
Bassie!
Vandaag in de categorie humor om te lachen: de actie van GM-techneuten om de monsterlijke LT5 V8 van de nieuwe Chevrolet Corvette ZR1 te tooien met de letters ‘BAS’. Onlangs trok Chevrolet het doek af van deze nieuwe opper-Corvette. Waarschijnlijk wordt het de sterkste Corvette die ze ooit gaan maken met de motor voorin de neus. Immers krijgt de nieuwe generatie de motor naar verluidt in het achteronder.
Dat de motor voorin licht is vrij goed te zien. In de motorkap zit namelijk een enorm inkeping die plaats biedt aan de supercharger. Deze blazer is dan ook het letterlijk en figuurlijk het grootste verschil met de LT4-motor in de Z06 en andere GM-producten. Bigger is immers gewoon better. Liefst 52 procent groter is het ding en met elke rotatie wordt 2,65 liter lucht verplaatst. Best veel gezien de compressor maximaal 15.860 per minuut ronddraait.
Het formaat van het apparaat was voor de engineers die werkten aan het project reden om een inside joke te maken. Op de motor schreven ze de letters ‘BAS’. Nou moet je weten dat GM een diesel heeft met iets wat ze een Belt Alternator System noemen. Volgens de techneuten moesten onwetenden dan ook denken dat de motor misschien een diesel betrof. De humor!
Maar wacht…dat is nog niet alles. ‘BAS’ stond namelijk wel degelijk ook echt ergens voor. De engineers leggen aan Automotive News uit:
B was for ‘Big’ and the S was for ‘Supercharger’ and…You can guess what the A stood for.
Cool.
@autodrop: nee ASS
Dacht dat het “Boter kAas eggS” betekende ..
Dat de motor voorin licht? :-)
@jmeverts: geeft ie licht?
@shadowbroker: nee, dit blok is een zwaargewigt
?
@jmeverts:
Met licht is ie goed te zien ..
@lincoln: is er nog wel een lichtpuntje?
@jmeverts: daar moet je niet te licht over denken.
@jmeverts: allicht nie.
@mrcabdrivert: helderlicht?
Als er meer van deze auto’s komen, dan raakt de zuurstof nog op!!
@shadowbroker:
Volgens de Exacte wetenschap is daar teveel van ..
Rovende ambtenaartjes zullen uiteraard het tegendeel beweren ..
@lincoln: wat dacht je van de hoger opgeleide onderzoekertjes!!1!11°
@shadowbroker: En die grote hoeveelheid paarden moeten dan nog eten.
Chevrolet is echt knettergek als de C8 met een motor in het midden gaan leveren. Daar gaat je heritage. Dat terwijl de C6 en zeker de C7 juist een prachtig uitgebalanceerde apparaten zijn.
Enige dat je zou kunnen zeggen is dat dat de Camaro en de Corvette wat teveel in elkaars vaarwater zitten.
@poes:
Die “heritage” is al naar de klote sinds ze V8 blokken gebruiken ..
@lincoln: Is er ooit een LS12 gebruikt dan? Echt geen idee, maar anders snap ik er geen snars meer van. Lijkt wel of je sarcastisch bent.
@fmgarcia: de C1 was in den beginne alleen leverbaar met een lijn-6
@wetdualclutch: @mopar Had dat niet 123 geweten. En inderdaad als je daar nu een 6L in hengelt drukt Donald op de rode knop!
@fmgarcia: de Corvette was vroegah altijd een 6-cilinder. Een V8 hoort als je historisch wil zijn er dus eigenlijk niet in.
@mopar: Lachen als ze er nu eens een 6-in-lijn in knallen. Komen ineens de “puristen” om de hoek kijken en te roepen dat dat niet hoort want zus en zo. Om het ding vervolgens nooit te kunnen kopen.
@lincoln: het is altijd V8 geweest?
“Big And Slurpy” natuurlijk!
De grote Oebidoebie en het konijn dat immers en daarentegen kan zeggen….
Big Awesome Supercharger!
Mooie naam.