• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Verkopen elektrische auto’s in de lift

Auteur: willeme, gepost 30 juni 2019 om 13:58 – 37 Reacties

Volkswagen e-Golf


We kijken nu iets verder dan Nederland. Hoe doet de EV het eigenlijk in Europa?

Er was deze week veel te doen omtrent elektrische auto’s. Het klimaatakkoord werd afgelopen donderdag gepresenteerd. Daarin werd duidelijk dat de overheid aanzienlijk minder gaat investeren in elektrische auto’s. Het is heel makkelijk om daar op af te geven. Aan de andere kant: dankzij de nieuwe regels krijgen we minder ‘Outlander-PHEV’-esque taferelen. Het kost simpelweg te veel geld.

Is de elektrische auto daarmee ten dode opgeschreven in Nederland? De tijd zal het moeten uitwijzen. Er zijn Europese landen waarbij de elektrische auto minder zwaar gesubsidieerd wordt, als in Nederland. Toch blijkt dat de elektrische auto toeneemt in populariteit in Europa, zo meldt EV-Sales.

Renault Zoë 110 '19

Het aantal verkochte auto’s met een stekker is namelijk gestegen afgelopen maand. Er werden in mei namelijk 37.400 stekkerauto’s verkocht. Opmerkelijk genoeg is het overgrote deel daarvan (63%), volledig elektrisch. In absolute aantallen hebben we het over 24.000 auto’s zonder verbrandingsmotor. Dat is 28 procent méér dan in dezelfde periode in 2018.

De top 5 van Mei 2019 ziet er als volgt uit:
1. Renault Zoe (4.106)
2. Mitsubishi Outlander PHEV (3.286)
3. Tesla Model 3 (2.849)
4. BMW i3 (2.178)
5. Volkswagen e-Golf (1.993)

BMW i3S '19

De Renault Zoe doet het uitstekend. De kans dat die trend doorzet is erg groot, want de Zoe is onlangs voorzien van een ingrijpende facelift. De Outlander PHEV doet het opmerkelijk genoeg ook erg goed. De Tesla Model 3 is met name populair in Noorwegen en Nederland, alhoewel men in Duitsland ook erg gecharmeerd is van het elektrische BMW 3 Serie alternatief.

Audi e-Tron '19

Hyundai (Kona EV) en Kia (e-Niro) scoren nog niet heel hoog, maar dat komt voornamelijk doordat ze niet snel genoeg kunnen leveren. Kijken we naar de grote, luxe elektrische auto’s dan vallen er twee dingen op. Het eerste is de inhaalslag van de Audi e-Tron. De Jaguar I-Pace begon het jaar voortvarend, maar de e-Tron van Audi loopt hard in. Het tweede wat opvalt: de verkopen van de voorheen populaire Tesla Model S en met name Model X zijn gekelderd. Beide auto’s komen niet voor in de Top 20.

Ook interessant!

  • Tesla Model Y rijtest video
  • Volkswagen Golf 8 R rijtest video
  • Video: Tesla Model 3 gaat zwemmen ná crash
  • Video: Tesla Model 3 doet bobslee na

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, e-golf, Elektrisch, golf, Hybride, i3, Mitsubishi, model-3, outlander, phev, plug-in, Renault, Tesla, Volkswagen, zoe

Vorig bericht: « Waarom Hamilton op P4 start en niet op P5
Volgend bericht: Motormuis! Maverick verslaat Alien in TT van Assen »

Lees Interacties

Reacties

  1. Gulli zegt

    30 juni 2019 om 14:06

    Op zich logisch toch. De auto’s worden betaalbaarder, krijgen betere range en het netwerk aan laadpalen raakt steeds uitgebreider.

    Ik denk dat een hoop consumenten de voordelen er wel van zien, zolang het maar een goed en betaalbaar alternatief is voor de verbrandingsmotoren.

    Login om te reageren
    • kevin1400 zegt

      30 juni 2019 om 14:38

      @gulli: en je huis vol zonnepanelen en laden maar..

      Login om te reageren
      • mvdoesel zegt

        30 juni 2019 om 15:06

        @kevin1400: met een rijtjeshuis schuine daken en dakkapellen aan beide zijden en een van de daken op het noorden. Hoe dan ? Oh ja en auto staat aan de straat, je mag feen kabel over de stoep leggen. En met mij vele anderen. Ik denk dat dit niet op persoonlijke titel geregeld zou moeten worden. Dat salderen zou oneindig moeten gelden. De netto leverancier heeft een rekening van 0 een gebruiker betaald maar wie waar producerrd of gebruikt zou niet uit moeten maken.

