Jantje huilt vooral bij de Nederlanders, maar op het laatst volgt er dan toch nog een glimlach.
Niet heel lang geleden stonden de Grand Prix van Monaco en de Indy 500 op de kalender. Dan weet de biologische klok van de autosportliefhebber genoeg: de 24 uur van Le Mans zit er ook weer aan te komen. Dit weekend was het dan zo ver, maar om eerlijk te zijn had de hypetrein wat minder stoom dan in voorgaande jaren. Sinds VAG het veld geruimd heeft na de magische editie van 2017, staat de winnaar eigenlijk vooraf al vast: Toyota heeft het rijk alleen met haar hybrides in de LMP1. Is het eigenlijk alleen nog de vraag hoe ze de equipe met Alonso ook dit jaar weer laten winnen…Maar daarover later meer!
Want we moeten natuurlijk even bij het begin beginnen. Om klokslag drie uur stond Prinses Charlene van Monaco met de Franse driekleur te zwaaien om het veld los te laten op de Dunlop-chicane. Het enorme startveld van 61 auto’s (megaheld Tracy Krohn schreef zijn auto voor de start af) gedraagt zich aanvankelijk echter uitmuntend, wat voor de actie in de race eigenlijk wel jammer is. De Toyota’s nemen de kop en verdwijnen langzaam uit beeld. Daarachter krijgt de enige LMP1 met een Nederlander in het team al snel pech. Renger van der Zande beleeft weinig lol aan zijn outing met het team van Dragonspeed. Maar ach, hij was er tenminste weer eens bij.
De meeste Nederlanders vinden we terug in de LMP2-klasse. Uiteraard is daar Racing Team Nederland, dat voor het laatst met de Dallara aan de start verschijnt. Lead singer Frits van Eerd deelde dit keer zijn auto met Giedo van der Garde en de huidige leider van het F2 kampioenschap Nyck de Vries. De gele bolide start prima met van der Garde achter het stuur, maar op het moment dat Giedo klaar is met zijn run, zien we dat hij kampt met een lekke band. Helaas zou dat een teken zijn van de dingen die komen gingen voor Racing Team Nederland dit jaar…
Naast bovengenoemd trio hadden we echter nog meer ijzers in het vuur in de tweede prototype klasse. Bij het team van G-Drive had de 20-jarige Job van Uitert een uitnodiging gekregen plaats te nemen naast Roman Rusinov en Jean-Éric Vergne. Deze equipe werd vorig jaar als eerste afgevlagd in de LMP2 alvorens gediskwalificeerd te worden door onregelmatigheden met de benzinepomp. Bij het grote publiek zal Job nog niet bekend zijn, maar de man ontpopte zich als een van de revelaties van de race. Zijn team leek op weg naar de winst in de klasse, maar op Le Mans heb je pas gewonnen als je na 24 uur als eerste over de finish komt. Met nog zes uur te gaan weigert de G-Drive Oreca te starten na een pitstop. Het blijkt een groot probleem te zijn en het team verliest hierdoor de race.
Is dat dan het voordeel voor Ho Pin Tung? Ja en nee. Jackie Chan DC Racing en Tung doen weer puik werk, maar verliezen op een gegeven moment ook wat tijd met pech. Twee jaar geleden stonden ze nog op de tweede stek overall op het podium (en eerste in hun klasse), maar dit jaar zit er niet meer in dan plek zeven overall en tweede in hun klasse, achter de Signatech Alpine Matmut van Lapierre, Negraõ en Thiriet.
De GTE Pro klasse is al enkele jaren misschien wel de spannendste van allemaal. De wedstrijdleiding probeert er middels de Balance of Performance voor te zorgen dat alle auto’s van alle merken heel dicht bij elkaar in de buurt zitten qua snelheid. Dit jaar was dat behoorlijk goed gelukt, al zijn BMW en Aston Martin het daar waarschijnlijk niet mee eens. Die twee merken kwamen er namelijk niet aan te pas. De voor BMW rijdende Nicky Catsburg was daarmee vooraf eigenlijk kansloos. Ook Ford was met de GT niet meer zo snel als voorheen. Tussen Ferrari, Chevrolet en Porsche ging het echter om millimeters. Bizar om urenlang met drie verschillende merken en vier à vijf auto’s in een treintje te rijden. Uiteindelijk is het de Ferrari 488 van AF Corsa met Allesandro Pier Guidi, James Calado en Daniel Serra achter het stuur die aan het langste eind trekt, voor de Porsche van Gian Maria Bruni, Richard Lietz en Frédéric Mackowiecki.
