• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Waarom de Lexus LC 500h een viertraps (!) automaat heeft

Auteur: Dizono, gepost 18 februari 2016 om 20:59 – 54 Reacties

Afbeelding Waarom de Lexus LC 500h een viertraps (!) automaat heeftAfbeelding Waarom de Lexus LC 500h een viertraps (!) automaat heeftAfbeelding Waarom de Lexus LC 500h een viertraps (!) automaat heeftAfbeelding Waarom de Lexus LC 500h een viertraps (!) automaat heeftAfbeelding Waarom de Lexus LC 500h een viertraps (!) automaat heeftAfbeelding Waarom de Lexus LC 500h een viertraps (!) automaat heeftAfbeelding Waarom de Lexus LC 500h een viertraps (!) automaat heeftAfbeelding Waarom de Lexus LC 500h een viertraps (!) automaat heeft

Lexus LC500h
Terwijl de hele wereld elkaar lijkt te willen overtreffen met zeven- of acht-, nee negentraps automaten, komt Lexus met een automatische vierbak. Dat lijkt hopeloos ouderwets, maar schijn bedriegt. Een onvervalst stukje techniek na de breek.

Het leek zo leuk toen Lexus begin dit jaar in Detroit de LC 500 presenteerde. Niet alleen een fraaie koets, maar ook een dikke vijfliter v8 met 477 pk. De aandrijflijn uit de RC-F (rijtest) en GS-F, om precies te zijn. Voorafgaand aan zijn livedebuut in Genève, heeft Lexus echter wat minder fraai nieuws voor ons. Wij krijgen niet de LC 500, maar de LC 500h. Die heeft een letter extra, maar twee cilinders minder. De LC 500h is een hybride, waarbij het totaalvermogen met behulp van een elektromotor op 360 pk komt. Niet behelpen, maar ook niet zo leuk als 477 atmosferische paardjes.

Multi State Hybrid
Zie je bij Lexus een ‘h’ achter de typeaanduiding, dan weet je niet alleen dat je met een hybride te maken hebt, maar ook dat een CVT voor de vermogensoverdracht zorgt. Ook de Lexus LC 500h maakt gebruik van dit ‘Lexus Hybrid System’ met elektronisch aangestuurde continu variabele transmissie, maar voegt daar een viertrapsautomaat aan toe. Deze zit tegen de CVT aangeschroefd en ze vormen dan ook één geheel. Multi Stage Hybrid, noemt Lexus dat.

Wie vanuit stilstand vol op het gas gaat en flink doortrekt, zal echter geen vier schakelmomenten ervaren, maar tien. Net als in de overige hybrides van Lexus, kan de CVT een soort virtuele versnellingen simuleren. In de LC 500h zijn dit er zes, gecombineerd met de vier échte verzetten komt het totaal daarmee op tien. En dat is dan weer precies evenveel als de conventionele, doch moderne tientraps automaat in de LC500.

LC500h techniek

(Bijna) alleen maar voordelen
Het toevoegen van een échte automaat heeft een aantal voordelen. Zo kun je sneller accelereren dan met een CVT, aangezien je de motor bij lagere snelheden meer koppel kunt laten leveren. Daarentegen kun je op snelwegtempo juist weer met lagere toerentallen rijden, wat het benzineverbruik ten goede komt. Ook kun je hogere snelheden halen op pure elektropower.

Bij Lexus’ Hybrid System kon je op elektriciteit maximaal 100 kilometer per uur rijden, een hoger toerental kan de elektromotor niet aan. Dankzij de conventionele automaat achter de CVT haalt de LC 500h tot wel 140 kilometer per uur zonder dat het nodig is de verbrandingsmotor bij te schakelen. Nu zat het accupakket niet dusdanig groot zijn dat je lange tijd volledig elektrisch kunt cruisen op de snelweg, maar het kán wel.

Heeft het systeem ook nadelen? Ja, in de vorm van extra gewicht. Toch weegt deze Multi Stage Hybrid-aandrijflijn niet meer dan Lexus’ Hybrid System. Het extra gewicht hebben de engineers namelijk weer afgesnoept van de accu’s, dat zijn voortaan lithium-ion-accu’s in plaats van nikkel-metaalhydrideaccu’s. Ook de generator die, aangedreven door de verbrandingsmotor, elektriciteit kan leveren, hebben ze in Japan een stukje lichter weten te maken. En zo weten ze bij Lexus dit ene nadeel teniet te doen en hebben ze al met al een knap stukje techniek op de weg gezet. Moge dat een schrale troost zijn voor het mislopen van de V8…

Ook interessant!

