
De autoverkopers lijken het nog lastiger te krijgen.
Nederlandse autozaken hadden over het algemeen een goed jaar in 2024. Gemiddeld draaiden de dealers 9 procent meer omzet dan in 2023. Toch zakte de nettowinst met ruim € 63.000. Oftewel, er moest harder worden gewerkt voor minder geld. Diezelfde autobedrijven krijgen een volgende tegenslag in de vorm van extra personeelskosten.
Wat is er aan de hand? Al een tijdje eisen werknemers die onder de cao Motorvoertuigen- en Tweewielerbedrijven werken samen met vakbonden FNV en CNV om een loonsverhoging af te dwingen bij de Bovag. De vakbonden wilden een loonsverhoging van zes procent over 12 maanden.
Daar wilde de Bovag niet in meegaan. Naar eigen zeggen had de Bovag de afgelopen drie jaar de salarissen al met ruim 18 procent omhoog gedaan. Een stijging van 3,3 procent om de inflatie tegemoet te komen, dat wilde de Bovag wel.
Bovag doet water bij de wijn
Na vijf gespreksronden kwamen de beide partijen er nog niet uit. Nu doet Bovag een voorstel. De brancheorganisatie gaat zelfs over de geëiste loonsverhoging van 6 procent heen met 7 procent loonsverhoging, maar wel over een langere periode. Vanaf 1 juni 2025 gaat het loon met 2,2 procent omhoog en op 1 oktober 2025 met 1,3 procent. De overige 3,5 procent gaat vanaf 1 februari 2026 in. Daarmee ligt de totale loonsverhoging 1 procent boven de verwachte inflatie over 2025 en 2026.
En daar houden de nieuwe voordelen voor de automonteurs niet op. De werknemers van de cao Motorvoertuigen- en Tweewielerbedrijven krijgen twee extra dagen onbetaald verlof, hoeven niet meer verplicht over te werken (tenzij je bij een takel- en bergingsbedrijf werkt of in geval van calamiteiten), wordt mantelzorg gefaciliteerd, gaat de RVU (Regeling Vervroegde Uittreding) naar zwaarwerkregeling en komt er onderzoek naar hoe er slimmer en flexibeler gewerkt kan worden en naar de oorzaken van het verzuim in de sector. Dat zijn nogal wat tegemoetkomingen. Het bod ligt nu bij de vakbonden. Er is dus nog geen afspraak gemaakt.
Wat gaan automonteurs meer verdienen?
Bij de presentatie van de loontabellen van 2024 gaf Bovag een rekenvoorbeeld. Een werknemer van 21 jaar oud die 38 uur per week werkt (1.991,2 werkbare uren per jaar) verdiende € 2.201,94 per maand, of € 26.423,22 per jaar. Na 1 februari 2026 is het maandsalaris van diezelfde medewerker € 2.356,08 en het jaarsalaris € 28.272,84. Da’s bijna 2.000 euro extra per jaar. Voor een medewerker.
Dus, in een tijd waarin autodealers het onder andere door hoge loonkosten al moeilijker kregen, wordt het personeel nog duurder. Ergens moet het geld vandaan komen om de extra kosten op te vangen. Dikke kans dat de autokoper het verschil mag gaan ophoesten waardoor een auto kopen bij de dealer waarschijnlijk duurder wordt.
Een tijdje terug sprak @Wouter in de BNR-podcast De Nationale Autoshow onder andere over dit onderwerp met de voorzitter van Bovag Autodealers en directeur van de Vallei Auto Groep, Bert Kroon.
Foto: Verschillende Porsche’s gespot door @julian06
De grote autobazen kunnen wel een beetje gas terugnemen. De prijzen voor het onderhoud exploderen bij de dealers. Elders bij de vakgarages e.d. kun je nog wel terecht voor een redelijke prijs. Prijzen stijgen altijd, maar zo sterk als bij de dealers dat is niet normaal. Mijn ervaring is dat ze ook veel vergeten, half werk afleveren, in te dure panden zitten (bij de showroom) en pietluttige zaken alsnog benoemen om op te pakken. Weer kassa. NB Dat een goede onderhoudsmonteur een goed salaris verdient vind ik helemaal prima.
