
Door een strenge ingreep van de organisatie moeten Jeroen Bleekemolen en zijn team op de blaren zitten.
Hoe zuur is het als je Le Mans wint en dat de organisatie vervolgens je winst afpakt. Geen terugplaatsing naar een tweede of derde plaats, maar een regelrechte diskwalificatie. Van alles naar niets met één beslissing.
Het is Keating Motorsports overkomen. Het team, met de rijders Jeroen Bleekemolen, Ben Keating en Felipe Fraga, waren afgelopen weekend winnaar op Le Mans in de GTE Am-klasse. Het was nog spannend tijdens de race want het verschil met de nummer twee op het veld, Project One, was minder dan een minuut.
Keating Motorsports is gediskwalificeerd omdat de Ford GT een te grote benzinetank had. Volgens de reglementen mag een auto een tank van 96 liter hebben. In het geval van de GT was er sprake van een 96,1 liter tankinhoud. De winst in de GTE Am-klasse komt daardoor in handen van Team Project 1 (Bergmeister, Lindsey, Perfetti).
Of Keating Motorsports bewust met een grotere tank heeft gereden of dat hier sprake is van een kwalijke fout is niet bekend. Vorig jaar werd LMP2-winnaar G-Drive gediskwalificeerd omdat ze een aangepaste tankinstallatie hadden gebruikt. Het team kon daardoor sneller tanken in vergelijking met de andere LMP2-teams.
Met dank aan Sander voor de tip!
0,1 liter te groot. Dit moet wel extreem pijnlijk zijn. Ik vraag me af of ze het wel geweten hebben.
@viezefreddyw: Meten is weten, hè. 0,1 klinkt als heel weinig, maar is teveel om niet op te vallen.
@suzikubelona: en gissen is missen
@detroitthemotorcity: Ja, en vertrouwen is goed, maar controleren is beter.
@suzikubelona: gelul: mijn BMW heeft volgens fabrieksopgave een 70 liter tank; ik heb er, in de 14 jaar dat ik er in rij, nog nooit meer dan 64 liter in gekregen, ook niet als de boordcomputer “0” te rijden kilometers aan gaf. 0,1 liter geeft bij de Le Mans racers, die 1 op 2 lopen, 200 meter voordeel op een tank. Op een rondje van tig kilometer. Net als in de F1 maken de stewards de sport kapot. Als je wilt frauderen, doe je dat niet met 0,1 liter extra tankinhoud.
@560pk: niet de stewards (zij voeren slechts uit), maar de organisatoren maken de sport kapot.
Wat ik me wel afvraag is wanneer het nu een Frans team was geweest, was dan de uitslag hetzelfde?
@viezefreddyw: Denk ’t wel. Ze hebben tijdens de race ook al een straf gekregen voor te korte pitstops keer op keer.
@viezefreddyw: als ze het geweten hebben, gaan ze het nooit toegeven.
@viezefreddyw: het zou een blijk van groot amateurisme zijn als ze dit niet geweten zouden hebben cq. de tank niet goed op inhoud gemeten zouden hebben.
@str8six: Ik weet het niet hoor. Ik vind dat je als klantenteam er best vanuit mag gaan dat de auto die je bij een fabrikant inkoopt netjes aan de regels voldoet. Als een van ons een nieuwe auto afgeleverd krijgt gaan we er toch ook vanuit dat alles in orde is, of schroef jij een auto die net bij de dealer vandaan komt uit elkaar om elk onderdeel te checken op kwaliteit en afmeting?
@Edge: Ik wil geen “olie op het vuur gooien”, maar in de afgelopen jaren is toch wel duidelijk geworden dat het niet deugt. Indirect kijken we om die reden al twee jaar naar een Toyota optocht met 250 gemiddeld.
@fmgarcia: Ja, om die reden kijk ik ook reikhalzend uit naar het hypercar reglement van 2021. Hopelijk brengt dat de spanning weer terug.