Maar waar is die beloofde Nederlandse glimlach dan? Wel, in de GTE Am klasse! In de mooiste auto van het veld scoort de jonge Bleek samen met Ben Keating en Felipe Fraga een klasseoverwinning. De Ford GT met paarse swek heeft er nog wel even voor moeten vechten, want de wedstrijdleiding naait ze richting het einde van de race keihard een oor aan. Eerst moet de auto de pits opzoeken om een amper loszittende voorbumper te vervangen. Daarbij rijdt Ben Keating vervolgens met slippende wielen weg en dat mag niet van de Franse zeurneusbrigade. Zodoende krijgen ze ook nog een stop-and-go penalty. Met een beetje mazzel komt Jeroen enkele secondes voor de Porsche op nummer twee weer de baan op. Hij weet Jörg Bergmeister van het vege lijf te houden en het resultaat over de streep te trekken. Voor Jeroen is het de tweede klasseoverwinning na de victorie met Jos Verstappen en Peter van Merksteijn in de LMP2-Porsche enkele jaren geleden.
Tenslotte dan nog even die strijd om de overwinning, want Toyota moest dus nog een manier vinden om Alonso te laten winnen. De nummer acht Toyota was namelijk de hele race trager dan de nummer zeven. Met minder dan een uur te gaan krijgt Jose Maria Lopez echter opeens een melding op zijn dash dat hij een lekke band heeft. Het is niet geheel duidelijk of het nou echt zo is of een sensorprobleem. Lopez heeft nog wat marge, dus hij komt toch maar binnen. Als hij met nieuwe banden het circuit echter weer opgaat, komt de melding van de lekke band gewoon terug. Hij moet van het team weer rustig terugrijden naar de pits en nu komt nummer acht langszij. Zo wint Alonso dus ook zijn tweede Le Mans. VAMOS!!1! Leuk voor onze zuiderburen: Alonso’s voormalig teammaatje Stoffel Vandoorne wordt derde voor SMP Racing.
De klapperrrrrrs
Heel erg klapper-heavy was de editie van dit jaar niet, maar ga je 24 uur racen dan eindigt er altijd wel iemand in de muur. Een van de eerste crashes is pas na een uur of vijf te noteren, als een Porsche 911 een van de Chevy’s op het achterwiel tikt in de Porsche bochten. Kablam!
Niet veel later gaat het fout met een van de Rebellions. Terwijl er een klein beetje vocht uit de hemel valt, gaat jonge hond Laurent eerst voorbij aan de SMP Racing auto van Vandoorne in de Porsche bochten. De monteurs in de pits kijken vol bewondering toe. Niet veel later harkt Laurent zijn auto echter hard de muur in. Zo dun is het lijntje dus tussen hero en zero.
Iemand die vaker met dat lijntje in aanraking is gekomen is Pastor Maldonado. In de vroege ochtend van zondag peert hij zijn LMP2 de bandenstapels in. Einde race. Je verwacht het niet. Voor Nyck de Vries en Racing Team Nederland wachtte bijna hetzelfde lot, maar nadat Nyck bij Indianapolis de baan afvliegt kan hij nog net terugkomen bij de pits. Het kost het team een uur om de auto weer te maken, maar ze kunnen in ieder geval door naar de finish.
Na de safetycar die Nyck veroorzaakt, toont de vader van Kevin Magnussen met de Chevy C7 tenslotte nog aan dat Kevin het wilde thug life van niemand vreemd heeft door nosefirst de barrières in te klappen. ‘A’ for effort.
Update: Team Keating Motorsports met Jeroen Bleekemolen is gediskwalificeerd. Meer info HIER.