  • Lexus LC nooit meer per ongeluk in z'n achteruit
    Vernieuwde Lexus LC nooit meer per ongeluk in z'n achteruit
  • Patent geeft details over aankomende hete Lexus modellen
  • Strasse Lexus LC
    Strasse Lexus LC is een tikkeltje fout, maar wel lekker
  • Clapton gitaar
    Wat hebben Eric Clapton en Lexus met elkaar gemeen?

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

automaat, cvt, Hybride, lc, lc500, lc500h, Lexus, Techniek

Vorig bericht: « Koop de uitgewoonde ex van Ken Block
Volgend bericht: F1-coureur is te dik, moet afvallen van zijn team »

Lees Interacties

Reacties

  1. audirijder zegt

    18 februari 2016 om 21:02

    Wat doet dit met het gewicht dan? 2 automaten in plaats van 1..en wat na een x aantal kilometers ? Mag je zeker voor twee automaten gaan betalen in plaats van 1.

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      18 februari 2016 om 21:04

      @audirijder: onderste alinea gelezen mbt gewicht?

      Login om te reageren
      • audirijder zegt

        18 februari 2016 om 21:06

        @Dizono: extra gewicht dus!

        Login om te reageren
    • norge zegt

      18 februari 2016 om 21:04

      @audirijder: Lezen jonge…

      Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      18 februari 2016 om 21:16

      @audirijder: Hoe bedoel je na een x aantal kilometers voor 2 automaten gaan betalen in plaats van één?

      Je denkt toch niet dat dit stuk gaat, ’t is een Lexus…

      Login om te reageren
    • smoothoperator zegt

      18 februari 2016 om 22:50

      @audirijder:je betaalt iig voor techniek wat het blijft doen… iit audi..

      Login om te reageren
  2. norge zegt

    18 februari 2016 om 21:03

    Voorsprong door techniek weer…

    Login om te reageren
    • phdg zegt

      18 februari 2016 om 21:31

      @norge: Of tractortechniek (check bijv. maar eens de versn. bak van een case tractor) in een personenwagen, net zoals de hybridetechniek van de prius techniek is van een heftruck…

      Login om te reageren
      • bergmm zegt

        19 februari 2016 om 00:03

        @phdg: dit is wel erg kort door de bocht… overeenkomsten zijn er zeker wel maar toch zeker geen kopieën.

        Login om te reageren
      • terminator zegt

        19 februari 2016 om 07:51

        @phdg: een traktor heeft idd ook een motor en wielen…

        Login om te reageren
        • phdg zegt

          19 februari 2016 om 08:54

          @terminator: en 4 tot 8 versnellingen met daarachter een CVT systeem

          Login om te reageren
      • ramshoek zegt

        19 februari 2016 om 08:57

        @phdg: Grappig dat je dat zegt.
        Neem nu zo’n mooi stukje high tech als een DSG bak. Ooit begin 80’er jaren door Porsche naar de racerij gebracht als PDK bak. De technologie is echter al heel lang geleden ontwikkeld als versnellingsbak voor … landbouwvoertuigen …

        Login om te reageren
  3. sabrerator zegt

    18 februari 2016 om 21:03

    Het is toch wel allemaal geniaal bedacht.

    Login om te reageren
  4. mrcy335d zegt

    18 februari 2016 om 21:04

    High tech

    Login om te reageren
  5. turboboy zegt

    18 februari 2016 om 21:05

    Mooie techniek, maar doe mij toch maareen 8pitter, ook al zou ik hem moeten importeren.

    Login om te reageren
    • ko3n zegt

      18 februari 2016 om 21:17

      @turboboy: precies mijn gedachten

      Login om te reageren
  6. fmgarcia zegt

    18 februari 2016 om 21:06

    Hier zat ik al eerder aan te denken! Mooie noviteit!

    Login om te reageren
  7. ocda zegt

    18 februari 2016 om 21:12

    Na de Pk race nu de versnellingsbak race?

    Login om te reageren
  8. rijnounsdoor zegt

    18 februari 2016 om 21:14

    En dat alleen maar om F

    Login om te reageren
  9. fit4fun zegt

    18 februari 2016 om 21:16

    Erg knap, maar een 100% EV kan dit allemaal beter en veel simpeler met maar 1 versnelling

    Login om te reageren
    • norge zegt

      18 februari 2016 om 21:28

      @fit4fun: Je hebt alleen zo,n lange verlengkabel nodig om hetzelfde bereik te halen…

      Login om te reageren
  10. tinustiguan zegt

    18 februari 2016 om 21:16

    sorry, ff heeeeel wat anders, maarre,
    iemand al nieuws/specs over de nieuwe SUV van Alfa, de Stelvio? Zag wat voorbij flitsen op het http://www…….

