Officieel: atmosferische zespitter in nieuwe 718 Cayman GT4 en Spyder

Auteur: , 71 Reacties

Dat wordt grommen geblazen!

Eigenlijk is het best zonde dat de kleinere sportwagens van Porsche een beetje tegenvallen. Natuurlijk zijn ze rap, licht en wendbaar, qua geluid en vermogen is er het nodige te verbeteren. Met de nieuwe 718 Spyder en 718 Cayman GT4 probeert de Duitse sportwagenfabrikant zijn klanten tegemoet te komen. Ze krijgen namelijk een hagelnieuwe boxermotor: een zescilinder, gebaseerd op de krachtbron uit de huidige Porsche 911.

Waar Porsche zichzelf soms nog wel eens kan verliezen in het nastreven van zwarte cijfers, heeft het met de 718 Cayman GT4 en 718 Spyder duidelijk gekozen om de belangen van de liefhebbers te behartigen. De krachtbron is atmosferisch (lees: geen turbo’s!) en schakelen gebeurt “zoals het hoort” met de hand.

De atmosferische zescilinder boxermotor is een totaal nieuwe krachtbron in de catalogus van Porsche. Hoewel hij is gebaseerd op het modulaire blok uit de 992 en zodoende niet vanaf de grond is opgebouwd, komt hij weinig overeen met de motor uit de nieuwe 911. Waar de motor in de nieuwe Porsche 911 (rijtest) een 3.0 twin-turbo is, vinden we in deze modellen uit de 718-familie een 4.0 zescilinder zonder turbo’s. Flink doortrappen is een vereiste met deze hoogtoerige boxermotor. Fabian Zink van Porsche heeft Autoblog verteld dat er expres is gekozen voor een nieuwe econfiguratie, omdat het andere motoren uit het gamma niet eenvoudig kon downgraden naar het beoogde aantal pk’s.

Daarover gesproken: de vierliter boxer produceert zowel in de 718 Spyder als in de 718 Cayman GT4 precies 420 pk en 420 Nm. Het maximale koppel komt vrij tussen de 5.000 en 6.800 toeren. Bij liefst 8.000 toeren bereikt de Cayman GT4 zijn topsnelheid van 304 km/u, de opengewerkte Spyder moet genoegen nemen met 301 km/u. De acceleratiecijfers zijn overigens wel hetzelfde: in beide gevallen snellen de auto’s in 4,4 seconden naar de 100 km/u.

Zoals gebruikelijk is er ook op andere gebieden vooruitgang geboekt. Zo geniet de Cayman GT4 van 50 procent meer neerwaartse druk dan zijn voorganger en heeft de Spyder een nieuw lichtgewicht dak, waardoor hij beter presteert op hoge snelheden. Laatstgenoemde heeft daarnaast een nieuwe diffuser die de achteras beter naar de grond drukt. Tenslotte krijgen zowel de Cayman GT4 als de Spyder de verbeterde GT-wielophanging en een mechanisch sperdifferentieel. Kers op de taart is het nieuwe remsysteem met aluminium monoblokremklauwen.

Prijzen
Porsche windt geen doekjes om de feiten en brengt direct de prijzen van de 718 Cayman GT4 en de 718 Spyder naar buiten. Het moet gezegd worden: deze zijn niet mals. De 718 Spyder is de goedkoopste van het stel en kost 148.500 euro, de 718 Cayman GT4 kost tenminste 151.400 euro. Technisch gezien zijn ze daarmee net goedkoper dan de nieuwe Porsche 911 Carrera S, maar het verschil is dermate klein dat de overstap zo wel heel gemakkelijk gemaakt kan worden. De goedkoopste versie van de 992-generatie kost namelijk 156.700 euro.



71 reacties

Begin de week met Mercedes-AMG, bekijk het HIER!
Zo had de 718 altijd al moeten zijn. Vind hem veel mooier dan de 981 maar die viercilinder is jammer (en nee, het zal allemaal wel prima rijden maar daar heb je niks aan als het klinkt als een natte scheet)

Ziet er gelikt uit, goede motor, ineens vraag je je af waarom je een 911 zou kiezen…
@720s: voor de status op de golfclub. De meeste 911-en worden ook met pdk geleverd, het is meer een statussymbool dan een pure rijdersauto zoals de gt4 zal zijn.
@hotze: de 911 is de keuze voor mensen wiens prioriteiten aanleiding zijn voor een intakegesprekje bij de TBS-kliniek.
@hotze: Toch wordt er met een 911 gemiddeld meer gereden dan met zo’n GT4 voor de verzamelaar of als zoveelste auto. Dus wat is een rijdersauto? ;)
@hotze: de pdk is gewoon sneller dan een handbak. Veel meer rijdersauto. Mensen die zaniken over dat een auto met handbak meer een rijdersauto is hetzelfde slag volk dat nog smsjes verstuurd. Want dat is veel puurder..ofzo
@87sandyd: alleen die 160 tekens blijft wel proppen.
@87sandyd: eensch! Dat heet vooruitgang. Carbid lampen of laserlampen? Doe de laatste maar!