De volledige uitslag is als volgt:
LMP1
1. Toyota Gazoo Racing (Buemi, Nakajima, Alonso)
2. Toyota Gazoo Racing (Conway, Kobayashi, Lopez)
3. SMP Racing (Petrov, Aleshin, Vandoorne)
4. Rebellion Racing (Jani, Lotterer, Senna)
5. Rebellion Racing (Laurent, Berthon, Menezes)
53. SMP Racing (Sarrazin, Orudzhev, Sirotkin)
54. Bykolles Racing Team (Dillmann, Webb, Ruberti)
61. Dragonspeed (Heman, Hanley, VAN DER ZANDE)
LMP2
6. Signatech Alpine (Lapierre, Negrao, Thiriet)
7. Jackie Chan DC Racing (TUNG, Richelmi, Aubry)
8. TDS Racing (Perrodo, Vaxiviere, Duval)
9. United Autosports (Hanson, Albuquerque, Di Resta)
10. IDEC Sport (Lafargue, Chatin, Rojas)
11. G-Drive Racing (Rusinov, VAN UITERT, Vergne)
12. Duqueine Engineering (Jamin, Ragues, Dumas)
13. Panis Barthez Competition (Binder, Canal, Stevens)
14. Graff (Kommende, Capillaire, Hirschi)
15. Algarve Pro Racing (Zollinger, Pizzitola, Falb)
16. High Class Racing (Fjordbach, Andersen, Beche)
17. Larbre Competition (Creed, Ricci, Bouille)
18. Cetilar Vil-Lorba Corse (Lacorte, Sernagiotto, Belicchi)
19. United Autosports (Cullen, Brundle)
27. Racing Team Nederland (VAN EERD, VAN DER GARDE, DE VRIES)
47. Inter Europol Competition (Smiechowski, Winslow, Moore)
50. RLR M Sport (Farano, Maini, Nato)
51. Dragonspeed (Gonzalez, Maldonado, Davidson)
52. Jackie Chan DC Racing (Heinemeier-Hansson, King, Taylor)
55. ARC Bratisla Kaneko Racing (Konopka, Enqvist, Tereschenko)
LM GTE Pro
20. AF Corse (Guidi, Calado, Serra)
21. Porsche GT Team (Bruni, Lietz, Makowiecki)
22. Porsche GT Team (Pilet, Bamber, Tandy)
23. Ford Chip Ganassi Team USA (Hand, Muller, Bourdais)
24. Ford Chip Ganassi Team UK (Priaulx, Tincknell, Bomarito)
25. Ford Chip Ganassi Team USA (Briscoe, Westbrook, Dixon)
26. Ford Chip Ganassi Team UK (Mücke, Pla, Johnson)
28. Porsche GT Team (Muller, Jaminet, Olsen)
29. Corvette Racing (Magnussen, Garcia, Rockenfeller)
30. Porsche GT Team (Christensen, Estre, Vanthoor)
31. BMW Team MTEK (Farfus, Da Costa, Krohn)
42. Risi Competizione (Gostner, Frey, Gatting)
46. Aston Martin Racing (Lynn, Martin, Adam)
49. BMW Team MTEK (CATSBURG, Tomczyk, Eng)
56. AF Corse (Rigon, Bird, Molina)
57. Aston Martin Racing (Thiim, Sørensen, Turner)
59. Corvette Racing (Gavin, Milner, Fässler)
LM GTE AM
32. Keating Motorsports (Keating, BLEEKEMOLEN, Fraga)
33. Team Project 1 (Bergmeister, Lindsey, Perfetti)
34. JMW Motorsport (Segal, Baptista, Lu)
35. Weathertech Racing (MacNeil, Vilander, Smith)
36. Dempsey-Proton Racing (Campbell, Ried, Andlauer)
37. Car Guy Racing (Kimura, Cozzolino, Ledogar)
38. Proton Competition (L. Prette, P. Prette, Abril)
39. Clearwater Racing (Companc, Griffin, Cressoni)
40. Gulf Racing (Flohr, Castellacci, Fisichella)
41. Kessel Racing (Wrainwright, Barker, Preining)
43. MR Racing (Derani, Jarvis, Gounon)
44. TF Sport (Ishikawa, Beretta, Cheever)
45. Spirit of Race (Yoluc, Hankey, Eastwood)
48. Kessel Racing (Schiavoni, Piccini, Pianezzola)
58. Aston Martin Racing (Dalla Lana, Lamy, Lauda)
60. Dempsey-Proton Racing (Hoshino, Roda, Cairoli)
Image-Credit: Racing Team Nederland via Twitter, Wynn’s Racing Ford GT via Twitter
Dutchdriftking zegt
Zijn er nu serieus mensen die 24 uur lang kijken? Lijkt mij nogal een opgave.
