Waarom de Lexus LC 500h een viertraps (!) automaat heeft

Auteur: , 54 Reacties

Terwijl de hele wereld elkaar lijkt te willen overtreffen met zeven- of acht-, nee negentraps automaten, komt Lexus met een automatische vierbak. Dat lijkt hopeloos ouderwets, maar schijn bedriegt. Een onvervalst stukje techniek na de breek.

Het leek zo leuk toen Lexus begin dit jaar in Detroit de LC 500 presenteerde. Niet alleen een fraaie koets, maar ook een dikke vijfliter v8 met 477 pk. De aandrijflijn uit de RC-F (rijtest) en GS-F, om precies te zijn. Voorafgaand aan zijn livedebuut in Genève, heeft Lexus echter wat minder fraai nieuws voor ons. Wij krijgen niet de LC 500, maar de LC 500h. Die heeft een letter extra, maar twee cilinders minder. De LC 500h is een hybride, waarbij het totaalvermogen met behulp van een elektromotor op 360 pk komt. Niet behelpen, maar ook niet zo leuk als 477 atmosferische paardjes.

Multi State Hybrid
Zie je bij Lexus een ‘h’ achter de typeaanduiding, dan weet je niet alleen dat je met een hybride te maken hebt, maar ook dat een CVT voor de vermogensoverdracht zorgt. Ook de Lexus LC 500h maakt gebruik van dit ‘Lexus Hybrid System’ met elektronisch aangestuurde continu variabele transmissie, maar voegt daar een viertrapsautomaat aan toe. Deze zit tegen de CVT aangeschroefd en ze vormen dan ook één geheel. Multi Stage Hybrid, noemt Lexus dat.

Wie vanuit stilstand vol op het gas gaat en flink doortrekt, zal echter geen vier schakelmomenten ervaren, maar tien. Net als in de overige hybrides van Lexus, kan de CVT een soort virtuele versnellingen simuleren. In de LC 500h zijn dit er zes, gecombineerd met de vier échte verzetten komt het totaal daarmee op tien. En dat is dan weer precies evenveel als de conventionele, doch moderne tientraps automaat in de LC500.

LC500h techniek

(Bijna) alleen maar voordelen
Het toevoegen van een échte automaat heeft een aantal voordelen. Zo kun je sneller accelereren dan met een CVT, aangezien je de motor bij lagere snelheden meer koppel kunt laten leveren. Daarentegen kun je op snelwegtempo juist weer met lagere toerentallen rijden, wat het benzineverbruik ten goede komt. Ook kun je hogere snelheden halen op pure elektropower.

Bij Lexus’ Hybrid System kon je op elektriciteit maximaal 100 kilometer per uur rijden, een hoger toerental kan de elektromotor niet aan. Dankzij de conventionele automaat achter de CVT haalt de LC 500h tot wel 140 kilometer per uur zonder dat het nodig is de verbrandingsmotor bij te schakelen. Nu zat het accupakket niet dusdanig groot zijn dat je lange tijd volledig elektrisch kunt cruisen op de snelweg, maar het kán wel.

Heeft het systeem ook nadelen? Ja, in de vorm van extra gewicht. Toch weegt deze Multi Stage Hybrid-aandrijflijn niet meer dan Lexus’ Hybrid System. Het extra gewicht hebben de engineers namelijk weer afgesnoept van de accu’s, dat zijn voortaan lithium-ion-accu’s in plaats van nikkel-metaalhydrideaccu’s. Ook de generator die, aangedreven door de verbrandingsmotor, elektriciteit kan leveren, hebben ze in Japan een stukje lichter weten te maken. En zo weten ze bij Lexus dit ene nadeel teniet te doen en hebben ze al met al een knap stukje techniek op de weg gezet. Moge dat een schrale troost zijn voor het mislopen van de V8…



54 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Wat doet dit met het gewicht dan? 2 automaten in plaats van 1..en wat na een x aantal kilometers ? Mag je zeker voor twee automaten gaan betalen in plaats van 1.
@audirijder: onderste alinea gelezen mbt gewicht?
@Dizono: extra gewicht dus!
@audirijder: Lezen jonge…
@audirijder: Hoe bedoel je na een x aantal kilometers voor 2 automaten gaan betalen in plaats van één?

