Waarom een AB-lezer een GT-R boven de 911 Turbo verkoos

Auteur: , 182 Reacties

Wat moest uitlopen op een goed advies, kreeg ineens een heel andere wending.

GT-R vs 911 Turbo

We ontvingen recent een mailtje van Niels (gefingeerde naam) voor een Autoblog Advies. Of we een lijstje konden maken aan de hand van een budget van circa 50.000 euro. Dit bedrag was exclusief de inruil van zijn huidige auto, een Audi A6 3.0 TFSI met Quattro. We schaarden de mail van Niels bij de vele andere aanvragen (waarvoor dank!) voor een Autoblog Advies. Kort na zijn aanvraag kregen we echter een nieuw mailtje binnen. “Laat maar zitten, ik heb een diepblauwe Nissan GT-R gekocht uit 2013.”

Laten we eens dieper ingaan op het feit waarom Niels een nieuwe auto zocht. Naar eigen zeggen was hij de Audi spuugzat. Zo kampte de ex-Audi rijder tot driemaal(!) toe met een kapotte S-tronic bak. Dit is redelijk bizar, aangezien de A6 slechts 80.000 kilometer heeft gelopen. Uiteindelijk bleek de versnellingsbak niet lekker te communiceren met de computer. Niels benadrukte tevens andere ‘mechanische ellende’ met de bak.

Toen ik de auto kocht begon de auto te trillen tussen de 100 en 130 km/u. Dus ik dacht: onbalans, misschien een kromme velg of een rare band of zo. Audi dealer ( Pouw) kon niets vinden. Op een gegeven moment trilde het stuur in de handen en heb ik van ellende vier nieuwe velgen en banden gekocht. Daarna is de bak letterlijk kapot gelopen in Duitsland. In Duitsland een perfecte service gehad, binnen 2 dagen een nieuwe bak eronder en ik kon weer rijden. In Nederland gemeld bij de dealer en kreeg de opmerking: dan heeft u te hard gereden.

Verder heb ik problemen met de navigatie gehad en daarna wederom een rare storing in de bak. schakelde toen niet lekker meer terug en bleef dan in de toeren hangen. En vorige week weer stond ik weer langs de A4 te kijken.
Waar ik de balen van heb is de arrogantie van VAG dealers. Als je er komt om een auto te kopen dan rollen ze een rode loper uit, kom je met klachten dan wordt je vervelend. Want de klachten hebben ze nooit eerder meegemaakt terwijl internet er vol mee stond.

Niels is stellig wat zijn volgende auto betreft: “pertinent geen VAG meer!!!”, aldus de omschrijving in zijn aanvraag voor het Autoblog Advies. Ook zegt hij in Duitsland een paar keer de 220 km/u te hebben aangetikt, maar dit zou de versnellingsbak niet moeten doen overlijden. Of pertinent ook definitief betekent is nog even afwachten. De absolute droomauto van Niels is en blijft de Porsche 911 Turbo. Inderdaad, een VAG-product. Die droom is echter (tijdelijk) vervangen voor de Nissan GT-R die hij onlangs aanschafte. Ironisch genoeg misschien wel de grootste rivaal van de 911 Turbo.

Ondertussen een diepblauwe Nissan GT-R gekocht uit 2013. Wilde eerst een 911 (997) Turbo kopen, maar aangezien ik geen coulance kon verwachten van PON heb ik besloten om nooit meer iets te kopen wat door VAG is gebouwd. Moest flink dieper in de buidel tasten, maar ik rijd nu met een grijns rond.

Niels had ook een proefrit gemaakt met een BMW E60 M5. Echter heeft de M5 met SMG-III nu ook niet bepaald de beste reputatie als het op betrouwbaarheid aankomt en daarom liet Niels de glorieuze V10 links liggen.

Maar toch: zeg nooit nooit. De kersverse GT-R eigenaar komt later in de mail op zijn eigen woorden terug. “Gelukkig is mijn vrouw ook een autofanaat en mag ik volgend jaar wel een 911 kopen, maar dan heeft ze het liefst een cabrio. Zelf rijdt ze een BMW Z4 3.0 en daar heeft ze werkelijk nooit iets noemenswaardig mee gehad.”



182 reacties

Wat moet het toch geweldig zijn als geld (bijna) geen rol speelt
@max038: Pas bij een miljoen euro zou ik naar dit soort auto’s op zoek gaan. Auto’s zijn geen investering maar een kostenpost. Maar wie echt wil kan met hard je best doen zo’n auto kopen🙈
@nederland1994: als je op het juiste tijdstip de juiste auto koopt is een auto een perfecte investering. Iets concreter: had maar een E30 M3, E36 M3 (GT), 993 Turbo en 4S, Z8 etc gekocht. Ik denk overigens dat de 996 Porsche de volgende is die je nu moet kopen. Vereiste is wel dat je de auto’s schorst en goed kan stallen. Maar op deze manier levert je geld meer op dan op de bank momenteel.
@z4coupe30si: de 996 lijkt me niet, staat een beetje bekend als een lelijke 911 vanwege de lampen voornamelijk.
@bakbanaan: onzin. 964 vond iedereen een paar geleden ook spuuglelijk met zijn oversizede bumpers, die gaan nu ook lekker. Turbo is het afgelopen anderhalf jaar gemiddeld 10k gestegen in vraagprijs met de 4S in zijn kielzog.
@madvillain: @bakbanaan heeft wel een puntje, want de gewone uitvoeringen van de 996 zijn niet populair. Voor 30k heb je een perfecte 996 met zeer weinig kilometers. Maar uiteindelijk zullen die wel licht gaan stijgen, vermoed ik.