bierbuik zegt
@dutchdriftking: ik heb zo’n 13 uur gekeken en dat vond ik al veel
basv zegt
@dutchdriftking: Heb het twee jaar geleden gedaan. Het is zwaar, maar zeker te doen. Het commentaar van RTL7/Eurosport is altijd op orde, dus dat houdt je geïnteresseerd.
freddydedegoe zegt
@basv: wat is een stint, rijden er ook vrouwen mee, wat zijn marbels
Ga zo maar door, elk jaar om te kotsen!!! De race kijken is dan wel weer leuk.
rolov zegt
@dutchdriftking: ik niet alles maar wel veel. Dat deed ik ook niet toen ik er op de ring en in lemans zelf bij was. Af en toe gaan slapen eten enz.
bluster zegt
@dutchdriftking: ik heb 18 uur gekeken. Genoten van de actie en de uitleg erbij. 18 uur Le Mans is veel minder saai dan 2 uur Formule!
bluster zegt
@bluster: En veel Nederlanders in actie. Buitengewoon knap van Blekermolen! ?
ArnoldH zegt
@dutchdriftking: ik heb ruim 19 uur gekeken :)
jaspervdwinden zegt
@arnoldh: wij ook hier. Is goed te doen. ?
wrongusername zegt
@dutchdriftking: ja ik?
cortinaracing zegt
@dutchdriftking: ik heb 10 uur gekeken, best te doen vanaf de bank
vaakbenjetebang zegt
@dutchdriftking: Ben er meerdere malen live bij geweest, is prima te doen. Heb nu ook alles gezien op een uurtje hier of daar na dat ik echt iets anders moest doen, maar geslapen heb ik niet.
michelF zegt
@dutchdriftking: ik heb zo’n 18 uur gekeken.. Gaan slapen om 01:00 wekker om 07:00 gezet en doorrrr :D
jpoers zegt
@dutchdriftking: het heeft wel lange tijd opgestaan. Goed vanwege vaderdag mocht ik vanmorgen iets langer de ogen dichthouden en ook dankbaar gebruik van gemaakt. Maar zeker wel 15/16uur aangestaan .
mashell zegt
@dutchdriftking: net als bij voetbal en de F1, lang leve de samenvatting.
750i zegt
Wat heb ik genoten!! De Ford GT had absoluut de mooiste livery en de Porsche het meest brute geluid. Enige minpuntje vond ik af en toe dat de commentatoren niet even hun mond konden houden zodat ik van het motorgeluid kon genieten.
theblazerunner zegt
@750i: Vroeger waren het altijd de Corvettes C6R die het bruutste klonken
Maar dat was in nog de tijd van de 7.0 GT1 V8 motoren
lekkaah zegt
@theblazerunner: die klinken nog steeds buitenaards, porsches vernietigen echter je oren..
notsobig zegt
@theblazerunner: Als je het dan toch over vroeger had; Mazds 787B
gertjan2012 zegt
Ik pak de herhaling wel even.
harrie zegt
Nou gefeliciteerd maar weer Toyota en Alonso!
Zo, en nu ga ik een wedstrijdje wielrennen met m’n zesjarige buurjongen.
siebren zegt
@harrie: Alonso heeft niet gewonnen
siebren zegt
@siebren: Excuses mijn fout. Heb op het einde blijkbaar wat gemist en net niet goed gelezen
Richmond zegt
@siebren: Alonso heeft wel gewonnen. Hij reed in de nr8 Toyota en hij is ook wereld kampioen in de WEC nu.
delaney zegt
Eerste 24hLM voor Stoffel en geen wiel verkeerd gezet.