@Edge: Spanning weet ik niet, maar gelukkig wel een mooi alternatief voor de c7 Vette die gaat vertrekken. Hoop op unieke en geile geluiden van deze auto’s! De spanning ontbrak het niet aan imo dit jaar. Vind persoonlijk GT auto’s leuker om tegen elkaar te zien racen dan die fragiele prototypes. Denk dat die hyper klasse veel goed gaat doen voor het WEC de komende jaren! Nu Mercedes en Porsche, Bugatti en Porsche nog even gek maken! En zelfs Mazda natuurlijk. Die hebben het imago momenteel om het race stokje van BMW over te nemen!
@fmgarcia: Welk racestokje? BMW was het lachertje van Le Mans dit jaar.
Vorig jaar ook trouwens.
@karaya: Galm anders nog ff door door door.. Mazda zou dus de positie van bmw moeten kunnen overnemen.
@edge: touché!
@viezefreddyw: ik ben op 0,1 gezakt op mn examen. Komt wel erg dichtbij zo
@rob636: een kleinkind van de onvolprezen F. Jacobse? Die is ooit gezakt op één duizendste punt!
@jeroenwz: wie weet!
@viezefreddyw: Amerikanen en Britten hebben wel vaker problemen met het metrieke stelsel, en om dus terug te rekenen van gallons naar liters. Erg zuur. Maar ik zou de verantwoordelijke lullo meteen de laan uitsturen… zeker als andere Ford GT’s wel gekwalificeerd werden. Jaja.
@ericd: Overigens vind ik de Ford GT, zeker deze Wynn’s, spectaculair mooi. Zou met een motor upgrade (200-250 pk erbij?) over twee jaar in de hyper class op Le Mans moeten meedoen, vinnik.
@ericd: zul je zien dat die Amerikanen met de US gallon hebben gerekend (3,785 liter/gallon) en de organisatie met de (Britse) imperial gallon (4,546 liter/gallon). En dan kan niemand het meer volgen…
@viezefreddyw: En misschien wordt de hals mee gemeten en hadden zij dat niet gedaan… Dat is wel extreem pech hebben natuurlijk. En al zeker als winnaar.
Voor mij hebben ze gewoon wel gewonnen. Ik doe hier niet aan mee iig.
@acakoning: en genoten van de race ?
WEC zou WEC niet zijn als er weer eens iemand wordt gediskwalificeerd.
@speedgeek: Ik heb hier overigens nog wat aan toe te voegen aangezien ik op een andere site de volledige statement van de FIA lees. Het team heeft voor het verschepen van de Ford vanuit de USA naar europa de inhoud gemeten. Na de verandering van de BoP is het nogmaals gemeten. Het team heeft aan de hand van het gewichtsverschil en de dichtheid van de brandstof de inhoud van de tank gemeten. En dus NIET het letterlijk uitliteren van de tank.
Mogelijk dat dit gewoon een mis berekening is geweest door het Ford team.
@SpeedGeek: dan moet alle fords toch eruit lijkt mij
@rob5nismo: Dat zou je zeggen van wel. Statement van het officiële Ford team, dus niet de Ford van Keating, zegt dat ze het vóór het verschepen van de Ford hebben gemeten op de manier waarop de ACO het ook meet. Gedurende de week van Le Mans is er dus een BoP wijziging geweest betreft de inhoud van de tank. De tankinhoud is gewijzigd maar aangezien de juiste meet apparatuur niet aanwezig was is er geen goede meting geweest.
Hoe de ACO de tank inhoud meet vraag ik mij af. Wie weet heeft Keating Ford het weer op een andere manier gemeten als de Chip Ganassi Ford.