        Login om te reageren
        • kevin1400 zegt

          30 juni 2019 om 15:08

          @mvdoesel: daar heb je gelijk in

          Login om te reageren
        • pcooperworks zegt

          30 juni 2019 om 16:12

          @mvdoesel: dan idd niet elektrisch, dus maar een jaknikker, raffinaderij en benzinepomp etc. in de achtertuin

          Login om te reageren
          • mvdoesel zegt

            30 juni 2019 om 17:00

            @pcooperworks: ik bedoel juist het tegenovergestelde. Niet iedereen zijn eigen energie opwekken. Dus ook niet iedereen zijn eigen accupakket en dus ook niet off grid. Ik bedoel dat je zou moeten verdienen aan stroom leveren.

            Login om te reageren
        • lekbak zegt

          30 juni 2019 om 16:50

          @mvdoesel: de salderingsregeling definitief maken resulteert alleen maar in meer belastingen elders. Je gaat er echt niks mee opschieten. Een accu zetten is de oplossing, dan kan je gewoon je eigen stroom gebruiken. Helaas zijn die nog een “beetje” duur.

          Login om te reageren
  2. roberto zegt

    30 juni 2019 om 14:13

    Off Topic: mocht ik nu een hybride auto privé kopen (VW Golf GTE uit 2014), blijf je dan voordeel op wegenbelasting houden of is dit maar tot 2020?

    Login om te reageren
    • reistje zegt

      30 juni 2019 om 15:07

      @roberto: Tot 2020 en dan “MRB met correctiefactor”

      Login om te reageren
      • roberto zegt

        30 juni 2019 om 15:59

        @reistje: en de correctiefactor houdt in?

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          30 juni 2019 om 16:51

          @roberto: het gewicht van de accu’s is belastingvrij.

          Login om te reageren
  3. wildewesten zegt

    30 juni 2019 om 14:57

    Hoeveel auto’s zijn er in totaal in mei verkocht?

    Login om te reageren
    • Citrofiel zegt

      30 juni 2019 om 15:06

      @wildewesten: EU en EFTA (30 markten): 1.443.708 stuks.

      Login om te reageren
  4. berlinetta zegt

    30 juni 2019 om 15:06

    Wat zou de verklaring kunnen zijn dat Tesla opeens zo weinig verkoopt? Zouden mensen nu toch eerder voor een Audi of een Jaguar kiezen?

    Login om te reageren
    • Citrofiel zegt

      30 juni 2019 om 15:09

      @berlinetta: In mei kwam was er even wat minder aanvoer vanuit de VS. Daarom werden er bijvoorbeeld in Nederland in de hele maand slechts 419 Model 3’s geregistreerd. Maar geloof me, dat wordt weer goedgemaakt in juni. Alleen al afgelopen vrijdag werden er 379 op Nederlands kenteken gezet…

      Login om te reageren
      • dwfc zegt

        30 juni 2019 om 19:08

        @citrofiel: de 3 eet de S en de Y op ! Bijkomend het aanbod van de andere constructeurs heeft ook invloed, voor elke van de boven opgesomde aantallen is het een Tesla minder …

        Login om te reageren
    • stijn03 zegt

      1 juli 2019 om 00:22

      @berlinetta: mss omdat de S toch al niet meer zo’n recent model is? Dit zie je toch ook met de traditionele auto’s, wanneer een model al een tijd in omloop is, zakt toch ook de vraag?

      Login om te reageren
  5. rikus zegt

    30 juni 2019 om 15:26

    Goh..

    Login om te reageren
  6. baklava zegt

    30 juni 2019 om 15:36

    Logisch met al die subsidie

    Login om te reageren
  7. caprio zegt

    30 juni 2019 om 15:44

    Waarom de Golf als hoofdfoto? Een auto met een theoretisch bereik van slechts 200km en dat op de 5e plek is me al een raadsel. De nieuwe Leaf, Kona en Nero doen bijna het dubbele met min of meer dezelfde ruimte aan boord en prijs. Dan moet je toch wel erg gek zijn (op VW)

    Login om te reageren
    • sanderp zegt

      30 juni 2019 om 16:13

      @caprio: Nero? Heeft die auto Rome af laten fikken?