    Login om te reageren
  11. ThomasBol zegt

    18 februari 2016 om 21:18

    Dus de V8 wordt in andere delen van deze wereld wel leverbaar?

    Login om te reageren
    • norge zegt

      18 februari 2016 om 21:40

      @ThomasBol: In de vrije wereld is die gewoon te krijgen…In de EU gevangenis wordt het lastig..

      Login om te reageren
      • ThomasBol zegt

        18 februari 2016 om 22:53

        @norge: 6 april 2016

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          19 februari 2016 om 10:09

          @ThomasBol: is er een referendum of we willen dat de Oekraïne met de EU gaat samenwerken. De uitkomst is totaal irrelevant. Bij de volgende verkiezingen kiezen de Oekraïners weer een leider die liever met Rusland wil samenwerken. Dat knippert daar vaker dan een stoplicht in Almelo.

          Login om te reageren
  12. henkhupelschoten zegt

    18 februari 2016 om 21:18

    Volgensmij zitten die hybride modellen van BMW op 6 terwijl de normale brandstof slurpende sjoemelaars op 8 zitten. Heeft een Renault Zoe ook geen CVT? Kan ook helemaal verkeerd zitten met mijn gedachten…

    Login om te reageren
    • ocda zegt

      18 februari 2016 om 22:38

      @henkhupelschoten: Toevallig afgelopen woensdag gereden in de BMW 330e, die heeft 8 versnellingen in de bak zitten. By the way toch wel apart om een hybride te rijden, jawel me stupid, dacht even dat t ding t niet deed bij het starten van de auto eh ja electrisch!!. Verfoei me maar t reed ontzettend goed in de praktijk

      Login om te reageren
      • henkhupelschoten zegt

        19 februari 2016 om 21:44

        @ocda: Vriend van me had de eerste 225xe… Dat torretje had volgensmij een 6bak. Ding rijdt maar 25 KM elektrisch.. Op bmw.nl stond 41.. Sta je dan..

        Login om te reageren
  13. ko3n zegt

    18 februari 2016 om 21:18

    Ik las vandaag pas in het top gear magazine dat dit een productie model is. Ik dacht dat dit een concept was (wat het een paar jaar terug ook vrijwel hetzelfde was). Of ik hem mooi vind weet ik nog niet. Gaaf is ie wel, zeker met acht pitter

    Login om te reageren
  14. w0o0dy zegt

    18 februari 2016 om 21:25

    Die acht cilinder komt er ook nog wel denk ik.. Al dan jet met een hybride unit erop. Niet voor meer power maar om bij lage belasting brandstof te sparen. Wellicht komt er uit eindelijk ook 500pk.. Zou wel een leuke imago-builder zijn. En wat las ik ergens anders? Er komt geen opvolger van de LFA maar een meer bereikbare sportwagen… Ehm hallo? Deze LC500h!

    Login om te reageren
  15. robert110 zegt

    18 februari 2016 om 21:27

    Leuk bedacht ja, maar ik heb een soortgelijk systeem al een aantal jaar op de trekker (alleen dan met en iets ander doel).

    Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      18 februari 2016 om 21:44

      @robert110: Laat de boer maar dorsen…

      In de agrarische sector lopen ze tegenwoordig ver voorop met technologie…

      Trekkers die praktisch autonoom op de akker land rijden, computertechnologie, melkrobots, je kan het zo gek niet bedenken…

      Maar als stadsmensen tien jaar later dezelfde technologie gaan gebruiken is het ineens hip en vernieuwend…

      Login om te reageren
  16. mikeyman zegt

    18 februari 2016 om 21:32

    Vraag me wel af hoe ze aan 10 verzetten komen. Ze zitten achter elkaar, dus lijkt het mij 4×6 verzetten toch?

    Login om te reageren
    • audirs3 zegt

      19 februari 2016 om 07:40

      @mikeyman: dat lijkt mij ook… Al zullen (net als bij een fiets) een aantal standen overeen komen en weinig toevoegen

      Login om te reageren
    • poeperman zegt

      19 februari 2016 om 08:49

      @mikeyman: nee want die 6 verzetten zijn geen echte (CVT). Wss zal de ECU kiezen dat wanneer de echte bak wordt gebruikt, de CVT niet moet simuleren maar gewoon optimaal moet draaien

      Login om te reageren
      • mikeyman zegt

        19 februari 2016 om 08:50

        @poeperman: das een kulredenering. Volgens die logica zijn het er ook geen 10.

        Login om te reageren
        • Dizono zegt

          19 februari 2016 om 13:49

          @mikeyman: de auto simuleert een zestal verzetten met de CVT tussen de vier normale verzetten. Het gaat dus om een -in totaal- tiental combinaties van automaat en cvt-verhouding en niet om eerst zes gesimuleerde verzetten, die te vermenigvuldigen zijn met de vier trappen van de automaat.