De meeste monteurs werken zwart op zaterdag om te compenseren voor het relatief lage maand salaris, zonder zouden ze niet rondkomen. Het is wel zo dat ze op zaterdag 3x zo hard werken dan doordeweeks
2350 bruto neem ik aan???
Ik vind dat persoonlijk niet heel veel voor een schaars beroep…..
Is het startsalaris voor iemand van 21 met 0 functiejaren.
Vind dat op zich niet gek voor iemand van 21.
McDonalds betaalt 16.75 per uur voor iemand van 21.
Dan klopt hier toch iets niet met 13 euro per uur…….
Die 16,75 is hoogstwaarschijnlijk een all-in salaris waar dus ook je vakantiegeld in zit.
Is het startsalaris voor iemand van 21 met 0 functiejaren.
Vind dat op zich niet gek voor iemand van 21.
Is het startsalaris voor iemand van 21 met 0 functiejaren.
Vind dat op zich niet gek voor iemand van 21.
De in het artikel genoemde salarisgroep is volgens de 2024 CAO het wettelijk minimumloon. Het wettelijk minimumloon betalen aan iemand die nieuw binnenkomt als volwaardige kracht vind ik best karig, zoals gezegd betaalt de McDonald’s al beter. Gelukkig vermeldt het Bovag artikel wel salarisgroepen die een eindje verder doorlopen, tot 3.402 euro volgens de 2024 CAO voor een 21 jarige met 0 functiejaren in groep J, al verwacht ik dat die er ook niet zoveel zullen zijn.
Volwaardige kracht zonder ervaring en zichzelf nog moet bewijzen.
En zoals al eerder geschreven door mij is dat McDonalds loon een all-in loon waar je vakantiegeld inbegrepen zit.
Dus we kunnen concluderen dat monteurs een hongerloontje verdienen, maar ik vermoedt dat jullie berekening niet klopt: €26.423,22/1991,2 uren is een uurloon van €13,26.
Haha dat is slavenarbeid!!!! Hoe kan de bmw dealer dan €120,- werkplaatstarief rekenen.
Die zitten tegenwoordig op €170,- incl btw per uur.
Waarschijnlijk om te compenseren voor het feit dat nieuwe auto’s zo goed als zonder marge de deur uit gaan. Vaak maar zo’n 10 a 15 procent bruto (!) Marge. Het resultaat zal toch uit de lengte of de breedte moeten komen. En ondanks dat ik auto’s en onderhoud ook duur vind, zou ik niet graag ruilen met de gemiddelde autodealer. Het is een schraapmarkt.
Klopt om rijk te worden moet je niet in de autobranche wereld gaan zitten.
De marge voor de werkplaats is als ze het goed doen 3%. Dus er blijft niet veel over als de personeelskosten omhoog moeten en de uurtarieven lager.
Standaard toch? Hoe kan een consultancy bedrijf 200-250 euro per uur vragen voor een medewerker die met wat geluk op 30-40 euro per uur zit? Reken eens uit wat een medewerker in de kinderopvang binnenbrengt VS salaris, of een (thuis) zorgmedewerker. Je betaalt altijd ruim meer voor diensten dan degene die de dienst levert ontvangt, omdat er ook alle kosten nog af gaan en er wel winst gemaakt moet worden.
Men denkt altijd dat het uur tarief ook is wat de monteur/ verkoper verdient
In dat werkplaats tarief zit natuurlijk niet alleen het uurloon van de monteur maar ook die van de werkplaats receptie en de magazijn meester, en de kosten van het gereedschap, de brug, het pand, de afval verwerking, verzekeringen etc.