
Het begeerlijke bakje wordt nog wat aantrekkelijker.
Na de storm aan negatieve berichten rondom Stellantis heeft Peugeot weer de wind in de rug. Het merk wist in Nederland weer terrein te winnen. Dat komt met name door het bestverkochte Peugeot-model van Nederland, de 208. Er vlogen in het eerste kwartaal 1.661’s hatchbacks over de toonbank. Dat lukte VW niet met de Polo (1.300 registraties).
Ook buiten Nederland doet de 208 het goed. Zo goed zelfs dat de elektrische e-208 op dit moment de bestverkochte elektrische hatchback van Europa is. Hoelang houdt de e-208 stand zodra VW en Renault los gaan? Dat weten we niet, maar voor nu mogen de slingers opgehangen worden in Poissy.

Het succes zou zomaar eens een vervolg kunnen krijgen. De e-208 krijgt namelijk wat verbeteringen. De belangrijkste aanpassing is het opschroeven van de actieradius van de Peugeot e-208. De toch al niet gortige range van 410 kilometer in de 156 pk Style Avantage-versie stijgt met 23 kilometer. Waar Peugeot die kilometers heeft gevonden, weten we niet. Daarmee doet ie afstand van de Renault 5 die ook 410 km actieradius heeft en is het de elektrische hatchback met de langste adem op een volle batterij.
Andere toevoegingen aan de e-208
Je route en bijbehorende laadstoppen plannen moet een stuk makkelijk worden dankzij een nieuwe Trip Planner. De route kijkt naar de afstand van de trip, je geschatte verbruik (op basis van de maximumsnelheid, het verkeer, de ondergrond en hoogteverschillen), het batterijniveau bij vertrek, het batterijniveau dat je bij aankomst wilt hebben en de beschikbare laadstations die je onderweg tegekomt. Kortom, best een pienter systeem.

Wie van plan is te gaan kamperen met een e-208, allereerst: gewaagd! Ten tweede zul je blij zijn met de volgende aanpassing. Het elektrische Peugeotje kan V2L-laden. Dat wil zeggen dat je stroom van de auto kunt tappen om je telefoon op te laden. Het stopcontact geeft 3,5 kW en 16 Ampère. Je moet hiervoor wel nog even langs de Peugeot-dealer.
Ook verandering aan de hybride 208
Nog een laatste kleine wijziging aan de Peugeot-hatchback zit bij de hybride versies. De Hybrid 100- en Hybrid 136-versies worden vanaf nu Hybrid 110 en Hybrid 145 genoemd. Je kunt wel raden waarom: de vermogens gaan omhoog met respectievelijk 10 en 9 pk.
Laat die 208 GTi maar komen!





410 km actieradius is toch al best wel prima?
Ik zal wel ouderwets zijn, ik kom nog uit de tijd van een BMW i3
Meer dan voldoende. Laat zeggen dat dit 350 daadwerkelijke range is. Dan is dit voor het grootste deel van waar deze autootjes voor gebruikt worden meer dan voldoende. Je kunt tegenwoordig bijna bij elk bedrijf wel laden of thuis of in de buurt bij de openbare paal. Ik rijd nu ruim een jaar electrisch en heb nog nooit range anxiety gehad. Inclusief lange vakanties naar het buitenland.
350km vind ik al ambitieus klinken. Wij hebben nu 4,5 jaar een e-208 die een WLTP van 362km zou hebben. Wij komen in de winter (op de snelweg) ongeveer 150km ver bij normaal gebruik. In de zomer persen we er met geluk 200km uit. Dat ze de range groter hebben gemaakt had deze auto in ieder geval echt nodig. Hopelijk zijn alle kinderziektes er inmiddels ook uit, want de onze heeft helaas al vaak in de garage gestaan. Verder blijft het wel de beste value for money in zijn segment!
De auto is door de jaren steeds verder verbeterd, en zeker met de 51 kwh accu met 156pk elektromotor heb je een super zuinige zoniet de zuinigste auto in zijn klasse.
De oude aandrijflijn van 4 a 5 jaar geleden was met name in de winter niet zuinig.
Wij hebben de e2008 met 51 kwh accu en halen in de winter op de snelweg bij 100km/uur een verbruik in de 16 kwh per 100km, nu in het voorjaar zakt dat tot 14,5.
Echt prima zuinig en bruikbaar.
Heeft een e-208 van 4,5 jaar geleden wel een wltp van 362 km? Volgens mij was dat toen minder maar kan me vergissen
350km daadwerkelijke range ga je nooit halen.Deel de opgegeven range maar door 2 en dat haal je als je mazzel hebt in de winter.
Onzinverhaal. Welke BEV rijd jij?
Onzin??? Zie de ervaring van @Friez
Je hebt dus geen BEV?
Dat zeg ik niet maar reageer eens inhoudelijk.
Je vindt het onzin wat @Friez aan feiten benoemt.
Wltp bij 100% geladen batterijen….dit terwijl wij advies kregen bij de zakelijke EV’S, beter niet tot 100% laden……. .
Vind het heel vreemd dat Wltp opgaven zo wordt gehanteerd, niet ook de wltp bij 80% wordt aangegeven. De prakrijknis dan ook nog weerbarstiger en scoren alle EV’S stukken lager, om over winter temperaturen nog maar te zwijgen…. .
Wij kijken naar de nieuwe E Vitara, op de Suzuki website is Suzuki zo eerlijk over voorgaande dat we hebben besloten onze Ignis er straks maar niet op in te ruilen…… . Suzuki geeft eigenlijk zelf aan dat er van de range niets overblijft onder winterse omstandigheden en ook dat snelladen en tot 100% laden funest is……
Dan komen ze ook nog met degradatie verhaal van de accu’s….. .
Denk niet dat ze veel E vitara’s gaan verkopen….
Hoe meer puntjes hoe beter het verhaal ofzo?
Het advies is sowieso niet te vaak tot 100% laden, of iig hem niet lang stil te laten staan met 100%. Je rijdt uiteindelijk je benzineauto ook niet naar 0, dus in de praktijk maakt dit niks uit.
Ja in de winter kom je minder ver, maar dat is met je ICE auto ook. Welliswaar wat minder extreem, maar ook dat is niet gek. Maar waar je verder mee aankomt is toch wel echt de grootste lariekoek……………
Het is ondertussen toch wel echt bewezen dat degradatie een stuk minder ernstig lijkt dat gedacht en er zijn echt genoeg EVs te vinden (zeker de nieuwere) die het ook onder winterse omstandigheden prima doen. Je hoeft van mij echt geen EV te rijden, maar kom niet met van die gekke verhalen aan.
Welk gek verhaal want ik zie alleen maar feiten die opgnoemd worden.
En de 100% die ment noemt is in werkelijkheid geen 100%.
De software laat je zien dat het 100% is maar er zit nog een kleine marge in die overblijft.
Een mening of annekdote van een ander is geen feit. Ik zie alleen maar onzin namelijk. Wist je trouwens dat geen enkele accu bij leeg volledig leeg is?
Je doet je naam eer aan 😂
Onzin?
Geen enkele auto laat staan ev haalt de wltp (feit)
Tot 100% laden en snelladen is niet goed voor je accu (feit)
Tijdens de winter wanneer je de verwarming aan hebt keldert je range bij een ev enorm (feit)
Wat is hier onzin aan of verdraai je graag feiten?