Je denkt toch niet dat dit stuk gaat, ’t is een Lexus…
via Android app
@audirijder:je betaalt iig voor techniek wat het blijft doen… iit audi..
Voorsprong door techniek weer…
@norge: Of tractortechniek (check bijv. maar eens de versn. bak van een case tractor) in een personenwagen, net zoals de hybridetechniek van de prius techniek is van een heftruck…
@phdg: dit is wel erg kort door de bocht… overeenkomsten zijn er zeker wel maar toch zeker geen kopieën.
@phdg: een traktor heeft idd ook een motor en wielen…
@terminator: en 4 tot 8 versnellingen met daarachter een CVT systeem
@phdg: Grappig dat je dat zegt.
Neem nu zo’n mooi stukje high tech als een DSG bak. Ooit begin 80’er jaren door Porsche naar de racerij gebracht als PDK bak. De technologie is echter al heel lang geleden ontwikkeld als versnellingsbak voor … landbouwvoertuigen …
Het is toch wel allemaal geniaal bedacht.
High tech
Mooie techniek, maar doe mij toch maareen 8pitter, ook al zou ik hem moeten importeren.
@turboboy: precies mijn gedachten
Hier zat ik al eerder aan te denken! Mooie noviteit!
Na de Pk race nu de versnellingsbak race?
En dat alleen maar om F
Erg knap, maar een 100% EV kan dit allemaal beter en veel simpeler met maar 1 versnelling
@fit4fun: Je hebt alleen zo,n lange verlengkabel nodig om hetzelfde bereik te halen…
sorry, ff heeeeel wat anders, maarre,
iemand al nieuws/specs over de nieuwe SUV van Alfa, de Stelvio? Zag wat voorbij flitsen op het http://www…….
Dus de V8 wordt in andere delen van deze wereld wel leverbaar?
@ThomasBol: In de vrije wereld is die gewoon te krijgen…In de EU gevangenis wordt het lastig..
@norge: 6 april 2016
@ThomasBol: is er een referendum of we willen dat de Oekraïne met de EU gaat samenwerken. De uitkomst is totaal irrelevant. Bij de volgende verkiezingen kiezen de Oekraïners weer een leider die liever met Rusland wil samenwerken. Dat knippert daar vaker dan een stoplicht in Almelo.
Volgensmij zitten die hybride modellen van BMW op 6 terwijl de normale brandstof slurpende sjoemelaars op 8 zitten. Heeft een Renault Zoe ook geen CVT? Kan ook helemaal verkeerd zitten met mijn gedachten…
@henkhupelschoten: Toevallig afgelopen woensdag gereden in de BMW 330e, die heeft 8 versnellingen in de bak zitten. By the way toch wel apart om een hybride te rijden, jawel me stupid, dacht even dat t ding t niet deed bij het starten van de auto eh ja electrisch!!. Verfoei me maar t reed ontzettend goed in de praktijk
@ocda: Vriend van me had de eerste 225xe… Dat torretje had volgensmij een 6bak. Ding rijdt maar 25 KM elektrisch.. Op bmw.nl stond 41.. Sta je dan..
Ik las vandaag pas in het top gear magazine dat dit een productie model is. Ik dacht dat dit een concept was (wat het een paar jaar terug ook vrijwel hetzelfde was). Of ik hem mooi vind weet ik nog niet. Gaaf is ie wel, zeker met acht pitter
Die acht cilinder komt er ook nog wel denk ik.. Al dan jet met een hybride unit erop. Niet voor meer power maar om bij lage belasting brandstof te sparen. Wellicht komt er uit eindelijk ook 500pk.. Zou wel een leuke imago-builder zijn. En wat las ik ergens anders? Er komt geen opvolger van de LFA maar een meer bereikbare sportwagen… Ehm hallo? Deze LC500h!
Leuk bedacht ja, maar ik heb een soortgelijk systeem al een aantal jaar op de trekker (alleen dan met en iets ander doel).
@robert110: Laat de boer maar dorsen…

In de agrarische sector lopen ze tegenwoordig ver voorop met technologie…

Trekkers die praktisch autonoom op de akker land rijden, computertechnologie, melkrobots, je kan het zo gek niet bedenken…

