoor te tekenen. Het heet niet voor niets ‘agreement’.
@robert110: nee. Er is geen “mond houden or else” document getekend. Lees maar even mee:

we sometimes ask our customers to sign a “Goodwill Agreement.” The basic point is to ensure that Tesla doesn’t do a good deed, only to have that used against us in court for further gain. These situations are very rare, but have sometimes occurred in the past.

See. Is heel wat anders als dreigend de mond snoeren. Tesla doet iets uit goodwill en wordt daarna genaaid. Wat nu ondertekend is, is bescherming tegen zulke nichten-streken.
@dutchdriftking:
Laat je cynisme nou eens weg en vertel ons eens wat jij gedaan zou hebben als het jou zou zijn overkomen. Zo van: “NEU! NEU! Tesla! Niet met mij, hè!” of “Akkoord jongens. Hier kan ik mee leven. Fair opgelost!”
@9000cse:

Idd .. Achterkamerpolitiek is beter dan het algemeen belang ..
@lincoln:
Het grote verschil is echter, dat het vermeende probleem bij de Tesla niet langs democratische weg tot stand is gekomen.
@9000cse:

Problemenen moet je oplossen .. Daar zijn ze voor ..
na 120.000km in je bak te hebben gereden, en waarschijnlijk niet eens weten wat de vering is, mag je dit toch wel verwachten? na 120k in een amerikaanse elektrische auto te rijden (zo’n ding weegt een godsvermogen) van een merk wat toen nog niet bepaald bekend was…
Even los van de discussie wel/niet toekomst elektrisch rijden, heb ik mijn twijfels bij de kwaliteit van Tesla na een x aantal jaar intensief gebruik. Is natuurlijk inherent aan de start up van de firma en (wellicht?) lack of knowhow, waar de gevestigde orde al jaaaaren ervaring heeft.
@ThomasBol: Verfijning en kwaliteit komt met de jaren, maar zit hem ook in mentaliteit.
@ThomasBol: Maar even iets anders he, Elektrisch rijden is de toekomst.
@Donstil: haha, dat is niet eens grappig
@thomasbol: en toch kunnen die merken na jaaaaaren ervaring geen goede EV’s bouwen, vliegen die motoren na 100 jaar evolutie nog steeds in de fik, worden ze maar niet echt efficient (start stop bv werkt bij veel auto’s niet altijd of niet fijn), zijn er nog steeds merken met ontzettend dramatische navigatieschermen, zwaar olieverbruik (hoi Audi) etc etc. Denk dat het allemaal wel meevalt met Tesla. ;)
@stfu: ik weet dat jij er een rijdt en hem daarom de hemel in prijst. Qua techniek en betrouwbaarheid zal het indd allemaal wel mee vallen, daar doel ik ook niet op. Wel doel ik op de kwaliteit van het leer, de plastieken, uitvallend scherm of bijvoorbeeld de deurhendels die al falen etc. Een BMW of Volvo uit dezelfde prijsklassen met 300dkm op de klok kan er na een grondige poetsbeurt er als nieuw uit zien met niet al te veel slijtage. Tijd zal het leren.
@thomasbol: Tesla voert circa 20 “engineering improvements” per week door. Ze wachten niet tot een nieuw modeljaar.
Ik heb een mid 2014. Ze was laatst voor de jaarlijkse inspectie-beurt in de garage. Aan de leenwagen, een 2015’er, was aan kleine details te merken dat het een betere wagen is. De “failure statistics” van de 2015 wagens zijn veel lager als van daarvoor. Het is ook te merken aan posts in de diverse Tesla Fora.

Tesla leert. En ze leren snel.

Komt wel goed met die Jungs und Mädels daar in Freemont.
Gezien de Amerikaanse claimcultuur kan ik me zo voorstellen dat Tesla die auto van meneer Cordaro onder coulance gerepareerd heeft, onder voorwaarde dat meneer Cordaro het voorval niet zal aangrijpen om Tesla aan te klagen. En die afspraak zal vast wel met een contract dichtgetimmerd zijn. Niks mis mee, wat mij betreft.
Dat het voor de NHTSA zo moeilijker wordt om gebreken op het spoor te komen is jammer, maar dat wordt natuurlijk in de hand gewerkt door het rechtssysteem en de claimcultuur in de VS.
@potver7:

Nope .. Dat soort dingen moeten in kaart gebracht worden .. Dat is van belang voor de hele autoindustrie ..
Consumentenrecht mag best serieus genomen worden ..
@lincoln: Kim Holland ook.
Gaat om een draagarm die verroest zou zijn, zou het dus eerder de ophanging noemen in plaats van ‘de vering’. Allemaal niet zo heel erg, maar blijkbaar hebben ze de beste man gevraag om het “stil” te houden in ruil voor gratis reparatie….
@trustmeiamanengineer: is het niet best uitzonderlijk dat de draagarm zelf kapot gaat? Dat de rubbers na verloop van tijd slijten is me bekend, maar de draagarm zelf gaat toch in principe een heel autoleven mee?
@knipperlichtje: Zekers, alleen het rubber hoort te slijten inderdaad. Metaal zelf hoort natuurlijk niks mee te gebeuren, tenzij je lomp hard met je wiel ergens tegenaan rijdt ofzo natuurlijk.
Ik neem aan dat die “goodwill agreement” niet enkel gratis reparatie betreft. Tesla had het euvel sowieso wel onder garantie moeten verhelpen, en als ze dat niet wilden had de man in kwestie nog altijd zelf naar de NHTSA kunnen stappen. Als je wilt dat iemand zijn mond houdt, moet je hem niet alleen geven waar hij recht op heeft, maar ook nog iets to sweeten the deal zoals ze dat in het Engels zo mooi zeggen. Reken er maar op dat die man dus ook wel een tegoedkaart voor oplaadstations of een aantal gratis toekomstige servicebeurten erbij heeft gekregen.
Erg zwak van tesla. Op deze manier significante problemen proberen te verbloemen en te verhullen voor andere tesla-eigenaars. Slechte zaak. Vertrouwen kalft steeds meer af in dit merk. Nu de fiscale bevoordeling en de subsidies nog stoppen.
@kempenaer: en we hebben een hatert :-)

Lamaarlulluh mensuh 😁
Even met Lotus aan tafel.
@spylegion: waarom?
Eerst maar de resultaten van het onderzoek af wachten dus.
Het is een best zware machine dus het zou best kunnen dat de ophanging. Problemen geeft. Kwestie van goed onderhoud lijkt mij

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).