De aparte uitvoeringen zijn al rap duurder aan het worden. Modellen als de Carrera 4S, Turbo (S) en de Carrera R en diverse andere jubileum uitvoeringen. De GT3 (RS) en GT2 zijn al op niveautje onbetaalbaar aan beland.
@willeme: zoals ik al zei, de gewone 964 was tot 2010 ook voor weinig te koop. Voor 20k had je er al 1, die waren ook niet populair destijds. Dat is nu wel anders. De 996 mk1 was toen ook goedkoop, maar die prijzen zijn ook gestegen. Mijn mk1 een paar jaar geleden verkocht voor 16.500, daar vind je ze nu bijna niet meer voor. Mn mk2 met 28.xxx kilometers blijft daarentegen waar ie staat, die gaat niet weg ondanks het geringe gebruik. Kwestie van geen afscheid kunnen nemen gelukkig.
@madvillain: in 2001 had mijn vader een 964, hij was er van gecharmeerd omdat hij lucht gekoeld was, Ik was er Wat minder fan van.. Toen toch al best oud… Maar nu heb ik laatst een heel mooie 964 gezien in Laren.. Ik mocht willen dat we hem nu nog hadden! Wat een mooie auto eigenlijk
@bakbanaan: Is ook gewoon een cult auto aan het worden. Kocht je af en toe bij een dealer voor 17-18 een paar jaar terug, inmiddels gewoon 30.
@z4coupe30si: dat is zeker waar. Ik kocht mijn E30 M3 Evo2 in 1999 voor nog geen € 10.000,– omgerekend. Geen slechte investering dunkt me. Alleen zal ik hem nooit weg willen doen..
@max038: geld speelt geel rolex
@max038: Ik weet niet hoe jij rond komt, maar om een auto van 50.000 euro te kopen moet je de dag van vandaag toch ook geen bedrijfsleider zijn? Ikzelf rijdt met een auto van rond dat bedrag, ik heb een redelijk normale job en ik kan je verzekeren dat voor mij geld toch wel zeker een rol speelt!
Altijd grappig hoe mensen zo kortzichtig kunnen zijn om te denken dat bij eigenaars van auto’s waar een fancy badge aanhangt het geld niet op kan…
@boris9397: Snap je punt maar je er staat ook dat dit exclusief het inruilbedrag van de A6 is, dat z’n vrouw een Z4 3.0 heeft en volgend jaar misschien een 911 cabriolet koopt…ik denk dat max038 dit bedoeld.
@danone: – je*
@danone: Eigenlijk precies wat je zegt. Een eerste auto van 80-90k en een tweede auto die uitgaande van een jonge tweedehands ook 60+ is. Dan is 1,5 ton toch even drie keer zoveel als de 50k met een ‘normale’ job. Zaken als hypotheek, kinderen, beleggingen en vakanties of hobby’s zijn zomaar wat zaken die ook meespelen natuurlijk.
@phaeton: & @danone: Klopt allemaal wel maar dit wil toch nog steeds niet zeggen dat ze geld teveel hebben…
@danone: Precies. Als je vrouw een 911 overweegt en jezelf een GTR rijd dan heb je het heel goed voor elkaar lijkt me
@boris9397: vergis je niet hoor, 50k is een bedrag wat een hele hoop mensen in Nederland nooit op hun rekening kunnen zien. Kinderen zijn bijvoorbeeld te duur om dergelijke bedragen te kunnen sparen. Enig idee wat kinderopvang kost als je beide modaal inkomen hebt? Daar kan je een verdomde leuke auto van rijden! Verdien je meer dan modaal noem ik het een goed inkomen, en niet meer redelijk.
@boris9397: Hoop niet dat je dat geld geleend hebt.
@boris9397: Ik weet niet hoe jij rond komt maar omdat je de dag van vandaag bedrijfsleider bent kun je niet per se met een auto van 50.000 euro kopen. mijn vader reed niet met een auto van rond dat bedrag, hij was jarenlang bedrijfsleider en ik kan je verzekeren dat voor ons geld toch wel zeker een rol heeft gespeeld!
Altijd grappig hoe mensen zo kortzichtig kunnen zijn om te denken dat bij bedrijfsleiders het geld niet op kan…
@boris9397: lekker in de financial lease op je beheer BV’tje met een looptijd van 60 maanden.. Slottermijn van 15% over 5 jaar en je rijdt zo’n auto voor een honderdje of 8 per maand.

’t is allemaal geen rocket science.

Hoef je echt geen 5x modaal mee te verdienen
@vetnek: En ga je de km’s bijhouden of betaal je ook nog een honderdje of 12 per maand aan bijtelling? En ik denk dat je niet beseft hoeveel geld je moet verdienen om 800 euro per maand in een auto te kunnen stoppen, zonder benzine, verzekering, wegenbelasting etc mee te tellen. Ik denk dat jij onderschat hoe moeilijk het is om genoeg te verdienen om dit gewoon te kunnen betalen, laat staan wat het nog kost om te onderhouden.
@Stefje: waar een wil is, is een weg.

