• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Waarom Hamilton op P4 start en niet op P5

Auteur: willeme, gepost 30 juni 2019 om 12:53 – 14 Reacties

Lewis Hamilton


We gaan het proberen uit te leggen.

De Grand Prix van Oostenrijk begint over een paar uurtjes. Net zoals jullie hebben wij daar heel erg veel zin. Eindelijk lijkt er een race te komen die het kijken waard is. Natuurlijk, er zijn geen garanties en de kans bestaat dat binnen 3 ronden de Mercedessen op P1 en P2 rondkruisen.

Dankzij een aantal gridstraffen was de kwalificatie-uitslag behoorlijk afwijkend van de definitieve startopstelling. Er werden een aantal straffen uitgedeeld aan de volgende rijders:

Alexander Albon (Toro Rosso)
Kwalificatie: P13
Start: P19

Reden gridstraf: moet achteraan starten vanwege het vervangen van een onderdeel aan de power unit.

Lewis Hamilton (Mercedes)
Kwalificatie: P2
Start: P4

Reden gridstraf: drie plaatsen gridstraf voor het hinderen van Raikkonen in Q2 van de kwalificatie.

Nico Hulkenberg
Kwalificatie: P12
Start: P16

Reden gridstraf: vijf plaatsen gridstraf voor het vervangen van een onderdeel aan de power-unit.

Kevin Magnussen (Haas)
Kwalificatie: P5
Start: P10

Reden gridstraf: vijf plaatsen gridstraf voor vervangen versnellingsbak

George Russel (Williams)
Kwalificatie: P19
Start: P18

Reden gridstraf: drie plaatsen gridstraf voor hinderen van Kvyat in Q2 van de kwalificatie.

Carlos Sainz
Kwalificatie: P15
Start: P20

Reden gridstraf: Moet achteraan starten vanwege het vervangen van een onderdeel aan de power unit.

De uitdaging is dat er meer gridstraffen zijn dan posities. Met 100 rijders en 5 straffen is het wel te doen, maar met vijf straffen op 20 deelnemers niet. Om te voorkomen dat teams geen tijden gaan neerzetten om banden te sparen (voor strategisch voordeel bijvoorbeeld), of omdat toevallig op dat circuit inhalen moeilijk is, bevoordeeld de FIA de coureurs die dat wél doen. Daar komen we zo op terug met Sainz en Albon.

Volgorde
De volgorde is altijd leidend geweest met de gridstraffen. Ben je de eerste die een gridstraf pakt, dan kun je meer mazzel hebben dan als je laatste bent. Het grote verschil met vorige jaren is dat eerst alle straffen worden uitgedeeld en op het laatst pas alles weer in elkaar wordt geschoven.

Hamilton – Magnussen
Het is nogal verwarrend, we weten het. We pakken het voorbeeld van Hamilton en Magnussen erbij. Hamilton staat op P2, maar krijgt een gridpenalty van 3 posities. Omdat Magnussen al een gridpenalty aan de broek had, stijgt Hamilton een plaatsje en start ‘ie van P4 en niet van P5.

In deze tweet wordt visueel ineens duidelijk gemaakt:

So @LandoNorris will actually start fifth not fourth because of the way penalties are applied. A gap is left in the grid as each penalty is applied then the grid is closed up after all penalties have been applied and as such @LewisHamilton starts 4th and not 5th. pic.twitter.com/2KBsFQQjMO

— Rachel Brookes (@RachelBrookesTV) 29 juni 2019

Albon – Sainz
Het is niet alleen voor de kijker verwarrend, maar ook voor de FIA zelf. Zo werden Albon en Sainz veertig minuten ná de officiële uitslag nog omgewisseld van plek. In principe zou Albon dus P20 hebben en Sainz P19, maar omdat de tijd van van Sainz erg traag was, hij ging alleen de baan op om Norris een tow te geven. Albon heeft daarentegen wèl een snelle tijd heeft gereden, dus schuift Albon een plaatsje op.

De GP van Oostenrijk start om 15:10.

Ook interessant!

  • Video: Max verschalkt Hamilton bij de start!
  • Video: Hamilton verliest plaatsen bij de start, Verstappen klimt
  • Video: Hamilton is onschuldig (aldus Hamilton)
  • Lewis hamilton aangepakt
    Hamilton zegt tabee tegen iedereen

Nieuwste artikelen

  • Video: Dame scheurt veel te hard over krappe weg
  • Europese ‘Kei Car-categorie’ blijkt stimulans voor meer elektrische crossovers
  • Ineens is je auto geen youngtimer meer, wat zijn je opties?
  • Nederlandse overheid wil MEER 130 km/u-snelwegen!
FacebookTweetPinLinkedIn

Alexander Albon, Carlos Sainz, fia, George Russell, kevin-magnussen, Lewis Hamilton, Nico Hulkenberg, Racing

Vorig bericht: « Nieuwe Astra komt al in 2021 en wordt Duitser dan ooit
Volgend bericht: Verkopen elektrische auto’s in de lift »

Lees Interacties

Reacties

  1. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    30 juni 2019 om 13:06

    Al dat geneuzel… https://youtu.be/up7pvPqNkuU

    Login om te reageren
  2. BloodSeaker zegt

    30 juni 2019 om 13:07

    Bizar dat Albon bvb achteraan moet starten voor het vervangen van een onderdeel van de power unit en bij Hulkenberg dit maar leidt tot 5 plaatsen gridstraf???