          Login om te reageren
  17. balboni zegt

    18 februari 2016 om 21:42

    Geweldig!!

    Login om te reageren
  18. michaelb zegt

    18 februari 2016 om 21:51

    10 verzetten… Heeft the FF francische deze bak ontwikkeld?

    Login om te reageren
  19. st33fie zegt

    18 februari 2016 om 22:23

    @ autoblog wanneer kunnen we met meme’s gaan reaguuren
    Dat maakt alles net wat leuker

    Login om te reageren
    • brummer zegt

      18 februari 2016 om 23:56

      @st33fie: Hoho, hier reageren mensen met inhoud, kennis en volwassenheid. Denk niet dat dit het juiste platform is voor 16-jarige fappertjes die in 9gag stijl gaan zitten “trollen”…

      Login om te reageren
      • st33fie zegt

        19 februari 2016 om 17:43

        @brummer: waarom nou weer 16 en fappend
        Jij ben ook geen 16 en weet waar het over gaat dus dat zegt …
        En alsof je geen hersens hebt als je memes grappig vind

        Login om te reageren
  20. miezemiez zegt

    18 februari 2016 om 23:10

    “Net als in de overige hybrides van Lexus, kan de CVT een soort virtuele versnellingen simuleren” <—- Damm son…. ik denk dat ik ff nog maar een bakkie cafeïne vrije koffie neem, dit gaat me te ver.

    Login om te reageren
  21. Edge zegt

    18 februari 2016 om 23:40

    Die gesimuleerde versnellingen, ik vind het maar niks. Dat is een beetje in het straatje van je motorgeluid over de speakers laten lopen om het gebrek aan motorvolume te compenseren.

    En wat dat extra gewicht betreft; ik krijg hier een naar onderbuikgevoel bij. De RC-F klonk ook heel erg leuk, tot ‘ie ineens veel te zwaar bleek te zijn. Ik heb het idee dat dat bij de LC ook het geval gaat worden.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      19 februari 2016 om 10:12

      @Edge: dat extra gewicht komt niet van de extra bonus automaat maar van de hybride aandrijving. Dus dat deze wagen zwaar wordt ligt voor de hand.

      Login om te reageren
  22. lekbak zegt

    19 februari 2016 om 00:20

    Als je de versnellingsbakken achter elkaar zet mag je de verzetten vermenigvuldigen. Er zijn dus 24 verzetten, geen 10. Tenzij de automaat pas gaat schakelen als de cvt klaar is (en dus in de ‘6’ staat), of andersom. Maar dat lijkt me niet erg logisch. Waarom dan niet gewoon meer verzetten inbouwen…

    Daarbij ga je niet harder accelereren als de motor meer koppel geeft maar heb je vermogen nodig om te accelereren.

    Voor de rest een goed verhaal. En vooral een interessante keuze van lexus. Die ik overigens totaal niet begrijp, maar dat staat er los van.

    Login om te reageren
  23. geertvn zegt

    19 februari 2016 om 00:58

    Vroeger lachte men het gebruik van 6 versnellingen bij auto’s die “amper” 200km/h of iets meer halen gewoon weg.
    Vandaag hebben motoren een veel breder bruikbaar toerentalbereik dus zou je verwachten dat auto’s minder versnellingen zouden hebben. Niet dus…?

    Login om te reageren
    • norge zegt

      19 februari 2016 om 06:35

      @geertvn: De motor op het meest zuinige toertal houden is het doel..

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      19 februari 2016 om 10:11

      @geertvn: veel breder bruikbaar toerenbereik betekent in de praktijk gewoon meer kracht bij lagere toeren (dank u wel turbo) en dus minder behoefte aan hogere toeren, daarom meer versnellingen om met lagere toeren te kunnen rijden.

      Login om te reageren
  24. toeter11 zegt

    19 februari 2016 om 08:57

    *kuch* Daf *kuch* Wilt uw zonder schakel momenten te voelen, in 1 keer door naar de 130 km/u?? Koop een daf!!
    Als Daf personenwagen nog had bestaan, waren ze ver gekomen!

    Login om te reageren
    • tjorque zegt

      19 februari 2016 om 18:53

      @toeter11: beter nog koop een regera… Die doet dat ook in een “versnelling”

      Login om te reageren
  25. pinut187 zegt

    19 februari 2016 om 10:21

    Hebben ze toch weer goed bedacht daar in Japan!

    Login om te reageren
  26. sracert zegt

    19 februari 2016 om 14:06

    Wat een mooie coupe, ik ben sprakeloos……….

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North