Werk bij een leasemaatschappij dus heb geen id waar ik over praat
Goede keus om een GT-R boven een Elfje Turbo te kiezen. Hopelijk wordt ie een blijvertje.
Goede keuze, geen 911 kopen.
Met een GTR heb je iets speciaals terwijl je op elke straathoek wel zo’n platgeslagen kever tegenkomt
@agera: Speciaal zou ik een GT-R niet noemen, bedoel niet dat je die overal ziet maar hoe goed de auto ook is, speciaal zou ik het niet noemen.
De F12 Berlinetta die gisteren achter mij stond toen ik op de motor was, dat noem ik speciaal al is het allemaal maar relatief omdat een F12 ook weer niet speciaal is als je bijvoorbeeld in Dubai bent.
Hoorde hem gek genoeg niet aankomen terwijl een F12 bepaald niet stil is, maar ik maak stationair al redelijk wat geluid dus daar zal het wel aan liggen en dan heb ik mijn db-killers er nog in zitten xD
Had wel eventjes een mooi uitzicht in mijn spiegels toen hij achter me stond, terwijl ik grijs eigenlijk totaal niet mooi vind op een F12
https://i.ytimg.com/vi/usf17hBLyKc/maxresdefault.jpg
@house: eigenlijk niet te vergelijken he een F12 qua prijs en prestaties.. 😉
Wat voor motor heb je?
@wimbraber: Ik vergelijk het ook niet zozeer maar meer van over het algemeen als je kijkt naar wat voor auto’s er in de automobiele wereld bestaan dan vind ik een GT-R ondanks zijn prestaties niet speciaal. Maar als iemand zoiets koopt wordt het straatbeeld in Nederland wel weer leuker.
Hopen dat de link werkt :
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xft1/t31.0-8/12916353_1014162145336792_386574024847920533_o.jpg
@house: oeeh, brute motor zeg! Zal wel trekken zeker! Altijd mooi Akrapoviç!
@house: schitterende mat zwarte Ducati. Met een nog lekkerder geluid door de Akrapo.
@soes750: Thx de Akra’s zorgen echt voor pure oorporno, zonder de db-killers al helemaal alleen is er dan het risico van 370,- euro voor rondrijden met open uitlaten omdat de politie dat niet zo op prijs stelt :P
@wimbraber ja dat doet hij zeker, heb op de 1e dag dat ik ermee reed een onvrijwilige wheelie gemaakt xD.
Ik reed een tunnel in en dacht even revven voor het geluid maar had in mijn enthousiasme de koppeling niet ingetrokken en maakte daardoor per ongeluk een wheelie, iets wat mijn familiejuwelen niet echt konden waarderen toen het voorwiel weer neerkwam.
@house: vet!
@house: stuk gaatie
@dampu020: leuk geprobeerd maar hopeloos achterhaald silly troll >:) Mijn Ducati is van 2011
@house: Sorry, wil je motor niet affakkelen, maar de 1098, 1198 en 848 gaan nog wel degelijk goed stuk. Ze staan heel vaak te koop met kapot blok, om precies te zijn met lagerschade.

Mijn buurman werkt bij een motorzaak, maar racet ook met die specifieke Ducati’s. Voor de handel koopt hij de motoren met blokschade op, repareert de blokken (volgens mij gebruikt hij VW lagerschalen omdat die beter zijn), en zet ze weer te koop. Dan zijn ze weer bullet-proof. Gezien het aantal motoren wat hij al heeft gedaan (percentage-gewijs) wil ik niet zeggen dat Ducati-stukgaatie achterhaald is helaas…
@madvillain: Ik zei ook niet dat ze helemaal niet meer stuk gaan maar zijn opmerking is wel degelijk achterhaald, men baseert dat namelijk vaak op de Ducati’s vanaf de jaren 90 en elk motor kan kapot gaan.
Ik zal niet zeggen dat ze nu betrouwbaarder zullen zijn dan een Japanner maar minstens even betrouwbaar en je moet niet alles voor zoete koek slikken wat een buurman van je zegt.
Wat betreft wat jouw buurman je verteld, i’ll cross that bridge when of beter gezegd if i get to it :) en zelfs als er iets misgaat, nog altijd 1000x liever een Ducati dan een Japanner die je op de hoek van elke straat ziet staan bij wijze van.
@house: He, hij rijdt niet voor niets Ducati he. Als voorrijder bij CRT en Docshop rijdt ie nog altijd liever op zijn eigen Ducati’s.

Hij zegt zelf dat het kwalitatief eigenlijk ondermaats is, maar het totale plaatje klopt gewoon als alles werkt. En aangezien hij zelf persoonlijk die blokken weer maakt in zijn garage thuis kan ik wel afgaan op zijn kwaliteiten en ervaringen met deze motorblokken.
@wimbraber: qua prijs niet nee.. Maar qua prestaties ?? Ik bleef een F12 aardig bij hoor .. Van 0-100 was ik aanzienlijk sneller, van 100-200 de F12 , maar dat was op hef nippertje .. Dus vergelijken kun je hem wel degelijk ( qua prestatie )
@house: GT-R niet speciaal? GT-R brak even het ronderecord van de welbekende ring, verbrijzelde hem eerder. En stond de gevestigde order (uit duitsland ) en alle andere exoten die ergens in kleine aantallen in een luxe schuur in elkaar worden geschroefd toch wel even van te kijken. 0-100 sprintje ala Veyron. De komst van deze auto was van zo’n magnitude dat er in Duitsland nog engineers badend in zweet wakker worden. Nu al een icoon in de autogeschiedenis. Dat hij er volgens vele niet zo mooi is, is een ander verhaal oftewel kwestie van smaak. Maar de GT-R is echt wel iets speciaals…
@pinut187:

LOL ..
Dit comment heb je 1op1 overgeschreven ..
@lincoln: niet letterlijk want kom hem niet zo snel terug vinden maar komt aardig in de buurt 😁
Je wilt zeggen dat een opgevoerde Datsun speciaal is @agera: . .
@mars: jep, ik kom bijna nooit opgevoerde datsuns tegen en bijna elke dag wel een 911
Veel plezier ermee! Lijkt me heel vet in zo’n wagen te kunnen rijden elke dag.
Alvast veel leuke en veilige kilometers gewenst! Kan je met die GT-R af en toe wat Elfjes pesten.
Leuk om te lezen en een verassende keuze! Maar wel een hoop kritiek op versnellingsbakken, terwijl dit een groot minpunt van de GTR is, geloof ik?
@guusboum: @guusboum: als je continu launch control gebruikt wel ja. Hier word ook voor gewaarschuwd door de fabrikant. Buiten dat is eea gewoon betrouwbaar.
@guusboum: facelift heeft daar geen last meer van en bouwjaar 2013 is facelift.
Heeft die ouwe van ons niet meer het record, 3 nieuwe DSG’s bij 133.000 KM. Zal eerlijk gezegd niet voor een jap gaan maar beter dan die a6 is het zeker.
@henkhupelschoten: Jij zou voor iets uit Stuttgart gaan ;)
@123bat: Ik heb (godzijdank) geen Volkswagen. Voor dit geld heb je waarschijnlijk een SL55 amg voor, ook leuk natuurlijk maar wel alweer aardig oud. Had er iets klassieks voor gekocht maar zo ben ik ;)
@henkhupelschoten: Jemig. Hoe gaat dat qua kosten? Voelt VAG enige verantwoordelijkheid?
@TimoBac: Leasebak, niet naar de klote gereden, gewoon netjes mee omgegaan, netjes in onderhoud en altijd om de 3-4 weken schoongemaakt. Hopeloos ding was het.
@henkhupelschoten: Absurt man. Zelfs als je ‘m relatief gezien zou afraggen zou dit natuurlijk nooit mogen. Redelijke graf kwaliteit.
@TimoBac: Bleef het niet bij, nieuwe turbo bij 70.000 (weet niet of dat gebruikelijk is) volgensmij nieuw injectiesysteem en nog wat dingetjes. 1.4 tsi dsg highline was het, geen caravan getrokken (allergie) en bij een andere passat (exact hetzelfde) moest er een geheel nieuw motorblok + dsg onder bij 120.000 meende ik. Met een klein beetje sneeuw vloog de hele bodemplaat eronder uit maar dat is natuurlijk azijn zeiken.
@henkhupelschoten: Niet normaal dit. Dank onze lieve heer dat het een leasebak was. Die turbo bij 70.000 slaat ook nergens op natuurlijk. De 1.4 is ook gewoon een debiel klein blok die met een turbo en compressor de prestaties acceptabel zou moeten houden, maar veelste zwak is voor een Passat. Injectiesysteem hoor ik vaker, maar dat kan geen excuus zijn. Ik koop/lease een auto met het idee dat mits de auto normaal wordt onderhouden er minimaal 200.000 mee moet kunnen rijden zonder grote problemen.
@henkhupelschoten: Even een vraag over de analyse dat de x-tronic bak kapot aan het gaan is.
Weet iemand hoe je dit voelt aan bij het sturen?
Is het ineens gekomen, of bouwde het trillende gevoel zich langzaam op?
Is het alleen bij een bepaalde snelheid (zeg 120 – 140), of bouwt het zich langzaam op, hoe sneller je gaat?
Is er iets te merken aan het schakelen zelf?

En nog belangrijker: kan iemand me uitleggen hoe je een trillend stuurwiel krijgt terwijl je in dezelfde versnelling doorrijd, waar de oorzaak de bak is?

Reason why: mijn BMW met DCT trilt een klein beejte in het stuur bij 130 kmh. Heb m pas sinds Dec ’15, met 70000km. Nog geen banden verwisseld en ben ook nog in in Duitsland geweest om te checken of het erger is bij 160 kmh. Ik heb nog tot Dec ’16 garantie op de transmissie.
@gregorius: Dat zijn waarschijnlijk u velgen die niet goed uitgebalanceerd zijn. Meest voorkomend probleem bij trillingen in het stuur. De auto is recent neem ik aan?
@gtporsche: auto is een 2011 model volgens mij. Heeft half jaar bij een handelaar gestaan. En het is een M3….
Wel heeft ie al zeker 15000 km op deze set banden gereden.
Anyway, kan natuurlijk altijd de monteur even de banden op de uitbalanceerder laten hangen.

Maar door dit bericht hierboven schok ik een beetje. Aangezien de garantie tot Dec 16 loopt; moet ik wel weten of er iets mis is met de bak voor die tijd! Zal anders een erg dure worden.
ik vraag me steeds af welk beroep je moet uitoefenen om zoveel poen te verdienen als je niet eens je dt-regels kent
@poeperman: Meneer is kommaneuker van beroep begrijp ik?
@poeperman: kennen is een ding. Er voortdurend op letten is gewoon OCD. En dat is dan weer tijdtverspilling ;)
@poeperman: Er zijn maar weinig goede schrijvers rijk geworden…

Met goed kunnen rekenen valt veel meer te verdienen.
@poeperman: snackbar kopen, veel werken, paar jaar sparen en als je beetje kwaliteit levert kun je wel een keer zo’n ding tweedehands kopen.
@poeperman: dat vroeg mijn neef ook zondag.. 6 diploma’s op zak… 32 jaar en nog geen baan :) op papier een topper! In praktijk toch iets minder…
@TimD: zwemdiploma A, B en C.. veterstrik diploma.. welke twee mis ik nog?
@lambo4all: reddingszwemmen a, B en zelfstandig ik het verkeer!
@TimD: Ik probeer mijn leeftijdgenoten (bouwjaar: begin ’90) ook wel eens uit te leggen dat de wereld echt niet zit te wachten op de zoveelste communicatie wetenschapper, antropoloog, civiel rechtsgeleerde, psycholoog of taalkundige. Meestal krijg ik pas bij het betreden van de banenmarkt gelijk; “Op het VWO was ik zo goed in natuurkunde, was ik daar nou maar mee doorgegaan…”
@piebepost: zelfde hier, geboren in 89. lijkt een onmogelijke discussie. groot gedeelte van de leeftijdsgenoten om mij heen zijn gaan doen “wat ze leuk vinden”. allemaal wereldverbeterende, mensenhelpende en creatieve ideeen. trainingen verzorgen op de heide, mensen hun jeugd laten vergeten door middel van het maken van een schilderijtje, een studie doen ”omdat je zo lekker veel voor de studie op vakantie bent”.

gelukkig schopte mijn vader me onder m’n hol toen ik 2 tellen in een vlaag van verstandsverbijstering dacht dat ik van studierichting wilde veranderen.
al heeft mij dat nog geen GT-R geld opgelevert ;)
@shogun: Komt misschien nog wat voort ui de jaren ’90 en begin jaren 2000. Toen lagen de banen voor het oprapen en maakte het niet zoveel uit, als je maar een “HBO denkniveau” kon laten zien.