@SpeedGeek: Volgens GP update zei Blekermolen zelf: Het team heeft alles op scherp gezet en de boel meerdere keren gecheckt dat alles precies op orde was. Gedurende de race kunnen de componenten door de temperatuur en druk marginaal veranderen en daarop zijn we gepakt. We hebben nul komma nul voordeel gehad maar daar gaat het niet over. De regel is er en ze moeten ergens een grens trekken. En terugkijkend hadden we als team misschien ook net iets meer marge moeten inbouwen”
@bluster: reactie Blekermolen: https://www.rtlgp.nl/item/190249
Vreemd verhaal. Zouden dan alle ford GTs gediskwalificeerd zijn? Of is normaal dat teams en custom tank er in zetten?
@mrb: Tanks lijken me wel standaard inderdaad dus ze hebben er vast ergens een tiende van een liter tussen geknutseld. Gezien het kleine verschil met de nummer twee is dat dan mooi net wel het verschil tussen winnen of verliezen.
Dit stinkt toch een beetje. Ik neem aan dat de auto’s vooraf worden gekeurd en dan komen ze nu hiermee. In de wedstrijd was het ook al geneuzel met de voorbumper. Lijkt alsof ze hem niet mochten winnen.
@antoonniels: Ze moeten altijd Ford hebben. Daarom heeft Matt Damon een film gemaakt over de piepkleine autofabrikant Ford die autogigant Ferrari versloeg op Le Mans tegen alle verhoudingen in.
Houdt het dan nooit op.
@karaya: was Ford een piepkleine autofabrikant?
@tazmania: Volgens de legende wel. Ferrari was Goliath.
@tazmania: qua deelname misschien. Niet in verkoopaantallen
0.1 liter levert toch geen winst in tijd op? theoretisch zou je iets verder kunnen komen maar je tankt toch al ver voordat hij leeg is
@gove: lijkt me sterk dat ze ver van te voren tanken.
Even zitten neuzen en zag dat ze zowel een straf voor te snel tanken ( 44,4 vs 45 s ) hebben gekregen ( met een 53s tijdstraf tot gevolg ) als voor de te grote tank. En dat de nr 4 geplaatste gte pro ford hetzelfde heeft. Kwaliteitsissue bij Ford dan maar?
@antoonniels: afrondingsfoutje van US gallons naar liters?
@antoonniels: Klopt! Ze hebben eerst een tijdstraf gekregen van 55,2 seconden. Ze tankten 0,6 seconden te snel als toegestaan. Ze hebben 0,6 maal het aantal pitstops gedaan (23) en dat vermenigvuldigd met 4. Hierdoor kwamen ze, je raad het misschien al, net achter de Porsche.
Vervolgens zijn ze door de te grote tankinhoud gediskwalificeerd.
Misschien nog leuk om dit te vermelden in de tekst @RubenPriest ;)
@87sandyd: Ze moesten ook ineens na weet ik veel hoeveel ronden verplicht een bumper wisselen waar verdomd weinig mis mee was… Dat verlies in tijd hebben ze wel weer mooi goed gereden
@87sandyd: toch knap, dat ze die te grote tank ook nog te snel vol kregen.
Heel zuur dit! Dit muisje kon nog wel eens een staartje gaan krijgen….
Waarom controleren ze dat niet vóór de race… en… zet zo’n brandstoftank niet uit door de temperatuurverschillen na 24uur racen?… 0,1l verschil is wel erg marginaal om zo’n beslissing te maken
@jamesbond007: minder dan een minuut voorsprong op 24u is ook marginaal.
Die jerrycans bij de pomp gaat al altijd iets meer dan 10L in, fraude!
@ghost: Da’s fraude van de pomphouder, ja
@smultie: fraude van de Chinezen die de jerrycan maken, ja.
Waarom worden de voertuigen niet vooraf gecontroleerd of ze voldoen aan de reglementen?
Fransen&Amerikanen, WEC, LeMans. Het is wat. Die gasten van Ford moeten ze echt hebben gehaten!
Eerst binnen laten komen voor wat niet echt los zat.
Daarna een straf erop voor een beetje wielspin.
