• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Patent geeft details over aankomende hete Lexus modellen

Auteur: Loek, gepost 8 mei 2021 om 11:27 – 4 Reacties

Het label F van Lexus lijkt weer op volle toeren te gaan draaien, met een nieuwe V8 motor die daarin een hoofdrol krijgt.

Toyota en hun luxemerk Lexus hebben overal zo hun maniertjes voor. Toch lijkt Lexus vaak te kijken naar wat de gevestigde orde qua luxemerk doet. Wat die vooral deden zo rond 2006-2008: erg dikke motoren in auto’s leggen.

F

Het zorgde voor de eerste Lexus met het sportieve label ‘F’: de IS F. Daarna kwam de Lexus LFA als dikke imagebuilder en volgden nog een F-versie van de RC en GS. Bij elk van deze modellen speelde dezelfde motor een rol: een vijf liter grote ongeblazen V8. Natuurlijk met andere specs per auto, maar dit blok bleef en blijft een rol spelen in de lineup van Lexus.

Lexus IS F

500

Toch is het aanbod der F modellen van Lexus leeg aan het raken. De RC F leeft nog maar de GS F is met pensioen en de IS F is er sinds de tweede generatie (XE20) niet meer geweest. Wel vinden we de V8 nog in de modellen die met ‘500’ aangeduid worden, dus de LS500, LC500 en de toch bijna F-achtige IS500 (XE40). Vooral bij die laatste voelt het alsof het F-label weer terug is.

Terugkeer

Toch heet deze dus geen IS F en ook een LS F en LC F blijven ons bespaard. Over die laatste gaan al een tijdje geruchten. Het zou gaan om ‘een gloednieuwe motor’ met twee turbo’s, maar de acht cilinders leken bevestigd. Er duikt nu een patent op van Toyota waarmee het plaatje klopt, en we wat nieuwe details krijgen.

Kleiner maar groter

Voor wie kracht liever uit dikke volumes ziet komen begint de nieuwe Lexus F motor met slecht nieuws. Het gaat namelijk om een vier liter grote V8. Het schijnt dat de woorden ’turbo’ en ‘supercharger’ allebei worden gebruikt, al laten de tekeningen vooral turbo’s zien. Deze zijn zoals we vaker zien geplaatst in ‘hot-V’ configuratie, wat inhoudt dat de turbo’s tussen de cilinderbanken geplaatst zijn. Dat zorgt voor het meest efficiënte gebruik van de turbo’s. Ook zou het potentieel gaan om een samenstelling van twee 2.0 vier-in-lijn motoren van Toyota. Dit alles komt wel het aantal pk ten goede: het zou gaan om ‘meer dan 600 pk’. Er wordt gesproken van de motor in drie potentiële Lexus F modellen en dat zijn inderdaad de IS F, LS F en LC F.

Afwachten

Wat het doel precies wordt van de motor, is nog niet bekend. Het feit dat de Lexus F modellen voor deze motor überhaupt genoemd worden heeft te maken met de plannen voor de LC, maar hij kan ook net zo goed in een Land Cruiser of Tundra eindigen. Time will tell… (via GR86.org)

Ook interessant!

  • Lexus LC nooit meer per ongeluk in z'n achteruit
    Vernieuwde Lexus LC nooit meer per ongeluk in z'n achteruit
  • Strasse Lexus LC
    Strasse Lexus LC is een tikkeltje fout, maar wel lekker
  • Clapton gitaar
    Wat hebben Eric Clapton en Lexus met elkaar gemeen?
  • De prijs van de nieuwe Lexus NX is niet niks
    Lexus gaat Porsche na-apen

Nieuwste artikelen

  • Patent BMW onthult dat zelf sleutelen juist moeilijker wordt
  • Officieel: er worden GEEN Jaguars meer gebouwd
  • Dikker dan deze AMG GLS 63 Brabus 700 wordt het niet #MijnAuto
  • Wist jij dat deze merk- en modelnamen afkortingen zijn?
FacebookTweetPinLinkedIn

is-f, lc-f, Lexus, patent

Vorig bericht: « Politie plukt boot van de snelweg, bestuurder had drugs op
Volgend bericht: Video – SSC Tuatara flink beschadigd tijdens transport »

Lees Interacties

Reacties

  1. JoostvdWater zegt

    8 mei 2021 om 12:04

    Ik zou graag bij alle artikelen consistent gebruik zien van interne type-aanduidingen.

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      8 mei 2021 om 12:42

      @JoostvdWater: dat doen we volgens mij toch ook? ;-)

      In sommige gevallen is het lastig omdat de fabrikant deze erg omslachtig heeft gemaakt of omdat ze simpelweg niet gebruikt worden. Maar als de fabriekscode bekend (en relevant is), gebruiken we ‘m !

      Login om te reageren
  2. burninrubber zegt

    8 mei 2021 om 12:39

    Lekker kom maar op!

    Login om te reageren
  3. Svenska II zegt

    8 mei 2021 om 16:42

    Meh, Lexus mee in het Duitse pk geweld? Vond juist de instelling ‘het gaat niet om de pk’s, maar om de beleving’ geweldig. Met als absoluut hoogtepunt de atmosferische V8 in de LC natuurlijk. Wat een genot is dat zeg!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North