Op de HAVO werd ik destijds bijna verguist door mijn studiebegeleider, toen ik uit een handjevol voor mij interessante opleidingen Technisch Bedrijfskunde gekozen had, omdat ik redeneerde dat van die vijf opleidingen TBK het hoogste startsalaris had en je volgens mij dan de beste kaarten zou hebben op de arbeidsmarkt. “Je moet niet kijken naar het geld maar naar wat je leuk vindt!”. Ik heb het advies in de wind geslagen maar het is natuurlijk niet moeilijk voor te stellen dat veel 17 jarigen zich van de wijs laten brengen…
Aankoopadvies filmpje gezien op ab?
Op zich zijn ze goed maar je mag de launch controle niet te veel gebruiken, want dan gaat de bak kapot 🤔
En is ie gechipt of standaard pk’s? Want weinig zijn ongemoeid gelaten!
Ook mijn droomwagen moest ik het geld ervoor hebben.
Veel fijne kilometers gewenst!
Wat een top actie niels! Haha
Wanneer gaan mensen begrijpen dat VAG rotzooi is. Google maar eens op TSI, olieverbruik en multitronic.

Blijf me verbazen dat sommige mensen, tegen beter weten, die auto’s blijven kopen.
@mpower6: ik rijd al een paar jaar en 100.000+ km in verschillende vag modellen, en heb nog nooit gezeik gehad. Misschien geluk, maar ik vind het hele fijne auto’s.
Het dilemma over welke auto het nu zou worden las ik alsof het een sprookje was met een happy end

En hij reed nog hard en gelukkig..
Dat is wel een bijzondere keuze, van A6 naar GT-R is een hele omschakeling. Markeert dit dan ook het einde van de flauwe oliegrappen en gaan we overstappen op flauwe DSG-grappen? ;)
@knipperlichtje: Ik vind dit inderdaad een goed moment om daarop over te schakelen.
@kapitein: …. Maar nu eerst naar de dealer voor een nieuwe bak.
@kapitein: Ik kan even niet overschakelen, mijn DSG bak is stuk…
Top keuze, zou direct een GTR kopen als ik de centen had
Een drie jaar oude GTR voor €50k?
Ik wist niet dat ze zo snel al zakte in waarde.
@Donstil: Hij moest flink dieper in de buidel tasten… Maar dan heb je ook wat!
@klaasjevaak: Had Exclusief als Inclusief gelezen. Weer een droom in duigen 😆
@Donstil: kwam inruil van A6 bovenop
@Donstil: ik las 50k exclusief de inruil voor de A6. Die zal toch nog wel iets opleveren neem ik aan.
Goede keus Niels, beter dan die 911 eenheidsworst.
Laat de 997 nou net niet gebouwd zijn onder de VAG vlag…
@Rick-dos: maar wel dezelfde ‘service’.
@klaasjevaak: Tja, als je echt wil dan zijn er wel wat meer dealers dan PON alleen.
@Rick-dos: zelfde probleem bij het Porsche-dealernet in BE, overigens. Zero service na verkoop.
@BaRa: Ja, ik begrijp het. Porsche is kut en Nissan is top…
@Rick-dos: vandaar al die trotste micra rijders in NL
@lekkaah: Dat de bestuursters trots zijn komt niet door de Micra, maar komt omdat ze op die leeftijd nog mogen rijden… ;)
@Rick-dos: of dat ie het altijd doet.
@Rick-dos:
Achja, Niels voelt zich er niet meer prettig bij.

En precies dat is een volstrekt legitieme reden om ergens anders wat te halen. Ik ga mijn geld ook niet uitgeven bij een toko die ik niet meer vertrouw. Jij wel?
Eerlijkheidshalve moet wel worden gezegd dat in een UK reliabilty-lijst van Warrantydirect de GT-R op de tweede plaats staat van worst reliable cars (M5 ‘wint’ overigens).
Fijne keuze. Al zou ik voor dat geld naar wat anders op zoek gaan. Maar het blijft sowieso exclusiever dan een 911. Als je wat aan je GTR wil laten aanpassen of vragen hebt kan ja altijd Belgium GTR Store even contacteren. Zijn echte specialisten.
Veel succes ermee!
Ik vraag mij überhaupt af hoe echt dit soort verhalen zijn. Van een A6 naar een 911 turbo willen, maar dan toch voor de GT-R gaan, en als je als in die hoek zoekt, waarom zou je dan überhaupt nog een M5 E60 in overweging nemen? Met dat budget kun je zo’n M5 als derde auto erbij nemen.
@Rick-dos: dit ‘verhaal’ zegt maar 1 ding; en dat is dat niels te emotioneel wordt als het om auto’s gaat
@lekkaah: M.a.w. Niels weetnie wat ie wil…
Owww, ik had me nog zo voorgenomen VAG eens niet bashen vandaag!! Krijgen we dit verhaal én een collega die vandaag zijn nieuwe A3 sedan heeft opgehaald bij de dealer. Nou ja, zou ophalen… Hij heeft hem laten staan omdat hij er 3 litertjes olie bijkreeg ‘voor de eerste paar duizend kilometer’! Hahahahaha!!! Dat gelóóf je toch gewoon niet!!
@svenska_aeroplan_ab: dit is een troll mag ik hopen?!
@apriliarsv: nope, dacht ik ook in eerste instantie. Hoop ruzie met de leasemaatschappij nu…
@svenska_aeroplan_ab: het is heel normaal dat een motor de eerste 1500 kilometer tijdens het inrijden wat olie verbruikt. De A3 sedan is MQB, die zijn oliezuipertvrij.
@knipperlichtje: Geen idee wat het precies is. Maar zelfs dan, olie verbruiken tijdens het inrijden heb ik dit decennium zelf nog nooit meegemaakt hoor! Is niet echt voorsprong door techniek, meer retro techniek…
@knipperlichtje: rij zelf in een 1,4 tsi 150 pk. Geen olieverbruik meer gehad laatste paar duizend km. Tijdens inrijden wel paar keer bij moeten gooien
@knipperlichtje: dat is het niet. De nieuwe Mazda 6 heeft geen druppel verbruikt de eerste 7k.
@svenska_aeroplan_ab: wat een kul verhaal. Je ligt al in dromenland neem ik aan?
@svenska_aeroplan_ab: hahaha briljant!
@svenska_aeroplan_ab: ik rij zelf een A3 Limousine 1.6 TDi vanaf januari. Staat nu 12.000 km op de teller en heb nog geen olie bij moeten vullen? Onderhoudsinterval vind plaats bij 15.000 km. Dus nee… ik geloof je in dusverre niet…
@maxximum: 156.000 hier met de 2.0 TDI, op die hele afstand heb ik tot nu toe ongeveer 1 liter moeten bijvullen. Sinds de 60.000km beurt haalt die telkens net het eind van de service interval niet meer zonder bijvullen.
Niels is een topgozer, nu al een held. Nee, ik ken Niels niet, maar ik hou nu al van hem. Hoedtik (de allergrootste ooit) aan Niels!
@viezefreddyw: da was makkelijk
@lekkaah: Mensen die VAG, om welke reden dan ook, volledig links laten liggen hebben bij mij 100 streepjes voor.
@viezefreddyw: ben je nog single? zoek een makkelijke partner nl..
@lekkaah: mwah, is niet moeilijk zoeken hoor. Een beetje vrouw met verstand vindt een VAG niks.
Goh, wat een herkenbaar verhaal! Ik heb precies het zelfde mee gemaakt met mijn S6 v10 versie, ook bij pouw!!
Navigatie die uitviel, motorstoring , katalysator stuk en niets coulance of proberen op te lossen!
Maar ik heb wel een 911 turbo er voor in de plaats gekocht en moet zeggen , geen seconde spijt en het ding is nog meer waard geworden ook sinds de huidige gekte rond oude 911!
Tja weet wat je koopt, gewoon nooit een DSG of multitronic nemen van VAG, de tiptronics zijn prima daarentegen.
@slickrick: laat ik toevallig tiptronic hebben icm 2.0 tsi (tfsi)
@bikevscar: jij lefgozer! Jij houdt wel van een uitdaging? Of de olie is op, of de kettingen rekken op of je dsg stopt ermee.
@rufctr01: mijn auto is van 2008, dus die heeft geen ketting. Die ellende heb ik dus niet. Ook heeft de auto geen olieverlies. Ik heb het daarmee getroffen denk ik.
@bikevscar: ik heb trouwens een vw passat!
Godjira > Alle andere sportwagens. Ik zou Amerikaanse Muscle uit persoonlijke voorkeur kiezen, maar het is objectief gewoon de beste sportwagen. Japanse Engineering, rammend snel en ik vind em sinds de introductie al heel mooi. Jammer van het interieur alleen.
@noreplacementfordisplacement: ‘ik vind’ en ‘objectief’ in 1 alinea