Integendeel, de architect van de “LMP1 bis” klasse overwinning.
Laat me ff dromen: Fast FWD naar 2021:
Stoffel in een Mercedes Hypercar vs Nando voor de Gazoo racing hypercar vs Max in de Valkyrie van Aston.
Dromen mag toch op zondag?
ewoudhoed zegt
@delaney: Is er eigenlijk al wat bekend over de merken die mee gaan doen in de “hypercar klasse”? Ik heb ze eigenlijk alleen maar over Aston gehoord. Gaat Mercedes bijvoorbeeld mee doen? Ze hebben een mooie historie. Lijkt me dat ze naast dominante aanwezigheid in F1 en deelname in Formule E vanaf dit jaar, toch ook wel wat geld hebben voor Le Mans. Ze hebben een mooie basis met de Project one, zou je zeggen.
delaney zegt
@ewoudhoed:
Alleen Aston (Valkyrie) en Toyota hebben voorlopig officieel toegezegd.
We hopen met zen allen ook op Mercedes (P1), Porsche, Ferrari en BMW.
trolle zegt
@delaney: glickenhaus doet ook al mee
gregorius zegt
@ewoudhoed: weinig Mercedes aan die auto van nu in de F-E.
HZW zegt
De 24H van LM is niet meer wat het geweest is.
Het zou toch wat zijn dat alle merken uit verleden alleen tegelijk mee zouden doen en dat je gewoon 8 fabriek merken of zo om de overwinning ziet strijden.
Dit jaar wist je al voor de race wie er ging winnen, alles anders zou zeer beschamend zijn geweest.
Alonso moet nu nog alleen 2x de indy 500 winnen en dan heeft hij een dubbele Triple Crown.
stfu zegt
@HZW: afgelopen jaren was dit toch ook altijd Audi met hun TDI’s?
Arnoud zegt
Toyota heeft vooral van zichzelf gewonnen.
Zoals in het artikel al aangegeven: de GT klasses zijn tegenwoordig de spannendste klasses. Die C7R klinkt niet bijzonder ‘racy’ maar dat maakt ‘m juist uniek en zo geweldig.
mark1055 zegt
Wat een geweldig evenement
technofreak zegt
Van harte gefeliciteerd Toyota!! Ge-wel-dig!
Alle echte concurrentie bleef thuis, maar de boel bleef heel tot het eind. Knap hoor.
Een beetje alsof het Nederlands Elftal het WK wint, waar alleen San Marino, Eritrea en Somalië ook mee deden. ??
maferick74 zegt
Win on sunday, sell on monday, er worden vast fantastische Toyota’s verkocht morgen.
87sandyd zegt
Wat was de winst van Alonso/Nakajima/Buemi een grap van jewelste. Hele race 2e gelegen, de 7 heeft van de 386 ronden er 339 voorop gereden en dan krijgen ze een lekke band (wat natuurlijk kan) en dan gaan ze de verkeerde band wisselen. Waarom dan geen 4 banden wisselen als je er toch staat? Ik kan mij echt niet aan de indruk onttrekken dat dit een vooropgezet plan is geweest en dat de lekke band hen goed uitkwam.
Dit is echt een farce. Conway/Kobayashi/Lopez mochten gewoon niet winnen.
De echte lol zat zoals vaker de afgelopen jaren bij de Pro en Am klasses. Veel meer spanning, veel meer trackbattles en veel meer risico’s worden daar genomen.
Ik ben blij dat in 2021 de hypercar klasse komt. De LMP1 is niet leuk om naar te kijken sinds de grote teams zijn vertrokken. Die kunnen ze net zo goed schrappen.
bluster zegt
@87sandyd: Wat een onzin, je gaat niet 24 uur voor spek en bonen racen. Het zou juist “oneerlijk” zijn als ze verplicht moesten wisselen.
bluster zegt
@bluster: Teambaas Leupen onthulde dat Toyota erover nadacht om de twee wagens weer van positie te wisselen, zodat de #7 toch nog een zuurverdiende eerste Le Mans-zege zou pakken. Uiteindelijk besloot het team om dat niet te doen. “We hebben erover nagedacht om iets te doen, maar dat zou niet correct zijn geweest. We hebben het met de coureurs besproken en ik denk dat we het correct hebben gedaan. Le Mans kiest de winnaar weer.”