Dat gezegd hebbende: atmosferisch is zoveel leuker dan….

Overigens snap ik niet, dat deze motor een 4,0 is en 420 pk levert. Ik heb een 3,8 en die levert 430 pk. Geknepen?
@911targa: geknepen.
@87sandyd: wat boeit het nou wat sneller is. Je rijdt toch voor je plezier en niet tegen de klok? Een handbak is uitdagender, je hebt meer het idee dat je snel gaat.

Als je nou zou zeggen dat die automaat makkelijker is bij dagelijks gebruik zou je een geldig punt hebben, maar snelheid? Echt niet.
@lekbak: Het punt dat ik wil maken is dat een auto met handbak niet puurder is als een auto met automaat en vice versa. Met een handbak is het niet meer een rijdersauto, net zoals dat geld ook voor een automaat.

Het is gewoon een persoonlijke voorkeur. Niets meer en niets minder.

Mensen moeten niet doen dat hun Porsche met handbak meer een rijdersauto is dan een Porsche met automaat. Dat is gewoon onzin…
@87sandyd: dat is jou mening dan. Het is wat je onder “rijden” verstaat. De liefhebber van de handbak zal aangeven ‘zelf roeren met de versnellingspook’. Het geluid is wat mij betreft ook veel fraaier. Vreselijk die sjonnies met geld die tussen twee stoplichten planken met hun automaatje om zo’n hard mogelijk uitlaatgeluid eruit te persen. Met name Mercedes-boys zijn daar goed in. Zo’n GT3 motor is bij voorbaat geschikt om van lage toeren naar rood te knallen en dat klinkt nu eenmaal fraaier met een handbak.
@hotze: en met een automaat heb je je handen aan het stuur. Dat kunnen mensen ook onder puurder verstaan. Afijn, het zijn idd meningen, maar probeer er geen feiten van te maken
@lekbak: ‘lekbak’ staat voor ‘lekkere handbak’ ?😉
@lekbak: grappig, ik heb juist meer een snelheids gevoel met flippers dan de handbak….
@87sandyd: jij snapt het tenminste, ik vind het juist jammer dat deze autos niet met PDK word geleverd… Ookal had ik het geld zou ik ze daarom niet kopen, er is geen enkele valide reden om een handbak te rijden, want leuker (vind ik tenminste) is het ook absoluut niet!
@spykerboy: daar denken er op dit forum veel anders over. En in de VS ook. De laatste BMW M5 V10 werd voor de VS speciaal met handbak geleverd
@hotze: dat klopt, is de eeuwige discussie tussen de 40+ers en de jongeren, de oudere generatie blijft maar om handbakken vragen, onder de jongeren voor mijn gevoel minder. Ik hoef ze in ieder geval niet. Mn vorige M3 was handbak (E46) en vond dat maar niks vergeleken met mijn vorige E46 M3 (die had SMG) mn huidige E92 M3 heeft, idd een DKG bak. ik neem niet anders meer :)
@spykerboy: mooi verwoord.
Rijden met de DKG bak in de E9x M3; wat een heerlijkheid.
Heerlijk die klappen die hij je kan geven als je gas geeft.
100% controle over de bak, als je wil.
Supersnel schakelen, wanneer je wil.
En als je hem op automaat hebt staan en afremt, geeft ie af en toe een heerlijk geluid bij het terug schakelen. 100% garantie voor een lach op je gezicht.

Roeren in een bak is uniek en nostalgisch. Maar zo’n DKG is niets minder. Ik was vrij snel om.
@gregorius: rijd jij toevallig ook een rode E9X M3?? zag je plaatje en zette mij meteen aan het denken, ja mijn E92 M3 is rood (mocht je fotos willen zien, ff insta aan slingeren @dutche92m3) :) Het geen wat jij schrijft beaam ik 100,000% voor mij geen handbakken meer zolang er bakken zijn als de DKG/PDK etc, hell zelfs een SMG bak kies ik nog boven een handbak
@87sandyd: hangt er vanaf of je op zoek bent naar sensaties of rondetijden. Voor het eerste een handbak, voor het laatste een automaat. Aangezien je op de openbare weg normaal gezien geen rondetijden optimaliseert, is de handbak de betere rijdersauto voor alledag. Met een automaat is het dan weer makkelijker in de file staan.
@720s: als deze 110-120 zou zijn sure, maar voor dit geld kan je het ook omdraaien: waarom geen gt3 kopen?
@jaapiyo: die 156k is vrij duur, maar goed, zespitter. De GT3 is 230 ruggen, toch? Das wel ff een hele smak geld extra.
@720s: komt allemaal omdat er bijna 50 duizend euro’s aan bpm opgegooid zit….
@jaapiyo: omdat 150.000 toch gelijk staat aan 230.000 (kale GT3) of 275.000 (gt3rs)?