Maar als stadsmensen tien jaar later dezelfde technologie gaan gebruiken is het ineens hip en vernieuwend…
Vraag me wel af hoe ze aan 10 verzetten komen. Ze zitten achter elkaar, dus lijkt het mij 4×6 verzetten toch?
@mikeyman: dat lijkt mij ook… Al zullen (net als bij een fiets) een aantal standen overeen komen en weinig toevoegen
@mikeyman: nee want die 6 verzetten zijn geen echte (CVT). Wss zal de ECU kiezen dat wanneer de echte bak wordt gebruikt, de CVT niet moet simuleren maar gewoon optimaal moet draaien
@poeperman: das een kulredenering. Volgens die logica zijn het er ook geen 10.
@mikeyman: de auto simuleert een zestal verzetten met de CVT tussen de vier normale verzetten. Het gaat dus om een -in totaal- tiental combinaties van automaat en cvt-verhouding en niet om eerst zes gesimuleerde verzetten, die te vermenigvuldigen zijn met de vier trappen van de automaat.
Geweldig!!
10 verzetten… Heeft the FF francische deze bak ontwikkeld?
@ autoblog wanneer kunnen we met meme’s gaan reaguuren
Dat maakt alles net wat leuker
@st33fie: Hoho, hier reageren mensen met inhoud, kennis en volwassenheid. Denk niet dat dit het juiste platform is voor 16-jarige fappertjes die in 9gag stijl gaan zitten “trollen”…
@brummer: waarom nou weer 16 en fappend
Jij ben ook geen 16 en weet waar het over gaat dus dat zegt …
En alsof je geen hersens hebt als je memes grappig vind
“Net als in de overige hybrides van Lexus, kan de CVT een soort virtuele versnellingen simuleren” <—- Damm son…. ik denk dat ik ff nog maar een bakkie cafeïne vrije koffie neem, dit gaat me te ver.
Die gesimuleerde versnellingen, ik vind het maar niks. Dat is een beetje in het straatje van je motorgeluid over de speakers laten lopen om het gebrek aan motorvolume te compenseren.

En wat dat extra gewicht betreft; ik krijg hier een naar onderbuikgevoel bij. De RC-F klonk ook heel erg leuk, tot ‘ie ineens veel te zwaar bleek te zijn. Ik heb het idee dat dat bij de LC ook het geval gaat worden.
@Edge: dat extra gewicht komt niet van de extra bonus automaat maar van de hybride aandrijving. Dus dat deze wagen zwaar wordt ligt voor de hand.
Als je de versnellingsbakken achter elkaar zet mag je de verzetten vermenigvuldigen. Er zijn dus 24 verzetten, geen 10. Tenzij de automaat pas gaat schakelen als de cvt klaar is (en dus in de ‘6’ staat), of andersom. Maar dat lijkt me niet erg logisch. Waarom dan niet gewoon meer verzetten inbouwen…

Daarbij ga je niet harder accelereren als de motor meer koppel geeft maar heb je vermogen nodig om te accelereren.

Voor de rest een goed verhaal. En vooral een interessante keuze van lexus. Die ik overigens totaal niet begrijp, maar dat staat er los van.
Vroeger lachte men het gebruik van 6 versnellingen bij auto’s die “amper” 200km/h of iets meer halen gewoon weg.
Vandaag hebben motoren een veel breder bruikbaar toerentalbereik dus zou je verwachten dat auto’s minder versnellingen zouden hebben. Niet dus…?
@geertvn: De motor op het meest zuinige toertal houden is het doel..
@geertvn: veel breder bruikbaar toerenbereik betekent in de praktijk gewoon meer kracht bij lagere toeren (dank u wel turbo) en dus minder behoefte aan hogere toeren, daarom meer versnellingen om met lagere toeren te kunnen rijden.
via iPhone app
*kuch* Daf *kuch* Wilt uw zonder schakel momenten te voelen, in 1 keer door naar de 130 km/u?? Koop een daf!!
Als Daf personenwagen nog had bestaan, waren ze ver gekomen!
@toeter11: beter nog koop een regera… Die doet dat ook in een “versnelling”
Hebben ze toch weer goed bedacht daar in Japan!
Wat een mooie coupe, ik ben sprakeloos……….

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).