    Login om te reageren
    • awesome zegt

      30 juni 2019 om 13:32

      @bloodseaker: het staat niet echt lekker in de tekst, maar Albon en Sainz hebben beiden een geheel nieuwe motor dit weekend, terwijl bij Hulkenberg slechts een onderdeel van de motor is vervangen.

      Login om te reageren
    • Erik zegt

      30 juni 2019 om 13:36

      @bloodseaker: omdat Albon méér onderdelen heeft vervangen, voor sommige onderdelen 5 plaatsen, voor andere onderdelen 10 plaatsen. Zijn er meerdere onderdelen vervangen wordt het cumulatief opgeteld.

      Login om te reageren
  3. dawwg zegt

    30 juni 2019 om 13:09

    3 plaatsen gridstaf is 3 plaatsen gridstraf, niet 2 omdat iemand anders ook een gridstraf krijgt; dat slaat nergens op. Als de nr 5 ook een gridstraf heeft, wordt de nr 6 dus automatisch 4. Als je een rijverbod van 1 jaar krijgt, krijg je ook niet na 6 maanden je rijbewijs terug omdat iemand anders toevallig ook een rijverbod gekregen heeft ???

    Login om te reageren
    • vroaaar zegt

      30 juni 2019 om 13:47

      @dawwg: jij hebt dan vast dat rijverbod gekregen voor straatracen, want op openbare weg gelden FIA regels niet.
      “Ga niet langs start. U ontvangt geen rijbewijs”.

      Login om te reageren
  4. bullgod76 zegt

    30 juni 2019 om 13:13

    Blijkbaar helpt de FIA Hamilton weer. Magnussen had de straf namelijk al voor de kwalificatie. Die was daardoor al weg. En dan zou Hamilton met zijn 3 plaatsen straf dus achter Norris moeten starten ipv ervoor.

    Login om te reageren
    • reactief zegt

      30 juni 2019 om 13:18

      @bullgod76: Wat een ontzettende onzin. Niets persoonlijks dit. Het is beschreven wat de regels zijn en daar houden ze zich aan.

      Dat de regels achterlijk zijn is iets anders. Hoe lomp is het dat zo’n schemaatje nodig is om uit te leggen hoe de gridstraffen werken. Man man man…

      Login om te reageren
    • willeme zegt

      30 juni 2019 om 13:19

      @bullgod76: Het opschuiven van de straf wordt pas op het laatst gedaan. Daar heeft Hamilton in dit geval profijt van, ja.

      Dus in voorgaande jaren zou inderdaad gebeuren wordt jij stelt: Eerst Magnussen, dan Hamilton. Ergo: Norris staat P4.

      Nu, in 2019, schuiven de posities pas door nadat alle straffen zijn uitgedeeld.

      Login om te reageren
      • vroaaar zegt

        30 juni 2019 om 13:43

        @willeme: precies. En ik hoor niemand klagen als een coureur 10 of 15 plaatsen straf krijgt maar niet meer dan een handje vol plaatsen naar achter schuift omdat er in totaal maar 20 plaatsen op de grid zijn.

        Login om te reageren
      • risl zegt

        30 juni 2019 om 15:10

        @willeme: juist. En heeft dus niets met de volgorde te maken waarin de straffen worden uitgedeeld.

        Login om te reageren
  5. Rick-dos zegt

    30 juni 2019 om 13:44

    Conclusie: Afschaffen die achterlijke gridstraffen. Niemand snapt het nog omdat de logica ontbreekt. Typisch voorbeeld er te veel over nadenken en van iets simpels iets heel complex maken. Hou het simpel en hou het fair.

    Login om te reageren
  6. Gulli zegt

    30 juni 2019 om 14:04

    Mogen we de gridstraffen anders gewoon vervangen door tijdstraffen die tijdens of na de race geïncasseerd dienen te worden? Dan kan iedereen gewoon starten vanaf de plek waar hij (m/v) is gekwalificeerd en mogen ze in de race het verschil goed zien te maken.

    Login om te reageren
    • alino zegt

      30 juni 2019 om 14:51

      @gulli: tijdstraffen tijdens de race zijn nog ergerlijker. Dan krijg je situaties dat er niet ingehaald wordt omdat de voorganger toch een tijdstraf heeft (zoals de GP van Canada).

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North