Daar kan goebbels nog van leren :’)
@lekkaah: ik heb erg hard gelachen, thanks :-). Jammer dat je maar één plusje kan geven per reactie, +100!
@lekkaah: Probeer het nog een keer.
@lekkaah: Dat ging om het vormgeving jongeman, daar kan je geen getallen aan hangen. Aan de performance wel, en daar scoort de GT-R.

Typisch internet trouwens, dat je in 1 reactie alweer met een Nazi vergeleken wordt.
Poeh een moeilijke keuze voor mij! Ik vind ze beide geweldig, ik zou er echt mee moeten rijden voordat ik kon kiezen.
Maarre…de audi fanboys zijn weer stilletjes vanavond
@rufctr01: Het is maar welke verhaaltjes je wilt horen en welke niet. Ik ben blij dat ik geen Mercedes meer rijd. Een brok miserie zou ik het niet noemen maar het waren toch veel tripjes naar de dealer. Overigens is mijn huidige auto ook absoluut niet probleemloos…
Een gtr heeft meer power dan een 911 en ziet ook nog eens gaaf uit!
Ik zou gerust voor een Porsche durven te kiezen…

Die staan juist bekend om hun uitmuntende service, vooral bij Porsche Centrum Amsterdam wordt de klant nog als koning behandeld.

Ik hoorde laatst van iemand die zijn 911 daar had gebracht om de remklauwen te laten spuiten. Voordat de klant de auto terugkreeg hadden ze keurig netjes de auto van binnen én buiten gewassen…
@moveyourmind: Hahahaha, scherrrrp
@moveyourmind: de buiten kant wassen ze bij Renault al bij het vervangen van een lampje
@thefmanl: Welke dealer is dat? Want waar de mijne vandaan komt kan ik eerst m’n stoel goed zetten en de radiofrequentie veranderen
@jordydeknecht: arend Veghel
@moveyourmind: hahahaha
@moveyourmind: ik word hier in België ook als een koning behandeld: groot onderhoud en mijn auto werd ook binnen en buiten gewassen! Audi A4 avant van 2009
@moveyourmind: ze wassen daar elke auto die voor onderhoud komt, hebben ze een stagiaire voor, wat is daar zo bijzonder aan dan?

Dat mag ook wel met die exorbitante tarieven, kan je beter naar de Porsche specialist gaan, voor het verschil kan je 3 x per jaar op vakantie.
@moveyourmind: nou nou zeg wát een service. Als je meer dan een bepaald bedrag (uit m’n hoofd €1000) uitgeeft dan is het vrij normaal dat je een gewassen auto terug krijgt. Zelfs mijn locale Chrysler dealer deed dat destijds nog.
Moet me de ken aan dat YouTube filmpje waarbij ook alles mis was met zijn porsche en toen maar weg heeft gedaan
Hulde voor Niels!
Hee Niels, veel plezier met je auto man! Inderdaad gewoon doen waar je je lekker bij voelt en laten wat niet goed voelt.