      Login om te reageren
    • gilettelubbers zegt

      30 juni 2019 om 17:09

      @caprio: ja of je maakt de afweging om níet in zo’n verschrikkelijk lelijk hok als bovengenoemde te gaan rijden..

      Login om te reageren
  8. frank2b zegt

    30 juni 2019 om 18:19

    Mooi dat de verkoop van EV’s in de lift zit.

    Maar wanneer gaat-ie nou eens omhoog?

    Login om te reageren
  9. dwfc zegt

    30 juni 2019 om 19:03

    Voor de 20-en 30 tigers, jullie ontsnappen helaas niet meer aan het elektrisch rijden. Als je kan nu een 6 of 8 cilinder anno jaren 90 – 2000 kopen om binnen x jaar nog het oude rijplezier te ervaren !

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      1 juli 2019 om 00:52

      @dwfc: twintigtigers en dertigtigers? ;-)

      Login om te reageren
  10. Dutchdriftking zegt

    30 juni 2019 om 19:04

    Tja dat de Tesla S en X niet meer verkopen is logisch. Zonder voordeel van de overheid zijn ze te duur. En als je dan toch te veel geld uitgeeft dan liever aan een bekend premium merk.

    Login om te reageren
    • dwfc zegt

      30 juni 2019 om 21:38

      @dutchdriftking: Het is niet enkel in NL hoor, in BE en DU gaan de Tesla verkopen ook achteruit, kan best dat de fiscale stimulans in NL een van de oorzaken is maar niet in BE en DU.

      Login om te reageren
  11. bitflip zegt

    30 juni 2019 om 20:10

    Niet om het een of ander, maar geen van die “auto’s met stekker” hebben een stekker. Noem het gewoon auto’s?

    Login om te reageren
  12. willemveenstra zegt

    30 juni 2019 om 20:51

    Ach de meeste kopen 1 keer een electrische auto en komen er dan achter dat er veel nadelen aan zitten. Meeste gaan uiteindelijk weer terug naar een brandstof motor! Ik moet die electrische troep ook niet. Ik toeter altijd even als ik weer iemand zie wachten bij de laadpaal. Ook leuk is even zwaaien naar de electro rijder die achter een vrachtauto hangt om net thuis te komen. Of de 110 km per uur rijders die anders de range net niet halen! Je vervangt pas iets als je of hetzelfde kan kopen of iets beters. Alles wat er nu aan electro te koop is ga ik er in ieder geval op achteruit.

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      1 juli 2019 om 00:56

      @willemveenstra: Ik weet niet hoe oud u bent, maar u klinkt in ieder geval als een babyboomer. Of ook wel de generatie die vastgeroest is en oogkleppen op hebben voor het positieve van iets, maar graag de nadelen er in wrijven.

      Login om te reageren
      • pablo007 zegt

        1 juli 2019 om 01:41

        Weg met die elektrische rommel elektrisch auto rij je maar in de kermis ! @simonmc:

        Login om te reageren
      • pablo007 zegt

        1 juli 2019 om 01:43

        Had vroeger een racebaan speelgoed elektrische , misschien moet de politiek enkel stroom rail aanleggen in de wegdek ???@simonmc:

        Login om te reageren
    • bitflip zegt

      1 juli 2019 om 17:54

      @willemveenstra
      Volgens die logica zouden EV rijders naar tankende mensen moeten zwaaien, over een jaar genomen staan die meer tijd te verdoen aan wachten bij de pomp dan ev rijders op een beetje sap.

      Login om te reageren
  13. rikus zegt

    30 juni 2019 om 22:19

    Dankzij leaserijders natuurlijk. Ik denk dat er weinig particuliere verkoop tussen zit.

    Login om te reageren
  14. pablo007 zegt

    1 juli 2019 om 01:39

    Hoe zit het straks met de Oldtimers auto ??
    Geldt rekening rijden ook voor Oldtimers in 2026 ?

    Login om te reageren
  15. gasterplancke zegt

    1 juli 2019 om 10:55

    Positief nieuws over EV’s en dan zetten jullie de VW Golf op de openingsfoto terwijl die lang niet het best verkocht wordt. Dat is dus de Zoe van Renault.
    VAG verkoopt vooral door marketing en niet door kwaliteit of innovatie. Blijkt hier ook weer hoe dat gaat.

    Login om te reageren
  16. Jantje_555 zegt

    1 juli 2019 om 13:09

    in belgie wordt het alvast zwaar gesubsideerd…om ter zwaarste voertuigen, maar dan met een batterijtje en nadien nooit aan de stekker.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North