Jij zit wel een in luxe, dat je zo kan redeneren!
@911targa: ik zou bijna aan de chef vragen of Jaap een voorkeursbehandeling krijgt 😅
@911targa: @720s: oké is idd nog wel een verschil. Ik heb -puur gevoelsmatig- echter het idee dat het verschil tussen een auto van 150K of 220K voor klanten kleiner is dan 100 K of 170K.

Dit spaar je niet zomaar bij elkaar als advocaat of dokter, je mot echt een bedrijf hebben of voetballer zijn. In Duitsland is ‘ie er vanaf 93.350. Toch een heel ander verhaal. Mensen houden van ronde getallen (ook als max budget).
@jaapiyo: als je pegels genoeg hebt wellicht. Ben wel benieuwd hoe een GT4 met 500 pk het zou doen tov een GT3 op een curcuit.
@720s: voor mensen die 1 auto hebben, een 911 voor alle dagen. Ook in de winter. En die graag iets kunnen vervoeren of met 2 op reis gaan. Gewoon praktischer met die achterbank.
Heel gaaf dat Porsche dit nog maakt. Jammer dat de roverheid het in NL praktisch verbiedt met de CO2 tax.
Een 4.0 in zo’n auto, wat een feest moet dat zijn
Dit moet de fijnste Porsche aller tijden zijn, all things considered. Als je nu nog denkt dat je niet gezien kan worden met de baby uit de range, en daarom een 992 Carrera haalt, ben je niet helemaal lekker.
Puur marketing dingetje dat ie niet meer pk’s dan zijn grote broer mag hebben, lijkt me dat er nog flink meer uit die 4.0 te halen is.
Goeie business voor tuners.
@harrie: 500pk zoals in zn grote broer! Dat is meer dan genoeg.
@harrie: alleen de grote broer heeft de motor uit de 991.1 die is opgeboord tot 4,0. Dit is de 3,0 turbo die is opgeboord tot 4,0.

Dit lijkt idd de leukste en “betaalbaarste” auto sinds tijden te worden!
@harrie: Maar een atmosferische motor tunen is wel een stuk lastiger dan een turbo. Niet zomaar een kwestie van een ander chipje erin (tenzij de motor echt heel erg is geknepen, maar 420 pk uit een atmosferische zescilinder is toch bepaald geen kattenpis). Dan kom je al snel in de richting van uitboren, andere nokkenassen, andere inlaat/uitlaatkleppen, etc.
@frederik: Klopt. Dat maakt de tuning zeer kostbaar. Voor de vorige GT4 zijn stroker kits beschikbaar die de cilinder inhoud vergroten naar 4.2 liter. Dat in combinatie met de andere benodigde onderdelen maakte die pakketjes €25k .
@langejohn: Plus het nodige voor arbeid… reken daar ook maar 10-15k voor.
Gooi het blok van de GT2 er in.
Beter van niet. GT2 blok klinkt als een opgevoerde stofzuiger.

Erg mooi speelgoed weer van Porsche. Maar welke zou je kiezen van de twee?
Porsche maakt dromen waar.

Is de conditie van Casper zo slecht? Hij lijkt het hele filmpje buiten adem, alsof hij net 3 trappen op gelopen is.
Zes cilinder. Middenmotor. Handbak. Prachtig design. Wat heeft Porsche het toch weer goed gedaan.🤤
Ontzettend gaaf ding. Tof uiterlijk met een gave motor. Dit is genieten.