87sandyd zegt
@bluster: de teambaas zit wss gewoon in de reet van Alonso zodat de Spanjaard weer positief in het nieuws komt.
Het is niet voor niets dat elke grote racing nieuws zender zijn vraagtekens zet. Bandensensor kapot, wat een onzin…
bluster zegt
@87sandyd: wel met je eens als het gaat om de GTE Am en pro klasse. Ik heb ook zin in de hyperklasse in 2021(?) bij gebrek aan concurrentie in de lmp1!
bluster zegt
De Toyota TS050 #7 van Kamui Kobayashi, Mike Conway en José Maria Lopez domineerde de wedstrijd en reed maar liefst 339 van de 386 ronden aan de leiding. Met nog een dik uur te gaan ging het toch nog mis. Lopez reed lek, maar de sensoren op de wagen wezen de verkeerde band aan als de schuldige. Lopez kwam binnen om de rechtervoorband te vervangen, maar eens terug op het circuit bleek dat het de rechterachterband was die lek stond.
Zo moest de Argentijn nog een hele ronde van 13,6 kilometer afleggen met een leegloper en een tweede keer binnenkomen. Daardoor kreeg Kazuki Nakajima, die op twee minuten volgde, de kans op Lopez nog in te halen. Nakajima en teamgenoten Fernando Alonso en Sébastien Buemi behaalden daardoor een tweede Le Mans-zege op rij die een wrange nasmaak nalaat bij Toyota.
Teambaas Rob Leupen zat na de finish met gemengde gevoelens over de tweede 1-2 zege van het team uit Keulen. “Het is moeilijk”, vertelde een zichtbaar geëmotioneerde Leupen ons. “We wilden er een saaie race van maken, maar dat is dus niet gelukt. De #7 was veruit de snelste wagen van de twee, de jongens hebben hard gewerkt. We kwamen in een situatie waarbij we die lekke band kregen aan het einde en het doet erg pijn dat het team daar niet goed op heeft gereageerd.”
Leupen onthulde dat Toyota erover nadacht om de twee wagens weer van positie te wisselen, zodat de #7 toch nog een zuurverdiende eerste Le Mans-zege zou pakken. Uiteindelijk besloot het team om dat niet te doen. “We hebben erover nagedacht om iets te doen, maar dat zou niet correct zijn geweest. We hebben het met de coureurs besproken en ik denk dat we het correct hebben gedaan. Le Mans kiest de winnaar weer.”
steelfighter zegt
Wat? Doet Tesla niet mee?
ghost zegt
Toch wel een opsteker voor Van Doorne, na alle pech die hij heeft gehad een 3de plaats op Le Mans. Mooi natuurlijk van Bleekemolen!
gregorius zegt
Hoe waren de (vergelijkbare) rondetijden van van Eerd tov vd Garde tov de Vries?
maferick74 zegt
@gregorius: scheelde 7 a 8 sec heb ik ergens gelezen
gregorius zegt
@maferick74: da’s niet niks. Heeft vd Garde dan echt niks te doen en wilde de Vries zo graag de ervaring? Want je bent eigenlijk bij voorbaat kansloos. Zeg dat v Eerd 100 ronden heeft gereden (minder dan 1/3). Dat is 800 seconden verloren, dat is 13 minuten, dat is 3 ronden. 3 ronden achterstand die je sws krijgt omdat je de betaler ook laat rijden.
(En nee, ik doe het hem niet na; want ik heb nog geen miljoenen uitgegeven over de laatste 20 jaar aan een autosporthobby om de ervaring te hebben om zo te kunnen rijden. Ja, natuurlijk ben ik jaloers en zou ik graag dat geld en die tijd hebben om dit uit te geven.)
maferick74 zegt
Blekermolen gediskwalificeerd ivm te grote tank. Het feest gaat niet door