Zo eet ik ook nooit meer in dat ‘ene’ restaurant. Dat ‘ene’ restaurant dat zelfs mijn weerstand te slim af was en mij een week bivakkeren op het toilet gunde. Zul je mij nooit meer zien. Ook al hoor ik er nu de meest prachtige verhalen over. Ik heb geen zin meer om daar mijn geld uit te gaan geven…
Hmm had ik ook maar de afslag genomen die niels had gedaan. Kom niet verder dan een toyota corolla uit 1999 en kruis mijn vingers bij elke apk. Kunnen jullie ook voor mij zo’n advies doen? Budget is 1500 incl inruil, onder de 150.000km, sportief maar betrouwbaar en goedkoop in onderhoud.
@maferick74: glanza V
@ghost: ja dat is inderdaad een leuke optie… dank je wel
VAG is idd klote, en Audi is echt echt verschrikkelijk slecht maar een 911 is echt goed te onderhouden bij goede liefhebbende specialisten. En dan geen turbo, maar de standaard Carrera 2. Daar krijg je pas een grijns van op je gezicht. 911-cabrio heb je het nog niet helemaal begrepen waar 911 voor staat (of stond).

GT-R is natuurlijk een geweldige bom, maar na een halve dag rijden zijn je oren wel klaar met de rumoerige transmissie, om maar te zwijgen van alle petjes die bij elke stoplicht met je willen racen.
@john4545:
Maar wie gaat er dan ook een halve dag in een auto zitten?!
Ik werd vandaag al aardig krankjorum toen ik liefst 2 en een half uur in de auto zat…..
@Rob: Een 911 is eigenlijk een kruising tussen sportwagen en gt. Ik heb er half Europa mee ontdekt. Was nooit een straf, waar de GTR beetje begon te irriteren na paar uurtjes tuffen. GTR is misschien ook leuker om ver te tunen of op circuits te boenen. Een standaard Carrera 2 is echt perfecte balans in alles.
@john4545:
Kan wezen, maar ook die perfecte balans in alles ben ik wel zat na twee uurtjes denk ik.
De enige auto waar ik dat niet had was een Citroen Evasion en een Tesla. Bij al het andere treden er na twee uur irritaties op.

Ofwel, iedereen heeft een andere acceptatiegrens. Bij jou ligt ie waarschijnlijk hoger dan bij mij. Bij Nelis misschien wel weer hoger. En dan heb ik ook nog een maat die het vrolijk uren achtereen volhoudt in zijn beenharde, stuiterende en belachelijk lawaaiige BMW E30… Idioot dat het is…
@Rob: Het is zeker persoonlijk. Maar ik heb heel wat verschillende autos mogen rijden, echter nog nooit zo compleet en uniek in een 911. Precies de juiste pk/gewichtverhouding. De remmen, het unieke gevoel van een blok achter de achteras, de vering en het contact met de weg door het stuur. Het geluid (ik had een 993), ingetogen en toch stijlvol. Niet stuk te krijgen. Korte wielbasis zodat je kan keren op een dubbeltje. Tricky in natte omstandigheden. En er is niets wat opkan tegen een powerdrift in een 911 als je dat eenmaal onder de knie hebt (en op veilig stuk weg doet, zonder andere weggebruikers in de buurt).

Ik heb me veel veiliger gevoeld in Audis, sneller in AMG Mercedessen, en zelfs de balans in bv een BMW is misschien nog beter maar geen van allen hadden het complete plaatje. Ik denk dat ik er ooit wel weer 1 voor mijn deur zet.
@john4545: haha, de reden waarom ik de GTR heb vervangen voor een VAG! Na een dagje lekker cruisen was ik er helemaal klaar mee, hij maakt toch meer herrie dan je denkt … Dat had ook wel te maken met de demperloze Y-pipe
Bekende van mij reed ook een 911 turbo, kocht toen ook een GT-R maar is nu toch weer over op een Audi R8. Het leven is vol verassingen.
Waarom al die VAG haat? Ik heb er ook niks mee maar ze maken toch gewoon goede autos voor het volk? Overigens worden lamborghini, bugatti en scania hier wel met lof ontvangen…
@handbakjasper: omdat nuance niet bestaat op ze interwebz
@handbakjasper:
Waar rook is, is vuur, of in het geval van VAG een snel groeiend oliegebrek.

Zelf ook geen ervaring met hun producten maar als er zoveel narigheid in de pers naar boven komt zal er toch wel iets niet pluis zijn.
@talladega: brabbel je nou… er worden alsnog duizenden vag producten per dag gekocht (nog steeds), het AB publiek lijkt exact te ‘kopen’ wat er nou juist niet gekocht wordt

M.a.w.

Het AB publiek eindigt later (na afscheid genomen te hebben van hun geliefde gazelle) ook gewoon een (5e handse) VW..

En daar is helemaal niks mis mee, stelletje verwende roze wolk patatfiguren!!11 :’)
@lekkaah:

Je kan moeilijk ontkennen dat VAG de laatste jaren flinke issues heeft gehad die zij of partijen als Pon veel te lang onder de pet hebben gehouden om kosten laag te houden.

Denk aan het tsi kettingen debacle waarbij tijdenlang steevast fuck you is verkocht door de VAG. Coulance? Garantie? Neuh….
Pas toen er media aandacht kwam gingen ze langzamerhand overstag.

Idem al het gezeik met dsg’s. Nog steeds wordt er weinig aan gedaan. Collega heeft nu ook al de derde bak in zijn touran. Uit eigen zak. Belachelijk. En hij is niet de enige. Zoek internet maar af. En zie de massale protesten in China afgelopen jaar om de belachelijk slechte kwaliteit van die dingen icm de slechte service.

Olieverbruik van de tweeliters? Inmiddels erkent, maar daar is ook alles wel een beetje mee gezegd. Je vult maar gewoon bij. Het daadwerkelijke probleem fixen is te duur, dus je zoekt het maar uit. Eventuele issues hiermee, met name in de toekomst door grotere vervuiling intern zijn niet hun probleem vriend. De hierdoor structureel verhoogde uitstoot van schadelijke stoffen is bijzaak.