En nu dit…
Die tank van 96 of 96.1. Kom op zeg. Iedereen snapt dat je daar geen voordeel uithaalt. Eerder dat ze de hele race met 0.1l aan gewicht eerder hebben gereden. Geef die gasten een waarschuwing; meet dat ding goed door volgend seizoen en keur m dan goed of af.
En die pitstops; ja daar kan je wat voor geven. Ik snap ook niet hoe je als (enige) team continue die pitstops te kort maakt; iemand een afronding fout in het systeem gezet ofzo?
Maar nu komt de echte vraag. Stel dat die coureurs een bonus krijgen als ze die auto winnend aan de finish krijgen. Lijkt me dat ze nu het team kunnen aanvechten voor die bonus: want het team heeft ze hier verneukt.
Anyway, waar gaat het over. Een team en wat (verwende) veteranen die nu wel of niet gewonnen hebben in de 4e klasse van een race. Weinig mensen die de winnaars van de afgelopen jaren in deze klasse op kunnen noemen.
@gregorius: Natuurlijk haal je daar wel voordeel uit. Stel dat die Ford gemiddeld één liter op drie kilometer verbruikt, dan kom je op een tank van 96,1 liter 300 meter verder dan op een tank van 96 liter. op een totaal afstand van 5.200 km is dat een substantieel verschil.
@joostvdwater: die redenering gaat op als je dan ook kan tanken (en die laatste 300 meter kan gebruiken).
Echter, het circuit is 13.6 km lang. Het team heeft 24x gestopt in 334 ronden –> de ‘zuinigeste’ GTE’s en Fords hebben 23 keer gestopt. Dat is 14 rondjes op 1 tank; of: 190km op 1 tank. Met 96 liter betekent dat dus 2km per liter.
Ik ga niet geloven dat het verschil van potentieel 200m meer te kunnen rijden er voor zorgt dat ze zeiden: nee, we kunnen nu 14 rondjes doen ipv 13 rondjes (op 1 tank). Of anders gezegd: potentieel zouden ze 200m op 190km meer kunnen rijden, wat dus 0.1% is.
Je gaat niet beslissen om elke keer 1 ronde extra door te rijden op 0.1% marge van je tank.
There is no hell, there is only France. (Frank Zappa)
Dan waren ze ook een tikkeltje zwaarder, toch? Of is 0,1 dan ineens te weinig om mee te rekenen….
Autoracen wordt steeds saaier. Iedereen rijdt weg met wielspin en zijn team wordt weer bestraft… Meten met twee maten
Auto’s worden voor dat ze van start gaan technisch gekeurd en blijkbaar is het toen niet opgevallen (of niet gemeten) en de auto is goed gekeurd om te starten. En nu achteraf piepen en diskwalificeren. Zoek dan ook de fout in je eigen organisatie. Eerst goed keuren en na de ineens afkeuren. Lijkt of ze echt op zoek waren naar iets… (Iets van bleekemolen ook al aangaf live op tv toen ineens de voorbumper vervangen moest worden)
Klinkt als een FIA actie
Het blijft natuurlijk wel een Franse raceorganisatie. Dat moet zo af en toe zichtbaar zijn.
De vraag zou moeten zijn: heeft het team voordeel gehaald uit die 0,1? Het zou zeer sterk zijn mocht dit het geval zijn dus geen diskwalificatie zeg ik daartegen.
@jannemaneke: Ze zullen er geen nadeel van hebben gehad.
@jannemaneke: ze hebben al die rondjes gereden met 0,1 liter meer aan benzine. Dus meer gewicht.
Ik zie het voordeel ook niet wat ze zouden hebben…
Jammer dat er na de race nog allerlei wiskundigen aan de slag gaan om de boel nog even te ‘corrigeren’….
Reactie Blekermolen: https://www.rtlgp.nl/item/190249
Allemaal vriendjespolitiek!
Is dat een metalen tank met vlakke wanden? Als die maar een beetje bol gaan staan door de warmte en de G krachten, heb je snel je 0,1l meer…