• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Waarom de proporties van deze Toyota Celica occasion zoek zijn

Auteur: Loek, gepost 9 juli 2022 om 13:01 – 6 Reacties

De Toyota Celica T230 was altijd al ‘bijzonder’ vormgegeven, maar deze occasion maakt het wel heel bont. Het heeft natuurlijk een reden.

Denk je aan Toyota en sportauto’s, dan zal de Supra vrij snel te binnen schieten. Toch had Toyota veel meer in hun arsenaal in de jaren ’90 en vroege jaren ’00. Zo waren de Toyota Celica en MR2 in meerdere generaties verschenen en dat waren toch betrekkelijk goedkope manieren om een sportieve Toyota onder de bips te hebben.

Celica en MR2

Het verschil tussen de Celica en de MR2 is erg simpel. Ook al staat MR voor Midship Runabout, de MR2 heeft een MR-layout (mid-rear) qua motor/aandrijving (al wordt in de volksmond ook wel beweerd dat MR daarom een dubbele betekenis heeft). Zijn broertje Celica is wat dat betreft een soort coupé hot hatch. Die heeft namelijk zowel de motor als de aandrijving voorin. Er waren ook wel Celica’s met vierwielaandrijving, maar de laatste generatie (T230) is enkel geleverd met de voorwielen als aandrijving. De keuze was dus helemaal bij de laatste generaties Celica en MR2 – die ook nog eens dezelfde 1.8 liter VVT-i motor hadden – simpel: wil je een dichte coupé met de motor en aandrijving vóór je, of een open roadster met de motor en aandrijving áchter je?

Toyota Celica occasion met middenmotor

Om de keuze iets lastiger te maken is er de occasion van de dag. We vinden, bizar genoeg, een Toyota Celica occasion met de motor en naar verluidt de aandrijving achterin. Een Celica met de lay-out van een MR2 dus. Ook is het dak eraf gezaagd waardoor de Celica ook het unieke aspect ‘coupé’ ten opzichte van de MR2 kwijt is. Vragen, vragen. Eerst eens de auto zelf.

De basis is dus ‘gewoon’ een Toyota Celica T230. Een hobbyist uit het Verenigd Koninkrijk zag potentie in deze Celica om er een circuitspeeltje van te maken. De hobbyist bleek een handige Harry en dus is er iets meer aan gedaan dan gewichtsbesparing, racebandjes en een rolkooi. De hele insteek van de auto veranderde met de verhuizing van de motor en aandrijving. Ook is er voor en achter dubbele wishbone-ophanging toegevoegd met een volledig verstelbare schroefset en gasveren. Ook is er een buizenframe toegevoegd, die je deels achter de bestuurder kunt zien zitten.

Glasvezel

Aan de voorkant is het allemaal nogal Celica gebleven, ook al ligt daar dus geen motor meer. Het is de achterkant waar deze bizarre Toyota Celica occasion met middenmotor écht professioneel huisvlijt wordt. De hele achterkant is compleet opnieuw gebouwd met glasvezel. De mallen om deze onderdelen te bouwen zijn ook nog intact, die worden er eventueel bij geleverd. De man vertelt dat hij gediagnosticeerd is met stenose en dus van zijn dokter niet meer ‘met auto’s mag spelen’. Hij kan er dus zelf niet zo veel meer mee.

Omdat het een circuitspeeltje moest worden, is daar ook voorbereidend werk voor geleverd. Zoals gezegd dus een buizenframe en verbeterde ophanging, maar ook harnasgordels bijvoorbeeld. Dan nog rest de vraag: was een MR2, waar de motor en aandrijving al op deze plek lag, niet een beter startpunt? Wij kunnen twee redenen vinden waarom. De eerste is dat dit de 1.8 VVTL-i is met iets meer pk, 192 stuks om precies te zijn. De tweede reden is dat er naast de extra grote motor achterin nog een beetje ruimte is voor een aardig fatsoenlijke kofferbak: ook dat ga je in een MR2 niet zo snel krijgen. En het moet gezegd worden: de verkoper wil er ook niet belachelijk veel geld voor hebben.

Kopen

Huisvlijt op waarde schatten is lastig, maar de meeneemprijs voor de MR2lica (spreek uit als MR-tweelica) is 4.500 pond, net iets meer dan 5.000 euro. Al staat ‘ie dan wel aan de overkant van de Noordzee. Uniek is het zeker, nodig is het niet helemaal. Je kan voor het middenmotorgevoel namelijk net zo goed een MR2 kopen. Enfin, de bijzondere Toyota Celica occasion met middenmotor staat te koop op eBay.

Ook interessant!

  • Toyota MR2 komt terug met 400 pk!
  • Iemand nog een stukje Toyota Supra nodig?
    Iemand nog een stukje Toyota Supra nodig?
  • Yaris
    Dit is de duurste Toyota Yaris van Marktplaats
  • Toyota MR32 op Marktplaats is de ultieme motorswap
    Toyota MR32 op Marktplaats is de ultieme motorswap

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

celica, mr2, occasion, Toyota, tuning

Vorig bericht: « Volkswagen opent aanval op Tesla met eigen Gigafactory
Volgend bericht: Obscure SUV voor roadtrip (8K) – Autoblog advies »

Lees Interacties

Reacties

  1. Richmond zegt

    9 juli 2022 om 14:50

    had ie de motor niet met de letters naar de kant waarop je aan de werkt kunnen plaatsen, tsk

    Login om te reageren
    • arkenbout zegt

      9 juli 2022 om 15:14

      Had ie niet gewoon een duidelijk verhaal kunnen vertellen?

      Login om te reageren
      • Richmond zegt

        9 juli 2022 om 15:52

        had ie niet gewoon een mid engine cabrioo / roadster als basis auto kunnen gebruiken had hem een hoop werk gescheeld en hoop tupperware

        Login om te reageren
  2. retsok zegt

    9 juli 2022 om 19:51

    Ik heb celica T-sport. Met coilovers en dikkere swaybar achter een zeer goed sturende lichte auto met heerlijke moter. Als je het mij vraagt een zwaar ondergewaardeerde auto!

    Login om te reageren
  3. dondeboer zegt

    9 juli 2022 om 20:16

    Ik zou zeggen, ook weer ff een blok voorin leggen en je hebt 380pk en 4wd. Na twee keer optrekken is t een chassis zo krom als een hoepel, maar hé, wel de snelste hoepel uit de straat.

    Login om te reageren
  4. frank2b zegt

    9 juli 2022 om 23:23

    Mooi was natuurlijk geweest als-ie de motor achterin had gelegd maar de aandrijving op de voorwielen had gehouden.
    Cardanasje naar voren.
    Een unieke one-off lay-out.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North