Zijn enige nadeel is tevens zijn voordeel. Een standaard 911 of een standaard AMG GT is sneller, dus je wordt een beetje uitgelachen elke keer als die mensen vragen naar je 0-100 cijfers. Maar jij lacht het laatst, want die mensen zullen je nooit bijhouden als het echt er toe doet. En dat zullen die mensen nooit weten, maar jij weet het…
@87sandyd: hoe vaak kom jij mensen tegen met genoemde auto’s… als deze op een Golf petjes niveau jou uitlachen dan zijn het geen liefhebbers maar sukkels. Koop dan een Tesla.
Ik denk dat het tijd is om een bank te overvallen. Man man man wat een schitterende auto’s!
De enige Porsche die ik echt zou kopen. Net als de eerste generatie GT4. Wat een gaaf ding vind ik dat.
Een van de weinige Porsches die me kan bekoren. Lekker hoor zo’n 4.0
Lekker wagentje hoor
@supercarboy: echt prachtig
Porsche heeft het BMW adagium overgenomen: Freire am dachten! Wer-ke-lijk een top ding. Kijk er hard naar uit!
@100octane: kut spellingscorrectie FREUDE AM FAHREN.
@100octane: ik wacht tot de eerste voorwiel aangedreven 911 met 3 cilinder.
@boomhauwer: Hybride neem ik aan.
@100octane: BMW is geen freude. Dat zijn treurige voorwielaandrijvers geworden of AWD’s.
@911targa: geworden, ja! Ik ben opgegroeid id eind 70s en 80s met geweldige zescilinder bmw’s. Dat was top. Onderste staan er 3 porsches uit de GT divisie van preuninger id stal. Ik weet waar ik over spreek. PS: de gt4 is sinds maart 2017 in bestelling.
De 992 klinkt door het partikelfilter ronduit mager. Waarom zou deze dan wel goed klinken zonder teveel CO2-tjes en dus bakken bpm? Ik ben benieuwd.
@mwti: Turbo?
@Jochempie: de 991.2 heeft ook een turbo en klinkt gewoon lekker. Ook een BMW 6-cilinder 40i klinkt heerlijk dus dat is het niet. Het is het partikelfilter.
Heerlijk speelgoed zo op de dinsdag morgen! Net een tikkeltje te duur voor mijn inkomen, maar wat zou ik er graag een op de oprit plaatsen!
Godzijdank heb ik geen probleem met het geluid van de viercilinder boxer. Ooit met een boxer met sportuitlaat gereden, na een half uurtje was ik ‘die pure huilende brom wel zat’. Leuk als je constant volgas gaat, maar bij normaal gebruik een beetje storen.

De standaard 718 Cayman is voor mij nog de sweetspot van de range. 80 mille is meer dan voldoende voor een Cayman. Dan is het nog een leuk alternatief voor een Alfa 4C, Alpine A110 of Lotus Elise. Voor 140-150 mille heb je een Carrera S met 450 pk, meer koppel, twee kleine zitjes achter en een 911 daklijn… Lastig.
@willeme: De tijden van een nieuwe Carrera S voor 150k liggen al lang achter ons. Tegenwoordig zijn ze al gauw meer dan 200k met uitschieters tot 230k voor een rijk uitgeruste C4S.
@langejohn: Een Carrera S kost 155k. Ik heb even gekeken en qua opties heb je eigenlijk niets nodig. 20″ wielen zijn standaard. Rode lak kost niets extra. Je hebt al sportstoelen. Half-leer krijg je ook al mee vanuit de fabriek. Radio/navigatie zit er ook op. Je kan vreselijk aan de gang met de opties . Ik zou alleen kiezen voor uitgebreid leer en Burmester, de rest is onzin. Daarbij: ook bij de GT4 komen er nog opties bij (voor degenen die dat belangrijk vinden).
Ik zou het heel moeilijk vinden om hiertussen te kiezen. Ik vind de GT4 een stuk mooier, maar zo’n open dakje brengt wel weer extra beleving.
Jezus wat gaaf! Maar holy moly wat worden we weer hard afgestraft met de prijzen..simpelweg niet leuk meer.
Een basis 911 of een hardcore 718. Is dat überhaupt een keuze?
150k is veel geld maar dan geef je het wel uit aan iets wat niet snel te evenaren is en elke keer een big smile geeft. Dus toch maar wel…
-edit: nutteloze bijdrage (plus, je wordt verwezen naar de modlist)-
Ik gok zo maar even dat er deze keer ook een RS komt.
Hebben jullie ook Belgische prijzen? Rond de 100k?
@bogey: ik dacht iets v 99.5k.
De GT4 is een enorm lekkere rijdersauto.
Daarmee ook nog eens waardevast en door de handbak is ieder verzet een nieuwe beleving… tezamen met een hoog toerige 6boxer, om keer op keer een glimlach te krijgen… :)

Alleen jammer dat de auto zo veel duurder is in NL dan in menig buurland. Dat drukt de pret.

Tot slot, gezien deze nu al komt met een 4.0 en geknepen is… beloofd dat wat voor de 992gt3 en 992gt3rs.
Opgeboord naar 4.2 (zou kunnen als je de berichten om internet volgt, waarin ze aangeven de grootste boxermotor ooit erin te gaan hangen) en/of een hybride toevoeging… het een sluit het andere niet uit :)
@nikegt3: *ander niet uit
Is in de UK gewoon 70,000 euro goedkoper…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).