Is het allemaal ellende? Neuh dat is ook weer niet zo. Er rijden ook zat mensen tevreden rond. Maar je kan niet ontkennen dat VAG de laatste jaren flinke steken heeft laten vallen. En dit in veel gevallen ook niet beter maakt met arrogante houdingen van diverse dealers.
@timberleek: maar dat ontken ik toch ook helemaal niet??
@lekkaah:

Excuses dan. In de conversatie las ik je reactie als een “jullie kletsen. VAG is perfect” verhaal.
Vandaar mijn reactie
@timberleek: wtf?? oke pechtold..
Mooi dat hij het gewoon doet en durft, zo`n GT-R kopen! En wat die Audi betreft, dat die bak zo vaak stuk gaat is al drama, maar de tweede en derde keer had goed voorkomen kunnen worden als de dealer de oorzaak was gaan zoeken ipv het probleem oplossen. Erg jammer dat VAG tegenwoordig (terecht) zo beroerd bekend staat. 20 jaar geleden was het nog een fijne club met echt betrouwbaar spul. Die tijd is helaas voorbij.
Slimme vrouw, keuze voor de onverwoestbare 6 in lijn. Nooit iets mee
@wildbeest: V6 dus
@reistje: Of bedoelde je de BMW?
@reistje: yes, nooit noemenswaardige problemen mee gehad staat er..
Zo zie je maar weer dat er maar 2 premium auto’s bestaan uit Duitsland. De BMW en Mercedes! Al dat s/r/ multi-tronic is gewoon bullshit en troep.
@snrkul: vergeet de tip niet! 😜
@snrkul: Vandaar dat de Merc in de top 10 slechtste auto’s van 2016 voorkomt. Die schakelbakken zijn ook niet te vertrouwen.

Prachtige aankoop Niels, mijn droom auto!
Volkomen duidelijk, Helder!
Te hard gereden is natuurlijk de grootste onzin ooit. Hoewel ik VAG niet wil bashen hoor ik toch wel verdrietig veel slechte verhalen over de dealers. Ik hoor daar zelf ook bij trouwens, stervensduur en veel gelul maar echt aardig waren ze niet. Bovendien is mijn ervaring dat je voor dingen als de bak beter meteen naar een specialist kan gaan omdat ze blijkbaar niks weten bij de dealer….

Al vind ik het wat overdreven dat mensen zeggen dat er op iedere straathoek een 911 staat. Zeker als het specifiek over de turbo hebt. Ik kom aanzienlijk meer GTR’s tegen dan Turbo’s hoor.
Na de GT-R eens kijken naar een McLaren 570S. Volgend jaar zul je er wel één vinden als 2’hands…
Heb nu al medelijden met diegene die straks een jonge gebruikte Audi op de kop denkt te tikken….
Geen Alfa 159 dit keer, maar een Alfa 4C… dan vergeet je die platgeslagen kever en gepimpte Datsun heel snel…
Skoda 2.0 tdi hier met powerbox, 166 pk, 404 Nm, nu 100000 niks olieverbruik en ik spaar de auto écht niet, gelukkige maar! Maar mijn broer? Die rijdt ook VAG lease, die zijn A4 zoop olie, was een 1.9 tdi, zijn octavia idem, ook een 1.9 tdi, zijn superb 1.6 tdi weet ik in feite niet, nu rijdt hij een Alhambra, ik zal het eens navragen.

Een vroegere collega van mij een A6 2.0 TDI eerste generatie, na 5000 km zijn carter leeg… spiksplinternieuwe auto toen en hij was geen racer, rustige chauffeur.

Overlaatst zag ik in Brussel een Noord Afrikaan in zijn A6 TDI olie bijkapppen, die goot daar écht veel in hoor, was echt wel grappig :D
Kort door de bocht geldt voor de 911 al jaren wat ik ooit in het Amerikaanse Road & Track las over de MGB

Het is de eerste replica die nooit uit productie is gegaan

Kom op zeg, deze hele configuratie van alles over de achteras is al decennia geleden achterhaald.

‘Men’ koopt het omdat ?????

Die Nissan is van deze tijd, de 911 is gewoon van gisteren.

Ik zal altijd voor die Nissan gaan, sinds mijn Impreza ervaringen ben ik nog dieper onder de indruk geraakt van de Japanners en hun techniek !
@desjonnies: Maar waarom is een 911 nog steeds de benchmark voor alle sportwagens?
Omdat hij zo beroerd stuurt zeker??
Elke generatie stuurt telkens weer beter en beter, en als je ziet hoe hoog ze staan genoteerd tussen de ring tijden kun je niet spreken van een slechte auto.
@desjonnies: zo is de 918 van morgen en de mission-e van overmorgen
Beste “niels”, ik bied me aan om op je auto’s te passen als je op vakantie gaat. Veel rijplezier!
Ik wens Niels veel plezier in zijn GT-R.
Zelf heb ik ook een GT-R gekocht, weliswaar een uit 2009, ik heb geen geld als water :D

En ja het kost veel geld en nee auto’s zijn (bijna) nooit een goede investering.
Maar goed het kan elk moment zomaar over zijn, soms moet je van het leven genieten.

Als ik zo rond kijk in de wereld heb ik soms ook niet echt het idee dat we vooruit gaan met z’n allen.
Een maat van me rijd een A3 2.0 TDI met de eerste DSG bak er nog in.
Gaat al bijna 5 ton goed.
Kan me helemaal vinden in zijn beslissing om ver bij VAG vandaan te blijven.

Mijn vorige (Vag-)wagen heeft zijn 2e DSG-bak bij 60.000 gehad en de 3e bij de 110.000, naast wat andere problemen waren dit reden genoeg om weer is voor een japanner te gaan en totaal geen spijt van!

Vrouwlief rijd nog wel rond in een 2.0tdi vaggertje, maar zelfs zij heeft heeft het voor elkaar gekregen om binnen 4.000km de bak compleet kapot te krijgen en met blokkerende voorwieltjes over de weg gevlogen. Een mechanisch defectje wisten ze te vertellen, toch lullig wanneer je een week eerder al 2x langs bent geweest om het te melden, maar dat er niets was te vinden in het computer logje.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).